Att jobba med event kan vara både slitsamt och krävande, men framför allt upplever de flesta eventjobb som otroligt roligt. Personligen är jag mer än tacksam över mina år i branschen, där fick jag lära mig grunderna i att vara en bra säljare, att kunna fokusera när det verkligen gällde och att våga ta för mig. Genom min nuvarande roll på Yepstr ser jag dagligen hur mängder av ungdomar får genomgå samma resa, vilket är en underbar syn.
Det finns dock en skev bild som säger att man måste vara extremt social och utåtriktad för att platsa inom eventyrket, denna bild är emellertid inte helt sann. Inom branschen finns det mängder av olika arbetsområden och de olika områdena kräver varierande färdigheter.
Alla rollpersoner är lika viktiga
Vissa personer är exempelvis otroligt effektiva när det kommer till att bygga scener, arrangera bord och fixa dekorationer medan andra älskar struktur och därför är perfekta för rollen som projektledare med detaljerade excel-ark. Till sist kommer vi till de som vi vanligtvis förknippar med “eventpersonligheter”, de som är ansiktena utåt och agerar värdar mot alla besökare och gäster. Inom event handlar det om att jobba i team, därför är samtliga personer lika viktiga.
Hur gör man då för att prestera bra och trivas i sin roll på en byrå eller ett bolag? Här följer tre konkreta tips för dig som funderar på att ta dig in i eventvärlden:
-
Var dig själv. Inom branschen söker man alltid efter unika karaktärer. Underdriv inte din personlighet och överspela inte, ärlighet är det som berör. Ta därför tillfället i akt och visa de sidor som speglar just dig.
-
Var lyhörd. Det finns extremt mycket att lära i denna bransch och den är fylld av oskrivna regler och supersmarta metoder för att effektivisera arbetsmönstren. Se, lyssna och lär av dina mer erfarna kollegor, försök inte uppfinna hjulet på nytt.
-
Var ödmjuk. Att hålla en god stämning inom personalteamet är a och o för att en företagsresa, ett evenemang eller en stor fest ska lyckas. Gästerna märker direkt om det är tjafs eller spänning i luften hos arrangören. Ett knep är därför att alltid tänka att din kollega har det snäppet värre än du – hur trött, sliten, stressad eller irriterad du än är finns det alltid någon som har det värre. Sträck ut en hjälpande hand, visa respekt och klaga inte över din situation. Alla stressmoment kan ni ta upp efter evenemanget, under projektet handlar det bara om att lösa situationen så snabbt och smärtfritt som det går. Kom ihåg – ni är ett team!
Yepstr är en lösning för att hitta eventpersonal och hjälpa unga in i arbetslivet. Appen Yepstr har samlat över 14 000 ungdomar och kan genom digitala lösningar urskilja framtidens talanger baserat deras på deras personlighet och driv.