Mycket händer inom hållbarhetsområdet just nu. FN har tagit fram globala hållbarhetsmål, vi har fått ett bindande klimatavtal i Paris och det kommer krav på hållbarhetsrapportering i årsredovisningen för stora bolag.
Det gör att vårt samhälle står inför både utmaningar och möjligheter. Vi som arbetar med möten och event har också ett ansvar för vår planet och det finns massor av bra tips och idéer för att göra ett event mer hållbart.
Här kommer några tips till dig som är med och planerar ett kommande event både inför Almedalen och senare tillfällen.
Hållbarhet handlar inte bara om miljöfrågor utan även om de sociala och ekonomiska dimensionerna. Ett event i sig är inte bra för miljön, det är snarare negativt, men har samtidigt ett stort värde för många människor. Oavsett vad, så bör man ta sitt ansvar som arrangör och påverka i rätt riktning. Kan man dessutom skicka med deltagarna en positiv upplevelse som får dem att tänka mer hållbart, så har man skapat en förändring.
Miljötips till dig som arrangerar event
Om man ska ge några konkreta miljötips, så gäller det först och främst att se till att resorna till och från eventet kan ske med tåg eller kollektivtrafik. Ofta står deltagarnas resor till och från för den allra största delen av de totala utsläppen för ett event. Det finns en hel del rapporter om detta och det kan man inte förbise. Uppmuntra till kollektivtrafik och anpassa eventets tider till tågtider. Därefter spelar mycket annat roll, som exempelvis maten, inköpen och även den byggnad man befinner sig i.
Se till att det erbjuds närproducerad, ekologisk och vegetarisk kost. Välj miljömärkta produkter och handla lokalt. Om man är i en bra sits kan man även påverka leverantörers miljöarbete genom att ställa miljökrav. Det kanske inte är möjligt alla gånger, men det har stor effekt.
Sedan har vi ju det där med give-aways, som ofta är helt onödigt och inte särskilt genomtänkt. Här gäller det att tänka till innan – vad är det man vill förmedla? Genom att välja en miljömärkt anläggning gör man sig själv en stor tjänst. Då finns förutsättningarna på plats och det finns ett strukturerat arbete med allt från energi och vatten till källsortering.
Ur kommunikationsperspektiv är det lämpligt att se till att vidta åtgärder som kommuniceras till deltagarna, som exempelvis tydlig sortering av avfall med färger och symboler, att kranvatten finns på scen och att talargåvor är genomtänkta.
Sociala och ekonomiska frågor
Hållbarhet handlar ju också om de sociala och ekonomiska frågorna. Vi måste ta hand om planeten och oss själva inom ramarna för vårt ekonomiska system. Är evenemanget tillgängligt för alla? Har ni tänkt på rullstolsbundna, hörselskadade, synskadade eller andra funktionshinder?
Som arrangör kan man påverka mångfalden genom att se över könsfördelningen, ålder och etnicitet bland de som är på scenen. Genom att välja lokala tjänster och produkter, gynnas lokalsamhället. Det är också viktigt att vara transparent och tydlig med sitt arbete. Vart går den eventuella vinsten? Det finns många listor och tips på vad man kan göra, men hållbarhet är inte något som kan levereras för stunden, utan det handlar om en genomgående medvetenhet i en global värld där vi alla påverkas av varandra.
Börja hos dig själv – vill du förändra världen till något bättre? I så fall, se över vad du och din verksamhet kan göra bättre. Några små steg är bättre än inga alls.
Tips till inför Almedalen:
– Kolla in Almedalens miljödiplomering. Uppnå miljödiplomeringen!
– Vill du ta ett ännu större omtag kring miljöfrågorna och miljömärka eventet? Spana då in Håll Sverige Rents Miljömärkt Event eller Svensk Miljöbas Miljödiplomerat Event.
Av: Simon Strandvik