Under senare år har det varit en tydlig hälsotrend med rekordmånga anmälningar till motionslopp, större intresse för en hälsosam kost samt en nyfikenhet på att testa sig själva själva fysiskt och mentalt.. Deltagandet i En Svensk Klassiker ökar stadigt och ca 10.000 personer kommer genomföra En Svensk Klassiker, Halvklassiker eller Tjejklassiker i år.
Vi vill göra Sverige och svenskarna friskare
Organisationen rekryterar nu Harriet Tiderman Säfwenberg, som ny kommunikationschef och Nina Stéen, som ny VD-assistent och ansvarig för sociala medier.
Harriet har under många år arbetat på ICA och har de senaste fem åren arbetat som projektledare på ICA:s avdelning för samhällsengagemang och sponsring med ansvar för ett flertal av de sponsorsamarbeten som ICA har, såsom Cancerfonden, World Childhood Foundation, Svenska Parasportförbundet och Svenska Fotbollförbundet. Harriet har också varit projektledare för lansering av ICA-klassikern.
– Jag har ju under ett antal år kunnat se hur En Svensk Klassiker arbetar i och med att ICA är huvudsponsor till organisationen. Jag är glad att få möjligheten att nu arbeta i organisationen och jag ser fram emot att aktivt delta i den fortsatta utvecklingen av En Svensk Klassiker, säger Harriet Säfwenberg i ett pressmeddelande.
Nina Stéen har tillträtt rollen som VD-assistent och ansvarig för sociala medier. Nina har under de senaste åren arbetat inom hotellbranschen med försäljning och marknadsföring som huvudfokus, och senast var hon hotellchef på Quality Spa & Resort Dalecarlia. Hon har alltid haft ett stort idrotts- och hälsointresse och har studerat Sport Management programmet vid Högskolan Dalarna.
– Det känns oerhört spännande att vara med och föra En Svensk Klassiker vidare och få möjlighet att inspirera fler till rörelse och bättre hälsa, säger Nina Stéen.
– Vi har under de senaste fem åren vuxit mycket och snabbt inom En Svensk Klassiker. Idag känner 8 av 10 svenskar till våra lopp och vår utmaning, vi har ett nätverk med oerhört starka partners och flera hälsoprojekt på gång. Därför känns det spännande att få välkomna Harriet och Nina till organisationen så vi kan fortsätta utveckla En Svensk Klassiker och driva vidare vår mission att göra Sverige och svenskarna friskare, berättar Micke Thorén VD En Svensk Klassiker.