Grafisk dokumentation eller graphic recording som det kallas internationellt, blir ett allt mer populärt inslag på konferenser och workshops. Tekniken har använts länge i USA och är nu på väg in i Europa. Både Apples grundare Steve Jobs och Nikes vd Mark Parker, har använt sig av metoden för att nå större framgång i sina företag. Metoden går ut på att skapa engagemang, intresse och samsyn hos medarbetare, genom att synliggöra information visuellt.
Frida Panoussis arbetar som live-illustratör, hon visualiserar och sammanfattar det som sker under möten, föreläsningar och event. Bland annat har hon ritat Sime Consciousness, TEDx Sthlm Crossroads och Stora måldagen. I sommar hittar ni henne i Almedalen.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Jag har väldigt olika dagar. Flera gånger i veckan är jag ute hos kunder och visualiserar samt ritar live. Andra dagar illustrerar jag för presentationer, böcker eller videor. Jag håller även utbildningar för de som vill lära sig rita och visualisera för att skapa engagemang, tydlighet och samsyn på sina möten.
Hur kom du på idén att visualisera föreläsningar?
– Det var under en lunch med en vän jag pluggat med, Tomas Näslund, som också är entreprenör. Han presenterade graphic recoring för mig. Jag var mitt i processen att välja jobb inom marknad och försäljning, som jag tidigare jobbat inom, när jag istället fann graphic recording eller mötesritning – som jag kallar det. Jag hade ett planerat mötesevent som jag skulle gå på den veckan, så jag kontaktade dem och frågade om det var okej att jag ritade. Det var det. När jag visade talaren Christer Olsson vad jag ritat blev han eld och lågor och utbrast något i stil med: ”det här är ju helt klockrent”. Det gav mig en bra start.
Hur tror du att yrkesformen mötesritare kommer utvecklas?
– Jag tror att tydlighet, samsyn och medskapande är viktigt för att kommunikation och ledarskap ska bli framgångsrikt. Det är en tydlig trend att bilder är effektiva och skapar engagemang. Det ser man i vilka sociala medier som växer snabbast: som Instagram, Youtube och Snapchat. Det sägs att en bild säger mer än tusen ord. Det är kraftfullt att kommunicera med bilder.
Vad krävs för att bli bra på yrket?
– Du behöver vara lyhörd och snabbt kunna forma information till bild. En annan utmaning är att få bilderna att passa många format. Bilderna ska fungera i alla medier både tryck och som film. Det kräver kompetens kring bildhantering. Att sprida materialet via sociala medier kommer vara en självklarhet framöver.
Vad får du för reaktioner på det du gör?
– ”Det är ju genialiskt”, sade Fredrik Reinfeldt, när jag ritade på Talargalan. ”Det är ju helt briljant”, sade Per Schlingmann, PR-konsult. ”Du måste vara mycket allmänbildad,” sa Alice Bah Kuhnke. ”Fantastiskt, coolt och hur vet du vad du ska rita? Har du hört föreläsningen förr?” Jag får ofta många helt överväldigande kommentarer. Det är väldigt kul och uppmuntrande och oftast har jag inte lyssnat på föreläsningarna innan. Men det roligaste är när medarbetare bekräftar att de fått sin röst hörd och att det jag ritat förs vidare och skapar nya tjänster och produkter. Och att sedan se, att det jag ritat blir till verklighet.