Häromdagen satt jag och googlade runt bland mötesindustrins stora kedjor för att se vad de har att erbjuda sina kunder 2016. Som man gör. En fredag kväll. Om man är mötesnörd.
Det fanns några bra tips till kunderna, men för det mesta var det de gamla vanliga möteskoncepten jag möttes av. Gratis popcorn! Alla mötesdeltagare får gratis wifi – holy macaroni! Jag fick ta del av några floskler om kreativa möten medan jag via bokningen på hemsidan får välja mellan biosittning, u-bord och skolsittning. Jag fick tips om att äta grönt på lunchen för att jag skall prestera bättre och fika-menyn erbjöd sedan kladdkaka.
Jag läser om ”skräddarsydda lösningar”, ”helupplevelser” och om ”kunskapen som gör ditt möte oförglömligt”. Samtidigt verkar det alltså som en hel del dubbla budskap skickas ut, som tyder på att den omtalade kunskapen kanske inte är så välgrundad trots allt.
Eventbranschen har mer potential än så
När jag möter branschkollegor och frågar om deras egna möten blir svaret oftast: Du vet, bagarens barn. Det säger något om varför branschen inte är mer professionaliserad vad gäller möteskunskap. Om man själv inte erfar hur möten kan ta organisationen framåt och bidra med värde, hur ska man då kunna hjälpa sina kunder till bättre möten? För att skapa förtroende och lojalitet hos våra kunder måste vi ha mer kunskap än kunden om den produkt vi säljer. Vilket borde vara möten. Inte ett rum med fika klockan tio.
Jämför: Systembolaget och dess rådgivare.
De ställer rätt frågor för att rekommendera oss rätt produkt. Beroende på vad du ska äta och göra, ger de olika tips på vad som passar. Ska jag boka ett möte på ett hotell erbjuds jag alltid samma standardlösningar, oavsett vad det är för möte jag ska ha, (eventuellt får jag frågan om jag vill sitta i skolsittning eller runt ett u-bord). Det går att jämföras med om Systembolagets rådgivare alltid skulle föreslå tysk Riesling, oavsett vad jag hade tänkt äta till middag. En tysk Riesling funkar alltid, men mervärdet de gav med sitt råd hade begränsad effekt. Nästa gång skulle jag nog köra till Tyskland istället!
Jag raljerar lite nu, men min avsikt med artikeln är att visa potentialen vi har i branschen. Om vi utbildade oss på samma sätt som Systembolagets personal och hela tiden fortlöpande får utbildningar, så skulle vi öka tillväxten markant i branschen. De mötesanläggningar som tar detta på allvar har inte bara en större beläggning utan tjänar också mer pengar per anställd.
Kunden får en bättre effekt av mötet och därmed större ROI
Receptet är alltså kompetens. Att vi inom mötesindustrin vidareutbildar oss lika mycket som i andra branscher. Tänk när alla inom mötesindustrin har förstklassiga möten, som ökar genomförandekraften i organisationen. När alla säljare, bokare och mötespersonal istället är mötesrådgivare. Då kommer kunderna att lägga fler externa möten eftersom de vet att det är värt det. Oavsett om det är en hög- eller lågkonjunktur.
Micke Darmell
Vill du kontakta Micke? micke.darmell@gr8meetings.se