Den amerikanska improgruppen Upright Citizens Brigade har kopplat ihop lärdomarna från teatern med arbetslivet. Nu tränar de företag att bli mer kreativa och bättre på att samarbeta. Här nedan listar vi med hjälp av vdtidningen.se fem lärdomar som de menar att alla företag har nytta av.
1. Ta in alla ord
Det är lätt hänt att du under tiden någon pratar tänker ut vad du själv ska säga för att briljera, i nästa mening. Faktum är dock att du ger smartare svar om du har lyssnat uppmärksamt på den som pratar. Om du ser till att vara förberedd på ämnet, kan du förlita dig på att du har vettiga saker att säga. Utan att behöva formulera dig i förväg.
2. Våga släppa en tanke
I improvisationsteater gäller det att alltid ha ett öppet sinne. Där kastar publiken in nya ord i händelseförloppet som gör att du måste hitta nya vägar. Samma sak är det när du som chef har en bild av vad du ska ta upp med gruppen men något helt annat kommer upp på mötet. Då gäller det att snabbt kunna kasta den tanken åt sidan och improvisera på det nya spåret som gruppen ansåg som viktigare. Genom att släppa tanken på att ni ska nå ett särskilt resultat kan ni tillsammans få fram helt oväntade idéer.
3. Smit inte från gruppen
Visst är det roligt när många kreativa idéer dyker upp. Det finns dock tillfällen när det står helt still i huvudet. Även om det inte går bra är det viktigt att du stannar med gruppen. Det känns alltid dåligt när någon lämnar ett gemensamt möte. Som ledare är det viktigt att acceptera att allt inte blir bra och stötta oavsett.
4. Strössla med positiva ord
Står någon inför ett hinder som verkar olösligt, säg något positivt i stil med ”Det här kan vi nog lösa”. Det får personen att formulera om problemet och slipper få en låsning.
Om någon kritiserar din idé, säg du inte emot utan ta istället upp det som är positivt. Helt enkelt prata öppet och se kritiken som en möjlighet att förklara idén närmare.
5. Utgå ifrån att allt är en bra idé
Att säga ja till en idé och spinna vidare på den, är en av de viktigaste principerna i inspirationsteater. Det är också grunden i kreativa diskussioner på jobbet. När någon kommer med en idé, fundera då över vad i idén som är bra eller vad ni skulle kunna använda idén till. Genom att säga ja till alla idéer öppnar vi även upp för fler idéer, då motparten märker att de är välkomna.