Omtyckthet och dess beståndsdelar har historiskt varit ett spretigt fält. Innan Lars-Johan Åge, ekonomiprofessor och förhandlingsforskare, tittade närmare på området hade man på 60-talet definierat 555 olika egenskaper som gjorde personer mer omtyckta. Att få andra att tycka om en är samtidigt en åtråvärd och användbar förmåga.
Lars-Johan blev själv intresserad av ämnet när han studerade gisslanförhandlare på polisen och FBI:
– Då framgick det tydligt att de inte försökte förhandla – de försökte bli omtyckta, säger han.
Popularitet och omtyckthet är inte samma sak
Det kan vara lätt att tänka på popularitet och omtyckthet som två synonymer, men snarare kanske de ska ses som motsatser.
– Man kan förenklat säga att det finns två typer av popularitet här i världen: en som är sund och en som är osund, menar Lars-Johan. Den osunda kan man koppla till popularitet och den sunda är omtyckthet. Popularitet är mer ytlighet: status och anseende, makt över andra.
Omtyckthet är mer rotat i dig som individ och är inte lika beroende av vad andra tycker om dig. Lars-Johan utvecklar resonemanget:
– Omtyckthet är mer nära relationer, den har att göra med kontakten med oss själva. För att få riktig omtyckthet måste vi vara grundade i oss själva. Det är vår relation med oss själva som min bok handlar om, sedan kommer den externa omtycktheten som en biprodukt av det.
Han fortsätter med att berätta om transaktionsmodellen: sättet som vi agerar påverkar hur andra pratar till oss, något som i sin tur påverkar hur vi pratar till andra.
– Det är som en positiv spiral, säger han. Det är aktuellt för om man kan hitta en äkta omtyckthet i sin relation till sig själv så får man väldigt positiva effekter av det i sin vardag.
Äkthet är avgörande för omtycktheten
Omtyckthet består av tre aspekter: positivitet, relevans och äkthet. Positivitet handlar om att inspirera till handling och att inge entusiasm. Relevansen rör den situation som du befinner dig i och vad som är passande i just det tillfället.
– Jag vänder mig lite mot det här att det alltid ska göras på samma sätt. Problemet med försäljning många gånger är ju när det blir mekaniskt, säger Lars-Johan.
Genom relevans kan man skapa de effekter hos mottagaren som man önskar, och som inte nödvändigtvis är samma för olika personer och roller.
Äktheten är den del som Lars-Johan pratar allra mest om. I en värld som präglas av fake news, piratkopierade produkter och överdrivna budskap har vi fått utveckla en äkthetsradar.
– Gör vad du vill, säg vad som helst, men var så äkta och närvarande du kan i den situationen, menar han. Om du är äkta kommer den andra personen också känna att de kan vara sig själva. Det är oftast sådana säljare man gillar själv: man kommer in i en butik och någon säger någonting personligt.
Skaffa dig självkännedom genom reflektion
Vad ska man då göra om man känner att man vill bli mer omtyckt och kanske satsa lite mer på äktheten? En del handlar om just självkännedom – något som kan vara både svårt och utmanande.
– Det viktigaste man kan göra är att återknyta kontakten med sig själv och få lite lugn och ro i sinnet, menar Lars-Johan. Om det så är genom meditation, skogspromenad eller skriva dagbok. Man måste försöka få en liten paus så inte ”att göra”-läget tar överhanden.
Han avslutar:
– Man kan ju fundera på ”Fanns det någon situation där jag har känt mig äkta, där jag har fått agera utifrån mina egna värderingar och avsikter?” De flesta känner ju en positiv känsla i situationer där man har kunnat vara sig själv.
Av: Emelie Andir