Stockholmsmässan går ut med en upphandling gällande bemanningstjänster. Det söker extrapersonal som kan arbeta under eventen. Exempel på detta är entrévärdar, kassapersonal, garderobiärer och möblerare.
– Vi kommer söka efter en samarbetspartner som delar vår personalsyn och förstår hur viktiga de tillfälliga medarbetarna är för besökarupplevelsen, säger vd Patric Sjöberg i ett pressmeddelande.
Som alla eventarrangörer har Stockholmsmässan ett personalbehov som varierar kraftigt över året. Under de mest intensiva perioderna kan antalet medarbetare tredubblas, jämfört med en lugnare vecka då endast de drygt 200 fasta medarbetarna finns på plats i anläggningen. Historiskt sätt har behovet av tillfällig förstärkning täckts dels med timavlönade direkt anställda av Stockholmsmässan, dels med inhyrd personal från bemanningsföretag.
Från och med årsskiftet 2016/2017 kommer företaget dock att sluta ha direktanställd tillfällig personal och går därför ut i en upphandling för att hitta en leverantör som kan svara för all tillfällig bemanning inom servicefunktionerna.
– Vi ser att det blir allt kortare mellan de lugna perioderna här på Stockholmsmässan, och att eventen blir alltmer utspridda över året. Det gör att vi behöver extra medarbetare mer regelbundet, och det är svårt att kombinera med tillfälliga anställningar här hos oss. Därför kommer vi att anlita ett bemanningsföretag som blir vår samarbetspartner framöver. Självklart tänker vi välja en seriös aktör som förstår hur mötesbranschen fungerar och hur viktiga de tillfälliga medarbetarna är i vår leverans till kund, säger vd Patric Sjöberg.
Beslutet om vilken leverantör som får uppdraget beräknas tas efter sommaren.