Idag är det inte bara miljöfrågor, som i sig är komplexa, utan vi pratar ”hållbarhet”, såväl miljömässig som social och ekonomisk.
Det är jag glad för eftersom det inte nitiskt går att stirra sig blind på endast en dimension. Allt hänger ihop. Exempelvis är ett nedskräpat event ett mer otryggt event, att hyra saker istället för att köpa nytt lönar sig oftare idag, och ett event som inifrån arbetar med social hållbarhet går ofta ekonomiskt bättre.
Det går att göra många kopplingar, men jag vill lyfta fram sju trender som jag sett det senaste halvåret, efter att ha besökt över 30 event där jag tittat närmare på arrangörernas hållbarhetsarbete och varit i kontakt med många eventbolag.
1. Besökarna vill ha mer hållbart
När jag nyligen besökte ett större event i Skövde fick jag från flera olika personer höra samma sak; att besökarna efterfrågar mer ekologiskt, vegetariskt och är nyfikna kring hur maten har producerats.
Det är inte en PK- arrangör som vill visa sig duktig, utan det är besökarna som skapat en efterfrågan. Det finns pengar i det. Så här har det inte sett ut inom branschen förut och det är något jag erfarit från Ängelholm, Stockholm, Umeå och ett flertal andra städer när det handlar om större event med många besökare.
Läs mer: Ny modell ska skapa evenemang som är hållbara över tid
”Nudging” har ju länge funnits som begrepp och självfallet finns det mycket en arrangör kan göra för att det ska vara lättare för deltagarna att göra ett mer medvetet val, exempelvis gröna fotsteg till papperskorgar och att fronta vegetariskt. Men att efterfrågan växer från besökarna är en ny trend som vuxit sig starkare under 2019. Kan det vara Greta Thunberg- effekten? Eller vego-trenden? Det spelar egentligen ingen roll, men nu ser vi att något ändras.
2. Hållbarhet gör det lättare att hitta finansiering
En annan trend jag har sett det senaste året är att framför allt studentorganisationer och ideella organisationer bakom event vill arbeta med hållbarhet och visa upp det. Anledningen till detta är att de lättare får in sponsorer när de kan paketera ett erbjudande som ”hållbarhetssponsor”.
Och då måste det finnas ett kvitto på att de nått dit. Det är betydligt lättare nu än för några år sedan och kan vara en stomme i att få in kapital för eventet. I dessa fall är det tydligt vilken målgruppen är och det skapar bättre förutsättningar för ett sponsorskap eller samarbete med ett företag som vill berätta hur de arbetar med hållbarhet.
3. Eventbolagen vill bli hållbara
I år har jag också noterat att många eventbolag engagerar sig mycket mer i hållbarhet. Vissa har haft en nisch sedan långt tillbaka, utan att det kanske egentligen funnits så stor efterfrågan från kunder, om vi tittar tillbaka några år.
Jag minns 2012 när ett stockholmsbaserat eventbolag profilerade sig starkt inom miljöfrågor och trodde att detta skulle slå. Det gick rätt knackigt och till slut sattes bolaget i konkurs. Men det är helt annorlunda i dag och särskilt i år har det skett en kraftig förändring.
Tittar vi nu runt finns det många eventbolag som märker att deras kunder efterfrågar ett ”hållbart event” (notera ej miljövänligt) och det finns därmed helt andra förutsättningar. Problemet är dock, vill jag påstå, att det vare sig från kundens eller eventbolagets sida har funnits ett gemensamt språk eller nivå att förhålla sig till, men ambitionen är densamma. Det är en av anledningarna till att vi på Greentime tillsammans med branschen lanserade tredjeparts-certifieringen Hållbart Evenemang i våras.
4. Kompetensbrist i hållbarhet bland eventbolag
En utmaning vi på Greentime ser hos eventbolag i dag är fortfarande brist på kompetens i hållbarhet, men självfallet finns det vissa bolag som redan nu ligger i framkant. Om eventbolagets kund efterfrågar ett ”hållbart event” lägger eventbolaget på timmar i debiteringen och kunden kan då uppleva detta som en ökad kostnad.
Det är då kunden börjar tveka eftersom de inte riktigt förstår mervärdet. Här ser vi nu att certifieringen Hållbart Evenemang gör det lättare för både kunden och eventbolaget. Jag har fått erfara många gånger att eventbolaget inte har det naturliga hållbarhetstänket, utan ser det som ett behov från kunden och börjar måla upp något som de tror passar när de hör att kunden frågar om hållbarhet. Det är då det kan bli fel, men finns det en grundkunskap om hållbarhet hos eventbolaget faller det väl uit, oavsett om evenemanget ska certifieras eller inte.
5. Gemensamt språk tack vare globala målen
Det är också här de globala målen blir mycket användbara eftersom de gör att olika aktörer börjar prata samma språk, med gemensamma mål till 2030. Dock räcker det inte för eventbolag att känna till de globala målen, utan det krävs ett större krafttag när man ska arbeta med dem. Många stora bolag i Sverige måste hållbarhetsrapportera och de allra flesta använder just de globala målen som karta.
6. Efterfrågan på ett ”Hållbart evenemang”
Flera eventbolag som vi samarbetar med känner sig mer bekväma i att prata med deras kunder om hur ett certifierat Hållbart Evenemang ser ut och vilket ansvar som respektive part har. Exempelvis hur jämställdhet uttrycker sig i programmet, hur tillgängligheten ser ut, varför tåg bör prioriteras och vad det ska stå i inbjudan.
Ibland kan ansvaret ligga på kunden, ibland eventbolaget och ibland lokalen eller platsen. Och det är helt okej, bara eventbolaget vet vem som ansvarar för vad. Men för att komma dit krävs utbildning. Det finns inga genvägar i detta – det måste finnas kompetens.
Läs mer: Destination startar nytt hållbart evenemangskoncept
Om vi vet NÄR det är hållbart går det att bryta ned sitt eget arbete och göra prioriteringar. Det naturliga stegets grundprinciper är helt suveräna att arbeta med. Och det blir då lätt för kunden att göra rätt. Vi ser att många efterfrågar ett ”hållbart event” och det måste vara rättighetsinnehavaren eller ägaren av eventet som måste ta beslutet om att försöka nå en certifiering eller att arbeta aktivt med hållbarhetsfrågorna. Sen kan ett eventuellt eventbolaget ta vid.
7. Ett event – en belastning för miljön?
Ett event, oavsett storlek, innebär oftast en påverkan på miljön. Mat ska köpas in, material ska köpas in, energi kommer att användas, folk ska transportera sig och så vidare. Ett event kan innebära en stor påverkan på miljön, men det kan också vara ett lysande tillfälle att uppmärksamma besökarna på hur de kan leva mer hållbart.
Då gäller det att minimera sin påverkan och arbeta med alla dimensioner i hållbarhet och sen kommunicera det. Trenden är att fler arrangörer agerar på det senare sättet. Tänk om många fler kunde göra det – då blir vi en kraft i den hållbara utvecklingen!
Av: Simon Strandvik, vd på Greentime