Hur kommer det sig att ni ville driva mässan från början?
– Vi inledde samtalen med Åbytravet redan för åtta år sedan. Artexis Easyfairs är ett snabbväxande belgiskt bolag som vuxit snabbt i Sverige – jag skulle tippa på att vi omsättningsvis är störst på mässor i Sverige i dag. Det gör också att vi har ett behov av att finnas i Göteborg, så staden genomgår en kraftig tillväxt.
– I dag gör vi mässor på Svenska Mässan i Göteborg, men där ryms också en stor kongressverksamhet, som gör att det ibland varit svårt för oss att finna mäss-tider. Huvudanledningen till att vi vill driva Åbymässan är att Svenska Mässan är väldigt bokad i dag, vilket gör det svårt att arrangera fler mässor där. Med den vetskapen finns det därför underlag för oss att öppna upp ännu en mässanläggning i Göteborg.
Det ska bli flera nya mässor på anläggningen – kan du berätta något om dem?
– Det är första gången i Sveriges historia som det adderats en mässa till en stad. Vi ersätter inte en gammal hall. Vi bygger vår kalkyl på 50 procent egna evenemang, mässor, och konferenser samt 50 procent externa kunder som hyr in sig och gör egna konferenser och mässor. Multihallens tak är åtta meter högt med en öppning mot Åbytravet, där 20 000 kvadratmeter mark kan nyttjas på travbanan. Ytan vill vi använda för bil-, trädgårds-, mc- och entreprenadsmässor. Under de närmaste 24 månaderna kommer vi lansera 10-15 nya mässor.
Hur ser intresset ut bland externa kunder?
– Vi har kunder i dag på Kista- och Malmömässan som tycker det är superspännande att kunna komma till Göteborg, då de tidigare inte fått mäss-tider på Svenska Mässan. Redan i dag har vi över tio bokningar klara från externa kunder för hela 2019.
Mässanläggning med bättre logistik
Peter Wanderydz har tidigare varit marknadsdirektör på Svenska mässan och arbetat för bolaget i 15 år. Han ger också sin bild av konkurrensen med Svenska Mässan och menar att den ligger väldigt centralt, men har en viss begränsning, då parkeringsplatserna är ibland inte räcker till, samt att logistiken blir besvärligare ju mer man bygger runt mässanläggningen.
– Tittar man på den typ av mässanläggning som man kommer behöva i framtiden, så är det nog en anläggning som ligger fem minuter från stadskärnan, nära motorvägar och med god logistik där stora parkeringsytor och plastplatser finns tillgängliga.
Åbyhallen kommer ha närmare 2 000 nya parkeringsplatser i direkt anslutning till anläggningen. Det ger stora fördelar med både placering och infrastruktur beträffande det kommande arbetet med Västlänken, där bland annat 7 000 parkeringsplatser försvinner i centrala Göteborg.
Hur ser kommunikationerna ut till och från mässanläggningen?
– Det finns tre busslinjer redan i dag som når mässan. En spårvagnsstation ligger 600 meter från anläggningen och vi kommer även sätta in extrabussar som går mellan stationen och mässanläggningen under mässor och konferenser.
Hur skiljer sig Åbymässan från Svenska mässan i Göteborg?
– Åbymässan ska vara en renodlad mäss- och konferensanläggning. Vi kommer göra små och mellanstora kongresser, men inte de största. Vår ambition är att göra många egna mässor, men också hyra ut till externa aktörer. Åby ska vara Nordens modernaste mässanläggning – hela anläggningen är uppbyggd för att det ska vara enkelt att göra mässor.
Åbymässan kommer ha 15 000 kvadratmeter inomhusyta samt tillgång till 20 000 kvadratmeter utomhusyta. Mässanläggningen beräknas öppna i januari 2019. De nya planerna omfattar också nya konferensmöjligheter samt ett hotell med 220 rum. Dessa väntas stå klart sommaren 2019.
– Mässan går att dela i två olika avdelningar. Vi kan även bygga upp fyra stora konferensrum med ljudisolerade väggar och den senaste tekniken i mitten av mässan. Du kan från båda hållen i anläggningen flytta in logistiken, utan att arbetet stör den andra mässan. Jag har stor kunskap om våra andra mässanläggningar i Sverige och kan med lätthet säga att den här anläggningar kommer bli Sveriges modernaste mässanläggning. Detta lägger både logistiken, utformningen, byggmaterialet och miljötänket.
Finns det en risk att Åbymässan kan konkurrera ut Svenska Mässan?
– Nej det tror jag inte. Jag tror vi kommer komplettera varandra väldigt väl, dels har vi en väldigt bra relation med ledningen på Svenska Mässan, och dels kommer människor se oss som den tydliga mässanläggningen och Svenska Mässan som den tydliga kongressanläggningen om några år. Vi har båda ett givet syfte att fylla, det är vanligt i andra städer att man har flera anläggningar som är specialiserade på olika områden.
Vilka konferens- och eventmöjligheter kan ni erbjuda?
– I mitten av hallen finns fyra konferensrum, där två av rummen tar 400 personer vardera och två av rummen tar 300 personer vardera. Sedan kan vi flytta väggarna mellan rummen, så att vi totalt sätt, med bra ljud och ljus, kan ha 1000-1200 personer i ett rum. Vi har även en separerad konferensanläggning som ligger precis utanför mässanläggningen, där det finns sex rum med plats för över 1 000 personer sammanlagt. Totalt kommer vi ha 17 konferensrum. Ambitionen är att det ska kunna vara en hall för alla, där man kan göra tre olika arrangemang, mässor och konferenser, med tydliga egna entréer och egen logistik samtidigt.