Nudging, puffa på, underlätta, främja, förenkla…, Ja, många är orden att välja bland när vi skall beskriva hur vi skall få människor att välja mer hållbara lösningar i det dagliga livet.
Likadana är våra utmaningar kring hur vi skall agera för att få våra gäster och kunder vid evenemang att göra mer miljösmarta och hållbara val. Nu är tiden mogen att ta steget vidare från ”nudging” till att främja ”good by default”, att göra ”rätt val” till standardval för eventdeltagaren.
Våra gäster och kunder vill göra hållbara val och förväntar sig att vi som proffs på att arrangera och planera erbjuder de bästa lösningar vi kunnat finna, inte bara ur kvalitets- och prisperspektiv utan också ur hållbarhetsperspektivens alla olika vinklar.
Främmande är väl tanken att erbjuda en eventlokal utan nödutgång eller bjuda mat tillagad av råvaror inköpta svart som standard, och den säkra lokalen eller den juste inköpta råvaran som tillval till ett högre pris.
Ändå fastnar vi ständigt i denna fälla när det gäller att främja andra hållbarhetsparametrar såsom alla olika miljösmarta alternativ eller juste producerade produkter eller tjänster. Vi frågar oss istället internt hur vi skall få beställaren att betala mer för ett hållbart val.
I en snabbt skiftande omvärld är det dags att våga ta besluten om att göra ”det rätta” till standard och inte blunda och hoppas att ingen märker när jag köper in ”fulel” eller ”fulöl” som producerats på människors eller planetens bekostnad.
Av alla de hundratals tjänster och produkter som sammantaget utgör ett event finns idag fullgoda alternativ som är hållbart producerade, ofta till samma eller snarlika priser som ”fulprodukterna”, det gäller bara att ifrågasätta varje enskilt val eller inköp.
Vi har strålande verktyg i form av miljömärkningar och sociala märkningar som gör att vi inte behöver bli experter på alla detaljer och därutöver har vi ju faktiskt sunt förnuft. Alla vet vi ju att när vi hittar något som är ”för billigt för att vara sant” så är det någon annan som får betala någonstans i världen, nu eller i framtiden.
När vi gör det hållbara valet till standard så kommer allt bli mycket enklare. Vi behöver inte lägga kraft på att övertyga en redan övertygad gäst om vad som är rätt. Vi kan koncentrera våra resursinköp till färre men bra leverantörer och med det få bättre priser för än större volymer. Vi hindrar inte oss själva att bli del av den omställning som kommer att gå så fort framöver, att vi annars riskerar att halka efter.
Alla kan göra något!
Låt inte den cyniska reduktionismen bli din fiende ”det lilla jag gör har ingen betydelse och dessutom är det omöjligt att veta vad som är rätt val”.
Vi kan inte längre gömma oss bakom dessa svävande skyddstankar. Det är dags att ställa om nu!
Det är dessutom roligt och inspirerande för alla involverade att arbeta mer hållbart. Vi behöver heller inte längre ödsla tid eller kraft på gårdagens produkter och lösningar.
Eller som Steve Howard, IKEAs Chief Sustainability Officer säger “100 percent sustainable is an easier goal than 80 percent or 50 percent, because once you set your mind to an ambitious goal, everyone gets on board and does what needs to be done. Plus, you no longer have to spend time and resources investing in an out-of-date paradigm that will eventually be phased out anyway.”
I de flesta situationer följer vi människor “minsta motståndets lag” om det inte känns uppenbart fel, och detta talar också för att göra hållbara val till standardval, att det dessutom är det instinktivt mindre lockande att göra sig besväret att välja ett ”sämre” alternativ är självklart om det rätta redan är standard.
Aldrig tidigare har väl skälen eller möjligheterna att ställa om våra evenemang till hållbarhet varit fler och större än nu och de som väljer att tveka eller vänta riskerar att hamna i bakvatten.
Jan Peter Bergkvist
Hållbarhetsrådgivare
Sleepwell.nu




