Ja, Almedalen är snart här igen och det är panelernas Mecka. Jag själv har lett fler än jag kan minnas under åren jag varit på plats som moderator. Jag har också passat på att se på några andra paneler när jag haft ”håltimme”. Kvaliteten är varierande. Vissa flyter på riktigt bra. Andra haltar betydligt. Varför är det så? Jag ser tre risker:
- Moderatorn. En bra moderator vet hur man sätter stämningen, fördelar ordet och tiden rättvist och är en perfekt länk mellan publik och paneldeltagare. En dålig moderator gör precis tvärtom, och vill ofta glänsa och komma med alla svaren själv.
- Uppdragsgivaren. Vissa är superbra och kommer med bra bakgrundsmaterial och tydliga mål. Andra vet inte vad de vill få ut av mötet. Några snålar och tänker att de kan göra det bättre själva (det kan de nästan aldrig)
- Paneldeltagarna. En del har tränat in bra metaforer, liknelser etc. De har koll på fakta. De är vältaliga. Andra vill ta över samtalet helt medan några får total tunghäfta.
Och så finns det en annan fråga som behöver redas ut: Vad är det för panel? Är det en paneldebatt? Eller är det en paneldiskussion eller till och med en paneldialog? Och vad är skillnaden? Ungefär så här ser jag på det:
Debatt: Ett konkurrerande utbyte där målet är att vinna. Fokus är på att bevisa en poäng och att ha rätt. Ibland spännande. Ofta tröttsamt. Ganska oskönt.
Diskussion: Ett utbyte av idéer och information. Målet är att nå en gemensam förståelse eller lösning. Nyttigt. Värdeskapande. Framåtlutande.
Dialog: Ett samtal med fokus på ömsesidig förståelse. Det involverar empati, nyfikenhet och öppenhet – utan behovet av att hålla med. Tryggt. Öppet. Värdefullt.
Kanske tycker du att det inte spelar någon roll vad det kallas, men det gör det. Ord har makt. Ord spelar roll. Välj därför vad din panel är för något och var tydlig med det till alla som deltar.
Jag skickar också med tre tips för hur paneldeltagarna kan skapa ett samtal fylld av insikter, kunskapsdelning och värme:
- Lyssna aktivt:
- Visa genuint intresse genom att fokusera på talaren.
- Reflektera och fråga vidare för att säkerställa förståelse.
- Visa empati:
- Bekräfta känslorna bakom orden.
- Svara med vänlighet även i oenighet.
- Var tydlig:
- Uttryck dig så att folk förstår.
- Var tydlig med dina mål för samtalet.
Jag önskar er som ska till Almedalen en härlig halv vecka fylld av goda samtal. Själv blir det nog hängmattan för mig i år så jag skålar med ett glas rosé på distans istället. För det dricker du nämligen på Almedalen medan du (om du är man) har på sig beigea chinos, vit eller ljusblå skjorta och en blå kavaj.
Av: Antoni Lacinai. Föreläsare, författare och utbildare inom kommunikation, motivation och arbetsglädje. Och ibland moderator.