Ålder: 47
Bor: Täby, Näsbypark
Familj: Sambo, en hund, tre egna barn och två bonusbarn. Alla i åldrarna mellan 15 och 22 år
Gör: Affärschef på den nya mötes- och eventanläggningen Scandinavian XPO
Det är en ljummen dag i november när Eventeffect ringer upp Anna Bauer. Hon är en snöfantast som också älskar värmen. Men mellanmjölksläget som just nu råder i Sverige, är hon inget fan av.
– Om tio år bor jag i Spanien och har min egen inredningsbutik, men först ska jag uppnå mina mål hemma i Sverige.
Ett av målen är på god väg att nås. Medan vi pratar sätts ytterväggarna upp på den sista stora hallen i vad som ska komma att bli mässområdet Scandinavian XPO. Den 1 november år 2020 ska hela området vara klart och efter bara tre dagar ska den första kunden flytta in.
Alla vägar leder hit
Anna Bauer har hunnit jobba ett halvår som affärschef på Scandinavian XPO. Hon beskriver arbetsplatsen som sitt drömjobb.
– Jag har landat på helt rätt plats. Alla vägar och turer jag tidigare tagit, har gjort att jag passar perfekt för jobbet. Jag använder min erfarenhet av flöden och logistik från Stockholm Live och min känsla för färg och form.
Som utbildad inredare har Anna Bauer även varit med vid arkitekternas utformning av Scandinavian XPO. Hon har bytt ut vissa delar och lagt till andra, för att det ska kännas som mötesplatsen där ”man tänkt på allt”.
När jag frågar henne hur en vanlig arbetsdag ser ut, säger hon att det inte finns någon.
– Det är nästan lättare att säga vad jag inte gör på jobbet.
Anna Bauers fokus ligger på försäljningen av anläggningen, men en del dagar kan även innehålla att ta fram koncept för konferensavdelningarna, välja design, färg och material, rekrytera personal och utveckla arbetsprocesser.
– Det är ett vitt papper. Jag och teamet bestående av vd:n och den tekniska chefen får skapa allt. Det är med skräckblandad förtjusning, men hittills har vi känt oss otroligt trygga i alla beslut.
Vill ha kul på jobbet
Om mindre än ett år kommer tillvaron se annorlunda ut för Anna Bauer. När mötesanläggningens portar slås upp kommer hon vara omringad av nya kollegor och kunder. I dag har hon roligt på jobbet – och det vill hon fortsätta med. Därför handplockar Anna Bauer och vd:n Staffan Littmarck just nu personer som ska bilda det nya teamet på anläggningen.
– Vi vill bygga upp en organisation med rätt människor. I dag är vi bara tre personer.
Så vilka kan du tänka dig jobba med?
– Personer som inte går igenom en foajéyta utan att plocka med sig skräp om det ligger på golvet – oavsett vilken roll de har. Jag söker personer som är beredda att ”go the extra mile”, och som brinner för konceptet vi bygger här.
Unikt läge i Sverige
Scandinavian XPO är inte bara en anläggning för evenemang på 18 000 kvadratmeter – området kommer också bli en helt ny stad med plats för tusentals arbetsplatser, rekreation och boenden. Anna Bauer menar att anläggningen bland annat sticker ut för sitt läge vid Arlanda flygplats.
– När internationella besökare ska på konferenser i Stockholm ser det ofta bra ut på pappret, att det finns tåg som går till och från stan. Men tittar man närmare så inser man att de allra flesta sätter sig i en taxi en och en. Lägger kunden istället sin konferens hos oss slipper besökarna två timmars restid och vi sparar en hel del utsläpp.
Bokningarna rullar i skrivande stund in hos Scandinavian XPO. Kunderna består till 70 procent av svenska bolag och 30 procent av internationella. Kronan är svag nu, vilket gör att allt fler utländska kunder väljer att lägga sina event i Sverige. Och de snålar inte med evenemangsdagarna.
– Det är billigt att göra event i Sverige. Stora globala koncerner bokar in sina lanseringar i två veckor här och flyger in all personal. Kunderna ser en fördel i att vi ligger en bit från city – det gör besökarna mer närvarande.
Samarbeten i mässindustrin
Det är inte bara utländska aktörer och svenska eventbyråer som söker sig till den nya anläggningen. Även Svenska Mässan i Göteborg planerar att lägga ett event inom autopartssegmentet på Scandinavian XPO.
– Vi har startat ett samarbete med Svenska Mässan och de kommer lägga minst ett av sina större evenemang här.
Anna Bauer menar att mötesvärlden behöver tänka i ett helikopterperspektiv. Hon ser varken Kistamässan eller Stockholmsmässan som konkurrenter.
– De har säljorganisationer som är byggda för att sälja montrar i sina egna koncept. Vi säljer istället ytor till en arrangör. När vi har en stor mässa här i framtiden kanske 3 000 personer behöver åka någonstans och äta. Då lägger kunden kanske middagen på Friends Arena, Kistamässan eller Stockholmsmässan. Alla event i Stockholm bidrar på sitt sätt och ju mer vi kan lära oss att samarbeta över gränserna, desto bättre.
Ett perfekt jobb
Att Anna Bauer hamnade på Scandinavian XPO är ingen slump. Hon har tidigare varit affärsområdesansvarig för business to business-event och galor på Stockholm Live i drygt fem år.
– Det har varit den hittills mest fantastiska arbetstiden i mitt liv. Jag fick vara med och öppna Tele2 Arena och utöka affärsområdet med 150 procent under de åren jag var där, säger Anna Bauer lite blygt.
Anna Bauer nämner sin dåvarande chef Marie Lindqvist, som har lärt henne mycket av det hon behöver veta i dag
– Hon är en sann förebild i ledarskap och inspirerar mig mycket i mitt nuvarande jobb.
Affärskvinna ut i fingerspetsarna
Att Anna Bauer har känsla för affärer är det ingen tvekan om. Redan som 4-åring bytte hon till sig en splitter ny röd cykel mot ett hennes hemmagjorda instrument – en toalettrulle med ärtor i.
– Galet stolt cyklade jag runt tills min mamma kom och tog mig i örat och jag blev tvungen att lämna tillbaka cykeln till grannflickan.
Som 16-åring tävlade Anna Bauer i svenska landslaget i både golf och slalom. Två helt skilda sporter, som gjorde att hon höll sig sysselsatt året runt. Tillslut valde hon att satsa på golfen, vilket ledde henne från golfgymnasiet utanför Göteborg till Tampa i Florida.
Där tävlade hon för University of South Florida i fyra år samtidigt som hon läste en BA i journalistik och en minor i konstvetenskap. Efter studierna jobbade hon på en amerikansk tv-station som reporter och hade pojkvän och bil i USA.
– Jag blev så trött på golfen efter studierna, så jag orkade inte bli proffs och spela på touren.
1996 kom plötsligt ett jobberbjudande i postlådan. Anna Bauer behövde pengar och bestämde sig för att resa hem en period.
– Ganska snabbt insåg jag att jag skulle bli kvar i Sverige. Så jag åkte tillbaka till USA, sålde bilen och gjorde slut med pojkvännen.
Fullt upp under ”internetboomen”
Anna Bauer landade som sportproducent på tv, ett bolag som i dag heter C more. På jobbet var hon ensam kvinna med ett gäng manliga sportjournalister.
Jargongen kan bli ganska hård i ett sådant sammanhang. Hur var det att jobba som ensam kvinna?
– Jag jobbar jättebra med killar och är en tävlingsinriktad sporttjej själv. Jag passar bra att jobba med grabbar och den jargongen stör mig inte. Jag var så luttrad efter åren i USA. Det var tufft att studera och tävla så långt hemifrån helt ensam i en så ung ålder.
Under tiden på tv-kanalen hann Anna Bauer träffa sin exman, en produktionschef som i dag reser världen över för att producera bland annat Diamond League. De fick tillsammans sitt första av tre barn när Anna Bauer var 24 år.
– Jag fick barn ganska tidigt och fortsatte att jobba på kvällar och helger. Det var inte lätt att kombinera småbarnslivet med sändningar och studier på dagarna. Jag sov inte på flera år.
Dags för golf igen
När Telia gick in som huvudsponsor till Svenska Golfförbundet letade de efter en tv-producent som kunde golf. Anna Bauer fick jobbet att tillsammans med Telia utveckla rörlig bild över nätet. Detta var samtidigt som det exotiska ordet ”streaming” myntades år 2000.
– Jag hamnade i ett jättelustigt sammanhang med supernördiga tekniker. Tillsammans testade vi att utveckla streaming på internet.
I takt med att bildöverföringen gick bättre och bättre ökade också intresset för rörlig bild på webben.
– Jag hade en härlig tid på Golf.se och Svenska Golfförbundets affärsutvecklingsdel. Jag utvecklade rörlig bild, byggde resesajter, filmade golfinstruktioner och kreerade massor av event.
Det svarta fåret
När budgetarna i projekten blev allt skralare övertygade Anna Bauer kollegorna på redaktionen att bolaget skulle sälja sponsring i koncepten.
– Det var ingen annan som ville sälja. Jag var den enda som var dum nog att räcka upp handen. Vips hade journalisten i mig blivit kommersiell och jag vet inte hur mycket bannor jag tog för detta icke-journalistiska tänk i början på 2000-talet. Det var fruktansvärt fult att vara journalist och kommersiell helt enkelt.
Men Anna Bauer ångrar inte övergången. Hon drog in pengar till bolaget och webbproduktionerna fortsatte flöda.
– Vi gjorde DVD-skivor med golfinstruktioner som såldes i 200 000 exemplar.
Hamnade i eventbranschen över en natt
År 2009 ringde Anna Bauers kund från Golfskolan, en tidigare marknadschef på ett känt klädföretag och undrade om hon ville byta bransch. De behövde någon som kunde sponsring, alpint och golf.
Där gick startskottet för livet i eventbranschen.
– I 180 kastade jag mig in i ett ekorrhjul av genomföranden av evenemang av olika slag samtidigt som livet på hemmaplan krackelerade – tre barn, man och stort hus, blev tre barn på heltid, ingen man och ett litet radhus.
Anna Bauer jobbade på eventbyrån Bodén och senare Nine Yards i några år och hade precis vunnit en gigantisk upphandling när nästa erbjudande trillade in.
– Mitt privatliv var tufft då, med allt ensamt ansvar för barnen. Jag fick frågan om jag ville bli ansvarig för B2B affärsområdet på Globe Arenas, nuvarande Stockholm Live.
Anna Bauer sa att hon inte ville byta jobb. Men den påstridiga chefen erbjöd henne en valfri lön. Hon tog i från tårna och var i tanken redan på semester med en paraplydrink i handen och barnen på stranden.
– De sa ja och vi skrev kontrakt. Jag hade fem fantastiska år med den ena framgångssagan efter den andra, både för mig och organisationen.
Hoppar in i nya utmaningar
Anna är orädd och tuff. Hennes liv har präglats av många Ja och få Nej.
– Om vi skulle be 50 personer titta på det projekt jag befinner mig i just nu – skulle 35 säga att jag är helt galen. Just nu säljer jag något som inte finns.
Scandinavian XPO är inte färdigbyggt än. Trots det fortsätter kunder att boka anläggningen för sina framtida event.
– Både kunderna och ägarna har förtroende för mig sedan mitt jobb på Stockholm Live. De vet att jag kommer se till att det här blir bra. Jag befinner mig i min drömsits.
8 snabba frågor
1. Vad läser du gärna just nu?
– Jag läser en jobbig bok av Lena Bivner som heter Helvetet jag kallade kärlek. Det är en smärtsam historia om en klok kvinna som väljer fel man. Jag har själv snuddat vid en liknande situation, som jag lyckligtvis snabbt tog mig ur. Sen läser jag alla inredningstidningar jag kommer åt från norra Europa – jag är galen i inredning.
2. Vad tycker du om att göra på fritiden?
– Jag hänger med familj och vänner, tränar, lagar god mat och gräver stora hål i min trädgård.
3. Vad har du för motto?
– Jag säger som Ingemar Stenmark att ”ju mer jag tränar desto mer tur har jag”.Jag får ibland höra att jag har sådan ”tur” med allt. Det stämmer inte. Jag kämpar ju som en galning och så länge man kämpar på och gör gott så kommer gott. Jag älskade verkligen tankesättet amerikanerna hade när jag bodde i USA – de är inte avundsjuka av sig.
4. Kan du berätta något som vi inte visste om dig?
– Jag är inredare och har en konstexamen – älskar att måla, säger Anna Bauer och fortsätter:
– På 90-talet när jag bodde i USA hängde jag hemma hos golflegenden Jack och hans fru Barbara Nicklaus i North Palm Beach. Min pojkvän i college var deras gudson. Vi brukade dricka oboy i köket och slå golfslag över deras tak. Jack hade en puttinggreen på tomten med ett speciellt ”bent-grass” från Arizona som han höll torrt från fukten i Florida genom att ha stora fläktar på runt den. Det kändes väldigt stort för en golfnörd från Sverige.
5. Hur ser ditt drömevent ut?
– Jag vet vilket det är, men det kan jag inte prata om eftersom jag tänker förverkliga det inom fem år.
6. Är det något speciellt du alltid har med dig till ett event?
–Ett glatt humör och en god service – min kund ska alltid känna sig som en kung inför sin kund.
7. Var ser du dig själv om tio år?
– Om tio år ser jag mig själv i en ateljé i Spanien med fullt av färger. Jag driver också en inredningsbutik. Jag älskar både snö och värme, men jag har svårt för mellanmjölksläget.
8. Vad gör du en typisk söndag?
– En typisk söndag vaknar jag tidigt tyvärr. Sambon och jag ger oss ut på en varsin racercykel eller långfärdsskridskor beroende på säsong.Sedan äter vi en lång frukost, läser tidningar, går med hunden Molly och fixar i trädgården. Vi är ganska nyinflyttade och har en trädgård som ser ut som ett bombnedslag. Jag har förstås gjort en egen ”design” som ska förverkligas här så det blir ett antal timmar med spade i leran.