eventeffect.se
Sveriges största monterbyggare fortsätter växa – Space Production toppar listan igen

Sveriges största monterbyggare fortsätter växa – Space Production toppar listan igen

Expo

För en tid sedan publicerade vi på Eventeffect listan över Sveriges största monterbyggare. Högst upp på listan fanns återigen Space Production. Vi blev såklart nyfikna på verksamheten och ringde upp vd:n Lasse Frisk för att höra mer om framgångarna och framtiden för Göteborgsföretaget.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
    • Food Family
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Anna Bauer – från golfproffs till affärskvinna

2019-11-24 | Söndagsprofilen

Anna Bauer – från golfproffs till affärskvinna

Anna Bauer har både hunnit med att spela golf i landslaget, jobba som sportreporter och eventskapare. Nu axlar hon rollen som affärschef på Sveriges nyaste mötesanläggning Scandinavian XPO.

Anna Bauer – från golfproffs till affärskvinnaAnna Bauer.

Ålder: 47
Bor: Täby, Näsbypark
Familj: Sambo, en hund, tre egna barn och två bonusbarn. Alla i åldrarna mellan 15 och 22 år
Gör: Affärschef på den nya mötes- och eventanläggningen Scandinavian XPO

Anna Bauer – från golfproffs till affärskvinna
Anna Bauer på långfardsskridskotur med sin sambo och blivande man. Foto: Privat

Det är en ljummen dag i november när Eventeffect ringer upp Anna Bauer. Hon är en snöfantast som också älskar värmen. Men mellanmjölksläget som just nu råder i Sverige, är hon inget fan av.

– Om tio år bor jag i Spanien och har min egen inredningsbutik, men först ska jag uppnå mina mål hemma i Sverige.

Ett av målen är på god väg att nås. Medan vi pratar sätts ytterväggarna upp på den sista stora hallen i vad som ska komma att bli mässområdet Scandinavian XPO. Den 1 november år 2020 ska hela området vara klart och efter bara tre dagar ska den första kunden flytta in.

Alla vägar leder hit

Anna Bauer har hunnit jobba ett halvår som affärschef på Scandinavian XPO. Hon beskriver arbetsplatsen som sitt drömjobb.

– Jag har landat på helt rätt plats. Alla vägar och turer jag tidigare tagit, har gjort att jag passar perfekt för jobbet. Jag använder min erfarenhet av flöden och logistik från Stockholm Live och min känsla för färg och form.

Som utbildad inredare har Anna Bauer även varit med vid arkitekternas utformning av Scandinavian XPO. Hon har bytt ut vissa delar och lagt till andra, för att det ska kännas som mötesplatsen där ”man tänkt på allt”.

När jag frågar henne hur en vanlig arbetsdag ser ut, säger hon att det inte finns någon.

– Det är nästan lättare att säga vad jag inte gör på jobbet.

Anna Bauers fokus ligger på försäljningen av anläggningen, men en del dagar kan även innehålla att ta fram koncept för konferensavdelningarna, välja design, färg och material, rekrytera personal och utveckla arbetsprocesser.

– Det är ett vitt papper. Jag och teamet bestående av vd:n och den tekniska chefen får skapa allt. Det är med skräckblandad förtjusning, men hittills har vi känt oss otroligt trygga i alla beslut.

Vill ha kul på jobbet

Om mindre än ett år kommer tillvaron se annorlunda ut för Anna Bauer. När mötesanläggningens portar slås upp kommer hon vara omringad av nya kollegor och kunder. I dag har hon roligt på jobbet ­– och det vill hon fortsätta med. Därför handplockar Anna Bauer och vd:n Staffan Littmarck  just nu personer som ska bilda det nya teamet på anläggningen.

– Vi vill bygga upp en organisation med rätt människor. I dag är vi bara tre personer.

Så vilka kan du tänka dig jobba med?

– Personer som inte går igenom en foajéyta utan att plocka med sig skräp om det ligger på golvet – oavsett vilken roll de har. Jag söker personer som är beredda att ”go the extra mile”, och som brinner för konceptet vi bygger här.

Unikt läge i Sverige

Scandinavian XPO är inte bara en anläggning för evenemang på 18 000 kvadratmeter – området kommer också bli en helt ny stad med plats för tusentals arbetsplatser, rekreation och boenden. Anna Bauer menar att anläggningen bland annat sticker ut för sitt läge vid Arlanda flygplats.

– När internationella besökare ska på konferenser i Stockholm ser det ofta bra ut på pappret, att det finns tåg som går till och från stan. Men tittar man närmare så inser man att de allra flesta sätter sig i en taxi en och en. Lägger kunden istället sin konferens hos oss slipper besökarna två timmars restid och vi sparar en hel del utsläpp.

Bokningarna rullar i skrivande stund in hos Scandinavian XPO. Kunderna består till 70 procent av svenska bolag och 30 procent av internationella. Kronan är svag nu, vilket gör att allt fler utländska kunder väljer att lägga sina event i Sverige. Och de snålar inte med evenemangsdagarna.

– Det är billigt att göra event i Sverige. Stora globala koncerner bokar in sina lanseringar i två veckor här och flyger in all personal. Kunderna ser en fördel i att vi ligger en bit från city – det gör besökarna mer närvarande.

Samarbeten i mässindustrin

Det är inte bara utländska aktörer och svenska eventbyråer som söker sig till den nya anläggningen. Även Svenska Mässan i Göteborg planerar att lägga ett event inom autopartssegmentet på Scandinavian XPO.

– Vi har startat ett samarbete med Svenska Mässan och de kommer lägga minst ett av sina större evenemang här.

Anna Bauer menar att mötesvärlden behöver tänka i ett helikopterperspektiv. Hon ser varken Kistamässan eller Stockholmsmässan som konkurrenter.

– De har säljorganisationer som är byggda för att sälja montrar i sina egna koncept. Vi säljer istället ytor till en arrangör. När vi har en stor mässa här i framtiden kanske 3 000 personer behöver åka någonstans och äta. Då lägger kunden kanske middagen på Friends Arena, Kistamässan eller Stockholmsmässan. Alla event i Stockholm bidrar på sitt sätt och ju mer vi kan lära oss att samarbeta över gränserna, desto bättre.

Ett perfekt jobb

Att Anna Bauer hamnade på Scandinavian XPO är ingen slump. Hon har tidigare varit affärsområdesansvarig för business to business-event och galor på Stockholm Live i drygt fem år.

– Det har varit den hittills mest fantastiska arbetstiden i mitt liv. Jag fick vara med och öppna Tele2 Arena och utöka affärsområdet med 150 procent under de åren jag var där, säger Anna Bauer lite blygt.

Anna Bauer nämner sin dåvarande chef Marie Lindqvist, som har lärt henne mycket av det hon behöver veta i dag

– Hon är en sann förebild i ledarskap och inspirerar mig mycket i mitt nuvarande jobb.

Anna Bauer – från golfproffs till affärskvinna
Anna Bauer har spelat golf hela sitt liv. Foto: Privat
Affärskvinna ut i fingerspetsarna 

Att Anna Bauer har känsla för affärer är det ingen tvekan om. Redan som 4-åring bytte hon till sig en splitter ny röd cykel mot ett hennes hemmagjorda instrument – en toalettrulle med ärtor i.

– Galet stolt cyklade jag runt tills min mamma kom och tog mig i örat och jag blev tvungen att lämna tillbaka cykeln till grannflickan.

Som 16-åring tävlade Anna Bauer i svenska landslaget i både golf och slalom. Två helt skilda sporter, som gjorde att hon höll sig sysselsatt året runt. Tillslut valde hon att satsa på golfen, vilket ledde henne från golfgymnasiet utanför Göteborg till Tampa i Florida.

Där tävlade hon för University of South Florida i fyra år samtidigt som hon läste en BA i journalistik och en minor i konstvetenskap. Efter studierna jobbade hon på en amerikansk tv-station som reporter och hade pojkvän och bil i USA.

– Jag blev så trött på golfen efter studierna, så jag orkade inte bli proffs och spela på touren.

1996 kom plötsligt ett jobberbjudande i postlådan. Anna Bauer behövde pengar och bestämde sig för att resa hem en period.

– Ganska snabbt insåg jag att jag skulle bli kvar i Sverige. Så jag åkte tillbaka till USA, sålde bilen och gjorde slut med pojkvännen.

Anna Bauer – från golfproffs till affärskvinna
Anna Bauer med kollegor på nya anläggningen. Foto: Sara Johansson
Fullt upp under ”internetboomen”

Anna Bauer landade som sportproducent på tv, ett bolag som i dag heter C more. På jobbet var hon ensam kvinna med ett gäng manliga sportjournalister.

Jargongen kan bli ganska hård i ett sådant sammanhang. Hur var det att jobba som ensam kvinna?

– Jag jobbar jättebra med killar och är en tävlingsinriktad sporttjej själv. Jag passar bra att jobba med grabbar och den jargongen stör mig inte. Jag var så luttrad efter åren i USA. Det var tufft att studera och tävla så långt hemifrån helt ensam i en så ung ålder.

Under tiden på tv-kanalen hann Anna Bauer träffa sin exman, en produktionschef som i dag reser världen över för att producera bland annat Diamond League. De fick tillsammans sitt första av tre barn när Anna Bauer var 24 år. 

– Jag fick barn ganska tidigt och fortsatte att jobba på kvällar och helger. Det var inte lätt att kombinera småbarnslivet med sändningar och studier på dagarna. Jag sov inte på flera år.

Dags för golf igen

När Telia gick in som huvudsponsor till Svenska Golfförbundet letade de efter en tv-producent som kunde golf. Anna Bauer fick jobbet att tillsammans med Telia utveckla rörlig bild över nätet. Detta var samtidigt som det exotiska ordet ”streaming” myntades år 2000.

– Jag hamnade i ett jättelustigt sammanhang med supernördiga tekniker. Tillsammans testade vi att utveckla streaming på internet.

I takt med att bildöverföringen gick bättre och bättre ökade också intresset för rörlig bild på webben.

– Jag hade en härlig tid på Golf.se och Svenska Golfförbundets affärsutvecklingsdel. Jag utvecklade rörlig bild, byggde resesajter, filmade golfinstruktioner och kreerade massor av event.

Det svarta fåret

När budgetarna i projekten blev allt skralare övertygade Anna Bauer kollegorna på redaktionen att bolaget skulle sälja sponsring i koncepten.

– Det var ingen annan som ville sälja. Jag var den enda som var dum nog att räcka upp handen. Vips hade journalisten i mig blivit kommersiell och jag vet inte hur mycket bannor jag tog för detta icke-journalistiska tänk i början på 2000-talet. Det var fruktansvärt fult att vara journalist och kommersiell helt enkelt.

Men Anna Bauer ångrar inte övergången. Hon drog in pengar till bolaget och webbproduktionerna fortsatte flöda.

– Vi gjorde DVD-skivor med golfinstruktioner som såldes i 200 000 exemplar.

Hamnade i eventbranschen över en natt

År 2009 ringde Anna Bauers kund från Golfskolan, en tidigare marknadschef på ett känt klädföretag och undrade om hon ville byta bransch. De behövde någon som kunde sponsring, alpint och golf.

Där gick startskottet för livet i eventbranschen.

– I 180 kastade jag mig in i ett ekorrhjul av genomföranden av evenemang av olika slag samtidigt som livet på hemmaplan krackelerade – tre barn, man och stort hus, blev tre barn på heltid, ingen man och ett litet radhus.

Anna Bauer jobbade på eventbyrån Bodén och senare Nine Yards i några år och hade precis vunnit en gigantisk upphandling när nästa erbjudande trillade in.

– Mitt privatliv var tufft då, med allt ensamt ansvar för barnen. Jag fick frågan om jag ville bli ansvarig för B2B affärsområdet på Globe Arenas, nuvarande Stockholm Live.

Anna Bauer sa att hon inte ville byta jobb. Men den påstridiga chefen erbjöd henne en valfri lön. Hon tog i från tårna och var i tanken redan på semester med en paraplydrink i handen och barnen på stranden.

– De sa ja och vi skrev kontrakt. Jag hade fem fantastiska år med den ena framgångssagan efter den andra, både för mig och organisationen.

Hoppar in i nya utmaningar

Anna är orädd och tuff. Hennes liv har präglats av många Ja och få Nej.

– Om vi skulle be 50 personer titta på det projekt jag befinner mig i just nu – skulle 35 säga att jag är helt galen. Just nu säljer jag något som inte finns.

Scandinavian XPO är inte färdigbyggt än. Trots det fortsätter kunder att boka anläggningen för sina framtida event.

– Både kunderna och ägarna har förtroende för mig sedan mitt jobb på Stockholm Live. De vet att jag kommer se till att det här blir bra. Jag befinner mig i min drömsits.

Anna Bauer – från golfproffs till affärskvinna
Anna Bauer gillar att cykla. Foto: Privat

8 snabba frågor

1. Vad läser du gärna just nu?

– Jag läser en jobbig bok av Lena Bivner som heter Helvetet jag kallade kärlek. Det är en smärtsam historia om en klok kvinna som väljer fel man. Jag har själv snuddat vid en liknande situation, som jag lyckligtvis snabbt tog mig ur. Sen läser jag alla inredningstidningar jag kommer åt från norra Europa – jag är galen i inredning.

2. Vad tycker du om att göra på fritiden?

– Jag hänger med familj och vänner, tränar, lagar god mat och gräver stora hål i min trädgård.

3. Vad har du för motto?

– Jag säger som Ingemar Stenmark att ”ju mer jag tränar desto mer tur har jag”.Jag får ibland höra att jag har sådan ”tur” med allt. Det stämmer inte. Jag kämpar ju som en galning och så länge man kämpar på och gör gott så kommer gott. Jag älskade verkligen tankesättet amerikanerna hade när jag bodde i USA – de är inte avundsjuka av sig.

4. Kan du berätta något som vi inte visste om dig?

– Jag är inredare och har en konstexamen – älskar att måla, säger Anna Bauer och fortsätter:

– På 90-talet när jag bodde i USA hängde jag hemma hos golflegenden Jack och hans fru Barbara Nicklaus i North Palm Beach. Min pojkvän i college var deras gudson. Vi brukade dricka oboy i köket och slå golfslag över deras tak. Jack hade en puttinggreen på tomten med ett speciellt ”bent-grass” från Arizona som han höll torrt från fukten i Florida genom att ha stora fläktar på runt den. Det kändes väldigt stort för en golfnörd från Sverige.

5. Hur ser ditt drömevent ut?

– Jag vet vilket det är, men det kan jag inte prata om eftersom jag tänker förverkliga det inom fem år.

6. 
Är det något speciellt du alltid har med dig till ett event?
–Ett glatt humör och en god service – min kund ska alltid känna sig som en kung inför sin kund.

7. Var ser du dig själv om tio år?

– Om tio år ser jag mig själv i en ateljé i Spanien med fullt av färger. Jag driver också en inredningsbutik. Jag älskar både snö och värme, men jag har svårt för mellanmjölksläget.

8. Vad gör du en typisk söndag?

– En typisk söndag vaknar jag tidigt tyvärr. Sambon och jag ger oss ut på en varsin racercykel eller långfärdsskridskor beroende på säsong.Sedan äter vi en lång frukost, läser tidningar, går med hunden Molly och fixar i trädgården. Vi är ganska nyinflyttade och har en trädgård som ser ut som ett bombnedslag. Jag har förstås gjort en egen ”design” som ska förverkligas här så det blir ett antal timmar med spade i leran.

Läs mer: Anna Bauer går till Scandinavian XPO
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Möt moderatorn Sanna Balsvik: Min tid på SVT lärde mig vad som funkar

Möt moderatorn Sanna Balsvik: Min tid på SVT lärde mig vad som funkar

Sanna Balsvik modererade nyligen pristutdelningen av Narren – Stora Eventpriset på mässan Möten&Event på uppdrag av Svenska Eventakademin. För Eventeffect berättar hon om moderatorns värsta mardröm, hur du bäst interagerar med publiken och om hennes egen vision av ”Sanna möten”.

Möt Marie Lasota, VD på Nordens största byrå

Möt Marie Lasota, VD på Nordens största byrå

Med en lång karriär inom eventbranschen och erfarenhet från ledande roller på både Posten, IBM och PS Occasion är Marie Lasota idag VD för LIWLIG Sverige. Vi pratade med henne om sammanslagningen med PS Occasion, framtida utmaningar och visionen för byrån de kommande åren.

andy

Andy Pimmeshofer: Från IT-drömmar till Sveriges första Brand Engagement-byrå

Andy Pimmeshofer har under mer än två decennier byggt upp och lett Minnesota Brand Engagement, en kommunikationsbyrå som har förändrat sättet företag engagerar sina målgrupper. Här berättar han om sin resa, sin syn på kommunikation och sina visioner för framtiden.

Jens Peter Edgren Mindley Jens Edgren - Veckans Mindley profil

Jens Edgren – Veckans Mindley profil

Annons

Jens Edgren är veckans profil på Mindley. Med en unik kombination av djup erfarenhet inom försäljning, coaching och beteendeförändring, hjälper han säljare och chefer att nå snabbare och mer hållbara resultat.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

Tips

  • Varför är Google Analytics viktigt?
  • Så skriver du ett pressmeddelande som skapar publicitet – 10 tips
  • Tips: Fem enkla saker som gör det lättare att sälja sponsorplatser
  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
Från krogen till skogen med Ahlsell

Från krogen till skogen med Ahlsell

Annons

Sedan 2020 är Ahlsell en av huvudsponsorerna till Vasaloppet och startade en intern rörelse tillsammans med Brand Engagementbyrån Minnesota. Såhär gick det till när Ahlsell begav sig från krogen till skogen i fädrens spår.

Upphandlingar

  • Skolverket söker ny eventplattform
  • Ny upphandling i Skåne: Helsingborg söker strategisk eventbyrå och producent
  • Upphandling: Ramavtal för ljud, ljus, scen och eventservice
  • Kungliga Operan upphandlar ramavtal för hyra av teknik
  • Kommun söker eventbyrå för mötes- och upplevelsekommunikation

Eventarenan

EVIG rullar in med framtidens mobila butik – premiärvisas under Disrupt Retail tillsammans med Swish och CHIMI

EVIG rullar in med framtidens mobila butik – premiärvisas under Disrupt Retail tillsammans med Swish och CHIMI

Annons

Clean Motion lanserar ett nytt retailkoncept med sitt elfordon EVIG – en mobil butik på hjul som kombinerar hållbar teknik, flexibilitet och smidiga betallösningar. Först ut att testa lösningen är CHIMI, som under retailkonferensen Disrupt Retail den 25–26 augusti låter besökarna köpa solglasögon direkt från fordonet genom självskanning och betalning med Swish.

Inspiration

Från källare till kultbryggeri på Ringön

Företagsevent med smak, skratt och samhörighet

Inspiration

I en bransch där företag söker minnesvärda och engagerande event är Två Feta Grisar på Ringön i Göteborg en destination som sticker ut. Här kombineras lokalt bryggd öl, mat i toppklass och lekfulla aktiviteter i en miljö som främjar både kreativitet och gemenskap. För företag som vill erbjuda mer än en traditionell after work eller konferensmiddag är detta en plats där hela teamet får en helhetsupplevelse.

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Inspiration

De kallar sig själva för en “resort i stan”. Nu har Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg för andra året i rad utsetts till Sweden’s Leading Business Hotel – och visar att framtidens affärsresor handlar lika mycket om känsla som om konferens.

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Inspiration

När resenärer stiger av planet på Arlanda är det ofta hektiskt och stressigt – men mitt i flygplatsens puls finns en plats där lugnet råder och bemötandet känns varmt och personligt. Från och med 1 januari 2026 är det Robin Azad som styr skutan på Comfort Hotel Arlanda Airport, med ambitionen att göra varje gäst vistelse minnesvärd och varje medarbetare stolt över sitt arbete.

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Inspiration

Julshow säsongen 2025 bjuder på allt från vintriga musikaler i Norrland till rockiga festkvällar i Skåne. För mötes- och eventindustrin är det en chans att hitta nya idéer, kombinera underhållning med nätverkande och skapa upplevelser som engagerar både kunder och medarbetare. Här är en guide till årets höjdpunkter.

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Inspiration

Räkmackan är lika mycket Göteborg som havet, skärgården och salta vindar. Den klassiska smörgåsen med handskalade räkor, ägg och majonnäs är något av stadens stolthet – och varje år utses den allra bästa.

I år står det klart: Göteborgs bästa räkmacka 2025 finns på Swedish Taste.

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Inspiration

Efter en kort paus är det snart dags för comeback på Sveavägen. Den 15 januari 2026 slår O’Learys Norrtull åter upp dörrarna – med nya franchisetagare, nya idéer och en rejäl dos energi. På 2 500 kvadratmeter ska en av Stockholms största sport- och nöjesdestinationer väckas till liv igen, med fokus på upplevelser, gemenskap och evenemang.

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Inspiration

När Elite Stadshotellet Eskilstuna den 8 oktober inviger sitt nya Vana Spa får Mälardalen inte bara en ny spaupplevelse – satsningen blir också ett mervärde för konferenser, events och affärsresor. Här möts hotellets historia, vattensnära läge och modern design i en helhetsupplevelse för både gäster och arrangörer.

Postmuseum öppnar Källarloungen – nya mötesrum i historiska valv

Postmuseum öppnar nya mötesrum i historiska valv

Inspiration

Postmuseum i Stockholm utökar sin mötes- och eventverksamhet med Källarloungen, ett nytt mötesrum i museets historiska källarvalv i Gamla stan. Lokalerna erbjuder en unik kombination av kulturarv och modern mötesdesign, och ska ge besökare en inspirerande miljö för allt från kreativa workshops till mingel och samtal.

Metropole – mötesplatsen där kreativitet och eventmöjligheter flätas samman

Metropole – mötesplatsen där kreativitet och eventmöjligheter flätas samman

Hallå där...

I hjärtat av Stockholm, på Magnus Ladulåsgatan 3, har Metropole etablerat sig som en spelare i mötes- och eventindustrin – inte bara som coworking-aktör utan också som scen för hybrid-produktioner, broadcasting, eventupplevelser och mötesrum med hög kreativ potential.

AI-kampanj lanserar nytt hotell i Södertälje

AI-kampanj lanserar nytt hotell i Södertälje

Inspiration

Hur lanserar man ett hotell som ännu inte finns? För THE DOCK, som öppnar i Södertälje den 19 november 2025, blev svaret en helt AI-genererad öppningskampanj. Resultatet: en lekfull resa genom hissdörrar där gäster, personal och fantasi möts långt innan de första gästerna kliver in.

6 lokala experter i Åre ger sina bästa tips inför konferensen

6 lokala experter i Åre ger sina bästa tips inför konferensen

Annons

Med ett stort utbud av boenden, nöjen, restauranger och härliga aktiviteter är Åre den självklara orten att förlägga konferensen på. Fantastisk natur och en mysig by-känsla skapar en härlig atmosfär, vilken i kombination av smidiga transporter med tåg och flyg gör det enkelt att samla företaget för en härlig konferens eller kick off. Här delar några av Åres lokala experter med sig av sina favorittips för en lyckad konferens i Åre.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Client Manager – LIWLIG
  • ACCESS TO söker en produktionsledare för event! Är det du?
  • Projektledare till Expohouse
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Eventbyrå

Det svenska eventbolaget Onemotion IMC är återigen nominerade i världens mest prestigefyllda tävling för brand experience – Bea World Festival. Med sitt uppmärksammade koncept The Kingdom of Christmas tävlar de mot världens bästa byråer den 21 november.

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Eventbyrå

Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har valt Wonderland som ny eventpartner för Swedish Beauty Awards 2026. Byrån får ansvar för både produktion, PR och sociala medier – och ska lyfta Sveriges största skönhetsgala till nästa nivå.

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Eventbyrå

Kommunikationsbyrån först i rangordningen i nytt ramavtal för filmproduktioner.

Mest läst

Lista: Sveriges 8 bästa julmarknader

Lista: 23 härliga julmarknader att besöka

Har ni slut på energi i vintermörkret? Ta med ditt team på ett miljöombyte och kom i julstämning. Eventeffect listar några av Sveriges bästa julmarknader.
Elegant privat matsal på Nobis Hotel Stockholm för en lyxig och intim födelsedagsmiddag i Stockholm.

18 bästa platserna i Stockholm för att fira födelsedag

Letar du efter den perfekta platsen att fira födelsedag i Stockholm? Oavsett om du planerar en födelsedagsfest, vill fira födelsedagen på en mysig restaurang i Stockholm eller boka en privat födelsedagsmiddag med nära och kära, finns det mängder av unika alternativ. Här listar vi 18 fantastiska platser som garanterat kommer att göra din födelsedag värd att minnas!
Eventbyrå prisas för stark tillväxt

Eventbyrå prisas för stark tillväxt

Ett svenskt eventföretag har utsetts till ett av landets snabbast växande bolag. Trots osäkra marknader och en bransch i förändring har företaget lyckats öka sin omsättning med nära 300 procent på fyra år – tack vare struktur, långsiktighet och ett tydligt fokus på kultur och medarbetare.
12 bästa restaurangerna i Stockholm med chambre séparée

12 bästa restaurangerna i Stockholm med chambre séparée

Letar du efter en restaurang i Stockholm med ett eget rum för en privat middag, bröllopsmiddag eller fest? Chambre séparée är den perfekta lösningen för att abonnera ett rum och skapa en exklusiv och intim upplevelse. Här presenterar vi tolv fantastiska restauranger i Stockholm som erbjuder privata rum för allt från mindre middagar till större fester. Oavsett om du letar ...
Microsoft: “Vi arbetar med många olika eventbyråer”

Microsoft: ”Vi arbetar med många olika eventbyråer”

Möt PetroNella Edwardzon, projektledare inom event på Microsoft. För Eventeffect berättar hon om sin vardag på it-jätten.

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

På nytt jobb

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

På nytt jobb

När Göteborgs nästa stora hotellöppning närmar sig, står en man redo att skriva första kapitlet. Aurel Balika blir hotelldirektör för Quality Hotel The Book, den nya satsningen från Strawberry som öppnar sommaren 2026 – mitt i stadens pulserande nöjes- och mötescentrum.

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

På nytt jobb

Mindley fortsätter att växa och stärker sitt team med Louise Ekeberg som ny rådgivare. Hon har mer än 25 års erfarenhet från event, konferenser och affärsresor – både i Sverige och internationellt – och kommer närmast från ledande roller inom flera etablerade byråer.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Space Production levererar Universeums utställning Humans

Space Production levererar Universeums utställning Humans

Annons

Sedan 2015 har besökarna på Universeum kunnat djupdyka i fakta om kropp och knopp. Nu fortsätter upplevelsen med en ny utställning, Humans, som erbjuder besökarna en resa genom kroppen.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com