Hallå där… Anna Bauer Business Director på Scandinavian XPO – Sveriges nyaste mötesarena. Du har tackat ja att medverka i juryarbetet för utmärkelsen Årets Eventchef.
Vem är du och vad gör du i branschen?
Anna Bauer, en idrottsintresserad, trebarnsmamma med man, två bonusbarn och hund. Jag jobbar med att fylla Scandinavian XPO:s kalender med evenemang samt att utveckla affären kring Scandinavian XPO med allt som vi vill kunna erbjuda i det här spännande området. Det är otroligt kul att få vara med att skapa en helt unik plats från grunden.
Vad har du för utbildning? / Hur kom du in i branschen?
Det är lustigt och brokigt. Jag är i grunden utbildad journalist och började karriären inom tv och sport för att sen gå över till print, web och utveckling av tjänster på webben.
När det på den tiden fanns dåligt med pengar i produktionen erbjöd jag mig att sälja in sponsring och event kopplat till vår produktutveckling och på den vägen har det rullat på i sisådär 20 år. Mycket försäljning har det blivit men jag älskar fortfarande innehåll och att skriva.
Vad gör du nu?
Just nu slingrar jag mig fram i den snåriga tolkningen av vår Force Majeure. Vi har ett antal stora internationella kunder bokade det närmsta året där det gäller att hålla koll på juridiska termer på engelska och se till att både vi och våra kunder är skyddade om det exempelvis dyker upp en andra våg av Covid -19 framåt vintern. Som tur är har vi en fantastisk advokatbyrå som stöd.
Annars visar jag mest upp vår fantastiska arena som snart står klar.
Intresset är stort, gensvaret enormt positivt och jag är väldigt stolt över att vara en del i detta.
Vilka andra uppdrag har du i branschen?
Det växlar lite från år till år beroende på vilken tid jag har.
Jag har suttit i olika utvecklingsråd med Visit Sweden, Business Arena Sweden och Visit Stockholm genom åren. Har även vart i Gyllene Hjulets jury för studenter – ett väldigt kul projekt där man verkligen känner att eventbranschen kommer att fyllas på med nya kreativa människor i nästa generation!
Varför brinner du för uppdraget att vara med i juryn?
Det är oerhört viktigt att lyfta fram de personer som står bakom stora modiga beslut och satsningar inom upplevelsebaserad kommunikation. Det är ingen lätt roll att ha då det handlar om enorma summor pengar och strategiska satsningar som påverkar varumärket över lång tid.
Vad tror du att utmärkelsen Årets Eventchef kan göra för branschen?
VI kommer att höja medvetenheten och statusen för den här kategorin av köpare och beslutsfattare och vi kommer hjälpa dem att bli ännu modigare!
Berätta om ett lyckat event du jobbat med?
Oj! Svårt!
En av mina bästa affärer under alla år och en upplevelse som påverkade mig starkt var Kents tre sprängfyllda avslutningskonserter på Tele2 Arena i december 2016. 115 000 gäster, 100-tals olika VIP-event i eventet och avancerade säkerhetslösningar utöver det vanliga. Jag var helt slutkörd den julen men också lycklig och rörd på samma gång eftersom allt gick så bra och både min arbetsgivare och kund var nöjda.
Vill du komma i kontakt med Anna Bauer når du henne här.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar framgångsrikt och professionellt utifrån ett antal ledord som fastställs av utmärkelsens jury. Teamet på Eventeffect som står bakom utmärkelsen kommer ha ett öppet nomineringsförfarande på sajten Eventeffect.se, där byråmedarbetare, branschfolk och kollegor kan nominera kandidater i ett öppet formulär. Av alla nominerade väljs toppkandidater ut utifrån ledorden av oss på Eventeffect och därefter koras en vinnare inom varje kategori av en jury bestående av ett tiotal personer som alla har en gedigen erfarenhet från branschen.
Tre vinnare kommer presenteras på Mötesbaren centralt i Stockholm under november:
- Årets Eventchef B2B
- Årets Eventchef B2C
- Årets Eventchef B2G
Under maj och juni kommer du kunna lära känna övriga medlemmar i juryn för Årets Eventchef i liknande personprofiler.