Varför har vi inga servicekurser längre?
2023 års krönika handlar om våra möten, våra fysiska möten och värdet av att mötas. Ju fler vi når digitalt, desto fler vill vi möta live. Mötet är tillbaka med full kraft. Vi behöver varandra. Ensam är inte stark. Det är via nätverk vi utvecklas, får kraft, energi och jobb. Men vi måste vårda våra möten, värdskapet är i centrum, hur vi uppträder mot varandra är allt viktigare. Att se, vara nyfiken och inkludera varandra. Inte minst i servicenäringen är det avgörande!
Värdet av nätverk
Företag går på knäna, räntan och konsumentindex slår hårt mot privatekonomin, ohälsan drabbar många. Vi behöver samarbeta, lyfta blicken, hjälpa varandra, fråga – hur mår du? Hjälpa till att få jobb, att hitta lokalen, fylla lokalen, umgås, socialisera, inte digitalt för där är vi alltför mycket. Farligt mycket. Utan se varandra i ögonen. När sa du senast till någon,
– Du har så vackra ögon.
Vår bransch fyller ett behov. Att mötas fysiskt. Vissa undersökningar visar på en fördubbling av fysiska möten 2023 jämfört med året före pandemin (2019). Helt klart har våra möten under året blivit effektivare, kortare i tid och krav på att beslut tas, att det blir något resultat. Inte minst en viktig fråga att ställa för moderatorer, talare och eventarrangörer,
– Vilket mervärde skapar jag?
Hur får vi eventen att lyfta?
Egenföretagare har stor frihet att styra tiden, men även en utmaning att uppsöka nya kunder under tiden befintliga uppdrag pågår. En inte helt enkel ekvation. Säljet får vi inte göra avkall på. Vad står i vår affärsplan, vad är vi unika på? Eventanläggningar måste idag erbjuda något extra. Det går inte att köra det gamla vanliga – ostfralla, kaffe, lunch, fika, dragning på dragning, middag. Det är förlegat. Framgång stavas värdskap, att du som gäst blir sedd, varmt mottagen, att någon ler, att du verkligen hälsas välkommen, på riktigt. Att det dessutom finns kreativa lösningar, aktiviteter, att våra möten andas nytt, friskt, stående beslutsmöten, energi i rummet är av vikt, men underordnad betydelse i jämförelse med värdskapet. Sätt deltagare mer i centrum. Och se till att frontlinjepersonal verkligen kan ge den service som kunden förtjänar. Inför servicekurser där det behövs. Min egen erfarenhet från otal möten och serviceinrättningar, hotell, restauranger, möten och events under året är att det är bra, men absolut inte tillräckligt god service. Kan det vara det uppkopplade tidevarvet som gör att vi naturligt inte ser och bekräftar varandra?
Vilka talare har framgång?
I lågkonjunkturens svacka söker allt fler lyckan som eventarrangör, moderator och talare, att föreläsa och dela med sig av sin passion och sina erfarenheter. AI, självledarskap, hållbarhet och ledarskap var eftertraktade ämnen under året. Många drömmar om att bli talare, att på heltid hängivet ägna sig åt sina budskap, sin uppdragsgivare och sin passion. Att fylla arenorna. Några få lyckas fullt ut, kanske 10-20 stycken omsätter 2023 någon eller några miljoner. Resten får kämpa sig framåt eller ta anställning på sidan om. Det är ett hårt jobb, ibland ensamt. Här fyller nätverk som
t ex Talarföreningen Sverige en viktig roll, en ventil med generösa kollegor att dryfta frågor, utmaningar likväl som att dela motgångar och framgångar.
2024
Nu laddar vi batterierna med lagom mängder julmat, tänk på välmåendet, att inte komma rullandes ut från ett dignande buffébord, utan fjäderlätt dansa loss och se ann nästa år med tillförsikt. Vi är fantastiskt duktiga på logistik, organisation och design av våra events. Vi behöver bara höja blicken något och sätta deltagarna mer i centrum så blir det kanon.
God Jul och Gott Nytt År
Lennart Paulsson, P&P Meetings