eventeffect.se
Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expo

Expohouse växlar upp. Med den nya Vision 2030 tar bolaget ett offensivt kliv mot framtiden – där kundfokus, hållbar tillväxt och medarbetarengagemang står i centrum. Målet är att befästa positionen som Nordens ledande helhetsleverantör inom fysisk varumärkesexponering – och samtidigt skapa en kultur där människor och idéer får växa.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
    • Food Family
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Årskrönika från Mikael Jansson: 2024 års önskelista

2023-12-26 | Årskrönika

Årskrönika från Mikael Jansson: 2024 års önskelista

I min årskrönika inför 2023 skrev jag bland annat att smekmånaderna i slutet av 2022 var över och att det nu var dags att börja forma den nya mässbranschen. I samma krönika skrev jag också att det skulle bli ett spännande år. Och visst blev det så.

Mikael Jansson till juryn för Årets EventchefMikael Jansson, Fairlink

Branschen lyckades att komma tillbaka efter de katastrofala pandemiåren och fylla upp sina organisationer för att återigen arrangera mässor. Men förutom de genomförda mässorna så var det politiska utspelet om Stockholmsmässans framtid årets största snackis. Att ledande politiker ena veckan talar om att delvis montera ned Stockholms möjligheter som mäss- och mötes-region för att några veckor senare vilja ansöka om vinter-OS p.g.a. evenemangets viktiga besöksnäringseffekter är en svårtolkad strategi.

2024 kommer inte att bli lugnare utan transformationen av mässbranschen kommer att fortsätta, både i Sverige och internationellt. 2023 var ett lugnare mäss-år, pga färre stora mässor, men 2024 blir mycket intensivare med välfyllda mässkalendrar. Tiden efter pandemin har dessutom visat att människors önskan att träffas, diskutera och umgås är grundläggande och stark trots ökade säkerhetshot och nya digitala mötesmöjligheter. Det kommer dock att skruvas i både format och innehåll, vilket i sig kan vara en utmaning. De flesta av oss säger nämligen att vi älskar förändringar, men i grund och botten hatar vi det och vill att allt ska vara som innan – fast ännu bättre. Min förhoppning är att vi under 2024 ska våga släppa gamla sanningar och våga förändra på riktigt. Att som Björn Natthiko Lindblad uttryckte det – våga möta världen och nya idéer med en öppen hand i stället för en knuten. Så håll till godo, här kommer mina spådomar och förhoppningar inför 2024.

Från organisationsnummer till personnummer

Arbetar du inom B2C eller B2B? Glöm det, 2024 är det B2H som gäller, d.v.s. Business to Human. Idag jobbar vi alla inom människobranschen även om vi gör lite olika saker. Alla affärer sker mellan människor. För Fairlink märks det ökande fokuset på individen t.ex. genom att allt fler utställare vill ha utbildning av sin monterpersonal. Att skapa en attitydförändring från att STÅ till att ARBETA i montern. Det märks också genom att både utställande och besökande företag allt oftare använder mässor som ett sätt att utbilda sin personal eller att visa upp sig som en attraktiv arbetsgivare. 2024 sätts individen i centrum, HR-avdelningarna blir inblandade hos utställarna, och vi går från organisationsnummer till personnummer.

Return On Events

1989 skrev Hans Johnsson, Atlas Copco, boken ”Marknadskommunikation, ett paradis för amatörer”. Bokens huvudtes var att en reklaminvestering varken mättes eller diskuterades på samma professionella sätt som t.ex. inför en motsvarande investering i en maskin. Detta gällde inte minst vid mäss-investeringar. Idag har verkligheten hunnit i kapp utställarna och tydliga målformuleringar och utvärderingsmodeller blir alltmer en självklarhet. 2024 kommer vi att få se allt fler medvetna utställare som tar väl underbyggda beslut. ROE = Return On Events blir ett begrepp.

Människor möts för att skapa framtiden

Teknisk utveckling och beteendeförändringar har genom århundraden förändrat förutsättningarna för mötesplatserna. Visst behöver formaten kontinuerligt förändras och utvecklas, men så har det alltid varit. Behovet av tillfälliga mötesplatser där människor och företag med ett gemensamt intresse träffas och gör affärer, utbyter kunskap och skapar nätverk är idag större än någonsin. Vi lever i en verklighet fylld av snabba förändringar och paradigmskiften. AI, elektrifiering, automatisering, hållbarhetsfrågor och ny lagar är bara några exempel. Men mässornas grundläggande funktion är i grund och botten fortsatt detsamma; komprimera en marknad och låta människor träffas för att knyta kontakter, utbyta information & idéer samt göra affärer. Så var det på de gamla handelsplatserna och så är det fortfarande. Under 2024 är mässornas värdeskapande ett ämne som kommer att diskuteras alltmer och inspirera både till nya insikter och utvecklade format som skapar de värden som olika branscher är i behov av. När människor möts då skapas framtiden.

OnLine + OnLive = Sant

Teknikutveckling har aldrig varit ett hot mot det personliga mötet utan det är precis tvärtom. Idag handlar det inte om att välja utan snarare att kombinera OnLine och OnLive. Det gäller för butiker och det gäller för mässor. Pandemin öppnade för en digital flodvåg där vår mognadsgrad ökade rekordartat. Vi gick från panik till att se nya möjligheter. Under 2024 kommer allt fler av möjligheterna att realiseras. Dessutom kommer utvecklingen av AI och relaterade teknologier göra mässorna ännu mer effektiva, engagerande och personliga.

Hållbarhet, säkerhet och osäkerhet

Hållbarhet, Säkerhet och förmågan att hantera Osäkerhet är inget nytt för mässbranschen utan ligger i deras DNA. Hållbarhetsfrågor som t.ex. transporter, mathantering, avfallshantering, energiförbrukning och montermaterial finns i fokus sedan länge. På samma sätt har mässorna sedan många år tillbaka nära samarbeten med berörda myndigheter för att skapa så säkra mötesplatser som möjligt.

Under 2024 intensifieras arbetet ytterligare, bl.a. genom myndigheternas införande av nya lagar och regler som påverkar mässorna. Ett sådant exempel är att det vid årsskiftet införs hårdare regler för vad som gäller för engångsartiklar vid matserveringar. Ett annat exempel är Polisen införande av väskförbud och vad som kommer att gälla för olika mässor.

Fred i Europa och övriga världen där mässorna blir ett verktyg för återuppbyggnad

I juli 1946, efter det andra världskriget, uttalar sig det sönderbombade Frankfurts borgmästare Kolb, “Frankfurt will be a fair city once again”. Bara två år senare, 1948, öppnas återigen Frankfurtmässan för en internationell publik. Nästan 1 200 utställare på 60 000 m2 deltar. Efter andra världskriget var mässorna en viktig motor för att återuppbygga Europa igen. Genom historien har mässor använts för att bygga upp ekonomier och få människor att mötas för att utbyta tankar, information och varor och tjänster. Under 2024 hoppas jag att mässor, över hela världen, får den möjligheten igen i en värld där antalet krig och konflikter minskar i stället för att öka.

Allt kommer kanske inte att fullbordas under 2024 men jag hoppas att 2024 ändå kommer att vara en station på färden. Och skulle jag ha fel i något så tänk på att – Being right is never the point.

Ett riktigt gott nytt och spännande 2024 önskar jag

Mikael Jansson, CEO för Fairlink

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Rickard Fredriksson: Upplevelser och innehåll blir allt viktigare på konferensen

Rickard Fredriksson: Upplevelser och innehåll blir allt viktigare på konferensen

När vi på Explore Åre summerar och reflekterar över 2024 gör vi det med stor ödmjukhet och stolthet, där vi och våra partners, såväl i byn som i övriga landet, hjälpts åt att skapa fantastiska events och återigen fått bekräftat att Åre är en perfekt plats för möten, äventyr och oförglömliga upplevelser.

Gabriel Börjesson: Framtidens utmaningar och möjligheter för event-/mässarrangörer 2025

Gabriel Börjesson: Framtidens utmaningar och möjligheter för event-/mässarrangörer 2025

När vi blickar framåt finns det en stark känsla av både förväntan och utmaning i luften. Event- och mötesbranschen kommer, likt många andra branscher, behöva anpassa sig efter den ekonomiska situationen och digitaliseringens framfart. Vi behöver även fortsättningsvis hitta anledningarna till att kunder skall välja att ställa ut på en mässa/event, i stället för att lägga sina marknadsföringspengar digitalt.

Magnus Krabbe: Ett år av utmaningar, lärdomar och framgångar

Magnus Krabbe: Ett år av utmaningar, lärdomar och framgångar

Hur ett år börjar och hur det slutar är två helt olika berättelser. 2024 är ett tydligt exempel på det. No Cap.

Camilla Cederlund - Månadens Mindley profil

Camilla Cederlund – Månadens Mindley profil

Annons

Kommunikation ska förena – inte skapa missförstånd. Månadens Mindley Profil är Camilla Cederlund, en föreläsare och utbildare som brinner för att hjälpa människor att förstå varandra bättre. Genom att avslöja de osynliga mönstren i vår kommunikation skapar hon insikter som leder till starkare relationer och bättre samarbete.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

Tips

  • Varför är Google Analytics viktigt?
  • Så skriver du ett pressmeddelande som skapar publicitet – 10 tips
  • Tips: Fem enkla saker som gör det lättare att sälja sponsorplatser
  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
Automatiskt utkast

I strålkastarljuset: Octanorm och Mässbolagets framgångsrika partnerskap

Annons

I vår fortsatta serie där vi lyfter fram våra partners, tar vi en närmare titt på samarbetet mellan Octanorm och Mässbolaget. Tillsammans skapar vi ett långsiktigt partnerskap som inte bara möter lokala behov utan även driver innovation och service till nya höjder globalt. Det är därför vi är stolta över att presentera Mässbolaget, ett samarbete som förstärker vårt engagemang för kundtillfredsställelse och hållbar utveckling. Låt oss utforska djupet och framgången i detta partnerskap, ledda av deras visionära VD, Daniel Karlsson.

Upphandlingar

  • Norrtälje kommun upphandlar näringslivssamverkan och eventutveckling
  • Skolverket söker ny eventplattform
  • Ny upphandling i Skåne: Helsingborg söker strategisk eventbyrå och producent
  • Upphandling: Ramavtal för ljud, ljus, scen och eventservice
  • Kungliga Operan upphandlar ramavtal för hyra av teknik

Eventarenan

Intensiv evenemangssommar för Carotte

Intensiv evenemangssommar för Carotte

Annons

Carotte fortsätter att vinna förtroende på evenemangsscenen genom prestigefulla uppdrag. Under sommarmånaderna 2024 kommer Carotte att leverera cateringtjänster och bemanna serveringsenheter som servar över 210 000 deltagare och gäster vid sju av säsongens mest omtalade evenemang. Uppdragen täcker allt ifrån ridsport och friidrott till löpning, golf samt handboll och fotboll – för unga, för veteraner, för nybörjare, för världseliten och alla mitt emellan.

Inspiration

Hållbarhet, gastronomi och stillhet – Granö Beckasin lockar mötesbranschen norrut

Hållbarhet, gastronomi och stillhet – Granö Beckasin lockar mötesbranschen norrut

Inspiration

Mitt i Västerbottens hjärta växer en ny destination fram för framtidens möten. Granö Beckasin bygger en toppmodern konferens- och restauranganläggning där hållbarhet, gastronomi och naturupplevelser smälter samman. Här ska företag och organisationer kunna mötas – på riktigt.

En vinterkickoff att minnas – från iskallt dopp till värmande avslut

En vinterkickoff att minnas – från iskallt dopp till värmande avslut

Inspiration

Föreställ dig en vinterdag där kollegorna samlas, snön gnistrar, luften är krispig och varje stund blir ett minne. Här är en inspirerande berättelse om hur en vinterkickoff kan se ut – en dag fylld av skratt, energi och gemenskap.

Från källare till kultbryggeri på Ringön

Företagsevent med smak, skratt och samhörighet

Inspiration

I en bransch där företag söker minnesvärda och engagerande event är Två Feta Grisar på Ringön i Göteborg en destination som sticker ut. Här kombineras lokalt bryggd öl, mat i toppklass och lekfulla aktiviteter i en miljö som främjar både kreativitet och gemenskap. För företag som vill erbjuda mer än en traditionell after work eller konferensmiddag är detta en plats där hela teamet får en helhetsupplevelse.

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Inspiration

De kallar sig själva för en “resort i stan”. Nu har Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg för andra året i rad utsetts till Sweden’s Leading Business Hotel – och visar att framtidens affärsresor handlar lika mycket om känsla som om konferens.

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Inspiration

När resenärer stiger av planet på Arlanda är det ofta hektiskt och stressigt – men mitt i flygplatsens puls finns en plats där lugnet råder och bemötandet känns varmt och personligt. Från och med 1 januari 2026 är det Robin Azad som styr skutan på Comfort Hotel Arlanda Airport, med ambitionen att göra varje gäst vistelse minnesvärd och varje medarbetare stolt över sitt arbete.

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Inspiration

Julshow säsongen 2025 bjuder på allt från vintriga musikaler i Norrland till rockiga festkvällar i Skåne. För mötes- och eventindustrin är det en chans att hitta nya idéer, kombinera underhållning med nätverkande och skapa upplevelser som engagerar både kunder och medarbetare. Här är en guide till årets höjdpunkter.

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Inspiration

Räkmackan är lika mycket Göteborg som havet, skärgården och salta vindar. Den klassiska smörgåsen med handskalade räkor, ägg och majonnäs är något av stadens stolthet – och varje år utses den allra bästa.

I år står det klart: Göteborgs bästa räkmacka 2025 finns på Swedish Taste.

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Inspiration

Efter en kort paus är det snart dags för comeback på Sveavägen. Den 15 januari 2026 slår O’Learys Norrtull åter upp dörrarna – med nya franchisetagare, nya idéer och en rejäl dos energi. På 2 500 kvadratmeter ska en av Stockholms största sport- och nöjesdestinationer väckas till liv igen, med fokus på upplevelser, gemenskap och evenemang.

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Inspiration

När Elite Stadshotellet Eskilstuna den 8 oktober inviger sitt nya Vana Spa får Mälardalen inte bara en ny spaupplevelse – satsningen blir också ett mervärde för konferenser, events och affärsresor. Här möts hotellets historia, vattensnära läge och modern design i en helhetsupplevelse för både gäster och arrangörer.

Postmuseum öppnar Källarloungen – nya mötesrum i historiska valv

Postmuseum öppnar nya mötesrum i historiska valv

Inspiration

Postmuseum i Stockholm utökar sin mötes- och eventverksamhet med Källarloungen, ett nytt mötesrum i museets historiska källarvalv i Gamla stan. Lokalerna erbjuder en unik kombination av kulturarv och modern mötesdesign, och ska ge besökare en inspirerande miljö för allt från kreativa workshops till mingel och samtal.

David Björkeryd – veckans Mindley profil

David Björkeryd – veckans Mindley profil

Annons

David Björkeryd är en inspirerande föreläsare inom digital marknadsföring som hjälper företag att stärka sin digitala närvaro och skapa långsiktiga resultat. Med över 10 års erfarenhet delar han konkreta strategier för att bygga personliga varumärken och framgångsrika tillväxtstrategier online. Denna vecka får vi chansen att lära känna David lite mer.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Client Manager – LIWLIG
  • ACCESS TO söker en produktionsledare för event! Är det du?
  • Projektledare till Expohouse
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Eventbyrå

Det svenska eventbolaget Onemotion IMC är återigen nominerade i världens mest prestigefyllda tävling för brand experience – Bea World Festival. Med sitt uppmärksammade koncept The Kingdom of Christmas tävlar de mot världens bästa byråer den 21 november.

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Eventbyrå

Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har valt Wonderland som ny eventpartner för Swedish Beauty Awards 2026. Byrån får ansvar för både produktion, PR och sociala medier – och ska lyfta Sveriges största skönhetsgala till nästa nivå.

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Eventbyrå

Kommunikationsbyrån först i rangordningen i nytt ramavtal för filmproduktioner.

Mest läst

Topp10 – Mest inflytelserika i eventbranschen 2025

Topp10 – Mest inflytelserika i eventbranschen 2025

Sveriges verkliga thought leaders – personerna som under 2025 har format samtalet om framtidens event, mässor, brand experience och mötesindustri. Från AI och kreativt ledarskap till hållbar destinationsutveckling och den nya upplevelseekonomin visar årets lista hur Sverige placerar sig i framkant av en global omställning där teknologi, autenticitet och mänskliga möten förenas.
Explosiv tillväxt för MarketHype.io – ökar 3039 procent och tar plats bland Sveriges techstjärnor

Explosiv tillväxt för MarketHype.io – ökar 3039 procent och tar plats bland Sveriges techstjärnor

Med en tillväxt på över 3000 procent tar MarketHype.io plats som Sveriges sjunde snabbast växande techbolag – ett tydligt tecken på att event- och mötesindustrin accelererar sin digitalisering.
Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.
Hela listan: Här är Sveriges största eventbyråer

Hela listan: Här är Sveriges största eventbyråer

Eventeffect listar de 30 största eventbyråerna i Sverige, tillsammans omsätter de miljarder. Se vilka eventbyråer och brand experience-byråer som hamnar på årets lista. Vi passade samtidigt på att fråga två byråledare om 2025.
Lista: Sveriges 8 bästa julmarknader

Lista: 23 härliga julmarknader att besöka

Har ni slut på energi i vintermörkret? Ta med ditt team på ett miljöombyte och kom i julstämning. Eventeffect listar några av Sveriges bästa julmarknader.

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Kristina Hammerö tar plats i Arlas ledning – vill bygga varumärke med mening

Kristina Hammerö tar plats i Arlas ledning – vill bygga varumärke med mening

På nytt jobb

När Arla Sverige nu presenterar sin nya marknadsdirektör, Kristina Hammerö, handlar det inte bara om ett chefsbyte – utan om ett tydligt steg mot en mer levande och värderingsdriven kommunikation.

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

På nytt jobb

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

På nytt jobb

När Göteborgs nästa stora hotellöppning närmar sig, står en man redo att skriva första kapitlet. Aurel Balika blir hotelldirektör för Quality Hotel The Book, den nya satsningen från Strawberry som öppnar sommaren 2026 – mitt i stadens pulserande nöjes- och mötescentrum.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

David Björkeryd – veckans Mindley profil

David Björkeryd – veckans Mindley profil

Annons

David Björkeryd är en inspirerande föreläsare inom digital marknadsföring som hjälper företag att stärka sin digitala närvaro och skapa långsiktiga resultat. Med över 10 års erfarenhet delar han konkreta strategier för att bygga personliga varumärken och framgångsrika tillväxtstrategier online. Denna vecka får vi chansen att lära känna David lite mer.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com