eventeffect.se
”Konferenserna drog igång väldigt snabbt efter att vi öppnat”

Konferenserna drog igång väldigt snabbt efter att vi öppnat!

Hallå där...

Den nya mötesplatsen Life City ligger mitt i Hagastaden en av Stockholms innovativa stadsdelar. Samtliga av kontoren i fastigheten är redan uthyrda och det har på kort tid blivit en populär plats för event och konferenser.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • TOPP150 Möteslokaler
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Homage
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
    • Nacka Strand Event & Möten
    • Memento Event
    • InviteDesk
    • United Spaces
    • Münchenbryggeriet
    • Explore Åre
    • Epicenter
    • BSC Business Service Club
    • Mässbolaget
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2022-12-19 | Årskrönika

Årskrönika från Niklas Åström: Happy hour’n är slut – inflationen är ett problem, inte en stjärnsäljare

Vi parerade pandemin och klev in i ett 2022 som kännetecknades av en glödhet marknad. Vi rekryterade kraftigt och byggde team för att möta efterfrågan. Under hösten började det pratas om inflationen och snart står vi antagligen mitt i en lågkonjunktur. ”Det nya normala” verkar alltid vara en ytterlighet och precis aldrig normalt. Det verkar dock fortfarande vara normalt att tumma lite på kundnyttan. Det som förut var överdebiterade arvoden har snarare blivit överdebiterade projekt rakt igenom. 

Niklas ÅströmNiklas Åström

För hur långt är det egentligen mellan en inflationspumpad eventmeny och en konjunkturängslig eventbokare? Hur mycket dyrare kan en öl, som redan kostar sex gånger inköpet, bli, innan volymen rasar? 

I min årskrönika 2020 skrev jag ”Oavsett vad så är den här nu, framtiden. Den kom snabbare än vi tänkt oss, nu tar vi oss an den”. Där och då syftade jag såklart på det extremt turbulenta, föränderliga och på alla sätt överraskande år vi precis hade gått igenom. Vad det skulle föra med sig framåt, hur vår vardag och vårt arbete skulle förändras. Nu har det gått två år sedan dess och då kan man ju faktiskt fråga sig; hur blev den egentligen, starten på framtiden? 2021 och 2022 skiljer ju såklart väldigt mycket, 2021 var ju till stora delar påverkade av pandemin med allt vad det betydde (vilket även starten på 2022 var, det har man nästan glömt).

2022 blev i stället ett år med en stundtals hysterisk efterfrågan och vi kommer säkert se en tillväxt i hela branschen på upp emot 100%. Jag tycker man kan summera det med att det föränderliga fortfarande är i fokus. Mycket känns skört och många är nybörjare. Nybörjare på att jobba hemma, nybörjare på att komma tillbaka till kontoret, nybörjare på nytt jobb, eller kanske i helt ny bransch. En av de positiva sakerna med pandemin är tveklöst att den tvingade oss till innovation, till att våga göra annorlunda. Det mesta som har hänt sedan dess hade förr eller senare hänt ändå, men absolut inte så här snabbt. Den här framåtandan och de här utmaningarna som vi ställts har gjort oss modiga, men också lite ängsliga. Vilket är helt naturligt när man gör nya saker. Jag är ödmjuk inför det, inför att alla lär sig. För oss som byrå gäller det att vara extremt noggranna i vår personliga utveckling, det försöker vi fokusera väldigt mycket på. Att hitta sätt att snabbt onboarda; ny personal såklart, men även befintlig personal i nya trender, tekniker och standarder. Vi har också haft en roll att utbilda våra kunder som har provat nya kanaler och blivit mer varse om vikten av innehåll och även produktionskvalitén av innehållet. Jag kan tycka att efterfrågan stundtals var så hög att det verkligen varit en utmaning att leverera det värde både internt och externt som vi vill göra. I kunddialogerna har efterfrågan på datum, lokaler osv varit så hög att det i vissa fall blev viktigare med ett datum eller en lokal än att fokusera på vad man faktiskt behövde, eller vad syftet med arrangemanget var. Visserligen var det säkert så att det i många fall var just själva mötet, efter tider med mycket avstånd och videomöten, som var själva syftet.

Inför 2023 kan vi väl i alla fall känna att den här glödheta marknaden börjar svalna lite och jag kan verkligen se fram emot det. Att få börja fokusera på att leverera kvalité. Vi har ett helt fantastiskt team på plats med många som har anslutit under de här två åren. Att få samla kraft, att enas runt en gemensam kultur och strategi och verkligen leverera det värde som finns i den här gruppen, det ser jag verkligen fram emot.

Sen finns det ju såklart nya utmaningar i den närmsta fasen av ”början på framtiden”. Pandemin är vi förhoppningsvis någorlunda igenom (vi har faktiskt i skrivande stund vårt sista pandemi-framflyttande genomförande), men vi har ett krig i Europa, vi har energipriser som skenar, vi har en inflation som verkligen har satt sina klor i oss och vi har troligen en lågkonjunktur runt hörnet.

Jag har drivit egna företag i hela mitt vuxna liv. Koncept & Event grundades 2012 (yes, vi firade 10 år i år!), och jag ser mig själv som en ganska erfaren ledare i eventbranschen, men jag har aldrig drivit bolag i en lågkonjunktur. På tal om att vara nybörjare.

Trots det har jag under hösten gjort inflationen lite till min hjärtefråga. Jag tycker att det finns en ganska arrogant inställning till inflationen generellt. Det är ganska rimligt att vi har hög inflation; elpriserna skenar, vi har haft brist på saker som halvledare och containrar. Det har pumpats in stödmiljoner under hela pandemin till företag över hela världen och konsumenter har fickorna fulla efter lägre konsumtion under pandemin. Så nu står vi här i en ny ”kris” och värst verkar inflationen vara i… (trumvirvel) …besöksnäringen.

Vi har vid flera tillfällen sett olika leverantörer komma med prisökningar på mer än 50% jämfört med våren 22. Det är inte i närheten av vad inflationen faktiskt är.

Jag tror att det finns ganska tydliga kopplingar mellan att besöksnäringen hade det tufft under pandemin och att priserna är extra höga nu. Både konsumenter och företag har haft buffertar efter tider med lägre konsumtion på just nöje och det har därför funnits en acceptans i marknaden för de här stundtals extrema prishöjningarna. Egentligen inget fel med det, alla har såklart rätt att sätta vilka priser man vill. MEN, det är att öka sina intäkter snarare än att försvara sig mot en inflation. För inflationen är inte 50%. Det är den för övrigt inte på smör heller, men Arla har troligen inte sett ett tillräckligt volymtapp ännu för att det ska motivera en prissänkning.

Hur länge finns då den här extra köpkraften? Jag tror den är slut nu. Jag tror att buffertarna är uppätna och att nya budgetar nu läggs med helt andra förutsättningar. Jag tror inte det finns en enda företagsledare som inte funderar över hur påverkad man kommer bli av lågkonjunkturen och hur djup dippen kommer bli. Det borde inte finnas det i alla fall. För nu går vi från att den huvudsakliga utmaningen är inflationen till att den huvudsakliga utmaningen blir konjunkturen.

Jag upplever att vi redan är där och att vi varit där ett tag, i synnerhet för projekt som avser 2023, dvs på nästa budget. Vi har flertalet gånger stått mitt emellan en anläggning som pratar om inflation och en kund som pratar om lågkonjunktur, oftast är det också ett rejält avstånd. Vi känner att vi blir mer konkurrensutsatta, vilket egentligen bara gynnar oss för vi är väldigt trygga i vårt effektiva erbjudande, men framför allt upplever vi att våra kunder vill att vi ska konkurrensutsätta anläggningar och underleverantörer, vilket jag tycker är med all rätt! Vi jobbar i en hög-marginal-bransch, det finns säkert många som inte håller med mig om det, men dem har fel. Det enda hotell, restauranger eventarrangörer osv behöver uppnå för att vara riktigt lönsamma är hög beläggning, för marginaler finns det gott om. När vi jobbar tjänar vi mycket pengar, men om vi jobbar för lite blir det inget kvar. Balansgången mellan pris och volym kommer vara viktigare än någonsin nu. Jag tror att dem som lutar sig mot inflationen och motiverar sin höga prissättning med den, kommer smärtsamt påminnas om att man borde haft en annan strategi när man inser att orderböckerna börjar se tomma ut.  I de här dialogerna med leverantörerna och slutkunderna brukar jag säga att vi representerar lösningen. Vi är duktiga på att hitta vägen fram för att det ska bli en affär, och någonstans är affären alltid lösningen. Leverantörskedjan får intäkter och kunden får sin tjänst.

Det är ju också hela poängen med att höja räntor och vidta andra åtgärder mot inflationen, att vi ska utmana våra leverantörer och inköpsled för att påverka efterfrågan.

Jag hade en diskussion med Jens Dolk på K-märkt om detta, han berättade att dem hade höjt priserna på sin lunch med 8% men att dem hade ökade inköpskostnader på mer än 20%. Dem kompenserar det med en effektivare drift, för Jens tror inte att kunderna vill betala 25% mer för sin lunch. Ungefär på samma sätt som jag inte tror att våra kunder vill betala 50% mer för sina event.

Bara på grund av den inställningen tycker jag att alla borde gå och äta lunch på K-märkt. Om fler gjorde som Jens hade vi haft mindre inflation. Det är att ta ansvar för att kedjan och det kommer gynna K-märkt i längden då dem kommer ha ett mycket stabilare kundflöde och mer volym.

Ibland funderar jag på om det är lite av mellanchefernas syndrom. Att det finns en försäljningschef som sätter upp försäljningsmål och att det finns en F&B manager som tittar på inköpskostnaderna och sätter utpriserna. Vem tittar på vad kunderna är villiga att betala? Vem säkerställer att tjänst, produkt och pris korrelerar?

I slutändan är det så här; kunden bestämmer om ett pris är rätt, om det blir en deal eller om det blir ingen deal. När det blir ingen deal tillräckligt många gånger kommer även Arla sänka priset på smöret.

Det är lite som politik, gång på gång kan man följa media och lyssna på politiska kommentatorer, titta på opinionsundersökningar osv. Till sist kommer det en valdag och då står vi där var och en med varsin röst och numera blir det ju sällan som vi tänk oss. Det är ju ett fenomen som speglar politiken över hela världen.

I slutändan handlar allt om resultat, hur många röster fick du? Hur många smörpaket sålde du? Hur många tomma rum fanns på hotellet?

Inflationen kommer lösas, eller i alla fall hanteras, av marknaden. Vi måste bara förstå att det är vi, när vi köper, som styr marknaden.

Varför brinner jag då så mycket för det här? Som jag skrev ovan så är det ju upp till var och en att ansvara för sin egen prissättning. Om mitt resonemang stämmer kommer det ju bara drabba dem som är för offensiva och det är ju deras förlust. Men jag känner inte så, jag känner att det är vårt jobb att leverera värde till våra kunder, att dem får välja mellan schyssta alternativ och att det vi kan komma med är konkurrenskraftigt. För oss handlar det om kundlojalitet, kundnytta och erbjudandefokus. Tre tydliga hörnstenar i vad vi står för. Om man motiverar en prisjustering med att det är inflation, då ska den också vara i linje med inflationen, annars säger man inte så. Det är ansvarslöst och arrogant, i synnerhet i en bransch där det redan är höga marginaler. Vi är bortskämda med att det finns en acceptans för höga marginaler. Det har nästan aldrig handlat om pris på själva artikeln. Det är ingen som opponerat sig mot att betala sex gånger inköpspriset på exempelvis en öl. Nu däremot tror jag risken är uppenbar att ännu högre priser kommer slå mot volymen, om man lägger hela priskonsekvensen, och ibland även lite därtill, på kunden.

Lägre beläggning kommer i sin tur leda till att man måste höja priserna ännu mera vilket kommer generera ännu lägre beläggning osv. Så kan vi inte ha det, den spiralen är livsfarlig, och jag önskar att fler vill vara med mig i den kampen. Vi måste sluta lägga alla priskonsekvenser på kunderna och i stället försöka skjuta tillbaka dem i leverantörsledet. Vi som byrå måste göra det mot våra leverantörer och våra leverantörer måste göra det mot sina, det handlar inte om att råna någon utan att sprida ut ansvaret. Om fler engagerar sig i den här frågan och resonerar som vi eller gör som Jens, då kommer vår bransch bli en bättre plats för oss alla och en bransch där våra kunder kommer kunna fortsätta vara just kunder.

Niklas Åström, CEO, Creative Director & Founder Koncept & Event

Koncept & Event året i siffror:

🥳 Vi firade 10-år!

💰Vi omsätter ca 75 miljoner, vilket är all time high!

💯Vi når en tillväxt på 100%

🧑‍💻Vi har anställt 9 nya kollegor

⛷️Vi har spenderat 1 grym helg med teamet i Åre

🐑 Vi har spenderat 1 grym helg med teamet på Gotland

☀️Vi genomförde 30 sommarevent på vår egen arena Bellevue Park

☝️1 tips inför 2023 är att boka ett datum på Bellevue Park för snart är dem slut!

 

Redaktionen red@eventeffect.se

Läs mer:

30 eventprofiler summerar 2022 och spanar in i 2023

27 eventprofiler summerar 2022 och spanar in i 2023

Läs spaningar från branschaktörer, eventbyråer, föreläsare och mässexperter.

Årskrönika från : Mötas bör man annars dör man

Årskrönika från Tanja Ruterhagen och Pål Roos: Mötas bör man annars dör man

PS Occasion medarbetarna Tanja Ruterhagen och Pål Roos önskar God Jul och Gott Nytt År med en årskrönika på vers!

Hur stor framgång skulle du ha på dejtingsidor om din annons där – såg ut som din rekryteringsannons gör, tror du?

Årskrönika från Tove Möller: Några är ju gamla redan som unga

Under 2022 har post-pandemins effekter varit tydliga på många sätt. Det pågår fortfarande diskussioner om huruvida företag ska låta medarbetarna arbeta hemma i olika hybridlösningar, eller om de ska tillbaka till arbetsplatser igen.

Studio för livesändningar i Stockholm

Studio för livesändningar i Stockholm

Annons

Vi förpackar och levererar evenemangen som TV-program, med skarpa närbilder och ett dynamisk bildflöde. Kontakta oss för referenser på våra tidigare produktioner i vår Studio för livesändningar.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






300x250 studio puck

Tips

  • Vässa ditt event med stöd av Talarföreningens checklista
  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
  • Lista: Lokala mötesarrangörer i Västergötland
  • 17 tips: Framgångsfaktorer för effektiva hybridmöten
  • 10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till
  • Eventsäkerhet – så mycket mer än en biffig vakt i dörren
  • Lista: Konferenslokaler i Helsingborg
  • Jespers bästa tips för en lyckad kickoff
Så spås mötesbranschen se ut i framtiden

Svenska Mötens Trendrapport – nu vill svenskarna vara tillsammans igen

Annons

Pandemins isolering har ändrat våra mötesbeteenden och påmint oss om betydelsen av relationer och mänsklig kontakt. I årets upplaga av Svenska Mötens trendrapport står ”Tillsammans” med en större social närvaro i centrum när möten och konferenser nu bokas.

Upphandlingar

  • Destination Kalmar upphandlar marknadsföringstjänster
  • Universitet upphandlar ramavtal för kurs- och konferensanläggningar
  • Kommun upphandlar ramavtal för event och scenteknik
  • Upphandling av event och scenteknik
  • Upphandling av filmning och streaming i samband med konferenser och event

Eventarenan

Hur kommer vi mötas? – Ingmari Pagenkemper siar om framtidens event

Hur kommer vi mötas? – Ingmari Pagenkemper siar om framtidens event

Annons

Svinbra teknik, att fira de små sakerna och med upplevelser som ökar kreativiteten. Ungefär så tror nöjes- och Stockholmsprofilen, Ingmari Pagenkemper att vi kommer att mötas framöver.

Inspiration

”Konferenserna drog igång väldigt snabbt efter att vi öppnat”

Konferenserna drog igång väldigt snabbt efter att vi öppnat!

Hallå där...

Den nya mötesplatsen Life City ligger mitt i Hagastaden en av Stockholms innovativa stadsdelar. Samtliga av kontoren i fastigheten är redan uthyrda och det har på kort tid blivit en populär plats för event och konferenser.

Varbergs Stadshotell öppnar upp takterrass med bastu

Varbergs Stadshotell öppnar upp takterrass med bastu

Inspiration

Varbergs Stadshotell & Asia Spa är sedan tidigare känd för sina varma källor och sin Vitality Pool. Denna plats för sköna bad kompletteras nu med ytterligare ett fantastiskt tillskott – en stor solterrass, utomhuspool, kallkar och bastur – allt vilandes på takåsarna, med en fantastisk utsikt över hav, solnedgångar och Varbergs fästning.

Topp 5 bästa stränder för vinterbad

Topp 5 bästa stränder för vinterbad

Inspiration

Vinterbad, vintersim, isbad – vad vi än väljer att kalla den iskalla trenden har den knappast undgått någon. Oavsett om du gör det av hälsoskäl, äventyrslust eller självplågeri verkar trenden stå sig fortsatt stark – och det finns många tillfällen och platser där du kan vinterbada under årets säsong.

Lista: 7 designhotell i tomtens hemstad Rovaniemi

Lista: 7 designhotell i tomtens hemstad Rovaniemi

Inspiration

Du reser till Rovaniemi med nattåg från Helsingfors, direktflyg från Arlanda till Rovaniemis flygplats eller med bil, fyra timmar från Kiruna.

Smådalarö Gård Hotell & Spa vinner Haninge arkitekturpris 2022

Smådalarö Gård Hotell & Spa vinner Haninge arkitekturpris 2022

Inspiration

Smådalarö Gård Hotell & Spa har röstats fram som årets vinnare i Haninge arkitekturpris. Tillsammans med arkitektur- och designbyrån Koncept totalrenoverades hotellet under två år och juli 2021 slog dörrarna upp för en helt unik destination i Stockholms skärgård.

Micke Eriksson, vd och grundare av Julbordsmäklarna

Julbordsmäklarna tipsar – så skapar ni en julfest att minnas

Hallå där...

Med mindre än tre månader kvar till julafton är det hög tid att boka årets julbord eller julfest. I en djungel av glöggmingel, stekta köttbullar och Janssons frestelse kan det vara lätt att tappa bort sig. Vi har pratat med Micke Eriksson, vd och grundare av Julbordsmäklarna som ger sina bästa tips på hur du bokar ett lyckat julbord.

En flirt med 70-talet på nyrenoverade Scandic Park i Stockholm

En flirt med 70-talet på nyrenoverade Scandic Park i Stockholm

Inspiration

Ända sedan hotell Park stod klart i mitten av februari 1968 har både inredning och fasad präglats av en uppfinningsrik och nyskapande arkitektur, signerad Sven Markelius. Hotellet har vid olika tillfällen moderniserats och har under 2022 genomgått en av sina största renoveringar på 54 år. På Scandic Park har 1970-talets former, färger och detaljer nu flyttat in.

Dry Floating

Första hotellet i Sverige med Dry Floating

Inspiration

Dry Floating tillåter dig att flyta i noll tyngdkraft omgivet av 400 liter kroppstempererat vatten utan att bli blöt. Din kropp och ditt sinne är med om en oförglömlig upplevelse av djup avslappning, omfamnad av ljus och värme.

Nu öppnar mötesplatsen Goto 10 i Linköping

Nu öppnar mötesplatsen Goto 10 i Linköping

Inspiration

Linköping är den tredje staden i Sverige där Internetstiftelsen öppnar mötesplatsen Goto 10. Här kan besökare kostnadsfritt arbeta, genomföra möten, ta del av eller själva arrangera evenemang, använda 3d-skrivare, spela in poddar och utvidga sina nätverk.

Norwegian lanserar direktflyg till Lyon – med närhet till skidorter i franska Alperna

Norwegian lanserar direktflyg till Lyon – med närhet till skidorter i franska Alperna

Inspiration

Norwegian fortsätter att utveckla linjenätet i Sverige. Idag lanserar bolaget en ny direktlinje mellan Stockholm Arlanda och Lyon i Frankrike, med första avgång i januari 2023. Lyon är en strategiskt bra destination att flyga till för att ta sig till några av de mest populära skidorterna i franska Alperna.

Därför borde event vara en del av er tillväxtstrategi

Därför borde event vara en del av er tillväxtstrategi

Annons

Vi kan alla skriva under på att event är underhållande men i själva verket kan de vara så mycket mer än det – men hur? När du anordnar och håller i ett event, oavsett om de är interna, externa, fysiska eller hybrida, sätter du dig i en position att äga ditt varumärkes narrativ. Likaså är det ett bra tillfälle att möta din målgrupp öga mot öga och att positionera ditt företag och varumärke direkt mot dem. I denna artikel kommer vi gå in djupare i några olika typer av eventformat och hur de kan hjälpa dig i ditt bolags tillväxtstrategi.

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Informationsteknik söker en projektledare till Systeminstallation i Göteborg
  • Business Development Manager – Eventomatic
  • Evenemangspersonal till evenemangsbyrån robot
  • Produktionsledare Projektledare till evenemangsbyrån robot
  • Säljare – evenemangsbyrån robot
  • Säljande junior projektledare till Byrå Femtiotvå

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Sara Shalabi går in som partner på Koncept & Event

Sara Shalabi går in som partner på Koncept & Event

Eventbyrå

Efter fem år på Koncept & Event går Sara Shalabi in som partner på byrån tillsammans med  Niklas Åström och Viktor Ekström.

Hon vill förenkla storbolagens eventadministration

Hon vill förenkla storbolagens eventadministration

Eventbyrå

Många storföretag har svårt att anlita och betala underleverantörer vid event. Det beror på komplexa rutiner för inköp och betalningar. Kerstin Öhman och hennes bolag BSC har lösningen – Event Payment Service.

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

ActiPro Event vinner fyra upphandlingar

Eventbyrå

Linköpings baserade ActiPro Event har i dagarna fått tilldelningsbesluten för fyra upphandlingar av eventtjänster.

Mest läst

Martin Lorentzons bolag investerar i Memento Event  

Martin Lorentzon investerar i Memento Event  

Eventbyrån Memento Event gör en storsatsning genom att ta in kapital från Spotify grundaren Martin Lorentzons bolag Rosello.
Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Bildspecial: 150 eventproffs minglade på Epicenter Stockholm

Bildspecial: 150 eventproffs minglade på Epicenter Stockholm

På torsdagskvällen besökte drygt 150 eventproffs Mötesbaren på Epicenter Stockholm för att se på anläggningen och mingla. Kolla in mingelbilderna här.
Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Hon vill förenkla storbolagens eventadministration

Hon vill förenkla storbolagens eventadministration

Många storföretag har svårt att anlita och betala underleverantörer vid event. Det beror på komplexa rutiner för inköp och betalningar. Kerstin Öhman och hennes bolag BSC har lösningen – Event Payment Service.

Branschfolk

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Ahmed Abdirahman.

Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Chris Pettersson.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Möt Mia Stuhre: Nominerad till Narrenpriset 2022

Almedalen

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Mia Stuhre.

Simon Strandvik: “Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Möt Simon Strandvik: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Simon Strandvik.

Helena Wennerström

Staden vid sundet har varit kärnan i Helena Wennerströms yrkesliv

Branschfolk

Sedan Helena Wennerström flyttade till Helsingborg på 90-talet så har staden varit ett återkommande tema i hennes yrkesliv. Med ledande roller på Helsingborgs Dagblad, Väla Köpcentrum och HIF så har hon staden i sitt hjärta.

Folk i karriären

Josefine Larsson blir ny marknadschef på Fastighetsägarna Service

Josefine Larsson blir ny marknadschef på Fastighetsägarna Service

På nytt jobb

Josefine Larsson kommer närmast från Akademiska Hus där hon ansvarat för utveckling inom kundupplevelse, kommunikation och digitalisering.

United Spaces tillsätter regionchefer

United Spaces tillsätter regionchefer

På nytt jobb

Coworking-företaget United Spaces fortsätter att stärka sitt erbjudande. Efter etableringen i Helsingborg förra året finns de idag på 11 adresser i Stockholm, Uppsala, Arlanda, Göteborg, Malmö och Helsingborg.

Isabelle Lechtman vd för Folkets Hus nya mötesanläggning 

Isabelle Lechtman får vd-jobbet för Folkets Hus nya mötesanläggning 

På nytt jobb

Isabelle Lechtman blir vd för det nya bolag som ska bedriva kongress- och mötesverksamhet i Folkets Hus vid Norra Bantorget. Fastigheten genomgår för närvarande en genomgående upprustning som planeras vara färdig hösten 2024, då verksamheten åter ska öppna upp. 

Gästskribenter

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Nio fällor att undvika när du gör presentationer

Gästskribent

Retorikexperten Per Furumo lyfter i denna krönika nio vanliga fällor som du bör undvika när du gör presentationer.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Vem tänker på musiken på din fysiska konferens?

Gästskribent

Låt inte musiken bli en fråga där du i sista minuten ber ljudteknikern att spela valfri spellista från Spotify, skriver Tommy Brotte i denna krönika.

Anders Müller

Krönika: Sluta stjäla våra idéer!

Gästskribent

Jag misstänker att de flesta har sett eller hört talas om TV-serien Mad Men. Som handlar om en reklambyrå på 60-talet. Där smala slipsar, tajta kostymer, rökande och whiskydrickande kreatörer skapar idéer som sedan formade reklamen för en lång tid framöver.

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Albin Sturesson: “Våra olika infallsvinklar är vår främsta styrka”

Albin Sturesson: “Våra olika infallsvinklar är vår främsta styrka”

Annons

Han drivs av kreativ frihet och har en vardag som kantas av just det. Lär känna Albin Sturesson, grafisk designer på Homage, som är delaktig i en bred palett av projekt.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff