– Det är snudd på korkat om man lägger ned enorma resurser på hållbarhetsarbetet och när man tillslut ska visa upp varumärket för sina medarbetare, kunder eller omvärlden så glömmer man bort miljöarbetet och sänder en helt annan signal som kan vara katastrofal för företaget.
Jan Peter Bergkvist menar att vi nu gått in i ett paradigmskifte där mycket handlar om miljö- och hållbarhetsarbete. Han säger att många företag gör ett bra jobb inom området i sin dagliga verksamhet, men att eventbolagen sedan tenderar att glömma av hållbarhetsarbetet när de ska visa upp sig utåt. Han menar också att man gör sitt företag en stor tjänst om man arbetar med hållbarhetsfrågor. Men hur ska man egentligen komma igång?
– Var inte rädd för att börja, det är alltid bättre att göra någonting än ingenting. Att arbeta med hållbarhet har mer eller mindre blivit en förutsättning för att överleva.
Det finns många bra hållbarhetscertifieringar som arrangörer kan använda sig av. Om du exempelvis väljer en Svanen-märkt anläggning så har du kommit en bra bit på vägen. De största certifieringarna är EU-blomman, Svanen och Green Key och du kan använda dessa märkningar när du beslutar om vilken konferens- eller hotellanläggning du vill använda dig av och när du gör inköp till eventet.
– Använd miljö- och hållbarhetsmärkningar som ett verktyg. Be alltid om att få svanen-märka, KRAV-märkta, Fairtrade-märka och ekologiska produkter till eventet. Sen kan man ta nästa steg och fundera på om man vill göra hela evenemanget miljömärkt – då finns standarden ISO-20121. Standarden kräver lite mer arbete men ger otroligt mycket tillbaka. Du får ordning och reda, sparar på resurser som energi och vatten samt hjälp med målsättning.
Vad ska man göra när man vill börja arbeta mer hållbart?
– Ett företag kan börja med ett mål – kanske kan det vara att köpa in hållbara pennor eller mat. Vill man komma vidare är en grundförutsättning är att lära sig mer om hållbarhet. Fokusera gärna på att utbilda den egna organisationen. Många människor längtar desperat efter checklistor att gå efter när det gäller event, problemet är bara att listan är lång. Ofta är det bättre att ha en grundprincip: Vad får jag inte göra fel oavsett vad jag gör. När man har mer kunskap om hållbarhet kan man själv vara checklistan.
Vilka utmaningar finns det när man ska arbeta med hållbarhet under event?
– Mestadels är det ovana och okunskap, när man inser att man är en del av löningen istället för problemet så blir det mer lönsamt och dessutom ser man till att vi långsiktigt överlever. Ett annat problem kan vara bristen på ledarskap i ett företag. Men i princip hela världen har bestämt sig för att vi inte ska fortsätta som vi tidigare har gjort, så tajmingen är ganska god för att dra igång hållbarhetsarbetet. Förutsättningarna för att arrangera mer hållbara event är mycket goda i Sverige och hållbarhetsfrågan var tidigare inte så cool och sexig – men har nu blivit en modern trend.