eventeffect.se
Med över 1800 platser är Filadelfia en unik plats i Stockholms innerstad.

Mötesbaren gästar nyrenoverade Filadelfia Convention Center den 19 maj

Hallå där...

Den andra Mötesbaren år 2022 hålls på Filadelfia Convention Center i Stockholm. Anmäl dig redan i dag för att säkra din plats på minglet och till en förhandsvisning av lokalerna. ( Just nu, 20 platser kvar)

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Destinationer
    • Skellefteå
    • Helsingborg
    • Bohuslän
    • Dalsland
    • Västergötland
    • Västsverige
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • SES
    • Golfbaren
    • Sture
    • Primetec
    • Delegia
    • DIVISION Group Sweden
    • Videoforce
    • Twenty Studios
    • Homage
    • Robot event
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2019-10-07 | Lyyti | Annons

Att förflytta event in i den digitala tidsåldern med integrerad marknadsföring

Data blir en allt viktigare del av marknadsföringsarbetet. För att få ut det mesta av ditt event och låta det förbli en effektiv marknadsaktivitet måste även denna till största delen offline-aktivitet ta klivet in i den digitala tidsåldern. Men hur då? En möjlig väg är att ta hjälp av idéen om integrerad marknadsföring.

Att förflytta event in i den digitala tidsåldern med integrerad marknadsföring
Data blir en allt viktigare del av marknadsföringsarbetet.

Data har blivit en viktigare ingrediens i all marknadsföring och gör det möjligt för företag att på ett mer exakt sätt mäta sina kampanjers framgång – och därmed även berättiga sina ständigt ökande marknadsföringsbudgetar. 

Data vs Don Draper – vem vinner?

Marknadsföring handlar allt mindre om kreativt arbete och allt mer om att optimera och på ett så effektivt sätt som möjligt rikta kampanjer mot rätt målgrupper. Med andra ord, den ack så beundrade och stilige Don Draper får ge vika sin plats som allsmäktig fader på toppen av marknadsföringspyramiden för en digital och integrerad “marknadsföringsingenjör”. I och med denna förändring går vi från att styckvis hantera olika inslag i marknadsföringen till mer omfattande tjänster som tar ett helhetsgrepp om företagets marknadsföring. Att köpa in tjänster från en tjänsteleverantör istället för tio ökar effektiviteten och lyfter ansvaret från köparens axlar för att på egen hand hantera den större bilden.

Är eventets dagar räknade? 

Då event ofta genomförs som offline-aktiviteter kan man ställa sig frågan om eventets dagar är räknade i den digitala tidsåldern? Knappast. En ny undersökning genomförd av Taloustutkimus* visar att 52% av de tillfrågade organisationerna planerar att fortsätta arrangera samma antal event som tidigare och 41% planerar till och med att öka antalet evenemang under de närmaste åren. Undersökningen visar också att budgetarna för event hos företagen ökar med upp till 38%. Med andra ord, folk tror på kraften i event trots den växande dominansen av digital marknadsföring. Men tekniken för att mäta ett events effekt och framgång, och att använda eventdata i själva marknadsföringsprocessen är fortfarande i sin linda.

Event som en aspekt av innehållsmarknadsföring

Event är en typ av marknadsföringsaktivitet tillsammans med många andra, och även om de flesta event äger rum offline, kan de data de levererar användas i digitala system och utgöra en viktig del av marknadsföringsprocessen. Att fånga in och hantera de data som genereras är nyckeln för att se till att eventet utnyttjas till sin fulla potential. Utan ett system som hanterar eventdata och information om deltagarna är det nästan omöjligt att samla in, uppdatera och bearbeta data. Eventhanteringssystem ger ett utmärkt stöd för kommunikation kring eventet och deltagarhantering. De uppgifter som samlas in via ett eventhanteringssystem kan sedan föras över till ett integrerat och automatiserat marknadsföringssystem (t.ex. Hubspot, Eloqua, Pardot, Marketo). Event bör sannerligen betraktas som en aspekt av innehållsmarknadsföring, istället för ett helt separat åtagande.

System i all ära – men du måste veta hur du ska använda det!

Även om företag kan erbjudas att köpa in omfattande lösningar som serverar dem en stor mängd data, är det fortfarande viktigt att företagen vet hur man hanterar och använder dessa data. Ofta är det svårt att lägga ut den uppgiften på någon utanför företaget eftersom marknadsföring är en så integrerad del av de flesta organisationer. Av den anledningen är det av stor betydelse att minska en del av det manuella arbetet som annars är kopplat till datahantering. Och här kan ett automatiserat marknadsföringssystem som nämnts ovan ofta utgöra en sådan lösning, just för att användaren ges möjlighet att hantera och bearbeta data och använda den för att generera försäljning.

Låt er data tala för att hitta kundens bästa väg framåt 

När eventdata överförs till ett automatiserat marknadsföringssystem blir de en del av kundens resa. Event kan ses som början eller slutet på kundens resa på samma sätt som andra aktiviteter såsom webbplatsbesök, nedladdning av innehåll eller videovisningar. Med hjälp av den erhållna datan från event och andra aktiviteter kan kundens resa framåt formas för att på bästa sätt leda kunden mot ett köpbeslut, till exempel genom kommunikation med anpassat och relevant innehåll.

När data samlas in på ett ställe, kommer rapporteringen också att bli enklare och mer transparent. Som marknadsförare kanske du själv har stört dig på att data och olika typer av information ofta återfinns på olika ställen, vilket gör att man måste lägga mycket tid på att kombinera olika källor för att försöka förstå helhetsbilden. Dessvärre har våra hjärnor inte samma förmåga att hantera lika stora mängder data som de system som utvecklas i snabb takt. Därför är det hög tid att låta våra event få ta plats i den digitala tidsåldern. Just för att vi ska kunna vara säkra på att få ut det mesta av de pengar vi har planerat att lägga på våra framtida event.

* Lyytis och Taloustutkimus Oys undersökning publicerades hösten 2018. Den besvarades av beslutsfattare kring marknadsföring på 100 finska medelstora och stora företag.


Vill du veta mer om hur du mer effektivt kan genomföra dina event i den digitala tidsåldern?
Klicka här för att ladda ner guiden Event KPI:s och andra nyckelfaktorer för att mäta effekten av event.

Välkommen att kontakta Christoffer Lindroos på Lyyti!

Tfn: +46 70 268 9489
E-post: christoffer@lyyti.se

Camilla Martinez Mares camilla@eventeffect.se

Läs mer:

Profile Agency lanserar ny digital plattform

Tips! | 20 föreläsare för dig som vill utveckla dina medarbetare i självledarskap

Självledarskap är något som alla borde investera i. Bokningsservicen Bookys Charlotte Dunhoff har här listat 20 föreläsare inom ämnet självledarskap.

Inbjudan till Webinar om framgångsrik kundbearbetning

Inbjudan till webinar om framgångsrik kundbearbetning

Drar du dig för att ta ”unconfortable actions” och gärna gör som du alltid gjort och sen undrar varför du får samma resultat som du alltid fått? Om du känner igen dig så är detta kostnadsfria webinar definitivt något för dig!

underBARA BARN mässan ställde inte in, den ställde om till digitalt koncept!

underBARA BARN mässan ställde inte in, den ställde om till digitalt koncept!

I mars genomförde underBARA BARN sin sjätte digitala mässa och i tre av dessa har man hyrt in sig på Onlinemassan.com. underBARA BARN har sedan 2003 varit den naturliga mötesplatsen för gravida och familjer med barn från 0-6 år.

Utveckla er eventverksamhet och öka försäljningen med hjälp av event- och deltagardata.

lyyti

Utöver att vara nordens mest omtyckta eventverktyg så har Lyyti specialiserat sig på insamling och hantering av event- och deltagardata.
Event ska vara en självklar del i företagets digitala marknadsföring samt stödja försäljningsverksamheten.

Lyyti ger er full kontroll över era evenemang från början till slut och lite mer därtill.

lyyti

KONTAKTA OSS!

www.lyyti.se

Christoffer Lindroos

Country Manager Sweden
070 268 94 89
christoffer.lindroos@lyyti.com

Antonia Ridderstråle

Marketing Manager Sweden
072 220 30 29
antonia.ridderstrale@lyyti.com

FÖLJ OSS PÅ SOCIALA MEDIER!

Facebook LinkedIn

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Hummingbird söker en Project Manager
  • Hummingbird söker en Project Coordinator
  • Account Manager till Koncept & Event
  • Informationsteknik söker två projektledare inom event till kontoret i Malmö
  • Informationsteknik söker eventtekniker till våra kontor i Stockholm och Malmö!

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group öppnar filial i New York

Liwlig Group öppnar filial i New York

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group, som i Sverige representeras av Eventyr Nine Yards, har i dagarna slagit upp dörrarna till sitt kontor på Manhattan i New York. Verksamheten leds av entreprenören Janne Hakkarainen med ett långt förflutet på den finska Liwlig-byrån Tapaus.

Prisregn för event & kommunikationsbyrån BANG

Prisregn för event och kommunikationsbyrån Bang

Eventbyrå

Senaste veckorna har varit fyllda av vinster för event & kommunikationsbyrån BANG. Byrån har tagit hem både både Guldägg och Gyllene Hjul, vi slog en signal till grundaren Patrick Walldén.

Eventum vinner Snapchat pitchen

Eventum vinner Snapchat pitchen

Eventbyrå

Event- och kommunikationsbyrån Eventum vinner uppdraget att bli Snapchats första eventpartner i Sverige.

Mest läst

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Profile Agency lanserar ny digital plattform

Tips! | 20 föreläsare för dig som vill utveckla dina medarbetare i självledarskap

Självledarskap är något som alla borde investera i. Bokningsservicen Bookys Charlotte Dunhoff har här listat 20 föreläsare inom ämnet självledarskap.
Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalsveckan 2022: Färre evenemang men besökarna väntas komma

— Jag tror Almedalsveckan vinner på att bara vara fem dagar och att besökarna kommer uppleva att det är en sund nivå nu när en del evenemang försvunnit, säger Mia Stuhre. Före pandemin var det många som upplevde att det var svårt att ens hinna besöka en bråkdel av alla de evenemang som erbjöds. Det finns en stor förväntan inför ...
Lista: 57 spännande konferenscenter i centrala Stockholm

Lista: 57 spännande konferenscenter i centrala Stockholm

Eventeffect listar 57 konferenscenter för dagkonferenser i centrala Stockholm. Urvalet är gjort utifrån att centret ska drivas som en egen verksamhet.
Liwlig Group öppnar filial i New York

Liwlig Group öppnar filial i New York

Liwlig Group, som i Sverige representeras av Eventyr Nine Yards, har i dagarna slagit upp dörrarna till sitt kontor på Manhattan i New York. Verksamheten leds av entreprenören Janne Hakkarainen med ett långt förflutet på den finska Liwlig-byrån Tapaus.

Branschfolk

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

Branschfolk

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Eventeffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Branschfolk

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna här.

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Branschfolk

Redan innan examen har Emma Silén Djerf landat ett toppjobb. Här berättar hon om sin praktik på Homage och ambitionerna framåt.

Finalisterna utsedda till Årets Eventskåning 2021

Finalisterna utsedda till Årets Eventskåning 2021

Branschfolk

Vallåkraträffen, Areco Malmö Padel Open, Helsingborg Pride och Nöjesteatern är de fyra finalister som har chans att ta hem titeln Årets Eventskåning 2021. Dessutom delas pris ut för Årets Volontär när Event in Skåne för tionde året i rad hyllar de skånska eventhjältarna.

Jespers bästa tips för en lyckad kickoff

Jespers bästa tips för en lyckad kickoff

Branschfolk

Eventeffect satte sig ner och tog ett snack med Jesper Owe, medgrundare och Creative director på Memento Event som arbetat med event i snart 20 år, om de bästa tipsen för en lyckad kickoff.

Skellefteå skördar frukten av ett långtgående arbete

Skellefteå skördar frukten av ett långtgående arbete

Branschfolk

Skellefteå ska investera drygt 75 miljarder fram till 2030. Staden växer, antalet inflyttade behöver dubblas och deras evenemang drar långväga gäster. I tio år har de jobbat med att stärka varumärket och innan coronapandemin omsatte Skellefteås besöksnäring näst mest i Swedish Lappland.

Folk i karriären

Maria Skarve

Hon blir ny marknadchef på Svenska Möten

På nytt jobb

Nu är det klart att Maria Skarve blir ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.

Chatarina Eriksson blir ny vd för Visit Dalarna

Chatarina Eriksson blir ny vd för Visit Dalarna

På nytt jobb

Nu är det klart att Chatarina Eriksson från och med den 28 oktober blir ny vd för destinationsbolaget Visit Dalarna.

Hélène Kugelberg tar över som vd för Årets Kock

Hélène Kugelberg tar över som vd för Årets Kock

På nytt jobb

Styrelsen för Årets Kock har utsett Hélène Kugelberg till ny vd. Hélène har 20 års erfarenhet av hotell-, restaurang- och spabranschen som finanschef, vd och koncernchef på bland annat Sturebadet. De senaste åren har Hélène arbetat som konsult och investerare i ett antal bolag inom tech och hospitality. Helene tar över efter Andreas Stenberg som slutar efter årets final av Årets Kock i september.

Gästskribenter

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Gästskribent

Ja, så kan det kännas om man räknar med alla Teamsmöten. Men det är inte ett digitalt event utan en plattform och format som lämpar sig ypperligt för projektmöten.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Eventbranschen gräver sin egen grav om man inte tar utmaningarna med hybridevenemang på allvar

Gästskribent

Nästan alla i eventbranschen förutspår att hybridevenemang blir nästa stora trend. Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Gästskribent

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Nyttja läget innan vi återgår till det normala!

Nyttja läget innan vi återgår till det normala!

Annons

Ingen behöver ännu en sammanfattning av rådande läge eller lärdomar funna i nostalgiska tillbakablickar. Vad vi däremot behöver är att blicka mera framåt och se den faktiska potentialen i en historiskt stark hemmapublik och ett maximalt lokalt upptagningsområde. Vi pratar om att möta publiken! 

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff