eventeffect.se

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Destination

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Hitta Julbord
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Meetapp
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Nine Yards
    • Golfbaren
    • Rider
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2019-10-07 | Annons | Lyyti

Att förflytta event in i den digitala tidsåldern med integrerad marknadsföring

Data blir en allt viktigare del av marknadsföringsarbetet. För att få ut det mesta av ditt event och låta det förbli en effektiv marknadsaktivitet måste även denna till största delen offline-aktivitet ta klivet in i den digitala tidsåldern. Men hur då? En möjlig väg är att ta hjälp av idéen om integrerad marknadsföring.

campaign creators pypeceajezy unsplash
Data blir en allt viktigare del av marknadsföringsarbetet.

Data har blivit en viktigare ingrediens i all marknadsföring och gör det möjligt för företag att på ett mer exakt sätt mäta sina kampanjers framgång – och därmed även berättiga sina ständigt ökande marknadsföringsbudgetar. 

Data vs Don Draper – vem vinner?

Marknadsföring handlar allt mindre om kreativt arbete och allt mer om att optimera och på ett så effektivt sätt som möjligt rikta kampanjer mot rätt målgrupper. Med andra ord, den ack så beundrade och stilige Don Draper får ge vika sin plats som allsmäktig fader på toppen av marknadsföringspyramiden för en digital och integrerad “marknadsföringsingenjör”. I och med denna förändring går vi från att styckvis hantera olika inslag i marknadsföringen till mer omfattande tjänster som tar ett helhetsgrepp om företagets marknadsföring. Att köpa in tjänster från en tjänsteleverantör istället för tio ökar effektiviteten och lyfter ansvaret från köparens axlar för att på egen hand hantera den större bilden.

Är eventets dagar räknade? 

Då event ofta genomförs som offline-aktiviteter kan man ställa sig frågan om eventets dagar är räknade i den digitala tidsåldern? Knappast. En ny undersökning genomförd av Taloustutkimus* visar att 52% av de tillfrågade organisationerna planerar att fortsätta arrangera samma antal event som tidigare och 41% planerar till och med att öka antalet evenemang under de närmaste åren. Undersökningen visar också att budgetarna för event hos företagen ökar med upp till 38%. Med andra ord, folk tror på kraften i event trots den växande dominansen av digital marknadsföring. Men tekniken för att mäta ett events effekt och framgång, och att använda eventdata i själva marknadsföringsprocessen är fortfarande i sin linda.

Event som en aspekt av innehållsmarknadsföring

Event är en typ av marknadsföringsaktivitet tillsammans med många andra, och även om de flesta event äger rum offline, kan de data de levererar användas i digitala system och utgöra en viktig del av marknadsföringsprocessen. Att fånga in och hantera de data som genereras är nyckeln för att se till att eventet utnyttjas till sin fulla potential. Utan ett system som hanterar eventdata och information om deltagarna är det nästan omöjligt att samla in, uppdatera och bearbeta data. Eventhanteringssystem ger ett utmärkt stöd för kommunikation kring eventet och deltagarhantering. De uppgifter som samlas in via ett eventhanteringssystem kan sedan föras över till ett integrerat och automatiserat marknadsföringssystem (t.ex. Hubspot, Eloqua, Pardot, Marketo). Event bör sannerligen betraktas som en aspekt av innehållsmarknadsföring, istället för ett helt separat åtagande.

System i all ära – men du måste veta hur du ska använda det!

Även om företag kan erbjudas att köpa in omfattande lösningar som serverar dem en stor mängd data, är det fortfarande viktigt att företagen vet hur man hanterar och använder dessa data. Ofta är det svårt att lägga ut den uppgiften på någon utanför företaget eftersom marknadsföring är en så integrerad del av de flesta organisationer. Av den anledningen är det av stor betydelse att minska en del av det manuella arbetet som annars är kopplat till datahantering. Och här kan ett automatiserat marknadsföringssystem som nämnts ovan ofta utgöra en sådan lösning, just för att användaren ges möjlighet att hantera och bearbeta data och använda den för att generera försäljning.

Låt er data tala för att hitta kundens bästa väg framåt 

När eventdata överförs till ett automatiserat marknadsföringssystem blir de en del av kundens resa. Event kan ses som början eller slutet på kundens resa på samma sätt som andra aktiviteter såsom webbplatsbesök, nedladdning av innehåll eller videovisningar. Med hjälp av den erhållna datan från event och andra aktiviteter kan kundens resa framåt formas för att på bästa sätt leda kunden mot ett köpbeslut, till exempel genom kommunikation med anpassat och relevant innehåll.

När data samlas in på ett ställe, kommer rapporteringen också att bli enklare och mer transparent. Som marknadsförare kanske du själv har stört dig på att data och olika typer av information ofta återfinns på olika ställen, vilket gör att man måste lägga mycket tid på att kombinera olika källor för att försöka förstå helhetsbilden. Dessvärre har våra hjärnor inte samma förmåga att hantera lika stora mängder data som de system som utvecklas i snabb takt. Därför är det hög tid att låta våra event få ta plats i den digitala tidsåldern. Just för att vi ska kunna vara säkra på att få ut det mesta av de pengar vi har planerat att lägga på våra framtida event.

* Lyytis och Taloustutkimus Oys undersökning publicerades hösten 2018. Den besvarades av beslutsfattare kring marknadsföring på 100 finska medelstora och stora företag.


Vill du veta mer om hur du mer effektivt kan genomföra dina event i den digitala tidsåldern?
Klicka här för att ladda ner guiden Event KPI:s och andra nyckelfaktorer för att mäta effekten av event.

Välkommen att kontakta Christoffer Lindroos på Lyyti!

Tfn: +46 70 268 9489
E-post: christoffer@lyyti.se

Camilla Martinez Mares camilla@eventeffect.se

Läs mer:

delegia digital bolagsstämma

Låt digital bolagsstämma stärka varumärket!

Poströstning var en plötslig nödvändighet våren 2020. Då blev bolagsstämman för många företag en ren formalitet. Man förlorade möjligheten att kommunicera med kunder, allmänhet och, förstås, aktiemarknaden. Att lyfta fram partners. Att skapa förståelse. Nu finns verktygen för att även i den digitala miljön låta bolagsstämman stärka varumärket.

eventbolag som finns med i eventhjälpen

100-tals eventbolag som hjälper dig med ditt nästa genomförande

Eventhjälpen: Här hittar du snabbt och enkelt eventbolag som är redo att bli leverantör till din nästa konferens, evenemang, fest, event, mässa och kongress. Vi listar aktörer inom bokningssystem, mässmontrar, eventbolag, aktivitetsbolag, föreläsare, produktionsbolag, fotografer, underhållning, möteslokaler och eventappar.

Boka Isaac Kuritzén som moderator till ditt digitala möte

De flesta av er känner mig som Isaac, en vild entertainer och sångare i Isaac And The Soul Company. Men vad ni kanske inte vet om mig är att jag även är en professionell moderator och presentatör med en examen från Poppius journalistskola.

Utveckla er eventverksamhet och öka försäljningen med hjälp av event- och deltagardata.

lyyti

Utöver att vara nordens mest omtyckta eventverktyg så har Lyyti specialiserat sig på insamling och hantering av event- och deltagardata.
Event ska vara en självklar del i företagets digitala marknadsföring samt stödja försäljningsverksamheten.

Lyyti ger er full kontroll över era evenemang från början till slut och lite mer därtill.

lyyti

KONTAKTA OSS!

www.lyyti.se

Christoffer Lindroos

Country Manager Sweden
070 268 94 89
christoffer.lindroos@lyyti.com

Antonia Ridderstråle

Marketing Manager Sweden
072 220 30 29
antonia.ridderstrale@lyyti.com

FÖLJ OSS PÅ SOCIALA MEDIER!

Facebook LinkedIn

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Vi söker eventpersonal till Göteborg!
  • Koordinator Lunds Universitet
  • Verkställande direktör till Svenska Möten
  • Projektledare till PassionLab
  • Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

johan lundemo

Carlsberg väljer Göteborgsbaserad eventbyrå

Eventbyrå

Samarbetet sträcker sig över tre år och berör logistik och produktion. Avtalet gäller för festivaler, mässor och event i Sverige.

Bang

Bang och Göteborg & Co i nytt samarbete kring hållbarhetsinitiativ

Eventbyrå

Nu lanseras ett nytt hållbarhetsprojekt i Göteborg, Awake & Aware. Bakom initiativet står några eldsjälar på Göteborg & Co fast beslutna om att ta stadens hållbarhetsarbete till en ny nivå. Kommunikationsbyrån Bang vann efter tuff konkurrens den offentliga byråupphandlingen och har nu utvecklat identitet och form, och UX-byrån Osynlig står för sajten.

Mest läst

Svenska Möten om pandemilagen

Det här innebär pandemilagen för hotell – och konferensanläggningar

Hur många deltagare får företag samla till slutna möten på konferensanläggningar? Svenska Möten tagit fram ett material som hjälper hela industrin att navigera rätt när den nya pandemilagen börjar gälla.
konkurs

Tuffa tider: Konferensanläggning har gått i konkurs

Bolaget har sin verksamhet i centrala Stockholm bara några hundra meter från centralen. Den 12 januari inleddes konkursen.
SAS Nordic Forum

Case: Kundrelationerna i första rummet när SAS Institute arrangerar digitalt event

SAS Nordic Forum: ”Tänkbart att den digitala plattformen blir den centrala hubben för kommande event, där vi sedan kopplar på fysiska event som satelliter”
stora inluencer 2020

De är störst på Instagram i Sverige

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna på Instagram i Sverige just nu.
stockholmsmassan

Stockholmsmässan blir padelarena

Den 15 januari öppnar padelbanor på Stockholmsmässan och i slutet av januari kommer det att finnas 22 padelbanor. Detta innebär att Stockholmsmässan blir en av de större padelanläggningarna i Stockholm. Satsningen är ett samarbete mellan Padel United och mässan.

Branschfolk

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

idg

IDG ställde om jättekonferensen Webbdagarna på fem dagar

Branschfolk

– Att hoppas att vardagen återgår till det normala kan vara riskfyllt, säger IDG:s vd Joakim Allwin, när han berättar om hur tidningsförlaget ställde om sin jättekonferens efter regeringens nya begränsningar.

Folk i karriären

rony forsberg

Han är ny vd för Leksand Resort

På nytt jobb

Han kommer närmast från rollen som vd på Jönköping Airport. Nu ska han leda arbetet med att utveckla Leksand Resort.

pernilla och jenny

Sånga-Säby rekryterar och siktar på att bli framtidens mötesplats

På nytt jobb

Lagom till jul började Pernilla Rehnberg på Sånga-Säby som ansvarig för hotell & restaurang. Hon kommer tillsammans med Jenny Baudou som blir ansvarig för nya projekt & upplevelser, att bygga upp det nya Sånga.

uppsala konsert kongress

Uppsala Konsert & Kongress tar in två nya talanger

På nytt jobb

Uppsala Konsert & Kongress fick en ny ägaridé tidigare i år och för att möta denna gör nu bolaget en rad satsningar inom flera områden.

Gästskribenter

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

simon strandvik

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

greenbyte space production

Skalbart och mobilt koncept löste Greenbytes utmaningar

Annons

Hur gör man om man vill kunna ha små och stora mässmontrar över hela världen – utan att betala en förmögenhet? Greenbyte valde att ta hjälp av Space Production, vilket resulterade i en unik lösning.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff