Data har blivit en viktigare ingrediens i all marknadsföring och gör det möjligt för företag att på ett mer exakt sätt mäta sina kampanjers framgång – och därmed även berättiga sina ständigt ökande marknadsföringsbudgetar.
Data vs Don Draper – vem vinner?
Marknadsföring handlar allt mindre om kreativt arbete och allt mer om att optimera och på ett så effektivt sätt som möjligt rikta kampanjer mot rätt målgrupper. Med andra ord, den ack så beundrade och stilige Don Draper får ge vika sin plats som allsmäktig fader på toppen av marknadsföringspyramiden för en digital och integrerad “marknadsföringsingenjör”. I och med denna förändring går vi från att styckvis hantera olika inslag i marknadsföringen till mer omfattande tjänster som tar ett helhetsgrepp om företagets marknadsföring. Att köpa in tjänster från en tjänsteleverantör istället för tio ökar effektiviteten och lyfter ansvaret från köparens axlar för att på egen hand hantera den större bilden.
Är eventets dagar räknade?
Då event ofta genomförs som offline-aktiviteter kan man ställa sig frågan om eventets dagar är räknade i den digitala tidsåldern? Knappast. En ny undersökning genomförd av Taloustutkimus* visar att 52% av de tillfrågade organisationerna planerar att fortsätta arrangera samma antal event som tidigare och 41% planerar till och med att öka antalet evenemang under de närmaste åren. Undersökningen visar också att budgetarna för event hos företagen ökar med upp till 38%. Med andra ord, folk tror på kraften i event trots den växande dominansen av digital marknadsföring. Men tekniken för att mäta ett events effekt och framgång, och att använda eventdata i själva marknadsföringsprocessen är fortfarande i sin linda.
Event som en aspekt av innehållsmarknadsföring
Event är en typ av marknadsföringsaktivitet tillsammans med många andra, och även om de flesta event äger rum offline, kan de data de levererar användas i digitala system och utgöra en viktig del av marknadsföringsprocessen. Att fånga in och hantera de data som genereras är nyckeln för att se till att eventet utnyttjas till sin fulla potential. Utan ett system som hanterar eventdata och information om deltagarna är det nästan omöjligt att samla in, uppdatera och bearbeta data. Eventhanteringssystem ger ett utmärkt stöd för kommunikation kring eventet och deltagarhantering. De uppgifter som samlas in via ett eventhanteringssystem kan sedan föras över till ett integrerat och automatiserat marknadsföringssystem (t.ex. Hubspot, Eloqua, Pardot, Marketo). Event bör sannerligen betraktas som en aspekt av innehållsmarknadsföring, istället för ett helt separat åtagande.
System i all ära – men du måste veta hur du ska använda det!
Även om företag kan erbjudas att köpa in omfattande lösningar som serverar dem en stor mängd data, är det fortfarande viktigt att företagen vet hur man hanterar och använder dessa data. Ofta är det svårt att lägga ut den uppgiften på någon utanför företaget eftersom marknadsföring är en så integrerad del av de flesta organisationer. Av den anledningen är det av stor betydelse att minska en del av det manuella arbetet som annars är kopplat till datahantering. Och här kan ett automatiserat marknadsföringssystem som nämnts ovan ofta utgöra en sådan lösning, just för att användaren ges möjlighet att hantera och bearbeta data och använda den för att generera försäljning.
Låt er data tala för att hitta kundens bästa väg framåt
När eventdata överförs till ett automatiserat marknadsföringssystem blir de en del av kundens resa. Event kan ses som början eller slutet på kundens resa på samma sätt som andra aktiviteter såsom webbplatsbesök, nedladdning av innehåll eller videovisningar. Med hjälp av den erhållna datan från event och andra aktiviteter kan kundens resa framåt formas för att på bästa sätt leda kunden mot ett köpbeslut, till exempel genom kommunikation med anpassat och relevant innehåll.
När data samlas in på ett ställe, kommer rapporteringen också att bli enklare och mer transparent. Som marknadsförare kanske du själv har stört dig på att data och olika typer av information ofta återfinns på olika ställen, vilket gör att man måste lägga mycket tid på att kombinera olika källor för att försöka förstå helhetsbilden. Dessvärre har våra hjärnor inte samma förmåga att hantera lika stora mängder data som de system som utvecklas i snabb takt. Därför är det hög tid att låta våra event få ta plats i den digitala tidsåldern. Just för att vi ska kunna vara säkra på att få ut det mesta av de pengar vi har planerat att lägga på våra framtida event.
* Lyytis och Taloustutkimus Oys undersökning publicerades hösten 2018. Den besvarades av beslutsfattare kring marknadsföring på 100 finska medelstora och stora företag.
Vill du veta mer om hur du mer effektivt kan genomföra dina event i den digitala tidsåldern? Klicka här för att ladda ner guiden Event KPI:s och andra nyckelfaktorer för att mäta effekten av event.
Välkommen att kontakta Christoffer Lindroos på Lyyti!
Tfn: +46 70 268 9489
E-post: christoffer@lyyti.se