Affären omfattar förutom Blixten & Co, de skandinaviska evenemangsföretagen ICO Concerts, ICO Management och Touring i Danmark, Friction och Atomic Soul Booking i Norge, och Maloney Concerts i Sverige.
Tillsammans kommer ett holdingbolag att bildas, All Things Live. Det nya bolaget förväntas omsätta cirka 85 miljoner euro, motsvarande 870 miljoner kronor.
Kommer representera 140 artister
Partnerskapet kommer täcka hela nöjesspektrat i Norden. Från lokala norska artister, svenska musikproduktioner och danska stand-up-evenemang till internationella artister som The Rolling Stones, Green Day och Eminem.
All Things Live kommer att representera 140 lokala artister, främja nästan 3 000 lokala och internationella evenemang med mer än en miljon biljetter sålda per år. I och med uppköpet lämnar Leif “Blixten” Henriksson sig vd-rollen till Henrik Berndtson, för att fortsätta som ordförande och producent i Blixten & Co.
Varför säljer ni?
– ”Blixten” själv har varit i branschen länge och gillar nya utmaningar. Att få in nya finansiella muskler i bolaget för att kunna ta det till nästa nivå, är en anledning. En annan anledning är att vi nu kommer ingå i ett skandinaviskt nätverk som skapar en oberoende spelare, vilket är väldigt intressant. ”Blixten” kommer vara kvar i bolaget och fokusera helhjärtat på nytt spännande innehåll – det är också en av anledningarna till att jag blivit vd, för att optimera våra resurser, säger Henrik Berndtson, vd på Blixten & Co.
Kommer organisationen förändras?
Nej, det kommer den inte göra. Vi gjorde några organisationsförändringar för en tid sedan, som redan var bestämda. Våra egna produktioner och artister är vår motor och vi har valt att kalibrera våra roller utifrån vår kärnaffär, inte utifrån ägarförhållanden, säger Henrik Berndtson.
Kan du berätta om köparna av Blixten & Co?
– Det är ett privatkapitalbolag som investerat i drygt 450 bolag. Deras grundidé är att stötta entreprenörer som vill realisera tillväxtambitioner, genom att hjälpa dem med att växa organiskt eller genom uppköp. De hanterar ganska stora investeringsåtaganden i hela världen och är ett holländskt bolag som har kontor i Danmark, Polen, Belgien, Tyskland och England, säger Henrik Berndtsonoch fortsätter:
– Det kommer inte bli någon form av centralisering där vi ska gå in under samma varumärke. Vi blir ett skandinaviskt nätverk fyllt av intressanta bolag, där man ser att det kan finnas vissa synergieffekter på sikt.
Planerar Waterland att skapa monopol på den skandinaviska marknaden?
– Det är svårt för mig att spekulera i vad de har för långsiktiga planer, men de vill skapa ett oberoende nätverk nu. För vår del är det ett jättefint kvitto på att vi gjort ett bra jobb historiskt och att det är någon som tror på vår affär, personal och vårt inkluderingsarbete, säger Henrik Berndtson.
Hur ser det ut på längre sikt?
– Det finns inget uttalat kring en hopslagning, varken för eller emot, utan det beror på vad som fungerar bäst på marknaden. Jag vet att Waterland vill vara nära den lokala marknaden och där fungerar de lokala varumärkena väldigt bra. Men vad som skulle vara fördelaktigt på den långa horisonten vågar jag inte uttala mig om. Skulle det vara bra för våra besökare, artister och partners så finns det egentligen ingenting som talar emot det, säger Henrik Berndtson.
Vad blir nästa steg förBlixten & Co?
– Vi ska fortsätta jobba med alla produktioner vi har. Tittar man på livemarknaden i Europa så har den en tillväxttakt på ungefär 5 procent årligen, och värdet uppskattas till 100 miljarder kronor. Så det finns fortfarande saker att göra. Och trenden är att man köper mer upplevelser än kapitalvara. Så vi ska fortsätta göra riktigt bra upplevelser och det blir den största fördelen nu när vi får in nya finansiella muskler, att vi kan fortsätta våga göra saker som man kanske varit mer tveksam till att göra innan. Vi har ett flertal nya saker på gång. Det det är dock ingenting som jag vågar berättar mer om just nu, men håll ögonen öppna, avslutar Henrik Berndtson.