Moment Group är en av Skandinaviens ledande aktörer inom upplevelseindustrin med en portfölj av välkända varumärken med marknadsledande positioner inom respektive segment. Totalt omsätter koncernen ca 1,1 miljard kronor och har fler än 500 medarbetare. Verksamheten är indelad i tre affärsområden event, live entertainment samt venues.
Sedan våren 2017 har Moment Group vuxit både via förvärv och organiskt i framförallt Sverige, men även genom en etablering i Tyskland. De senaste förvärven är bolagen Minnesota Communication AB, Ballbreaker Kungsholmen AB och Conciliance AB (Star Bowling).
Genomför aktieägarspridning
I oktober genomförde Moment Group ett listbyte från First North Premier till huvudlistan Nasdaq Stockholm. Utifrån denna position genomför koncernen nu en aktieägarspridning genom en nyemission. Syftet är att öka kännedomen om bolaget i kapitalmarknaden och nå nya aktieägare som delar bolagets syn på upplevelseindustrin som en attraktiv tillväxtbransch.
De vill också bredda aktieägarbasen med ett ökat antal aktieägare och därmed skapa förutsättningar för en förbättrad likviditet i aktien, samt stärka balansräkningen för fortsatt tillväxt med en god balans mellan eget kapital och extern finansiering.
De vill också säkerställa god kassalikviditet över årets säsongsvariationer då verksamheten, i takt med att den växer, har ett kassaflöde som är avsevärt starkare på vinterhalvåret (Q4/Q1) än under sommarhalvåret (Q2/Q3). Samt öka antalet medlemmar i koncernens aktieägarprogram där de med minst 1000 aktier ges möjlighet till biljetter till exempelvis smygpremiärer.
Identifierat fyra trender
Moment Group har identifierat fyra trender som driver tillväxten i branschen och som ligger till grund för koncernens tillväxtstrategi:
1. Förändrade konsumtionsmönster, ökad köpkraft och gynnsam demografi
- Nordiska konsumenter följer ökad utsträckning trenden i övriga Europa och lämnar allt oftare tv-soffan för upplevelser ”på stan”.
- Den disponibla inkomsten ökar liksom andelen som spenderas på upplevelser och underhållning.
- År 2046 kommer 25% av Sveriges befolkning att vara 65 år eller äldre, med en ökande köpkraft och allt större aptit på kulturella evenemang.
2. Krav på personalisering och behov av självförverkligande
- Konsumenternas ökande medvetenhet ställer allt högre krav på att upplevelsen de väljer ska vara värd såväl tiden som pengarna och engagemanget de investerar.
- Urbaniseringen av samhället gör att städerna växer och konsumenterna söker i ökad utsträckning både sammanhang och upplevelser som ger dem en identitet.
3. Upplevelser fungerar som motor för shoppingcenter och stadskärnor
- Trenden visar att samverkan mellan restaurang och aktiviteter för att skapa nya spännande koncept för kunderna ökar.
- Detaljhandelns omfattning minskar och då kräver köpcentra och andra marknadsplatser ett ökat utbud av aktiviteter och upplevelser, som ersättning för traditionella butiker.
4. Digitalisering driver behovet av engagerande fysiska upplevelser
- Som svar på den passiva underhållning som erbjuds i tv-soffan, genom t ex Netflix, erbjuds konsumenten i allt större utsträckning ett aktivt deltagande i upplevelsen tillsammans med familj, vänner och kollegor.
- ”Klassiska” icke-engagerande arenor, som traditionella nattklubbar, minskar i popularitet i takt med att konsumenten kräver mer innehåll i sin upplevelse.