eventeffect.se
Med över 1800 platser är Filadelfia en unik plats i Stockholms innerstad.

Mötesbaren gästar nyrenoverade Filadelfia Convention Center den 19 maj

Hallå där...

Den andra Mötesbaren år 2022 hålls på Filadelfia Convention Center i Stockholm. Anmäl dig redan i dag för att säkra din plats på minglet och till en förhandsvisning av lokalerna. ( Just nu, 20 platser kvar)

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Destinationer
    • Skellefteå
    • Helsingborg
    • Bohuslän
    • Dalsland
    • Västergötland
    • Västsverige
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • SES
    • Golfbaren
    • Sture
    • Primetec
    • Delegia
    • DIVISION Group Sweden
    • Videoforce
    • Twenty Studios
    • Homage
    • Robot event
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2018-03-26 | Checklista

Branschexperterna tipsar: Checklista för att skapa framgångsrika konferenser

Eventeffect presenterar en checklista av föreläsaren Antoni Lacinai som berättar om hur man skapar framgångsrika konferenser.

Branschexperterna tipsar: Checklista för att skapa framgångsrika konferenser
Antoni Lacinai arbetar som föreläsare och moderator. Hans passion är att hjälpa människor att kommunicera på topp när de ska leda, sälja, samarbeta, presentera och workshoppa. Allt för att skapa en roligare arbetsplats och bättre resultat. Läs mer om hans tips och tankar på www.lacinai.se

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vad krävs för att er nästa konferens ska bli en framgång? Hur vet ni att ni har lyckats när konferensen är över?

Här nedan är mina viktigaste tips.

Det är på intet sätt en komplett lista. Jag är ingen eventproducent som har koll på tusen detaljer om logistik. Jag har en enorm respekt för det praktiska hantverket och som föreläsare och moderator har jag alltid lutat mig mot projektledarnas expertis medan jag fokuserat på innehåll och flöde. Med det sagt – här är mina framgångsfaktorer till er som vill ha en riktigt bra konferens:

Kommer alla att ha förstått syftet med konferensen och vad ni vill uppnå?

Repetera syftet och målet så att det är uppenbart varför ni samlas. Börja redan i inbjudan med att förklara målet och syftet. Var tydlig. Ett mål som inte är konkret är inget mål; det är ett önskemål. Ett möte utan mål är inget möte; det är en fika. Ett mål utan mening är bara meningslöst.

Fortsätt sedan med att direkt i början av konferensen upprepa syftet och målet. Ofta är det högsta chefen som berättar detta, kanske i dialog med en moderator.

I slutet på konferensen går ni åter tillbaka till frågan om syftet och målet, för att stämma av om ni nådde dit ni ville. Här bör alla deltagare få reflektera också. Har ni sedan en efterbearbetning så passar ni än en gång på att nåla fast syftet och målet. Nu bör det sitta.

Kommer deltagarna att hinna nätverka?

Det är på tok för många möten som pressar in en informationspunkt till och det är lätt att förstå. Alla är samlade så nu passar ni på. Pauserna blir kortare och kortare i programmet tills det bara handlar om bränslepåfyllning. Men de arrangörer som förstått värdet i alla möten i mellanrummen skapar utrymme och möjligheter som gör att konferensen lyfter en nivå till.

Skapa ordentligt med pauser i agendan och använd metoder som verkligen får deltagarna att mingla och skapa nya kontaktytor. Ett enkelt sätt är att inleda med ett mingel där varje person måste ha pratat med x andra där de får svar på någon fråga som ”Varför är du här? Vad vill du få ut av dagen? Vad kan jag göra för dig?” Det går också att avsluta på det sättet fast med andra ”Vad-tar-du-med-dig-frågor”. Roliga ice-breakers i början får människor att ta ner garden, vilket gör att de kommer ta in information lättare. En kort energizer i mitten väcker gruppen till liv.

Lägg gärna in separata mejl-breaks där det är okej att lyssna av telefonen eller kolla något mejl. Uppmaningen är då att deltagarna INTE gör det i de vanliga pauserna. Det är en ovana vi annars har lagt oss till med och det förstör mer än det gör nytta.

Kommer deltagarna att lära sig något?

Har ni ett bra genomarbetat innehåll? Det brukar märkas och uppskattas av deltagarna som kan släppa oron över att mötet inte ger något. Någon form av informationsöverföring behövs förstås. Någon form av kunskap ska förflyttas. Lika bra att göra det med kvalitet.

Här gäller det att redan i planeringen vara väldigt tydlig med vad deltagarna ska få med sig rent kunskapsmässigt. Tricket är alltid att färre är bättre. Vi minns i tretal så lista ut vad för max tre budskap som ska nå fram. Undersök gärna efteråt om ni lyckades.

Om en presentatör öser ur sig information (helst på tråkiga slides) med förhoppningen att deltagarna ska lära sig mycket, så kommer det exakt motsatta att hända.

Involverar ni mer än ni informerar?

Palt-koma. Zombie-blickar. Smygtittande i telefonen för att hålla sig vaken. Att sitta passivt och bli matad en hel dag tär på koncentrationen och på krafterna. Det kan gå hyfsat om ni har många föreläsarproffs. Det går betydligt sämre om ni kör excel- och powerPoint-mania med ett antal upptagna, icke talartränade chefer som ska göra sitt sång- och dansnummer.

Det du kan säga på en timme, kan deltagarna läsa på tio minuter. Skapa därför ”off-site-innehåll” som alla kan ta till sig av i förväg, som film, texter och länkar. Lägg hellre mer tid på gemensamma diskussioner. Ju mer deltagarna har fått prata desto mer minns de, och desto bättre kommer de att tycka att konferensen varit.

Jobbar du på det sättet, och kanske lägger till en facebook, eller yammergrupp kommer du dessutom att förlänga konferensen genom att folk i förväg, och efteråt kan engagera sig.

Har ni skapat en positiv atmosfär?

Känner sig deltagarna välkomnade? Känner de sig sedda, bekräftade och viktiga? Har ni lustfyllda moment inlagda? Är de på scen engagerade? Brinner de för sin sak? Har ni kul ihop?

Alla kan hjälpa till med att skapa en positiv atmosfär. Det handlar inte om att plocka fram tre clowner som snubblar runt till cirkusmusik, utan att bjuda på värme, trevliga pauser, leenden och ett och annat garv. Vi vill skratta och gärna i sällskap. Vi vill få beröm. Vi vill glädjas. En konferens som inte är kul blir ett lidande och det spelar ingen roll hur effektivt det är. Hitta vägar att skapa energi, engagemang och lust.

Har ni bra en bra lokal? ljud och ljus? Har ni bra tekniker på plats?

Nu är jag inne på eventproducenternas checklista, men som föreläsare och moderator har jag sett så många bra tekniker som nästan på egen hand räddar ett möte. De är the unsung heroes. Ha bra ljus. Ha bra ljud. Och ha bra tekniker som vet hur man sköter det. Det är skillnaden mellan ett proffsigt arrangemang och ett amatörmässigt dito. Boka helst en lokal som är större än ni tror att ni behöver. Låt inte brandskyddsmyndigheten sätta begränsningar – uppåt. Stora tankar får inte plats i små lokaler.

Är presentatörerna talarcoachade?

Taffliga interna talare som inte vet hur man tar en scen, som inte lagt eller fått tid på att öva sin presentation och som läser innantill från sin skärm. Tics och nervösa uttryck där talaren skramlar med nycklar, tvättar händerna framför kroppen, gömmer sig bakom en talarstol eller har eeee-ljud som en biltuta? Vi har alla varit på de mötena. Vi har också varit på konferenser där något snudd på magiskt händer. Där vi blivit förtrollade, förflyttat oss i fantasin och får aha-upplevelser. Det är mäktigt!

Det är en droppe i budgethavet att anlita en talarcoach och hjälpa talarna att bli av med de värsta olaterna, och lyfta fram de styrkor som finns mer eller mindre dolda.

Det här innebär också att dessa ofta chefer också avsätter tid till att träna. Ibland kan ett samtal på en timme med en talarcoach göra stor skillnad. Ibland krävs rena instruktioner om hur de bör röra sig eller hur de använder sin röst.

Att talarträna de på scen är en viktig och alldeles för sällsynt investering. Min erfarenhet säger att det bara finns några få eventbolag som alls vill lyfta frågan med sina kunder. De vill hellre fokusera på lax eller kyckling-frågor. Jag vet att jag raljerar, men ni fattar grejen.

Har ni tvättat eventuella slides?

Jag jämför powerpoint med alkohol, narkotika och tobak. Du kanske blir hög av ditt missbruk, men alla andra omkring dig får lida.

Missbruket av powerpoint är långt ifrån över. Det är fysiskt smärtsamt att se en talare med 72 textfyllda slides, en och annan skärmdump av ett excel-dokument, grafer som är oläsliga och allt annat trams som verkligen sänker energin i rummet till låga nivåer.

Det finns proffs på att tillverka slides. Om ni måste ha powerpoint så lär er hur de ska se ut eller lej bort jobbet så att de åtminstone går att tolerera.

Är moderatorn bra?

En dålig talare kan deltagarna stå ut med, men en dålig moderator kan förstöra hela mötet eftersom den personen är på scen oftare än någon annan. Den ovane köparen eller det rädda eventbolaget tänker att räddningen alltid är ”vi tar in en kändis.” Det är så fel tänkt! Ska deltagarnas fokus vara på moderatorn eller på innehållet?

Satsa på en bra moderator. Om sedan moderatorn är känd och duktig så är allt gott. Det är förvisso den dyraste lösningen men kan ibland vara värt investeringen. Du kan också hitta duktiga moderatorer internt, vilket kan fungera beroende på konferensens syfte, mål och vilka förväntningar deltagarna har. Professionella moderatorer som snarare är erkända än kända finns det också. De flesta jobbar hårt med sitt förarbete för att vara pålästa och för att lyfta arrangemanget, talarna och deltagarna. Ni väljer vem ni tar in men välj på rätt premisser och se till att personen levererar med hög kvalitet efter era krav.

Händer det något oväntat?

Byt möblering i halvtid. Bryt programmet med ett par timmars Open Space, eller runda bordssamtal där deltagarna kan gå dit de vill. Skapa fem lägereldar och låt deltagarna möta en hög chef på varje ställe. Skapa bikupor eller uppdrag. Gör en film ihop. Eller laga mat i stationer med kollegor du inte känner. Var kreativa och skapa rum för nya intryck och nya möten där ni kan visa vilka värderingar som ni står för, i handling och inte bara i ord.

Som sagt. Det här är inte en komplett lista på långa vägar. Jag hoppas ändå att du har fått egna tankar av att läsa mina tankar.

Lycka till med din nästa konferens
Av: Antoni Lacinai

Läs mer om Antonis 15 bästa tips för en bra powerpoint här. 

Joline Ekman joline@eventeffect.se

Läs mer:

Nio checklistor som hjälper dig att skapa lyckade konferenser och möten

Nio checklistor som hjälper dig att skapa lyckade konferenser och möten

Eventeffect presenterar checklistor framtagna av ledande experter. Listorna hjälper dig att skapa lyckade konferenser och innehåller allt från mötesplanering, hållbarhet för event, lyckad interaktivitet under konferenser, framgångsrik presentationsteknik till marknadsföring i socialamedier och försäljning av event.

13 punkter som hjälper dig välja rätt plattform till hybrideventet

13 punkter som hjälper dig välja rätt plattform till hybrideventet

Du ska planera ett hybridevent? Då är det avgörande att välja rätt teknisk lösning. Här är checklistan så du inte missar något!

Checklista: 21 saker en bra talare behärskar

Checklista: 21 saker en bra talare behärskar

Här bjuder mötesexperten Lennart Paulsson på sin checklista till dig som vill vara en bra talare. Grundkriterier som används i juryns arbete med Stora Talarpriset och att årligen utse Sveriges Bästa Talare.

Hur kommer vi mötas? – Ingmari Pagenkemper siar om framtidens event

Hur kommer vi mötas? – Ingmari Pagenkemper siar om framtidens event

Annons

Svinbra teknik, att fira de små sakerna och med upplevelser som ökar kreativiteten. Ungefär så tror nöjes- och Stockholmsprofilen, Ingmari Pagenkemper att vi kommer att mötas framöver.

megasound digital event studio

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
  • Lista: Lokala mötesarrangörer i Västergötland
  • 17 tips: Framgångsfaktorer för effektiva hybridmöten
  • 10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till
  • Eventsäkerhet – så mycket mer än en biffig vakt i dörren
  • Lista: Konferenslokaler i Helsingborg
  • Jespers bästa tips för en lyckad kickoff
  • Lista: 10 eventlokaler i Visby
Få en effektivare och träffsäkrare eventplanering med Primetecs visualiseringsstudio

Få en effektivare och träffsäkrare eventplanering med Primetecs visualiseringsstudio

Annons

Vill du få en effektivare planeringsprocess inför ditt kommande event och samtidigt få en ökad kontroll över både kostnader och förväntansgrad hos alla involverade parter? 
Då kan vår visualiseringsstudio vara det perfekta verktyget för dig!

Upphandlingar

  • Myndighet upphandlar eventverktyg
  • Upphandling: Totalproduktion av Gävlebockens invigning
  • Upphandling av ramavtal för operativa kommunikationstjänster
  • Myndighet upphandlar leverantör av digitala event
  • Universitet upphandlar eventbyrå

Eventarenan

Branschen där du aldrig blir stor.

Branschen där du aldrig blir stor.

Annons

”Hur får vi ihop balansen att folk känner sig utbrända när dom egentligen arbetat mindre än dom någonsin gjort”. Citatet är från ett samtal i våran nya podcast Publik Publik. Jag ser ett par gemensamma nämnare i de avsnitt som har släppts tills idag, som så här i starten har det handlat om att måla upp branschens nuläge.

Inspiration

Erik Olkiewicz är en svensk hypnotisör som uppträder med en hypnosshow

Han gör succé på företagsevent

Inspiration

Erik Olkiewicz gör succé på företagsevent med hypnosshow från Las Vegas. Du kan antingen se hypnosshowen som publik eller bli dess stjärna.

Flytande padel mitt i Stockholm

Flytande padel mitt i Stockholm

Inspiration

Stockholm Sea Padel, med sin uppmärksammade padelpråm, inledde säsongen på Skeppsbron i Stockholm den 1 maj och kommer att ligga där månaden ut.

Lista: 35 takbarer för nästa sommarkickoff

Lista: 35 takbarer för nästa sommarkickoff

Inspiration

Bjud dina kollegor på en kickoff med utsikt på en härlig takbar. Här tipsar Eventeffect om takbarer i hela landet som du kan boka till nästa konferens.

En oförglömlig upplevelse: vildmarkskonferens i Dalsland

En oförglömlig upplevelse: vildmarkskonferens i Dalsland

Destination

Höghöjdsbanor, kyrkbåtar och lappkåtor – det är några av de aktiviteter som erbjuds på Dalslands aktiviteter. Här finns skräddarsydda konferenser i vildmarken som kombinerar natur, gemenskap och utveckling.

Scandic Kiruna första kommersiella aktör att öppna i nya stadskärnan

Scandic Kiruna första kommersiella aktör att öppna i nya stadskärnan

Inspiration

Den 5 april är en historisk dag i Kiruna. Då blir Scandic Kiruna den första kommersiella aktören att öppna i den nya stadskärnan, en milstolpe i den internationellt omtalade stadsomvandlingen som pågått sedan 2004.

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Inspiration

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Destination

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.

Inspirerande konferens: härodlad matlagning i Örby

Inspirerande konferens: härodlad matlagning i Örby

Destination

Att laga mat över öppen eld, med mat som odlats på åkern i närheten, till toner av skön musik. Det är en upplevelse som går att hitta på Två Skyttlar i Örby. Det personliga hotellet satsar stort på hållbarhet och hämtar en del av maten från odlingen utanför husknuten.

Snart premiär! – Från privat representationsvilla till exklusiv konferensanläggning

Snart premiär! – Från privat representationsvilla till exklusiv konferensanläggning

Inspiration

Den 2 maj öppnar serieentreprenören och eventprofilen Johan Kadar upp ett nytt konferens/spa/boutique hotell 20 minuter söder om Stockholm. Under pandemin har han byggt om en representationsvilla från 1965 till en unik anläggning. Spik studios har stått för inredningskonceptet, de ligger också bakom Ellery Beach house och Steam Hotel. Här är konceptet 60tal med möbler och inredning från bla Arne Jacobssen, Eeario Aarnio och Louis Poulsen.

2 öar i Stockholms skärgård för konferens, fest och coola aktiviteter

2 öar i Stockholms skärgård för konferens, fest och coola aktiviteter

Inspiration

Eventeffects Michelle Dandenell träffade Jakob Wallin som är platschef på Vaxholms Kastell & Badholmen, han berättar om anläggningen som består av 2 öar i Stockholms skärgård, konferenslokaler, festvåning, restauranger, egen borggård och coola aktiviteter

Hur kommer vi mötas? – Ingmari Pagenkemper siar om framtidens event

Hur kommer vi mötas? – Ingmari Pagenkemper siar om framtidens event

Annons

Svinbra teknik, att fira de små sakerna och med upplevelser som ökar kreativiteten. Ungefär så tror nöjes- och Stockholmsprofilen, Ingmari Pagenkemper att vi kommer att mötas framöver.

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Hummingbird söker en Project Manager
  • Hummingbird söker en Project Coordinator
  • Account Manager till Koncept & Event
  • Informationsteknik söker två projektledare inom event till kontoret i Malmö
  • Informationsteknik söker eventtekniker till våra kontor i Stockholm och Malmö!

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group öppnar filial i New York

Liwlig Group öppnar filial i New York

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group, som i Sverige representeras av Eventyr Nine Yards, har i dagarna slagit upp dörrarna till sitt kontor på Manhattan i New York. Verksamheten leds av entreprenören Janne Hakkarainen med ett långt förflutet på den finska Liwlig-byrån Tapaus.

Prisregn för event & kommunikationsbyrån BANG

Prisregn för event och kommunikationsbyrån Bang

Eventbyrå

Senaste veckorna har varit fyllda av vinster för event & kommunikationsbyrån BANG. Byrån har tagit hem både både Guldägg och Gyllene Hjul, vi slog en signal till grundaren Patrick Walldén.

Eventum vinner Snapchat pitchen

Eventum vinner Snapchat pitchen

Eventbyrå

Event- och kommunikationsbyrån Eventum vinner uppdraget att bli Snapchats första eventpartner i Sverige.

Mest läst

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Profile Agency lanserar ny digital plattform

Tips! | 20 föreläsare för dig som vill utveckla dina medarbetare i självledarskap

Självledarskap är något som alla borde investera i. Bokningsservicen Bookys Charlotte Dunhoff har här listat 20 föreläsare inom ämnet självledarskap.
Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalsveckan 2022: Färre evenemang men besökarna väntas komma

— Jag tror Almedalsveckan vinner på att bara vara fem dagar och att besökarna kommer uppleva att det är en sund nivå nu när en del evenemang försvunnit, säger Mia Stuhre. Före pandemin var det många som upplevde att det var svårt att ens hinna besöka en bråkdel av alla de evenemang som erbjöds. Det finns en stor förväntan inför ...
Experten: Den verkliga affärsnyttan med bra design

Experten: Den verkliga affärsnyttan med bra design

Johan Strand har en bakgrund som designer och idag är han creative director & sales manager på Sture. Om han får välja så åker de schackrutiga mattorna ut från mässhallen och in kommer vågad design som stärker varumärket.
Vad gör en Executive Assistant?

Vad gör en Executive Assistant?

Yrkessajten Executiveeffect har dokumenterat yrkesrollen Executive Assistant genom 55 personintervjuer, ta del av dem här.

Branschfolk

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

Branschfolk

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Eventeffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Branschfolk

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna här.

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Branschfolk

Redan innan examen har Emma Silén Djerf landat ett toppjobb. Här berättar hon om sin praktik på Homage och ambitionerna framåt.

Finalisterna utsedda till Årets Eventskåning 2021

Finalisterna utsedda till Årets Eventskåning 2021

Branschfolk

Vallåkraträffen, Areco Malmö Padel Open, Helsingborg Pride och Nöjesteatern är de fyra finalister som har chans att ta hem titeln Årets Eventskåning 2021. Dessutom delas pris ut för Årets Volontär när Event in Skåne för tionde året i rad hyllar de skånska eventhjältarna.

Jespers bästa tips för en lyckad kickoff

Jespers bästa tips för en lyckad kickoff

Branschfolk

Eventeffect satte sig ner och tog ett snack med Jesper Owe, medgrundare och Creative director på Memento Event som arbetat med event i snart 20 år, om de bästa tipsen för en lyckad kickoff.

Skellefteå skördar frukten av ett långtgående arbete

Skellefteå skördar frukten av ett långtgående arbete

Branschfolk

Skellefteå ska investera drygt 75 miljarder fram till 2030. Staden växer, antalet inflyttade behöver dubblas och deras evenemang drar långväga gäster. I tio år har de jobbat med att stärka varumärket och innan coronapandemin omsatte Skellefteås besöksnäring näst mest i Swedish Lappland.

Folk i karriären

Maria Skarve

Hon blir ny marknadchef på Svenska Möten

På nytt jobb

Nu är det klart att Maria Skarve blir ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.

Chatarina Eriksson blir ny vd för Visit Dalarna

Chatarina Eriksson blir ny vd för Visit Dalarna

På nytt jobb

Nu är det klart att Chatarina Eriksson från och med den 28 oktober blir ny vd för destinationsbolaget Visit Dalarna.

Hélène Kugelberg tar över som vd för Årets Kock

Hélène Kugelberg tar över som vd för Årets Kock

På nytt jobb

Styrelsen för Årets Kock har utsett Hélène Kugelberg till ny vd. Hélène har 20 års erfarenhet av hotell-, restaurang- och spabranschen som finanschef, vd och koncernchef på bland annat Sturebadet. De senaste åren har Hélène arbetat som konsult och investerare i ett antal bolag inom tech och hospitality. Helene tar över efter Andreas Stenberg som slutar efter årets final av Årets Kock i september.

Gästskribenter

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Gästskribent

Ja, så kan det kännas om man räknar med alla Teamsmöten. Men det är inte ett digitalt event utan en plattform och format som lämpar sig ypperligt för projektmöten.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Eventbranschen gräver sin egen grav om man inte tar utmaningarna med hybridevenemang på allvar

Gästskribent

Nästan alla i eventbranschen förutspår att hybridevenemang blir nästa stora trend. Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Gästskribent

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Tydlig trend på Tekniska – så här vill vi mötas efter pandemin

Tydlig trend på Tekniska – så här vill vi mötas efter pandemin

Annons

Visst är det praktiskt med onlinemöten från frukostbordet, men när pandemirestriktionerna lättat längtar vi efter något annat. På Tekniska museet är trenden tydlig: självklart vill vi träffas IRL, men nu måste möten och konferenser kryddas med färgstarka upplevelser.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff