- Utgå från dina besökare
Olika besökare har olika behov, detta är viktigt att förstå när man går igenom internet möjligheterna på sin valda eventplatsen. Ett vanligt problem är låg/bristande bandbredden (överföringsmöjligheter) vilket betyder att internet kommer uppfattas som långsamt för besökarna. I samtal med lokalen alt leverantören av internet går detta att förebygga genom att öka bandbredden. - Genomgång av lokalen innan
Eftersom de flesta lokalerna använder sig av trådlöst internet finns det en risk att det i lokalen finns platser utan täckning. Därför viktigt att du som arrangör går igenom de platserna där besökarna kommer spendera mycket tid för att se hur täckningen är. - Guide till besökarna
Många av era besökare kommer troligen vilja få tillgång till internet, dela ut informationen om åtkomsten redan vid registrering. - Förenkla för besökarna
Alla har vi upplevt alla möjliga konstiga lösenord för att få access, undervik detta! I samarbete med lokalaktören borde du kunna ta fram ett enklare lösenord för dina besökare. - Verktyg för att informera och marknadsföra
De flesta internet delningssystemen hos olika eventlokaler har möjlighet att skapa egna unika landningsidor och nätverk. Så istället för att använda deras vanliga nätverk, lösenord och landdningssidor. Detta öppnar för stora möjligheter för att marknadsföra er men även informera deltagarna.
Checklista WiFi: 5 tips att kolla inför ditt event
Några punkter att utgå från när du ska säkerställa att ditt arrangemang har bra internet möjligheter för dina deltagare.