Det nya festivalformatet
Christopher Garplind har länge varit en tongivande röst inom svensk kultur med sin ”oefterhärmliga blandning av humor, dekadens och bildning”. I sina tidigare projekt – från radioprogrammet Eftermiddag med P3 till företagsevenemang och SVT:s succé Cyklopernas land – har han skapat en scen där det smarta och det absurda möts på ett uppfriskande vis.
I år på Way Out West, som äger rum 7–9 augusti i Slottsskogen i Göteborg, introduceras Garplinds koncept i en nedskalad late night‑version: “i ett format som i mer komprimerad form påminner om hans lika surrealistiska som älskvärda uppesittarkväll på SVT”. Med ett husband i ryggen och skiftande gäster på scenen lovar han ett oförutsägbart och stundtals obekvämt men alltid underhållande program.
Exakt vilka som medverkar – både husband och gäster – hålls hemligt för nu. Men med Garplinds renommé är det knappast otänkbart att evenemanget kommer att fylla festivalnatten med oväntade kontraster – från angelägna samtal till lekfull ironi.
En kulturgärning mitt i musikhysterin
Way Out West släpper inte bara musikinriktade akter i år; med Garplinds late night-show vill festivalen vidga sin plattform mot formatsmässig mångfald. Att ge scenutrymme åt något närmast teater- eller talkshow‑format mitt i en musikfestival är både modigt och innovativt. Det är tydligt att arrangören Luger ser ett behov av mer än konserter och DJ‑set.
Christopher Garplinds auktoritet som samtida kulturkommentator, med både filosofisk tyngd och ett sinne för det absurda, gör honom till ett hittegodis i festivalprogammet. Det kommer kräva att publiken både öppnar öron och sinne – men också att de är redo att skratta, tänka och kanske känna sig en smula obekväma mitt i festivalljuset.
Biljettsituationen
Way Out West har redan sålt slut på majoriteten av sina biljettkategorier: tre‑, två‑ och premiumbiljetter är slut, medan endags‑ och VIP‑biljetter fortfarande finns tillgängliga .
Med detta nyskapande grepp förvandlas Stay Out West till ett glitterbärande late night‑tillhåll mitt i natten, med Garplind som katalysator. Det blir allt annat än en stillsam natt; snarare en scen där gränslandet mellan kulturellt samtal, teatralisk lek och spontan galenskap utforskas – mitt i festivaltjutets hjärta.