I skrivande stund är det 3 559 event anmälda till Almedalsveckan 2019. Det är 200 fler, än 2015, som var det senaste året ”efter-valåret”.
Den eventform som trendar är fortfarande seminarier. Men en ny eventtyp har även seglat upp på tapeten. Det är eventtypen Träffpunkter, som enkelt översatt är en monter utomhus, där aktörer kan hyra en markplats under en bestämd tidsperiod. I år har det anmälts 100 stycken fler träffpunkt-event än 2018.
Detta tror Mia Stuhre, beror på att eventformen öppnar upp för samtal, är lättillgänglig och framför allt billig, i jämförelse med att hyra en lokal. Sedan menar hon även att fler arrangörer vågar prova nya eventformer året efter valår.
Miljö och klimat
Det ämnen som trendar mest är hållbarhet, miljö och klimat. En Greta-effekt? Det tror Mia Stuhre.
Unikt för årets Almedalsvecka är att Region Gotland satsar på att göra slutet på Almedalsveckan mer attraktiv. Detta ska regionen göra genom att bland annat samarbeta med aktörer från Medeltidsveckan, som under lördagen, kommer hålla ett event. Eventet är kopplat till hållbarhet, Agenda 2030 och de globala målen.
Mia Stuhre nämner även att allt fler event är hållbarhetsdiplomerade i år, hela 66 procent.
– Jag vill berömma eventbranschen. Jag har märkt att många i branschen går ihop och gör aktiviteter för att göra det möjligt för exempelvis ideella organisationer att närvara. När de har en arena som de hyr ut per timme, och får en ledig lucka, så erbjuder de ibland ideella organisationer, kostnadsfritt eller till självkostnadspris, att få vara på arenan. Det tycker jag är fint och visar att vi hjälps åt att göra det möjligt för alla att närvara på Almedalsveckan, säger Mia Stuhre.
Mias bästa tips för eventarrangörer i Almedalen:
– Tänk på mångfalden i paneldiskussionerna
– Byt ut flaskvattnet mot kranvatten
– Utmana dig själv och bjud in publiken till paneldiskussionerna
– Hitta på nya sätt att arrangera event – även om formen inte finns i programmet är den möjlig att göra. Region Gotland måste bara få vetskap om att formen finns