– Åby är en speciell mässa då det är den första nettotillkomna mässanläggningen i Sverige på 50 år. Åby är helt ny på Svenska Mässans hemmamarknad, så det innebär en ganska tuff utmaning. Hittills har sex mässor flyttat över från Svenska Mässan i Göteborg till Åby. Dessa är bland annat Fastighetsmässan, Säkerhetsmässan, Möten & Events samt Personal & Chef och Fastfood & Café – Restaurangexpo. Så det är stora mässor som kommer flytta över till Åby, säger Peter Wanderydz.
Vad säger Svenska Mässan om det?
– De har vettat om detta under en längre tid och gjort sina förberedelser inför flytten. Men det stora som kommer hända för Svenska Mässan är bygget med Västlänken, där stora delar av Göteborg kommer grävas upp. Eftersom Svenska Mässan ligger så centralt placerat innebär det att mässan står nästintill utan parkeringsplatser framöver. Inte förrän år 2026 kommer man ha byggt klart i Göteborg. Som extern arrangör tror jag därför att man kommer fundera litegrann – även om biltrafiken minskar så kommer många som inte bor i Göteborg att behöva åka bil. Åby har fördelen att vi har 2 000 parkeringsplatser.
Du sa tidigare i en intervju att du föreslog att Svenska Mässan skulle rikta in sig på kongresser, tror du fortfarande på den teorin?
– Nja, de kommer naturligtvis köra på sina mässor och inte ge upp mässanläggningen. Men de hamnar i en svår situation där de fortfarande har industrimässor, business to business-mässor och konsumentmässor som kräver bil.
Visste ni om detta när ni började planera för Åbymässan?
– Nej, för oss har det kommit som en bonus. Klart vi ser en fördel i det för vår uppstart.
Vilka nya mässor kommer ni lansera?
– Massor av mässor. Den allra första mässan heter Bygg Göteborg. Den passar bra då Göteborg inte haft en byggmässa på flera år. Den kommer arrangeras i februari år 2019 och blir den första mässan på Åby. Den innehåller ett antal stora områden som byggmaskiner, material och infrastruktur. Vi har fått ett supergensvar på den, tack vare att man bygger så mycket i Göteborg.
En annan mässa på Easyfairs lanserat är Belysningsmässan Light & Design, skapad för att förena den nordiska belysnings- och designbranschen. Den kommer hållas 27-28 maj 2020 på Åbymässan.
Hur ser teamet ut för Åbymässan? Här i Stockholm arbetar ni bland annat med Workman Event.
– Vi kommer göra allting själva, vi har precis i dagarna gjort klart vem som ska bli den tekniska chefen, det är en kändis i branschen kan jag säga. Vi har totalt i dag tio mässanläggningar som vi äger och driver, fyra av dem äger vi själva, varav två ligger i Holland. De holländska mässorna är uppbyggda på ett väldigt speciellt sätt, där man redan från början gick in och bestämde sig för att man skulle bygga alla montrar själv, sköta all catering och alla caféer. Man skulle vara självförsörjande och inte arbeta med underentreprenörer. Det har blivit en dundersuccé och i dag är hallarna fulla av deras egna event.
– Det gör att de kan hålla lite lägre priser, ge en annan kvalité och bygga mässorna på ett annat sätt. Så vi kommer arbeta med den tekniska biten och monterbyggandet själva. Vi kommer även driva ett café utanför hallen.
Det etableras även en ny mässyta vid Arlanda – hur tror du mässlandskapet kommer påverkas av det? Finns det utrymme i Sverige för fler mässor?
– Ja utrymme finns, vi ser bara att det växer. Vi gör ungefär 45 mässor de kommande 12 månaderna och vi har haft en mässa som minskat under de senaste 12 månaderna. Resterande ökar kraftigt, speciellt business to business-mässor. Så jag kan inte se att det inte skulle finnas rum för alla. Sedan kan jag hallen på Arlanda väldigt väl, vi har varit inbjudna att titta på den och tackat nej. Jag kan ha vissa förbehåll, då den ligger lite för långt ut för att vara riktigt attraktiv. Jag tror att man kommer göra vissa mässor och konferenser där, men Kista är den mest belagda hallen i Europa i förhållande till sin storlek.
Tror du det kan hållas många internationella mässor på Arlanda?
– Nej det tror jag inte, att starta en internationell mässa i dag i Sverige är svårt. Det är skillnad att göra kongresser och konferenser på Arlanda – dock säljer redan hotellen det där ute. Där går du från flygplatsen till hotellen, det gör du inte till mässlokalen. Så jag tror att det kommer bli jättesvårt för dem.
Ni har också bytt namn på företaget, hur går det för bolaget i Norden?
– Vi byter från Artexis Easyfairs till Easyfairs. Allt ska heta Easyfairs, även hallarna. Nästa år har vi alla våra stora mässor, så jag tror att vi räknar med att dubbla vinsten. Så vi kommer öka nästa år med 25 procent i omsättning och sen dubbla vinsten. Vi har satt som mål att nå 600 miljoner kronor i omsättning i Norden till år 2020 på bara mässor och mässanläggningar. Nästa år kommer vi nå 420 miljoner kronor i omsättning, och då har vi endast en effekt på fyra månader från Åby, då vi öppnar i februari. Så det är ett bra swung i mässbranschen i hela Europa.