eventeffect.se
Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expo

Expohouse växlar upp. Med den nya Vision 2030 tar bolaget ett offensivt kliv mot framtiden – där kundfokus, hållbar tillväxt och medarbetarengagemang står i centrum. Målet är att befästa positionen som Nordens ledande helhetsleverantör inom fysisk varumärkesexponering – och samtidigt skapa en kultur där människor och idéer får växa.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
    • Food Family
    • ReadySet
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Det sista gemensamma soundtracket

2025-12-01 | Krönika

Det sista gemensamma soundtracket

En krönika om nostalgi, kulturens fragmentering och vår tidlösa längtan efter att höra ihop.

Det sista gemensamma soundtracket

Vi är förmodligen den sista generationen som kan låtsas att alla lyssnade på samma låtar. Masskulturen som bar våra gemensamma minnen har ersatts av tusentals parallella världar. För oss i kommunikationsbranschen betyder det att det gemensamma soundtracket är borta – och att sättet vi bygger varumärken och tillhörighet på har förändrats i grunden.

Jag är född 1975. Min dotter 2009. Mina föräldrar på 50-talet.
Tre generationer. Tre helt olika sätt att leva med kultur.

För mig, som jobbar med kommunikation, är det mer än en familjeobservation. Det handlar också om varför så många gamla sanningar i vår bransch plötsligt skaver.

På mina föräldrars tid rörde sig kultur långsamt och var hårt reglerad. TV-kanalerna var få. Radion och tidningarna satte smak och riktning. Det fanns inget överflöd; varje film, varje låt, varje program blev ett nav att samlas kring. Knappheten formade smaken, och nästan alla utgick från samma karta.

Deras nostalgi är gemensam. De kan säga “Minns du Hylands hörna?” eller nämna ett visst radioprogram, och en hel generation vet exakt vad som menas. Samma program, samma artister, samma skivor på bokhyllan. En kollektiv fond av minnen, skapad av en enkel och tydlig infrastruktur.

När jag växte upp började den där infrastrukturen spricka upp. MTV slog igenom, amerikanska filmer och musikvideos brakade in i våra vardagsrum.

Top Gun, Ghostbusters, Michael Jacksons Thriller – plötsligt kunde vi se mycket mer, men vi såg fortfarande mycket av detsamma. VHS-hyllor, fler kanaler och internationella influenser gav oss valfrihet utan att ta ifrån oss de gemensamma ögonblicken.

Jag minns hur premiärer blev små samhällshändelser. När Star Wars – Jedins återkomst kom stod vi i kö utanför biografen, och hela skolan pratade om filmen dagen efter. När MTV spelade Thriller visste alla exakt vilken video det handlade om. De där stunderna fungerade som en gemensam spellista för en hel generation. Det var inte bara underhållning. Det var identitet, i realtid.

Min dotter växer upp i en helt annan logik. Hela kulturhistorien ryms i hennes mobil. Allt är tillgängligt, hela tiden. Ingen väntan, inga “fredag kl 20.00”-ritualer, ingen tablå som bestämmer när något “händer”. Det är inte längre redaktörer och sändningstider som pekar, utan flöden och algoritmer som anpassar sig efter henne.

Resultatet är en uppväxt med färre tydliga gemensamma epoker, med färre sådana där kulturella hållpunkter som följer en hel årskull genom livet. Barn har fortfarande idoler. Men betydligt färre har samma.

Där vi hade några få kanaler lever dagens unga i tusentals parallella kulturuniversum. Hennes framtida nostalgi kommer inte handla om “90-talet” eller “MTV-eran”, utan om tresekunders TikTok-ljud, gamingvärldar, streamers, Discord-servrar, memes och internskämt. Saker som kan explodera en vecka och vara helt borta nästa.

En låt kan vara världens mest spelade ljud i ett hörn av TikTok, helt okänd i nästa, och aldrig någonsin dyka upp i radio. Men för de där 50 000 personerna är den ändå “deras” låt.

Kultur går inte längre på rad. Den lägger sig i lager. Läs det där igen. Den lägger sig i lager.

80-talsreferenser, 90-talsironi, 00-talspop, K-pop, retrovågor och futurism flyter runt samtidigt, i samma appar. Samtidighet i stället för samtid. Fragment i stället för epok.

De stora gemensamma topparna finns fortfarande kvar. En VM-final i fotboll som stannar upp en hel stad. En ”Barbenheimer-sommar”. Taylor Swift-konserter. Melodifestivalhelger. Vi vet fortfarande hur det känns när “alla” tittar åt samma håll. Skillnaden är att de ögonblicken inte längre bär vardagen. De är undantag, inte norm.

Och mitt i det: paradoxen. Vi har all kultur, men allt färre självklara saker att minnas tillsammans.

Det är ingen slump att ordet “community” har tappat mycket av sin skärpa. Vi klistrar det på allt: följare, kundklubbar, kommentarsfält. Samtidigt exploderar verkliga mikro-kulturer. Små digitala byar, spelklaner, nischade forum, gruppchattar som betyder mer än vilken kampanjfilm som helst. Vi försöker bygga tillbaka något vi har tappat: känslan av att höra ihop.

För oss som jobbar med kommunikation är det här inte bara en fin kulturspaning. Det är en smäll rakt in i vårt sätt att jobba. Vi har byggt en hel bransch på idén om det gemensamma soundtracket. Samma reklampauser. Samma stora program. Samma topplistor. Samma kändisar. Det räckte länge att köpa in sig i ett fåtal ytor, luta sig mot räckviddssiffror och sedan prata om “genomslag”. Gjorde man det hyggligt rätt fanns en chans att “alla” visste vad man menade.

Den tiden är i stort sett över. Vi vet det. Men vi beter oss ofta som om den inte vore det.
Vi fortsätter rita powerpoints som om ett par breda nedslag i “massan” ska skapa samma typ av gemensam berättelse som på 80- och 90-talet. Vi pratar om community men budgeterar för räckvidd. Vi säger att vi vill bygga relationer men mäter helst visningar per krona.

I dag finns nästan inga enkla nav att köpa sig in i. Bara tusentals små sammanhang, grupper, koder och ritualer som rör sig i olika riktning och takt. Det räcker inte att synas. Man måste bli inbjuden.

Det räcker inte med en smart tagline och hashtags. Man måste förtjäna en plats i människors egna “spellistor” – både de digitala och de inuti huvudet. Det kräver ett annat sorts hantverk.

Mer nyfikenhet, mindre autopilot. Mer arbete i det små, mindre förälskelse i den stora lanseringsdagen.

Mer respekt för de gemenskaper som redan finns, mindre reflex att försöka bygga nya från noll “runt ett varumärke”. Och viktigast: vi behöver sluta låtsas som att vi kan skapa ett nytt gemensamt soundtrack. Det kommer inte tillbaka, hur mycket vi än drömmer om “det där ögonblicket när alla pratar om samma kampanj”.

Vårt jobb nu är något annat. Vi behöver bli bättre på att sätta ihop mosaiker. Att förstå hur olika fragment hänger ihop i människors liv, och hur våra varumärken kan spela en roll just där, utan att ta över.

Det kan betyda att en och samma satsning ser ut som: ett insider-skämt i en Discord, ett samarbete med en nischad streamer, ett återkommande inslag i en podd, en serie små format som bara fattas fullt ut av dem som faktiskt lever i just den miljön. Mindre nationell lägereld, mer omsorg om de små eldar som redan brinner.

När min dotter är i min ålder kommer hon inte säga:
“Kommer du ihåg 2020-talet?”

Hon kommer säga:
“Kommer du ihåg den där servern vi levde i den våren?”
“Det där spelet vi försvann in i den sommaren?”
“Det där ljudet som låg bakom alla våra reels den där perioden?”

Hennes nostalgi kommer vara platser, länkar och stämningar snarare än tydliga årtionden. Små rum, inte stora epoker.

Och då står vår bransch inför ett enkelt men obekvämt val:
Antingen fortsätter vi jaga ett gemensamt soundtrack som inte längre finns.
Eller så lär vi oss komponera för fragmenten och bygger varumärken som faktiskt betyder något i de små gemenskaper där framtidens människor hittar hem.

Den verkliga konkurrensfördelen framåt ligger inte i att äga medieutrymmet. Den ligger i att skapa ögonblick när människor faktiskt känner att de hör ihop.

I slutändan vill vi alla samma sak: att höra ihop.

 // Niclas Rahm, COO, CMO och partner på LIWLIG

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

I varje möte säljer du relationen till dig själv

”I varje möte säljer du relationen till dig själv”

I en tid där tekniken tar allt större plats blir det mänskliga vårt starkaste kort. Kompetens och erfarenhet räcker inte längre – det som verkligen avgör om människor vill samarbeta, lyssna och inspireras av dig är hur du får dem att känna. I varje möte, varje samtal och varje blick säljer du relationen till dig själv – din närvaro, din energi och din förmåga att skapa tillit.

Niclas Rahm: När sanningen lämnar nätet blir upplevelsen vår sista valuta

Niclas Rahm: När sanningen lämnar nätet blir upplevelsen vår viktigaste valuta

AI suddar ut gränsen mellan äkta och fabricerat – och hotar vår gemensamma verklighet. Men i en tid när allt kan fejkas växer något nytt fram: tilliten till det mänskliga mötet. För event- och mötesbranschen är det inte en kris, utan ett kall.

Från försvar till framtidstro - därför behövs Almedalen mer än någonsin

Niclas Rahm: Från försvar till framtidstro – därför behövs Almedalen mer än någonsin

Efter några års tvekan är Almedalsveckan tillbaka, inte bara till omfång, utan till relevans. I en tid när demokratin skakar och marknaden söker fotfäste blir värdet av genuina mötesplatser tydligt.

Intensiv evenemangssommar för Carotte

Intensiv evenemangssommar för Carotte

Annons

Carotte fortsätter att vinna förtroende på evenemangsscenen genom prestigefulla uppdrag. Under sommarmånaderna 2024 kommer Carotte att leverera cateringtjänster och bemanna serveringsenheter som servar över 210 000 deltagare och gäster vid sju av säsongens mest omtalade evenemang. Uppdragen täcker allt ifrån ridsport och friidrott till löpning, golf samt handboll och fotboll – för unga, för veteraner, för nybörjare, för världseliten och alla mitt emellan.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Eventeffect (SE) 300x300px

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

Tips

  • Varför är Google Analytics viktigt?
  • Så skriver du ett pressmeddelande som skapar publicitet – 10 tips
  • Tips: Fem enkla saker som gör det lättare att sälja sponsorplatser
  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
Jens Peter Edgren Mindley Jens Edgren - Veckans Mindley profil

Jens Edgren – Veckans Mindley profil

Annons

Jens Edgren är veckans profil på Mindley. Med en unik kombination av djup erfarenhet inom försäljning, coaching och beteendeförändring, hjälper han säljare och chefer att nå snabbare och mer hållbara resultat.

Upphandlingar

  • Upphandling av mässplattform öppnar nya affärschanser för bolag inom digitala eventlösningar
  • Statens museer för världskultur upphandlar tillverkning och montering av utställningsinredning
  • Norrtälje kommun upphandlar näringslivssamverkan och eventutveckling
  • Skolverket söker ny eventplattform
  • Ny upphandling i Skåne: Helsingborg söker strategisk eventbyrå och producent

Eventarenan

Space Production levererar Universeums utställning Humans

Space Production levererar Universeums utställning Humans

Annons

Sedan 2015 har besökarna på Universeum kunnat djupdyka i fakta om kropp och knopp. Nu fortsätter upplevelsen med en ny utställning, Humans, som erbjuder besökarna en resa genom kroppen.

Inspiration

Branschaktör vinner “Sveriges snyggaste kontor”

Branschaktör vinner “Sveriges snyggaste kontor”

Inspiration

Vinnaren av Sveriges snyggaste kontor 2025 är nu korad – och årets förstaplats går till en aktör som lyckats kombinera historik, genomtänkt design och smarta mötesmiljöer på ett sätt som få andra. I hård konkurrens med tio finalister imponerade kontoret på juryn.

Hållbarhet, gastronomi och stillhet – Granö Beckasin lockar mötesbranschen norrut

Hållbarhet, gastronomi och stillhet – Granö Beckasin lockar mötesbranschen norrut

Inspiration

Mitt i Västerbottens hjärta växer en ny destination fram för framtidens möten. Granö Beckasin bygger en toppmodern konferens- och restauranganläggning där hållbarhet, gastronomi och naturupplevelser smälter samman. Här ska företag och organisationer kunna mötas – på riktigt.

En vinterkickoff att minnas – från iskallt dopp till värmande avslut

En vinterkickoff att minnas – från iskallt dopp till värmande avslut

Inspiration

Föreställ dig en vinterdag där kollegorna samlas, snön gnistrar, luften är krispig och varje stund blir ett minne. Här är en inspirerande berättelse om hur en vinterkickoff kan se ut – en dag fylld av skratt, energi och gemenskap.

Från källare till kultbryggeri på Ringön

Företagsevent med smak, skratt och samhörighet

Inspiration

I en bransch där företag söker minnesvärda och engagerande event är Två Feta Grisar på Ringön i Göteborg en destination som sticker ut. Här kombineras lokalt bryggd öl, mat i toppklass och lekfulla aktiviteter i en miljö som främjar både kreativitet och gemenskap. För företag som vill erbjuda mer än en traditionell after work eller konferensmiddag är detta en plats där hela teamet får en helhetsupplevelse.

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Inspiration

De kallar sig själva för en “resort i stan”. Nu har Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg för andra året i rad utsetts till Sweden’s Leading Business Hotel – och visar att framtidens affärsresor handlar lika mycket om känsla som om konferens.

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Inspiration

När resenärer stiger av planet på Arlanda är det ofta hektiskt och stressigt – men mitt i flygplatsens puls finns en plats där lugnet råder och bemötandet känns varmt och personligt. Från och med 1 januari 2026 är det Robin Azad som styr skutan på Comfort Hotel Arlanda Airport, med ambitionen att göra varje gäst vistelse minnesvärd och varje medarbetare stolt över sitt arbete.

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Inspiration

Julshow säsongen 2025 bjuder på allt från vintriga musikaler i Norrland till rockiga festkvällar i Skåne. För mötes- och eventindustrin är det en chans att hitta nya idéer, kombinera underhållning med nätverkande och skapa upplevelser som engagerar både kunder och medarbetare. Här är en guide till årets höjdpunkter.

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Inspiration

Räkmackan är lika mycket Göteborg som havet, skärgården och salta vindar. Den klassiska smörgåsen med handskalade räkor, ägg och majonnäs är något av stadens stolthet – och varje år utses den allra bästa.

I år står det klart: Göteborgs bästa räkmacka 2025 finns på Swedish Taste.

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Inspiration

Efter en kort paus är det snart dags för comeback på Sveavägen. Den 15 januari 2026 slår O’Learys Norrtull åter upp dörrarna – med nya franchisetagare, nya idéer och en rejäl dos energi. På 2 500 kvadratmeter ska en av Stockholms största sport- och nöjesdestinationer väckas till liv igen, med fokus på upplevelser, gemenskap och evenemang.

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Inspiration

När Elite Stadshotellet Eskilstuna den 8 oktober inviger sitt nya Vana Spa får Mälardalen inte bara en ny spaupplevelse – satsningen blir också ett mervärde för konferenser, events och affärsresor. Här möts hotellets historia, vattensnära läge och modern design i en helhetsupplevelse för både gäster och arrangörer.

Intensiv evenemangssommar för Carotte

Intensiv evenemangssommar för Carotte

Annons

Carotte fortsätter att vinna förtroende på evenemangsscenen genom prestigefulla uppdrag. Under sommarmånaderna 2024 kommer Carotte att leverera cateringtjänster och bemanna serveringsenheter som servar över 210 000 deltagare och gäster vid sju av säsongens mest omtalade evenemang. Uppdragen täcker allt ifrån ridsport och friidrott till löpning, golf samt handboll och fotboll – för unga, för veteraner, för nybörjare, för världseliten och alla mitt emellan.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Sales Manager – Meetings & Events · Fotografiska Stockholm
  • Client Manager – LIWLIG
  • Projektledare till Expohouse
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Stefan Warding blir ny delägare i Memento Event

Stefan Warding blir ny delägare i Memento Event

Eventbyrå

Memento Event växer vidare och utökar nu ägarkretsen. Efter snart sju år i bolaget tar Stefan Warding nästa steg och kliver in som delägare – ett beslut som enligt ledningen både speglar och stärker byråns fortsatta utveckling.

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Eventbyrå

Det svenska eventbolaget Onemotion IMC är återigen nominerade i världens mest prestigefyllda tävling för brand experience – Bea World Festival. Med sitt uppmärksammade koncept The Kingdom of Christmas tävlar de mot världens bästa byråer den 21 november.

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Eventbyrå

Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har valt Wonderland som ny eventpartner för Swedish Beauty Awards 2026. Byrån får ansvar för både produktion, PR och sociala medier – och ska lyfta Sveriges största skönhetsgala till nästa nivå.

Mest läst

Jennie Zetterlund ny Operativ Byråledare på Concept Store

Jennie Zetterlund ny Operativ Byråledare på Concept Store

Concept Store fortsätter att växla upp. Nu tar byrån in Jennie Zetterlund som Operativ Byråledare – en nyckelroll med ansvar för att skärpa interna processer, optimera leveransen och bli motorn i den fortsatta tillväxtresan. Med lång erfarenhet från marknads-, kommunikations- och reklambyråvärlden tar hon plats i ledningen med uppdraget att kombinera kreativitet med operativ kvalitet.
Det sista gemensamma soundtracket

Det sista gemensamma soundtracket

En krönika om nostalgi, kulturens fragmentering och vår tidlösa längtan efter att höra ihop.
Stockholm får en ny jättearena – Portlands byggs i Hamnkvarteren

Stockholm får en ny jättearena – Portlands byggs i Hamnkvarteren

En 15 000 kvadratmeter stor utomhusarena med kapacitet för upp till 20 000 besökare ska bli navet för storartade evenemang mitt i Stockholms framtida stadsdel. Premiär siktas till sommaren 2026.
Minnesota växlar upp med två tunga rekryteringar

Minnesota växlar upp med två tunga rekryteringar

Event- och kommunikationsbyrån Minnesota förstärker både strategi och affärsutveckling när de rekryterar Ebba Burenius som business director och Anders Neck som business developer. Med bakgrund från några av Nordens största evenemang, digital produktutveckling och rörlig contentproduktion siktar byrån på att vässa erbjudandet mot en allt mer krävande kundmarknad.
Helsingborg – redo att ta emot världen

Helsingborg vill locka fler konferenser och event

Inför 2026 satsar staden ytterligare tre miljoner kronor på att locka fler möten, konferenser och stora evenemang. Det handlar inte bara om att fylla stolar i konferensrum. Det handlar om att skapa en stad som sjuder av energi, nya idéer och människor som möts, inspireras och bygger något större tillsammans.

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Minnesota växlar upp med två tunga rekryteringar

Minnesota växlar upp med två tunga rekryteringar

På nytt jobb

Event- och kommunikationsbyrån Minnesota förstärker både strategi och affärsutveckling när de rekryterar Ebba Burenius som business director och Anders Neck som business developer. Med bakgrund från några av Nordens största evenemang, digital produktutveckling och rörlig contentproduktion siktar byrån på att vässa erbjudandet mot en allt mer krävande kundmarknad.

Jennie Zetterlund ny Operativ Byråledare på Concept Store

Jennie Zetterlund ny Operativ Byråledare på Concept Store

På nytt jobb

Concept Store fortsätter att växla upp. Nu tar byrån in Jennie Zetterlund som Operativ Byråledare – en nyckelroll med ansvar för att skärpa interna processer, optimera leveransen och bli motorn i den fortsatta tillväxtresan. Med lång erfarenhet från marknads-, kommunikations- och reklambyråvärlden tar hon plats i ledningen med uppdraget att kombinera kreativitet med operativ kvalitet.

Johanna Hemming tar över rodret för Visit Dalarna

Johanna Hemming tar över rodret för Visit Dalarna

På nytt jobb

Från och med den 1 mars 2026 blir Johanna Hemming ny vd för destinationsbolaget Visit Dalarna AB. Hemma i mina trak­ter — nu med ett nytt uppdrag — ska hon leda organisationens arbete att som helårsdestination marknadsföra Dalarna nationalt och internationellt.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Octanorm rebranding – därför är skiftet större än en ny logotyp

Octanorm rebranding – därför är skiftet större än en ny logotyp

Annons

Octanorm rebranding innebär ett strategiskt skifte med global påverkan. I en exklusiv intervju berättar Benjamin Bruder och Robert Karlsson hur den nya identiteten tar form och vad den betyder för både den tyska och nordiska marknaden.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com