eventeffect.se
Årets Eventchef: Han blir juryns ordförande

Patrick Walldén, juryns ordförande för Årets Eventchef –  Därför ska du nominera till utmärkelsen

Årets eventchef

Patrick Walldén, en av initiativtagarna till utmärkelsen Årets Eventchef och VD/grundare på BANG Agency och Brand Arena Nordic Group.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • Expoeffect
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • TOPP150 Möteslokaler
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Destinationer
    • Skellefteå
    • Helsingborg
    • Bohuslän
    • Dalsland
    • Västergötland
    • Västsverige
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • SES
    • Golfbaren
    • Sture
    • Primetec
    • Delegia
    • DIVISION Group Sweden
    • Videoforce
    • Twenty Studios
    • Homage
    • Robot event
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2021-03-22 | Gästskribent

Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid

Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara några av alla möjligheter som väntar.

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora
Jörgen Dyssvold

Det här är den tredje av tre artiklar som sammanfattar några av de trender som kommande år sätter agendan för event, möten och besöksnäring. Jag inledde med några övergripande spaningar. Förra veckan fokuserade jag på event- och mötestrender. Denna vecka avslutar jag med att presentera några hotell-, restaurang-, mat- och dryckestrender.

Besöksnäringen har drabbats extra hårt av pandemin och coronakrisen. Samtidigt har den varit en vattendelare. Många har tappat stor del av sina affärer. Men det finns exempel på några som istället ökat sin försäljning och slagit all time high. Många spekulerar nu om det finns behov av en besöksnäring i det nya normala som väntar efter pandemin. Det är vi övertygade om.

Som vi beskrivit i tidigare artiklar kommer affärsresandet mest troligt att minska. Det kommer inte att upphöra helt men tillräckligt många kommer dra ner så att det blir en märkbar skillnad. Samtidigt pekar det mesta mot att konsumenterna kommer lägga allt mer pengar och tid på upplevelser, vilket är positiva nyheter för restauranger, hotell och andra som kan erbjuda just det.

Sanningen är nämligen den att vi sällan slutar göra saker. Vi börjar bara göra dem på andra sätt, för att det blir möjligt. I vår framtidsrapport bedömer vi att distribuerade upplevelser som kan konsumeras på distans och gärna i grupp innebär den absolut största nya möjligheten. Detta för restauranger, hotell och andra som vill eller behöver ställa om.

När vi analyserat varför vissa aktörer inom besöksnäringen och upplevelseindustrin klarat sig bättre än andra framträder ett tydligt mönster. Det kan kanske inspirera andra till vad man bör ägna sig åt om man vill vara med i matchen, också i den nya post-pandemiska värld vi snart kommer befinna oss i.

Kreativast vinner

På en uppåtgående marknad där efterfrågan är större än tillgång kan man komma långt på prat och marknadsföring. I nedgång eller lågkonjunktur gynnas istället den som erbjuder mest pang för pengarna. Det handlar inte bara om mest, utan också i vilken form, smak och förpackning saker erbjuds. Den som är snabbast på att anpassa sig och sina produkter och tjänster efter den verklighet som råder, inte den man önskar, kommer att vara vinnare.

Fokus på upplevelse framför funktion

Vi klipper inte håret hos frisören bara för att vi behöver, utan också för att det är vardagslyx. Vi skaffar inte glasögon bara som synhjälpmedel. Vi går (oftast) inte på restaurang för att vi är hungriga, eller bokar ett visst hotell bara för deras sängar. Det mesta gör vi i syfte att fylla våra liv och vår tid med upplevelser och ganska lite för att tillfredsställa ett behov. Det är inget nytt men något som alltfler äntligen börjar komma till insikt om.

Tillsammans, men i mindre sällskap

Det alla pratar om stämmer. Efter pandemin är människor undernära på upplevelser tillsammans med andra än den egna familjen. Men när restriktionerna lyfts kommer de inte komma springande i flockar. Istället kommer man prioritera lite mindre sammanhang där sällskapet får en mycket större betydelse. Det lilla är det nya stora.

Hitta nya affärsmodeller

Idag kan vi betala ett månadspris för obegränsat med kaffe på Espresso House, eller hyra kläder istället för att köpa dem. Varor blir tjänster vi kan betala för och ta del av på helt nya sätt. Man behöver inte ta betalt för mat per rätt, hotellrum per natt, eller mötesrum per dag. Nya affärsmodeller kan också göra att man tjänar mer pengar än tidigare och inte mindre.

Upplevelser på distans är verklighet på distans, inte en alternativ verklighet

Om vi är två som lyssnar på samma radioprogram och skrattar åt samma sak har vi en gemensam upplevelse på distans, trots att vi inte möts fysiskt, eller i detta fall inte ens är medvetna om varandra. Digital teknik erbjuder bara verktyg för och inte lösningen på hur man skapar upplevelser på distans. Om man börjar med att fundera på vad man vill göra eller uppleva tillsammans, innan man funderar på hur det ska gå till praktiskt och tekniskt, så blir i regel upplevelsen betydligt bättre, mer meningsfull och minnesvärd.

Här följer ett sista urval av de sextio spaningar som presenteras i vår rapport för 2021. Denna gång med ett besöksnäringsfokus.

Hotell- och boendetrender

Temaboenden

Varumärken som satsar på att öppna egna boenden blir allt vanligare. Det kan vara tillfälliga, som Taco Bell som designade om ett helt hotell för en helg, eller mer permanenta med exempelvis inredningsbutiker som startar kombinerat showroom och Airbnb-boende. Det är en ny möjlighet för hotell som kan erbjuda företag att få egeninredda hotellrum som kanske säljs som timeshare, där hotellet kan hyra ut rummen till andra när de inte nyttjas och man delar på intäkten.

Fler aktiviteter (på rummet)

Tidigare har hotellrum sålts ”per natt” och man har sett funktionen mest som en plats för vila och sömn. Under pandemin har hotellrum blivit restauranger, biografer, festivalarenor och annat. Det har varit uppskattat och kan vara ett sätt för hotellen att få bättre betalt. Räkna med att vi snart får se prissättning per dygn och massor av nya aktiviteter som man kan göra på rummen, utöver att övernatta där.

Mat- och dryckestrender

Kändiskockar blir frilansande matartister

I storstäder i USA och på andra håll har många kändiskockar och matprofiler gjort slut med sina restauranger och blivit sina egna matartister. De hyr ut sig själva som konsulter som skapar profilmenyer till olika restauranger, gör gästspel, håller i Cookalong’s och kurser, skapar specialdesignade menyer till event, lanserar egna produkter och annat.

Alkoholfria event och måltider

Unga vuxna konsumerar alkohol i mindre grad än tidigare generationer. Under pandemin är det också många äldre vuxna som gått över till alkoholfritt. Det ger en ökad efterfrågan på alkoholfria drycker till maten, i baren, matbutiken och på Systembolaget. Krögare behöver idag erbjuda mer än bara alkoholfritt vin i matsalen och läsk i baren. Vissa restauranger har också låtit sina kök börja producera egna drycker som då smakmässigt kan matchas med maten de lagar. Konferenser som avslutas med att bjuda deltagarna på alkohol vid ett avslutande mingel, innan de exempelvis ska vidare och hämta barn, kommer vi nog också får se allt mindre av i spåren av pandemin.

Restaurangtrender

Restauranger blir publika vardagsrum

Utbudet av nya digitala produktioner, alltifrån föreläsningar till teater och konserter, som man kan ta del av på distans kommer fortsätta öka. Men efter pandemin vill vi kunna ta del av dom tillsammans med andra. Där kommer restauranger, barer och andra kunna ta plats som ställen som tecknar licens på sändningarna och visar dom med storbild och bra ljud, kanske i kombination med olika mat- och dryckeserbjudanden.

Vardagsrumscatering

En annan plats där människor kommer konsumera digitala event och produktioner i grupp är i hemmet. Men att man erbjuder tillgång till sitt hem och sin bioanläggning behöver inte vara samma sak som att man ska stå för all mat och dryck. Då kommer det istället bli vanligt att man beställer färdiglagat från restaurangen, levererat hem till sitt vardagsrum. En variant kan vara ett evenemang som samarbetar med en restaurangkedja, så att biljetten inkluderar en meny man hämtar upp eller får hemskickad inför evenemanget.

Leverans- och förpackningstrender

Mat för avhämtning och utleverans fortsätter växa

Det senaste året har take away på många håll, av naturliga skäl, blivit en större intäktskälla för restauranger än den mat som serveras. Catering till privatkunder har också blivit större än till företagskunder. Båda dessa förändringar kommer att vara bestående. Internationellt pratar man om ”ghost kitchens”, som är professionella kök där man bara lagar mat för avhämtning och utleveranser. Ration mellan ytan för kök (blir större) respektive matplatser (blir färre) kommer också att skifta på nya restauranger som byggs, när man mest troligt kommer laga mer mat för avhämtning än servering på plats.

Picknick
När man vill slippa trängsel och äta mer naturnära, med vänner eller kollegor, är picknick ett trevligt alternativ. Det spår vi kommer bli den stora trenden sommaren 2021. Restauranger och andra kommer erbjuda färdiga picknick-paket, eller en picknick-meny kombinerat med korgar, filtar och annat man kan låna med sig mot pant. Själva arrangerade vi en workshop i picknickformat under Almedalsveckan 2018. Det kommer vi göra igen. Kanske redan i sommar.

Jörgen Dyssvold, eventdesigner, mötesproducent och omvärldsbevakare på Herr Omar

 

Redaktionen red@eventeffect.se

Läs mer:

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Så lyfter ni ert evenemang med visuell produktion

Så lyfter ni ert evenemang med visuell produktion

Annons

Med visuell produktion är det möjligt att ta ett digitalt möte eller evenemang till en högre nivå. Men vad är egentligen visuell produktion och varför är det viktigt? Urban Egelstrand på Videoforce reder ut begreppet och berättar om mervärdet.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
  • Lista: Lokala mötesarrangörer i Västergötland
  • 17 tips: Framgångsfaktorer för effektiva hybridmöten
  • 10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till
  • Eventsäkerhet – så mycket mer än en biffig vakt i dörren
  • Lista: Konferenslokaler i Helsingborg
  • Jespers bästa tips för en lyckad kickoff
  • Lista: 10 eventlokaler i Visby
Tydlig trend på Tekniska – så här vill vi mötas efter pandemin

Tydlig trend på Tekniska – så här vill vi mötas efter pandemin

Annons

Visst är det praktiskt med onlinemöten från frukostbordet, men när pandemirestriktionerna lättat längtar vi efter något annat. På Tekniska museet är trenden tydlig: självklart vill vi träffas IRL, men nu måste möten och konferenser kryddas med färgstarka upplevelser.

Upphandlingar

  • Kommun upphandlar tjänster från eventbyrå
  • Upphandling av filmproduktion till Skolinspektionen
  • Upphandling av tekniker till evenemang
  • Föreläsare se hit! – Upphandling av podcastreporter
  • Statens Skolinspektion upphandlar eventbyrå

Eventarenan

”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

Annons

Vilken betydelse har maten vid en event, mässa eller konferens? Och hur säkerställer man kvaliteten på måltider för upp till 8 500 gäster? Det vet platschef Johan Stridh på Mässrestauranger, som blir restauratör för den nya internationella mötes- och eventarenan Scandinavian XPO som öppnar i november.

Inspiration

BotaniCar – framtidens bilevent

BotaniCar – framtidens bilevent

Inspiration

Norrvikens trädgårdar i Båstad kommer i sommar bli platsen för framtidens motorevenemang helt nytt i sitt slag. Under perioden 4-6 augusti samsas innovation, framtid och teknik med design, natur och passion.

Annika Brantingson

Nytänk och innovation har gjort Tekniska museet till en populär mötesplats

Branschfolk

Tekniska museet är mer än en plats för familjens helgaktiviteter. Sedan några år tillbaka har de utökat sitt fokus till företag och det är idag en spännande plats att förlägga sina event på. Här går det att ordna konferenser, utforska tekniska innovationer och göra gemensamma aktiviteter.

foodoras innovativa butik intar Sweden Rock Festival

foodoras innovativa butik intar Sweden Rock Festival

Festival

Fram till den 11 juni kommer festivalens besökare kunna beställa varor från foodora market direkt på festivalområdet genom Q-handelsbolagets livsmedelskedja som just nu stöper om livsmedelsbranschen i rasande fart med leveranser inom 15 minuter.

Våga satsa på en riktig entertainer och gör ditt event till en odödlig snackis!

Våga satsa på en riktig entertainer och gör ditt event till en odödlig snackis!

Inspiration

När någon är ett riktigt proffs verkar allt så enkelt. Gladys del Pilar har tävlat i Mellon fem gånger, varit med i musikaler som Abba the true story, Fame och En värsting till syster. När hon står för underhållningen höjs tempen rejält!

Eget skärgådesområde för ditt event 20 minuter från centrala Stockholm

Eget område för ditt event 20 minuter från centrala Stockholm

Inspiration

Nu skaps en ny eventdestination beläget vid Stockholms vackra inlopp och början av skärgården. Kajen har som målsättning att bli Stockholms nya mat-, nöje- och aktivitetsdestination.

Graphic Recording: Hon illustrerar dina tankar och ord

Graphic Recording: Hon illustrerar dina tankar och ord

Inspiration

Frida Adamsson är gymnasieingenjören och fd CAD-konstruktören som efter livets utmaningar och omständigheter hittade sin passion i att arbeta med människor och kreativitet. – Jag har alltid själv haft fallenhet för att minnas bättre i bilder och symboler för att komma i håg vad föredragshållaren pratat om, säger hon.

Fem ovanliga och häpnadsväckande båtar som du kan hyra året runt

Fem ovanliga och häpnadsväckande båtar som du kan hyra året runt

Inspiration

Listan är lång av ovanliga båtar som fångar betraktarens uppmärksamhet, tack vare dess skönhet eller också på grund av dess praktiska funktioner. Det kan röra sig om 200 år gamla piratskepp, design-båtar i vintage eller varför inte en hederlig gammal bastubåt!

Erik Olkiewicz är en svensk hypnotisör som uppträder med en hypnosshow

Han gör succé på företagsevent

Inspiration

Erik Olkiewicz gör succé på företagsevent med hypnosshow från Las Vegas. Du kan antingen se hypnosshowen som publik eller bli dess stjärna.

Flytande padel mitt i Stockholm

Flytande padel mitt i Stockholm

Inspiration

Stockholm Sea Padel, med sin uppmärksammade padelpråm, inledde säsongen på Skeppsbron i Stockholm den 1 maj och kommer att ligga där månaden ut.

Lista: 35 takbarer för nästa sommarkickoff

Lista: 35 takbarer för nästa sommarkickoff

Inspiration

Bjud dina kollegor på en kickoff med utsikt på en härlig takbar. Här tipsar Eventeffect om takbarer i hela landet som du kan boka till nästa konferens.

Så lyfter ni ert evenemang med visuell produktion

Så lyfter ni ert evenemang med visuell produktion

Annons

Med visuell produktion är det möjligt att ta ett digitalt möte eller evenemang till en högre nivå. Men vad är egentligen visuell produktion och varför är det viktigt? Urban Egelstrand på Videoforce reder ut begreppet och berättar om mervärdet.

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Nu söker vi Senior Event Manager för Mässor & Möten!
  • Teknik- och logistikansvarig Stockholm/Malmö
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Hummingbird söker en Project Manager
  • Hummingbird söker en Project Coordinator
  • Account Manager till Koncept & Event

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Branschens raket Homage fortsätter växa

Branschens raket Homage fortsätter växa

Eventbyrå

Homage fortsätter sin starka tillväxtresa och räknar med att bli femtio anställda under 2022.

Calle Francke

Calle Francke om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa

Eventbyrå

Han har jobbat inom upplevelseindustrin under hela sitt yrkesliv och samlat på sig en rad värdefulla insikter genom åren. Här berättar Calle Francke, medgrundare och partner, om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa och vad som driver honom framåt.

Liwlig Group öppnar filial i New York

Liwlig Group öppnar filial i New York

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group, som i Sverige representeras av Eventyr Nine Yards, har i dagarna slagit upp dörrarna till sitt kontor på Manhattan i New York. Verksamheten leds av entreprenören Janne Hakkarainen med ett långt förflutet på den finska Liwlig-byrån Tapaus.

Mest läst

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalsveckan 2022: Färre evenemang men besökarna väntas komma

— Jag tror Almedalsveckan vinner på att bara vara fem dagar och att besökarna kommer uppleva att det är en sund nivå nu när en del evenemang försvunnit, säger Mia Stuhre. Före pandemin var det många som upplevde att det var svårt att ens hinna besöka en bråkdel av alla de evenemang som erbjöds. Det finns en stor förväntan inför ...
Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Halvtidsvila i eventfabriken med tankar om framtiden

I denna sommarkrönika summerar Eventeffects återkommande gästskribent Tommy Brotte mötesformatens intensiva utveckling den senaste tiden och spanar om framtiden.
12 anläggningar för konferens i skärgården runt Stockholm

12 anläggningar för konferens i skärgården runt Stockholm

Konferens i skärgården kommer högt på önskelistan hos många medarbetare i landets företag och organisationer, här listar vi tolv anläggningar i Stockholms skärgård som alla går att nå med bil och båt. De erbjuder alla lokaler för konferens och ledningsmöten med övernattning.

Branschfolk

Annika Brantingson

Nytänk och innovation har gjort Tekniska museet till en populär mötesplats

Branschfolk

Tekniska museet är mer än en plats för familjens helgaktiviteter. Sedan några år tillbaka har de utökat sitt fokus till företag och det är idag en spännande plats att förlägga sina event på. Här går det att ordna konferenser, utforska tekniska innovationer och göra gemensamma aktiviteter.

StoryTourist

Berättelser får nytt liv genom StoryTourists digitala upplevelseteknik

Branschfolk

Föreställ dig följande: du följer efter Sherlock Holmes längs Londons slingrande gator och gränder. Tillsammans ska ni lösa ett brott och nu letar du efter ledtrådar. I Köpenhamn strosar du längs kajen och utforskar strandpromenaden med berättelsen om den lilla sjöjungfrun som en röd tråd. StoryTourist är en ny digital upplevelse, där du som lyssnare kan kliva in i en berättelse och uppleva den på de platser där den utspelar sig.

Från att kört på en cylinder till att koppla in turbon blev en stor omställning

Från att kört på en cylinder till att koppla in turbon blev en stor omställning

Aktuellt

Svenska Mässan Gothia Towers är en fantastisk mötesanläggning med ett brett utbud med allt från mindre styrelserum på 28:e våningen till kongresshall och stora mässytor.

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

Branschfolk

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Eventeffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Branschfolk

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna här.

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Branschfolk

Redan innan examen har Emma Silén Djerf landat ett toppjobb. Här berättar hon om sin praktik på Homage och ambitionerna framåt.

Folk i karriären

Micael Worbin blir ny hotellchef för Skara Stadshotell

Han blir ny hotellchef för Skara Stadshotell

På nytt jobb

Den 1 oktober börjar Micael Worbin som hotellchef för Skara Stadshotell. − Det känns väldigt spännande och jag ser fram emot hösten, säger Micael.

Han tar över som koncernchef för Carotte

Han tar över som koncernchef för Carotte

På nytt jobb

I en snart 8 år lång förändrings- och tillväxtresa har Christian Mertzig varit VD och Koncernchef för Carotte. Från augusti 2022 byter Carotte operativt ledarskap och Oscar Ohlsén tillträder rollen som Koncernchef för Carotte. Mertzig kvarstår som ägare och arbetande styrelseordförande med fokus på koncernens techinvesteringar.

Maria Skarve

Hon blir ny marknadchef på Svenska Möten

På nytt jobb

Nu är det klart att Maria Skarve blir ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.

Gästskribenter

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Gästskribent

Ja, så kan det kännas om man räknar med alla Teamsmöten. Men det är inte ett digitalt event utan en plattform och format som lämpar sig ypperligt för projektmöten.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Eventbranschen gräver sin egen grav om man inte tar utmaningarna med hybridevenemang på allvar

Gästskribent

Nästan alla i eventbranschen förutspår att hybridevenemang blir nästa stora trend. Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Albin Sturesson: “Våra olika infallsvinklar är vår främsta styrka”

Albin Sturesson: “Våra olika infallsvinklar är vår främsta styrka”

Annons

Han drivs av kreativ frihet och har en vardag som kantas av just det. Lär känna Albin Sturesson, grafisk designer på Homage, som är delaktig i en bred palett av projekt.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff