eventeffect.se
Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expohouse accelererar mot framtiden – Vision 2030 ska driva tillväxt och engagemang

Expo

Expohouse växlar upp. Med den nya Vision 2030 tar bolaget ett offensivt kliv mot framtiden – där kundfokus, hållbar tillväxt och medarbetarengagemang står i centrum. Målet är att befästa positionen som Nordens ledande helhetsleverantör inom fysisk varumärkesexponering – och samtidigt skapa en kultur där människor och idéer får växa.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
    • Food Family
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » En eventmakares resa

2023-03-18 | Söndagsprofilen

En eventmakares resa

Eventbranschens utbildningar lockar ofta kreativa personer som gillar utmaningar. En av de som med sina uppmärksammande banbrytande projekt inspirerat andra att ta steget in i branschen är eventmakaren Johan Frej. – Det finns inget som ger en sådan stor tillfredsställelse som att få en publik att kunna känna och uppleva det man vill förmedla, säger Johan.

En eventmakares resaJohan Frej på SxSW i Austin. Foto: Chris Maluszynski

Johan Frej, Eventmakare på JFK Event sedan 2009

Ordförande i ledningsgruppen för YH-utbildningen Event Manager på FEI

Driver även stand up-klubben Lol Comedy Club på Hotel Kung Carl.

Utbildning: American International College (journalistik/kommunikation), KTH

Nomineringar till Gyllene Hjulet: 2012, 2014, 2016, 2022

När jag intervjuar Johan Frej är han på väg till den gigantiska kreativa festivalen SXSW, South by Southwest i Austin, i Texas. Här möts världens kreativa branscher varje år under nio dagar, för att nätverka och framtidsspana inom teknik, film, musik, event, utbildning och kultur.

– Det här är den bästa veckan på året, säger Johan. Det pågår hundratals event samtidigt hela tiden. Det är nästan omöjligt att förklara, men tänk dig Almedalen fast tio gånger större, hundra gånger mer mångfald och tusen gånger häftigare. Mängden inspiration för oss eventmakare är enorm.

Efter tjugo år som eventmakare säger Johan att det tveklöst varit ett självklart yrkesval för honom. Men vägen dit har inte varit spikrak.  Eventbranschen var i sin linda när han som ung student skulle göra sitt yrkesval. Det fanns ingen vidareutbildning eller regelrätt yrkesroll där Johan kände sig hemma.

–  Jag läste journalistik på collage i USA och gjorde ett internship på en livesänd TV-show i Washington, D.C., säger han. Då väcktes ett starkt intresse för att producera innehåll. Men när jag kom hem fanns det ingen vidareutbildning som stämde överens med jag ville göra.

För att tjäna extrapengar vid sidan av sina studier började Johan arbeta på en uppräkningscentral. Erfarenheten från säkerhetsarbete gjorde att han fick jobb på Casino Cosmopol när de öppnade i Stockholm 2003 och där tog karriären fart.

– Redan efter ett år jobbade jag med gästupplevelser och blev sedan projektledare för det första interna eventet i företaget för 1200 anställda. Det blev en enorm succé och plötsligt kände jag att jag var hemma.

Början av 2000-talet och tio år framåt skulle bli den tid då eventbranschen blomstrade och utvecklades. Det är också under denna tid som Facebook och andra sociala medier börjar växa fram, vilket får betydelse för eventbranschen.

– De anställda på kasinot var en väldigt speciell målgrupp. Hälften var under 23 och många var utrikesfödda. Det var ofta svårt att kunna nå ut till med information. Men det visade sig att event som kommunikationskanal fungerade otroligt bra. Vi var också tidiga med att använda kraften i sociala medier.

Johan berättar att de 2007 testade att marknadsföra ett event via Facebook, vilket visade sig få en stor genomslagskraft. För första gången lyckades man nå all personal på ett enkelt sätt.

– Alla engagerade sig i eventet innan det ens hade ägt rum, säger Johan. Cheferna var helt tagna på sängen av genomslaget. Med den här kommunikativa delen fick eventskapandet en ny dimension.

– Vi tog också in Baluba som då var en av de hetaste eventbyråerna och vi hade ett tätt samarbete. Det blev sedan naturligt för mig att börja arbeta med dem istället och att arbeta med event på heltid, på en helt ny nivå. Man kan nog säga att det är där min eventresa börjar.

Två år senare startade Johan den eventbyrå som han driver idag. Till skillnad från många andra företag är JFK Event en byrå som sällan marknadsför sig men den är ändå välkänd genom sina nyskapande, kreativa projekt.

– Jag beskriver firman ofta som ”en väl bevarad hemlighet”, säger Johan och skrattar. Vi jobbar under radarn, och gör inte särskilt mycket reklam för oss, utan får alla våra uppdrag genom rekommendationer. Jag arbetar med ett nätverk av duktiga människor och vågar lova att vi levererar bra kvalitet och når minst lika bra resultat som större byråer.

Det finns flera exempel på kreativa event som är ganska typiska för Johan. Ett som många känner till som fick stor uppmärksamhet var ”Svartkrogen” under Almedalsveckan som gjordes för Iris Hadar. Politiker och andra beslutsfattare fick äta lunch på en krog i totalt mörker för att få uppleva hur det kändes att vara i synskadad i restaurangmiljö. Syftet var att skapa en förståelse och samtal om utanförskap bland politiker och beslutfattare, vilket det också gjorde. Eventet blev dessutom mycket omskrivet i media och nominerat till ”Årets nytänkande på ” Gyllene Hjulet.

– Svartkrogen är ett av de bättre event jag gjort, säger Johan. Utanförskap är svårt att förstå. Men när människor själva får uppleva hur det är när ett viktigt sinne som exempelvis synen försvinner, då fattar man.

Ett annat spännande exempel på event som också bär Johans signatur är projektet ”Alla har en superkraft” som gjordes under pandemin på uppdrag av TRR, Trygghetsrådet. Syftet med det digitala eventet var att öka medarbetarnas motivation i arbetet med att hjälpa arbetslösa tillbaka till arbetsmarknaden. För att symbolisera hur värdefulla och viktiga deras arbetsinsatser är valdes temat superhjältar. Det visade sig bli ett träffsäkert tema som gick rakt genom skärmen. Nästan 100 procent av deltagarna kände efteråt att det fått bättre engagemang och motivation i jobbet.

–  Vi gjorde alla till superhjältar, säger Johan. Vid digitala event så är interaktionen enormt viktig, så alla fick ett paket med en superhjältemask. Hela eventet utspelades sedan i en serievärld där de anställda kunde känna sig mer engagerade än tidigare, genom smarta lösningar via appar och spel.

Utöver arbetet som eventmakare är Johan också aktiv när det gäller att utbilda nya eventstudenter. Han var en av initiativtagarna till YH-utbildningen Event Manager på FEI där han idag arbetar ideellt som ordförande för ledningsgruppen.

– Det är jättekul att vara med och skapa den utbildning som saknades när jag skulle välja yrke. Jag har fått möjligheter och har lärt mig mycket under åren i branschen. Så det är mitt sätt att ge tillbaka och hjälpa nästa generation.

FEI är inte det enda som Johan arbetar med och brinner för. De flesta som känner honom skulle nog säga att han en person som alltid jobbar.

– Jag är en rastlös, kreativ själ som drivs av lust, idéer och nyskapande. Nya idéer kan komma när som helst och när de kommer då jobbar jag.

Enligt Johan är det ofta svårt att definiera begreppet ”event” för de som inte arbetar i branschen.

– Många tror att man rullar ut en röd matta och bjuder på snittar eller sätter upp en rollup och så är det klart.

– För mig handlar event om kommunikation, säger Johan. Om att förstärka ett budskap med hjälp av alla sinnen.  Att förvandla en önskan om att nå ut till en kreativ idé. Att få det budskap som förmedlas djupare och längre än man tror är möjligt.

Vad är nästa steg för Johan och JFK Event?

– Jag vet inte riktigt, men är ödmjuk inför den tid vi befinner oss i och glad att fortfarande kunna göra det jag älskar. Det vore kul att bygga bolag igen, kanske tillsammans med någon eller några som delar mina värderingar om vad event handlar om. För det finns inget bättre jobb i hela världen!

Av: Karin Urbina Rutström

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Möt moderatorn Sanna Balsvik: Min tid på SVT lärde mig vad som funkar

Möt moderatorn Sanna Balsvik: Min tid på SVT lärde mig vad som funkar

Sanna Balsvik modererade nyligen pristutdelningen av Narren – Stora Eventpriset på mässan Möten&Event på uppdrag av Svenska Eventakademin. För Eventeffect berättar hon om moderatorns värsta mardröm, hur du bäst interagerar med publiken och om hennes egen vision av ”Sanna möten”.

Möt Marie Lasota, VD på Nordens största byrå

Möt Marie Lasota, VD på Nordens största byrå

Med en lång karriär inom eventbranschen och erfarenhet från ledande roller på både Posten, IBM och PS Occasion är Marie Lasota idag VD för LIWLIG Sverige. Vi pratade med henne om sammanslagningen med PS Occasion, framtida utmaningar och visionen för byrån de kommande åren.

andy

Andy Pimmeshofer: Från IT-drömmar till Sveriges första Brand Engagement-byrå

Andy Pimmeshofer har under mer än två decennier byggt upp och lett Minnesota Brand Engagement, en kommunikationsbyrå som har förändrat sättet företag engagerar sina målgrupper. Här berättar han om sin resa, sin syn på kommunikation och sina visioner för framtiden.

Den moderna arbetsplatsen och WEX? Guide, tips & idéer!

Den moderna arbetsplatsen och WEX? Guide, tips & idéer!

Annons

I efterdyningarna av pandemin ser vi en helt ny arbetsplats; en blandning av traditionellt kontorsarbete och hemmakontor. Båda med sina egna utmaningar och möjligheter. Alla är dock överens om att det behövs ett nytt arbetssätt, ett nytt sätt att förhålla sig till blandningen av kontors- och hemmaarbete och hur man använder dagens digitala teknik.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

Tips

  • Varför är Google Analytics viktigt?
  • Så skriver du ett pressmeddelande som skapar publicitet – 10 tips
  • Tips: Fem enkla saker som gör det lättare att sälja sponsorplatser
  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
Affärsutveckling i eventbranschen – så leder workshopledaren vägen mot tillväxt och samsyn

Affärsutveckling i eventbranschen – så leder workshopledaren vägen mot tillväxt och samsyn

Annons

Mindley jobbar med människor som får saker att hända – på riktigt. Några av dem är våra workshopledare inom affärsutveckling, som hjälper företag och team att gå från plan till framfart. För eventbranschen handlar affärsutveckling om mer än nya idéer – det handlar om att förverkliga dem tillsammans.

Upphandlingar

  • Norrtälje kommun upphandlar näringslivssamverkan och eventutveckling
  • Skolverket söker ny eventplattform
  • Ny upphandling i Skåne: Helsingborg söker strategisk eventbyrå och producent
  • Upphandling: Ramavtal för ljud, ljus, scen och eventservice
  • Kungliga Operan upphandlar ramavtal för hyra av teknik

Eventarenan

En magisk sommar börjar med en oförglömlig fest på Fotografiska

En magisk sommar börjar med en oförglömlig fest på Fotografiska

Annons

Letar du efter den perfekta platsen för er kommande sommarfest? Boka sommarens härligaste firande tillsammans med kollegorna och låt er uppslukas av konst, hållbara och gastronomiska smaksensationer, och en förtrollande utsikt över Stockholm och Saltsjön.

Inspiration

Hållbarhet, gastronomi och stillhet – Granö Beckasin lockar mötesbranschen norrut

Hållbarhet, gastronomi och stillhet – Granö Beckasin lockar mötesbranschen norrut

Inspiration

Mitt i Västerbottens hjärta växer en ny destination fram för framtidens möten. Granö Beckasin bygger en toppmodern konferens- och restauranganläggning där hållbarhet, gastronomi och naturupplevelser smälter samman. Här ska företag och organisationer kunna mötas – på riktigt.

En vinterkickoff att minnas – från iskallt dopp till värmande avslut

En vinterkickoff att minnas – från iskallt dopp till värmande avslut

Inspiration

Föreställ dig en vinterdag där kollegorna samlas, snön gnistrar, luften är krispig och varje stund blir ett minne. Här är en inspirerande berättelse om hur en vinterkickoff kan se ut – en dag fylld av skratt, energi och gemenskap.

Från källare till kultbryggeri på Ringön

Företagsevent med smak, skratt och samhörighet

Inspiration

I en bransch där företag söker minnesvärda och engagerande event är Två Feta Grisar på Ringön i Göteborg en destination som sticker ut. Här kombineras lokalt bryggd öl, mat i toppklass och lekfulla aktiviteter i en miljö som främjar både kreativitet och gemenskap. För företag som vill erbjuda mer än en traditionell after work eller konferensmiddag är detta en plats där hela teamet får en helhetsupplevelse.

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Inspiration

De kallar sig själva för en “resort i stan”. Nu har Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg för andra året i rad utsetts till Sweden’s Leading Business Hotel – och visar att framtidens affärsresor handlar lika mycket om känsla som om konferens.

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Inspiration

När resenärer stiger av planet på Arlanda är det ofta hektiskt och stressigt – men mitt i flygplatsens puls finns en plats där lugnet råder och bemötandet känns varmt och personligt. Från och med 1 januari 2026 är det Robin Azad som styr skutan på Comfort Hotel Arlanda Airport, med ambitionen att göra varje gäst vistelse minnesvärd och varje medarbetare stolt över sitt arbete.

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Inspiration

Julshow säsongen 2025 bjuder på allt från vintriga musikaler i Norrland till rockiga festkvällar i Skåne. För mötes- och eventindustrin är det en chans att hitta nya idéer, kombinera underhållning med nätverkande och skapa upplevelser som engagerar både kunder och medarbetare. Här är en guide till årets höjdpunkter.

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Inspiration

Räkmackan är lika mycket Göteborg som havet, skärgården och salta vindar. Den klassiska smörgåsen med handskalade räkor, ägg och majonnäs är något av stadens stolthet – och varje år utses den allra bästa.

I år står det klart: Göteborgs bästa räkmacka 2025 finns på Swedish Taste.

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Inspiration

Efter en kort paus är det snart dags för comeback på Sveavägen. Den 15 januari 2026 slår O’Learys Norrtull åter upp dörrarna – med nya franchisetagare, nya idéer och en rejäl dos energi. På 2 500 kvadratmeter ska en av Stockholms största sport- och nöjesdestinationer väckas till liv igen, med fokus på upplevelser, gemenskap och evenemang.

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Inspiration

När Elite Stadshotellet Eskilstuna den 8 oktober inviger sitt nya Vana Spa får Mälardalen inte bara en ny spaupplevelse – satsningen blir också ett mervärde för konferenser, events och affärsresor. Här möts hotellets historia, vattensnära läge och modern design i en helhetsupplevelse för både gäster och arrangörer.

Postmuseum öppnar Källarloungen – nya mötesrum i historiska valv

Postmuseum öppnar nya mötesrum i historiska valv

Inspiration

Postmuseum i Stockholm utökar sin mötes- och eventverksamhet med Källarloungen, ett nytt mötesrum i museets historiska källarvalv i Gamla stan. Lokalerna erbjuder en unik kombination av kulturarv och modern mötesdesign, och ska ge besökare en inspirerande miljö för allt från kreativa workshops till mingel och samtal.

6 lokala experter i Åre ger sina bästa tips inför konferensen

6 lokala experter i Åre ger sina bästa tips inför konferensen

Annons

Med ett stort utbud av boenden, nöjen, restauranger och härliga aktiviteter är Åre den självklara orten att förlägga konferensen på. Fantastisk natur och en mysig by-känsla skapar en härlig atmosfär, vilken i kombination av smidiga transporter med tåg och flyg gör det enkelt att samla företaget för en härlig konferens eller kick off. Här delar några av Åres lokala experter med sig av sina favorittips för en lyckad konferens i Åre.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Client Manager – LIWLIG
  • ACCESS TO söker en produktionsledare för event! Är det du?
  • Projektledare till Expohouse
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Onemotion IMC tävlar bland världens främsta på Bea World Festival

Eventbyrå

Det svenska eventbolaget Onemotion IMC är återigen nominerade i världens mest prestigefyllda tävling för brand experience – Bea World Festival. Med sitt uppmärksammade koncept The Kingdom of Christmas tävlar de mot världens bästa byråer den 21 november.

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Eventbyrå

Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har valt Wonderland som ny eventpartner för Swedish Beauty Awards 2026. Byrån får ansvar för både produktion, PR och sociala medier – och ska lyfta Sveriges största skönhetsgala till nästa nivå.

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Eventbyrå

Kommunikationsbyrån först i rangordningen i nytt ramavtal för filmproduktioner.

Mest läst

Topp10 – Mest inflytelserika i eventbranschen 2025

Topp10 – Mest inflytelserika i eventbranschen 2025

Sveriges verkliga thought leaders – personerna som under 2025 har format samtalet om framtidens event, mässor, brand experience och mötesindustri. Från AI och kreativt ledarskap till hållbar destinationsutveckling och den nya upplevelseekonomin visar årets lista hur Sverige placerar sig i framkant av en global omställning där teknologi, autenticitet och mänskliga möten förenas.
Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.
Explosiv tillväxt för MarketHype.io – ökar 3039 procent och tar plats bland Sveriges techstjärnor

Explosiv tillväxt för MarketHype.io – ökar 3039 procent och tar plats bland Sveriges techstjärnor

Med en tillväxt på över 3000 procent tar MarketHype.io plats som Sveriges sjunde snabbast växande techbolag – ett tydligt tecken på att event- och mötesindustrin accelererar sin digitalisering.
Hela listan: Här är Sveriges största eventbyråer

Hela listan: Här är Sveriges största eventbyråer

Eventeffect listar de 30 största eventbyråerna i Sverige, tillsammans omsätter de miljarder. Se vilka eventbyråer och brand experience-byråer som hamnar på årets lista. Vi passade samtidigt på att fråga två byråledare om 2025.
Lista: Sveriges 8 bästa julmarknader

Lista: 23 härliga julmarknader att besöka

Har ni slut på energi i vintermörkret? Ta med ditt team på ett miljöombyte och kom i julstämning. Eventeffect listar några av Sveriges bästa julmarknader.

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Kristina Hammerö tar plats i Arlas ledning – vill bygga varumärke med mening

Kristina Hammerö tar plats i Arlas ledning – vill bygga varumärke med mening

På nytt jobb

När Arla Sverige nu presenterar sin nya marknadsdirektör, Kristina Hammerö, handlar det inte bara om ett chefsbyte – utan om ett tydligt steg mot en mer levande och värderingsdriven kommunikation.

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

På nytt jobb

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

På nytt jobb

När Göteborgs nästa stora hotellöppning närmar sig, står en man redo att skriva första kapitlet. Aurel Balika blir hotelldirektör för Quality Hotel The Book, den nya satsningen från Strawberry som öppnar sommaren 2026 – mitt i stadens pulserande nöjes- och mötescentrum.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Magnus Helgesson bygger inte bara bolag – han bygger människor

Annons

Mindley Expert Spotlight: Magnus Helgesson om drivkraft, transformation och varför det viktiga inte är vad du gör – utan vem du blir.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com