Du som klickat in dig på den här krönikan ger mig troligtvis max tre minuter, i alla fall i koncentrerad form. Så fungerar dagens människor, har jag fått lära mig. Därför har jag ansträngt mig ovanligt mycket, för att ge alla er som planerar mässdeltagande, mina allra bästa mässtips i kortformat. Och det visade sig bli en snabblektion i dejting. Det är mötet mellan er och besökarna som ska vara i ständig fokus.
1. Ta ansvar för att besökare kommer till er monter
Det är lika mycket utställarnas som mässarrangörens uppgift att bjuda in till mässan. Bjud in via de kanaler som är relevanta för er målgrupp. Våga vara tjatiga och kom ihåg att ge dem anledningar till att besöka just er monter (tävlingar, produktdemonstrationer, kunskap, mingel, mat och dryck.) Förboka gärna möten med viktiga besökare. När själva mässan öppnar är det också ert ansvar att fortsätta bjuda in till montern genom att vara aktiva och ta första kontakten. Det är förbjudet att stå och vänta.
2. Se till att det blir en trevlig första dejt
På fackmässor sker oftast inte försäljningen i montern, utan vid ett senare tillfälle. Därför ska ni som monterpersonal fokusera på att få till en andra dejt med alla besökare som är potentiella kunder. Det gör ni genom att lyssna och vara nyfikna på besökarna och visa hur ni kan vara till nytta för just dem. På så sätt blir de intresserade av det ni erbjuder – och tackar inte nej till en fortsatt kontakt.
3. Se till att att få en andra dejt
Precis som när ni dejtar i verkliga livet gäller det att inte låta intressanta dejter rinna ut i sanden. Utan uppföljning av kontakterna efter mässan, inga affärer. Och utan affärer blir mässdeltagandet en synnerligen misslyckad investering. Ha en plan redan innan mässan på hur och när kontakterna ska följas upp och av vem.
Lycka till med dejtingen på höstens mässor!
Av: Åsa Dahlqvist
Frågor kontakta Åsa här.