eventeffect.se
Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalen

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du får ut mest av ditt digitala evenemang.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Golfbaren
    • Sture
    • Inadra
    • Meetapp
    • Mediemerah AB
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2018-05-14 | Hallå där...

”Event behöver inte innebära röda mattor och gala”

Det säger Erik Frithiof, affärsutvecklingsansvarig och projektledare på Dreambag Event. Här berättar han för Eventeffect om ett speciellt event som byrån anordnat.

”event behöver inte innebära röda mattor och gala”
På bilden: Erik Frithiof

Hallå där… Erik Frithiof, affärsutvecklingsansvarig och projektledare på Dreambag Event.

Kan du berätta om ett spännande evenemang ni genomfört?
– Redken Tribe, som sedan 2003 är hårvårdsföretaget Redkens viktigaste kanal för att utveckla, utbilda och inspirera sina 500 kunder. 2017 genomfördes eventet på Hotell Tylösand och lockade 350 frisörer från hela Norden. Under en helg i september fördjupade kunderna sig i trender och inspirerades av framgångssagor, streetsmartness, talang och coola personligheter.

”event behöver inte innebära röda mattor och gala”

Vad var syfte och mål med eventet?
– Syftet med eventet är att utveckla, utbilda och inspirera Redkens cirka 500 fullsortimentskunder runtom i Norden. Den professionella hårvårdsbranschen har under många år brottats med problemen kring parallellimport. Det vill säga att produkter säljs av mindre professionella grossister till priser långt under de rekommenderade. För att motivera sina fullsortimentskunder har Redken skapat Tribe, ett koncept i exklusiv ”klubb-anda” som syftar till att under hela året arbeta med fortlöpande utbildning, trendspaning och utveckling som under hösten mynnar ut i Tribe-eventet.

Vilken var den största utmaningen?
– Jag skulle säga målgruppen. Den demografiska målgruppen är bred, kvinnor och män i åldrarna 18-70 från alla delar av de nordiska länderna med det enda gemensamma att de är frisörer och fullsortimentskunder hos Redken. Dreambags uppdrag att tillgodose den kräsna målgruppen kräver ständig förnyelse, trendkänslighet och hög standard.

”event behöver inte innebära röda mattor och gala”

Vilket koncept jobbade ni med och vilket moment gav den största wow-effekten?
– Inför 2017 års event ville Redken söka sig tillbaka till sina rötter och samtidigt lyfta fram personligheter som i vanliga fall inte får den plats de förtjänar; udda fåglar, original och personer som utmanar allt vad konventionellt mode står för, och skapar trender som rör sig världen över. Dreambag skapade konceptet ”Inspire state of mind” som flörtar med Redkens hemstad New York, tänk Jay-Z och låten Empire State of Mind, säger Erik och fortsätter:

– Istället för den klassiska bilden av New Yorks modescen med 5th avenue i spetsen så valde vi att rikta blickarna mot underground-scenen, de vanliga människorna och trendskaparna. Den största wow-effekten var att konceptet som helhet införlivades i alla möjliga och omöjliga situationer, och dessutom på riktigt anammades av besökarna i form av klädval. Dragqueens på rollerblades, en fyra meter lång Donut wall och att scenografin delvis bestod av skitiga byggnadsställningar och oljefat är bara några exempel på detaljer som tillförde wow-effekt.

”event behöver inte innebära röda mattor och gala”

Var besökarna nöjda?
– Den kvantitativa undersökningar gav ett medelbetyg på 4,6 av 5 på besökarnas totalupplevelse och 4,7 av 5 på frågan om eventet skapade ett större värde av att vara fullsortimentskund hos Redken. Även noggranna kvalitativa undersökningar görs av Redkens säljare månaderna efter eventet och det kunde konstateras att de som varit på eventet i högre grad har en större förståelse för Redkens produkter och hur de skall användas samt betydelsen av Redkens professionella uttryck gentemot konsumenter, än de som inte gästade eventet. Undersökningar visade även att lösningen på det inledande problemet (parallellimport), till hög grad var nådd då de som gästade eventet tydligare uppfattade och kunde vidareförmedla skillnaden mellan att handla produkterna i dagligvaruhandeln gentemot en professionell och noga utbildad och uppföljd aktör.

Blev eventet som ni hade förväntat er?
– Tack vare minutiös projektledning och och fläckfri produktion så blev eventet precis som både vi och kunden hade förväntat oss. Men det roligaste är ju såklart att överträffa besökarnas förväntningar vilket vi även känner oss säkra på att vi gjorde.

”event behöver inte innebära röda mattor och gala”

Hur kan konceptet inspirera andra som jobbar med event?
– Kanske kan det här konceptet inspirera andra på det sättet att event inte behöver vara röda mattor och gala, och precis sådär som alla förväntar sig. Koncept skall formas utifrån varumärke och syfte och anpassas efter målgrupp. Om du kör ett New York-tema till exempel så behöver det inte innebära en två meter hög frihetsgudinna och en konstgräsvariant av Central Park i entrén eller en Manhattan-skyline som backdrop. För många är New York inte alls det där, utan snarare undergroundscenen, hipsterkulturen, maten, Williamsburg, Bushwick, Hell’s kitchen och så vidare, säger Erik och avslutar:

– Tänk även koncept hela vägen, även i externa föreläsare och underhållning. Lägg inte flera hundra tusen kronor på kända namn om de inte passar in i helheten.

Arbetsgrupp, Dreambag Event:
Kundansvarig projektledare: Sandra Persson
Produktionsledare: Cornelia Carlsson
Konceptutvecklare: Erik Frithiof

Liza Holmström liza@eventeffect.se

Läs mer:

Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du får ut mest av ditt digitala evenemang.

Mathias Space Productions

Hybridmässan möjliggör dialog på distans

När Space Productions planerar hösten tillsammans med sina kunder gäller det både digitalt och fysiskt deltagande. Hybridmässan ger fördelar och kan skapa möten mellan många olika människor på ett relativt enkelt sätt. Mathias Andreasson, projektledare på Space Productions, berättar om några av fördelarna. 

Sofi Niclas 2

Årets byrå gasade i uppförsbacke

Att ta modiga beslut och att gasa i uppförsbacke, så beskriver Niclas Rahm, CCO på Eventyr, strategin de använt under 2020. Det visade sig fungera väl och de kammade hem första platsen som Årets event & brand experience 25+ Mkr. 

Trippus

Dags att planera för höstens event – blir det ett hybridevent?

Annons

”Vi går mot bättre tider, tro mig, för det har tiderna själva bestämt!”

adapt to survive

untitled design 3

banner eventeffect svm

megasound digital event studio

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Tipsa oss! Prylarna som gör konferensen säkrare
  • Utvalt: 33 tips för dig som är Event Manager
  • Mötesexperten: Så här hanterar du besvärliga situationer i moderatorrollen
  • Mötesexperten: Så här lär du dig ett manus utantill
  • Lista: 6 tekniktrender för event att hålla koll på
  • Fem arrangemang du som eventproffs inte får missa
  • 5 eventproffs bjuder på sina bästa tips
  • Blommor på event: Floristens 5 bästa tips
koenigsegg adapt

Se hur Koenigsegg på 24 h ställde om från mässmonter till gerilla-livesändning under GIS

Annons

För ett år sedan var en av våra Adapt-trailrar på väg ned till Geneve och den berömda årliga bilsalongen. Våra kollegor Eventkraft hade det tekniska ansvaret för Koenigseggs monter och på uppdrag av dem skulle vi leverera delar av den AV-tekniska lösningen.

Upphandlingar

  • Myndighet upphandlar konferens för 1500 personer
  • Upphandling av talarförmedlingstjänster
  • Upphandling: Teknisk körproducent för event 2021
  • Upphandling: Sommarfestival i Skellefteå
  • Värmdö söker ny huvudman för Gustavsbergs konsthall

Eventarenan

Niklas Åstrom Koncept och event Eventeffect

Story: Sakta men säkert börjar det faktiskt bubbla

Annons

Efter en mörk vår, en sommar av hopp och en sensommar av bakslag så börjar vi äntligen glimta lite ljus i tunneln. Handbromsen är ur och viljan att aktivera och engagera är åter. Det är ett steg i rätt riktning i en verklighet som inte är det vi brukade kalla för vardag och som troligen aldrig blir det vi tidigare kallat för ”normalt” igen.

Inspiration

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Eventbyrå

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

"Oddis öga" är en av två häftiga kojor hos Näsets Marcusgård i Furudal. Foto: Näsets Marcusgård

7 boenden i Dalarna som sticker ut

Inspiration

Med hjälp av Visit Dalarna lyfter vi fram en lista med unika boenden för den lilla konferensen.  I Dalarna finns trädkojan som ser ut som en julgranskula, en flotte mitt på sjön, en gammeldags fäbod med all inclusive och total tystnad och avskildhet i nationalparken. 

Framtidens mässor

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Expo

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Mats pratar om branded environment

Mats Svensson: ”Att vårda sitt varumärke är att utveckla det.”

Hallå där...

Den fysiska miljön är fortsatt viktigt – även i det digitala arbetslivet. På Sture Exhibitions & Events skapar man varumärkesmiljöer för många olika branscher. Mats Svensson, marknadschef, ser ett fortsatt stort behov av att skapa en känsla och bygga relationer i det fysiska mötet. 

Dora2

Roboten Doora är snart en möjlig eventkompis för leveranser

Inspiration

Foodora och Tele2 tar nu ett steg mot framtidens leveranser. Telekombolaget och q-handelsplattformen har ingått ett samarbete kring en pilot för självkörande robotar uppkopplade med 5G. Pilottestet innebär att roboten Doora idag 11 mars tar ett historiskt första rullande steg mot att genomföra hemleveranser i Stockholm.

Digital Teambuilding: 15 digitala upplevelser

Lista: 15 digitala upplevelser för event och möten

Inspiration

Utmaningen att lyckas med digitala möten är en svårt konst, här listar vi 15 digitala upplevelser som gör dina digitala möten och events till något mer än bara ett videomöte.

kgrw01w8wqwebeqhkciw

Premiär för heldigital produktion som kommer nära sin publik

Digitala möten

Med den nyskrivna pjäsen Trädgårdsgatan bjuder Helsingborgs stadsteater publiken på teater på ett helt nytt sätt. Föreställningen har repeterats och spelats in via det digitala kommunikationsverktyget Zoom och resultatet är ett relationsdrama som finns att se gratis online 20 februari – 31 mars på stadsteaterns hemsida.

Att ha moten utomhus kring lagerelden har blivit ett satt att skapa nya affarsmojligheter for flera konferensanlaggningar.

Nytt koncept hjälper dig att placera projektorn på bästa stubben … och white boarden på rätt gren

Destination

Visit Dalarna introducerar ”Möten på dalavis” med fokus på alternativa och trygga sätt att genomföra konferenser på. Dalarnas stora potential av naturupplevelser och utomhus-aktiviteter innebär att man kan möta efterfrågan som finns på att träffas på riktigt.

Eco Sightseeing eldrivna batturer markta med Bra Miljoval

Sommarevent på gång? Nu finns miljömärkta båtturer i Stockholm

Hållbarhet

Vill du boka hållbart? Som första rederi i Sverige erbjuder Eco Sightseeing Sthlm AB, med sitt till 100 procent eldrivna fartyg M/S Sylvia, miljömärkta båtturer enligt Bra Miljövals nya miljökrav.

influencer traning

Största på Instagram inom träning och hälsa

Inspiration

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna inom träning och hälsa på Instagram just nu.

Säkra kontor Stures Eventeffect

Säkra kontor har blivit ett nytt kompetensområde

Annons

Ett modernt kontorslandskap innebär en smittskyddad miljö. Möjligheten att skapa säkra kontor har äntligen passerat hängande bordstabletter i plast, och utvecklats till attraktiva och funktionella lösningar.

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Marknadskoordinator Klövern Stockholm Norra
  • Handläggare/ansvarig möteslogistik
  • Creative Meetings söker eventprojektledare
  • Kommunikatör med ansvar för konferenser och event
  • Event Coordinator for Impact Week

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Eventbyrå

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.

Ann Jacobsson

Otomteblossiga upplevelser för Årets byrå

Eventbyrå

Heja! fortsätter att leverera otomteblossiga upplevelser, ett ord som beskriver insatser som ger önskad effekt och sprakar över lång tid. Efter ha varit nominerade flera gånger tog de i år hem vinsten som Årets event & brand experience 6-25 Mkr.

Mest läst

Mia Stuhre, projektledare för Almedalsveckan 2021, Region Gotland.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Sedan 1968 har Almedalen varit en viktig demokratisk mötesplats för politiker, företag och organisationer som vill förmedla sina budskap. Förra året ställdes Almedalsveckan in för att i år äga rum i helt digital form. För Eventeffect berättar Mia Stuhre, ansvarig projektledare, om hur den kommer nå ut både till fler och leva längre. Hon ger också tips på hur du ...
Anna Klarheden 7A

Almedalen: Nu skippas kravet på att sända och producera från Gotland

Ledningen för Almedalsveckan i Visby har nu justerat förutsättningarna för deltagandet i den digitala veckan, och tillåter nu att sändningarna sker från valfri plats. Vi på Eventeffect kontaktade i veckan några eventföretag och frågade om hur de förbereder sig för årets digitala Almedalsvecka.
Sommar studio

Onemotion släpper koncept för digitala sommaravslutningar

Efter succén med paketerade digitala julfester släpper Onemotion nu den digitala sommarfesten, ett kostnadseffektivt sätt att avsluta första halvåret för personal eller kunder i ett somrigt format fyllt med sommarkänsla, information och sociala aktiviteter.
Projektledare

Creative Meetings söker eventprojektledare

Komsi, komsi… Creative Meetings är en eventbyrå som skapar smarta och effektiva B2B-events. Vi är 16 passionerade medarbetare på vårt kontor runt hörnet från Östermalmstorg. Vi genomför varje år allt från stora tunga innehållsbaserade konferenser till rent sociala events som jubileum, fester etc. Vi arbetar dels i vårt Kommunikativa Team och dels i vårt Produktionsteam. 2019 omsatte vi 154 msek. 2020 ...
Visit

Stockholm utvecklar mötesindustrin med 1,3 miljoner kronor

Visit Stockholm har tillsammans med Stadsledningskontoret beviljats 1 miljon kronor från Tillväxtverket för projektet ”Attraktion Stockholm - att utveckla nya vägar för att främja samverkan, innovation och möten”. Den totala budgeten är på 1,3 miljoner kronor.

Branschfolk

Mi Ridell om digitala möten

Mi Ridell: Teknik inte nog för att hålla framgångsrika digitala möten

Branschfolk

Planera och skapa goda förutsättningar för mötet, se till att du syns ordentligt och arbeta aktivt för att få mötesdeltagarna att bli delaktiga – det är några av Mi Ridells experttips till dig som vill bli bättre på digitala möten.

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

Folk i karriären

Ewa Woldenius

Sara Törn och Ewa Woldenius nya chefer på konserthuset

På nytt jobb

Nu är det klart! Sara Törn axlar rollen som produktionschef och Ewa Woldenius blir ny marknads- och försäljningschef på Vara Konserthus. Varken Ewa eller Sara är nya ansikten för konserthuset eftersom de under det senaste året har haft rollerna som tillförordnad marknads- respektive produktionschef.

Emelina Lindberg

Ny Sälj- och Marknadschef till RestaurangAssistans

På nytt jobb

Emelina Lindberg-Filippopoulou är RestaurangAssistans nya Sälj- och Marknadschef. Emelina har en bred bakgrund inom besöksnäringen och mötesindustrin och kommer senast från Parks and Resorts.

Sofia Eklund

Ny strategisk projektledare på Onemotion IMC

På nytt jobb

Kommunikationsbyrån Onemotion IMC fortsätter växa, anställer ytterligare en Senior projektledare och utökar därmed eventteamet ytterligare.

Gästskribenter

Konferens

Digitala möten – och så får man träffas fysiskt också!

Eventbyrå

Här bjuder Peter Winitsky från Creative Meetings på sina tankar om höstens event: I tider som dessa är det extra viktigt med klok kommunikation. Dels råder det kunskapstörst – men inte minst behöver man värna sin kultur när mycket nu är annorlunda. Bara en sån sak som att många både nu och framöver jobbar hemifrån – vad innebär det för den interna kulturen?

Vilken solbränna vill du ha?

Gästskribent

I denna krönika skriver Antoni Lacinai om vad bokare och föreläsare bör ha klart för sig innan de går in i ett samarbete.

Framtidens mässor

Hur kommer framtidens mässor se ut? Kommer det finnas behov för fysiska mässmontrar? Och hur kommer de fungera?

Expo

Det här är frågor som många av kunderna ställer till företaget Adapt just nu, här bjuder Viking Grandin från Adapt på sina spaningar om framtidens mässor. – Mässarrangörerna funderar på om det finns en framtid i att fortsätta arrangera mässor efter pandemin. Och utställarna försöker planera hur deras eventuella mässdeltagande skall se för att kunna attrahera monterbesökare. Den stora frågan är naturligtvis om den fysiska mötesplatsen fortfarande behövs. Kommer man som mässarrangör kunna attrahera tillräckligt många utställare och besökare? Vad tror du?

Jorgen

Distribuerade upplevelser kan vara besöksnäringens framtid

Gästskribent

Mest troligt är det en helt ny värld som väntar oss alla efter pandemin. För besöksnäringen och upplevelseindustrin kommer det bli extra tydligt. Men en kris innebär i regel lika mycket möjligheter som utmaningar. Många har redan visat stort prov på kreativitet och fått kvitto på att det lönar sig. För den som kan och orkar ställa om väntar en ljus framtid. Distribuerade upplevelser som konsumeras i människors hem, på arbetsplatser, eller på restauranger och barer som blir publika vardagsrum. Det är bara några av alla möjligheter som väntar.

Jorgen

Några hundra på plats och tusentals på distans under framtida event

Gästskribent

När event och möten digitaliserats i expressfart ritar det om kartan för alla som arrangerar eller arbetar med event och möten. Att kunna delta på distans, gärna som grupp, blir ett hygienkrav. Event och möten kommer också arrangeras parallellt på olika platser, uppkopplade mot varandra, och några bli tittfria. Det är exempel på saker vi mest troligt får uppleva under de kommande åren.

Jorgen

Små event får större budget när det lilla blir det nya stora

Gästskribent

Efter pandemin har många fått en ny syn på vad jobbet är, när och var man gör det. Det innebär slutet för nio-till-fem-samhället. Det lilla blir det nya stora och man kommer lägga mer pengar på mindre möten och event. Ute blir det nya inne och det man ska åstadkomma kommer styra valet av plats i större omfattning. Det är några av event- och mötestrenderna för 2021 och framåt.

Per Furumo

Retorikexpertern Per Furumo: Därför ska du inte mjuta i stora möten

Gästskribent

Här skriver Per Furumo konsult i talarträning och retorik om hur du blir av med den digitala trubbigheten och stumheten i digitala möten.

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

no waste just taste

No Waste, Just Taste – årets mest hållbara matupplevelse

Annons

Vad kan du få ihop av dina överblivna råvaror i kylen? Kanske har du kvar gårdagens bröd, några morotsändar och lite potatis. Hamnar dom i komposten eller improviserar du fram en helt ny rätt?  

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff