Hallå där… Erik Frithiof, affärsutvecklingsansvarig och projektledare på Dreambag Event.
Kan du berätta om ett spännande evenemang ni genomfört?
– Redken Tribe, som sedan 2003 är hårvårdsföretaget Redkens viktigaste kanal för att utveckla, utbilda och inspirera sina 500 kunder. 2017 genomfördes eventet på Hotell Tylösand och lockade 350 frisörer från hela Norden. Under en helg i september fördjupade kunderna sig i trender och inspirerades av framgångssagor, streetsmartness, talang och coola personligheter.
Vad var syfte och mål med eventet?
– Syftet med eventet är att utveckla, utbilda och inspirera Redkens cirka 500 fullsortimentskunder runtom i Norden. Den professionella hårvårdsbranschen har under många år brottats med problemen kring parallellimport. Det vill säga att produkter säljs av mindre professionella grossister till priser långt under de rekommenderade. För att motivera sina fullsortimentskunder har Redken skapat Tribe, ett koncept i exklusiv ”klubb-anda” som syftar till att under hela året arbeta med fortlöpande utbildning, trendspaning och utveckling som under hösten mynnar ut i Tribe-eventet.
Vilken var den största utmaningen?
– Jag skulle säga målgruppen. Den demografiska målgruppen är bred, kvinnor och män i åldrarna 18-70 från alla delar av de nordiska länderna med det enda gemensamma att de är frisörer och fullsortimentskunder hos Redken. Dreambags uppdrag att tillgodose den kräsna målgruppen kräver ständig förnyelse, trendkänslighet och hög standard.
Vilket koncept jobbade ni med och vilket moment gav den största wow-effekten?
– Inför 2017 års event ville Redken söka sig tillbaka till sina rötter och samtidigt lyfta fram personligheter som i vanliga fall inte får den plats de förtjänar; udda fåglar, original och personer som utmanar allt vad konventionellt mode står för, och skapar trender som rör sig världen över. Dreambag skapade konceptet ”Inspire state of mind” som flörtar med Redkens hemstad New York, tänk Jay-Z och låten Empire State of Mind, säger Erik och fortsätter:
– Istället för den klassiska bilden av New Yorks modescen med 5th avenue i spetsen så valde vi att rikta blickarna mot underground-scenen, de vanliga människorna och trendskaparna. Den största wow-effekten var att konceptet som helhet införlivades i alla möjliga och omöjliga situationer, och dessutom på riktigt anammades av besökarna i form av klädval. Dragqueens på rollerblades, en fyra meter lång Donut wall och att scenografin delvis bestod av skitiga byggnadsställningar och oljefat är bara några exempel på detaljer som tillförde wow-effekt.
Var besökarna nöjda?
– Den kvantitativa undersökningar gav ett medelbetyg på 4,6 av 5 på besökarnas totalupplevelse och 4,7 av 5 på frågan om eventet skapade ett större värde av att vara fullsortimentskund hos Redken. Även noggranna kvalitativa undersökningar görs av Redkens säljare månaderna efter eventet och det kunde konstateras att de som varit på eventet i högre grad har en större förståelse för Redkens produkter och hur de skall användas samt betydelsen av Redkens professionella uttryck gentemot konsumenter, än de som inte gästade eventet. Undersökningar visade även att lösningen på det inledande problemet (parallellimport), till hög grad var nådd då de som gästade eventet tydligare uppfattade och kunde vidareförmedla skillnaden mellan att handla produkterna i dagligvaruhandeln gentemot en professionell och noga utbildad och uppföljd aktör.
Blev eventet som ni hade förväntat er?
– Tack vare minutiös projektledning och och fläckfri produktion så blev eventet precis som både vi och kunden hade förväntat oss. Men det roligaste är ju såklart att överträffa besökarnas förväntningar vilket vi även känner oss säkra på att vi gjorde.
Hur kan konceptet inspirera andra som jobbar med event?
– Kanske kan det här konceptet inspirera andra på det sättet att event inte behöver vara röda mattor och gala, och precis sådär som alla förväntar sig. Koncept skall formas utifrån varumärke och syfte och anpassas efter målgrupp. Om du kör ett New York-tema till exempel så behöver det inte innebära en två meter hög frihetsgudinna och en konstgräsvariant av Central Park i entrén eller en Manhattan-skyline som backdrop. För många är New York inte alls det där, utan snarare undergroundscenen, hipsterkulturen, maten, Williamsburg, Bushwick, Hell’s kitchen och så vidare, säger Erik och avslutar:
– Tänk även koncept hela vägen, även i externa föreläsare och underhållning. Lägg inte flera hundra tusen kronor på kända namn om de inte passar in i helheten.
Arbetsgrupp, Dreambag Event:
Kundansvarig projektledare: Sandra Persson
Produktionsledare: Cornelia Carlsson
Konceptutvecklare: Erik Frithiof