Våren 2017 lanserade regeringen sin exportstrategi, där event och möten för första gången var utpekade som ett prioriterat kluster.
I utredningen ”Ny nationell politik för besöksnäringen”, som presenterades i december samma år lyfts event och möten fram betydligt tydligare än tidigare. Fler beslutsfattare inser att det med kompetens och rätt incitament går att räkna hem investeringar i event och möten med en trovärdig och för näringslivet generellt jämförelsevis mycket hög utväxling på offentliga medel.
Där med ökar också konkurrensen om de internationella kioskvältarna, vilket samtidigt tvingar branschen att leverera på en högre nivå. Den nationella arbetsgruppen för event och möten är nöjda med omfattningen och innehållet av event och möten i utredningen. Detta är en milstolpe för branschen. Att få fram finansiering och genomförande kommer ta tid men mycket kan påbörjas och genomföras direkt.
Sverige kan bli ett ledande eventland
Av utredningens 409 sidor handlar cirka tjugo sidor specifikt om event och möten. Alla i branschen har möjlighet att skicka in remissvar och kan påverka så att Sverige blir ett ledande event och mötesland, för fler arbetstillfällen och ökad tillväxt i Sverige.
Utmaningar och trender globalt under 2018
- Fler länder och destinationer inser de positiva effekterna av event och tillsätter nationella och lokala säljorganisationer, Convention Bureauer och bygger nya arenor och kongressanläggningar
- Rättighetsinnehavarna värderar och kommunicerar tydligare värdet på sina event och ställer högre krav på destinationerna
- Fler destinationer och länder delar värdskapet, ansvar, kostnader och genomförande av större event
- Internationella eventbolag tar över event från föreningar och förbund
- Eventen flyttar in i stadsmiljön för att aktivera medborgarna, ökad exponering och större utväxling på investerade medel
- Ökat förtroende för branschen
- Sociala medier gör det möjligt att stärka varumärket och kommunicera med partners, publik och deltagare 24/365
- AR och VR kompletterar och förstärker upplevelsen och eventen före under och efter genomförande
- Säkerhet och trygghet kommer tidigt in i planeringen och ger ökade kostnader
- Hållbarhet – social, ekonomisk och miljöperspektiven är inte ett trevliga mervärden utan en självklarhet
2018 har alla förutsättningar att bli ett nytt rekordeventår för Sverige. Fler destinationer, det vill säga städer och regioner har insett att event och möten genererar tillväxt, arbetstillfällen samt bidrar till att stärka varumärket och destinationens attraktionsvärde.
Destinationerna arbetar fram eventstrategier som förstärker och ligger i linje med övergripande hållbara långsiktiga kommunala strategier. Destinationerna kommer prioritera och investera offentliga medel för att värva stora och små möten och event till sin stad och region, exempelvis Eurovision, handbolls VM, Läkarkongresser och EM i folkdans och plöjning.
Det kommer göra att många skapar riktiga jobb för lokala event- och mötesaktörer samt stärker destinationens och Sveriges varumärke.
Av: Pehr Palm