eventeffect.se
Årets Eventchef: Han blir juryns ordförande

Patrick Walldén, juryns ordförande för Årets Eventchef –  Därför ska du nominera till utmärkelsen

Årets eventchef

Patrick Walldén, en av initiativtagarna till utmärkelsen Årets Eventchef och VD/grundare på BANG Agency och Brand Arena Nordic Group.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • Expoeffect
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • TOPP150 Möteslokaler
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Destinationer
    • Skellefteå
    • Helsingborg
    • Bohuslän
    • Dalsland
    • Västergötland
    • Västsverige
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Svenska Möten
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • SES
    • Golfbaren
    • Sture
    • Primetec
    • Delegia
    • DIVISION Group Sweden
    • Videoforce
    • Twenty Studios
    • Homage
    • Robot event
    • Pophouse
    • Blackbox Videoproduktion
    • Invajo
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content
2021-12-20 | Eventtips | Säkerhet

Eventsäkerhet – så mycket mer än en biffig vakt i dörren

Ser du säkerhetsåtgärderna som ett nödvändigt ont? Marcus Jonsson på Majosec Event Security menar att rätt åtgärder istället kan ge både nöjdare kunder och ökade intäkter.

Eventsäkerhet – så mycket mer än en biffig vakt i dörren
Marcus Jonsson på Majosec Event Security

Som liten drömde han om att bli polis och att ha eget företag. 2018 hade Marcus Jonsson varit polis i tio år. Då valde han att hoppa av och starta sitt eget säkerhetsföretag, Majosec Bevakning AB där bland annat Majosec Event Security ingår. För Eventeffect berättar han om vikten av rätt säkerhetsarrangemang.

Vad innebär eventsäkerhet?

Ett väl planerat och utfört eventsäkerhetsarbete återspeglas i ett lyckat event med nöjda besökare och nöjd arrangör. Med rätt åtgärder skapar man dessa förutsättningar, säger Marcus.

Eventsäkerhet delas in i tre faser.

1, Planering – Krävs olika tillstånd för eventet? Är det en allmän sammankomst eller offentlig tillställning? Hur lång tid tar det att få tillstånden beviljade och vad behöver bifogas i ansökan? Hur omsätter du villkoren i tillstånden från myndigheterna i praktiken? Hur kan eventplatsen utformas för att skapa ett tryggt event? Hur många personer kan ytan hantera utan att det blir kaos? Om det är artister med på eventet, ta reda på vilken publik artisten brukar dra. Vilka risker finns? Har artisten behov av förstärkt skydd? Vilken målgrupp är eventets besökare? Finns det några säkerhetsrisker?

2, Genomförande – Bra flöden, avspärrningar och tekniska lösningar kring parkeringsplatser, entréer, garderober, toaletter och serveringsställen. Säkerhetsutrustning som brandsläckare, larm och kameror och säkerhetspersonal på plats så som ordningsvakter, nattvakter, värdar, sjukvårdare och läkare.

3, Uppföljning – Kom ihåg att följa upp och utvärdera! Om säkerheten har fungerat som den ska har besökarna upplevt ett tryggt event och det har varit ett minimum av incidenter och köer. Med största sannolikhet har detta bidragit till ökad försäljning av till exempel mat och dryck.

Har behovet av säkerhet förändrats?

Tyvärr finns idag ett större behov av säkerhet då terrorhandlingar mot folksamlingar ökat. Det finns också en större hotbild gentemot till exempel event som står för något särskilt budskap. Många använder droger som också innebär risker på arrangemang.

Vilka event har behov av säkerhet?

I stort sett har alla event behov av säkerhet, menar Marcus. Men behoven skiljer sig åt beroende på hur stort eventet är och på hur de är lokaliserade. Ett event med få deltagare kan bli mycket stökigare än ett event med flera hundra. Och eventsäkerhet är inte bara förknippat med alkoholservering. Exempelvis kan det behövas förhöjd säkerhet kring en bolagstämma i ett börsnoterat företag. Och en artist eller föreläsare kan dra till sig personer som tycker annorlunda och som har en aggressiv framtoning.

Har du som arrangör haft heltäckande säkerhetsåtgärder och det trots allt inträffar någon incident på eventet är det skönt att kunna stå rakryggad inför myndigheter och media och kunna påvisa att det inte är på grund av brister i säkerheten som händelsen inträffat.

Hur ska jag som eventarrangör tänka kring säkerhet inför ett event? Ge oss några tips!

1, Kolla alltid vad som krävs för ditt event från samhällets sida. Behövs ett tillstånd eller räcker det med en anmälan? Behövs det så får ni en villkorsbilaga.

2, Börja i god tid med säkerhetsplaneringen. Är det ett större event rekommenderas en egen säkerhetsorganisation som jobbar parallellt med övriga organisationen. Är ni osäkra, ta in experthjälp.

3, Gör en bra och genomtänkt säkerhetsplanering. Förebygg krisen i stället för att hamna i den.

4, Anlita ett auktoriserat bevakningsbolag när detta behövs. Kom ihåg att kolla upp att bolaget har kunskap om event och säkerhetsplaner. Det är även bra att kolla upp att säkerhetspersonalen stämmer överens med er kundprofil och är trevlig och serviceinriktad.

5, Kom ihåg brandförebyggande åtgärder och sjukvård! Brandsläckare är en billig investering med tanke på de konsekvenser som blir om en brand utbryter och att kunna ge besökarna omplåstring vid skada visar att man bryr sig om sina besökare. Sist men inte minst – kom ihåg att hålla alla utrymningsvägar fria.

Vilka är de vanligaste misstagen som eventarrangörer gör?

Jag brukar jämföra med att läsa ett matlagningsrecept, säger Marcus. Det är inte så svårt för de flesta, men resultatet av den lagade maten kan skilja sig åt markant. Liknande jämförelse finns med säkerhet. Att läsa i en bok hur du ska göra eller kolla på Youtubeklipp kan de flesta, men att förstå och omsätta säkerhetsåtgärderna i praktiken kan skilja sig åt rejält.

Ett misstag många arrangörer gör är att anlita säkerhetsföretag efter billigaste pris. Men att välja en kompetent och kvalitativ säkerhetsleverantör lönar sig i slutändan.

Hur kan ett upplägg se ut?

Vi har samma upplägg för den lilla som för den stora kunden, berättar Marcus. Vi börjar med en behovsanalys och skräddarsyr sen säkerhetslösningar så att det blir ett tryggt och säkert event. Vi är gärna med och utformar tillståndsansökan och säkerhetsplaneringen för att kunden ska kunna genomföra sin eventidé.

Under 2020 och 2021 har våra kunskaper verkligen satts på prov då vi hjälpt flera kunder med vissa förändringar i eventets grundupplägg så att de, trots pandemin, kunnat genomföra sina evenemang på ett tryggt och ansvarsfullt sätt.

Alla är vi lite nördiga när det kommer till vår egen bransch. Är det någon särskild säkerhetsåtgärd som gör dig extra nöjd när du ser den?

Jag brukar notera om flödena på ett arrangemang fungerar bra. Jag blir också nöjd när jag ser att min egen säkerhetspersonal tar sig tid för besökarna utan att tappa fokus på sin uppgift, säger Marcus.

Som säkerhetsnörd älskar jag när jag ser att säkerheten håller en hög och professionell nivå utan att besökarna märker av det. De känner sig bara trygga och har trevligt och det är precis så det ska vara! avslutar Marcus.

Majosec Event Security erbjuder sina kunder totalsäkerhetslöningar för event. De är en del av Majosec Bevakning AB, som är ett av Länsstyrelsen auktoriserat bevakningsföretag. De har sitt säte i Värnamo, men är verksamma i hela Sverige och även internationellt.

Till Majosecs hemsida.

 

Sophia Loader sophia@eventeffect.se

Läs mer:

Stockholmsmässan är den första säkerhetscertifierade mötesplatsen i Norden enligt SHORE standarden

Stockholmsmässan är den första säkerhetscertifierade mötesplatsen i Norden enligt SHORE standarden

Stockholmsmässan har blivit certifierad enligt den internationella standarden SHORE. Det innebär att mässan har genomgått en oberoende 3-partsgranskning som bekräftar att Stockholmsmässans verksamhet håller hög internationell säkerhetsklass.

Schabloner för social distansering

Schabloner för social distansering

Till följd av Covid-19-pandemin har företag runtom i världen ålagts att införa flera regler för att säkerställa medarbetares och kunders säkerhet.

Susan Pihlblad | Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform

Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform

Konferensexperten Susan Pihlblad har lång erfarenhet av event- och mötesbranschen och Eventeffect fick en pratstund och många bra tips runt att välja rätt mötesform för att arrangera värdeskapande möten.

Tydlig trend på Tekniska – så här vill vi mötas efter pandemin

Tydlig trend på Tekniska – så här vill vi mötas efter pandemin

Annons

Visst är det praktiskt med onlinemöten från frukostbordet, men när pandemirestriktionerna lättat längtar vi efter något annat. På Tekniska museet är trenden tydlig: självklart vill vi träffas IRL, men nu måste möten och konferenser kryddas med färgstarka upplevelser.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
  • Lista: Lokala mötesarrangörer i Västergötland
  • 17 tips: Framgångsfaktorer för effektiva hybridmöten
  • 10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till
  • Eventsäkerhet – så mycket mer än en biffig vakt i dörren
  • Lista: Konferenslokaler i Helsingborg
  • Jespers bästa tips för en lyckad kickoff
  • Lista: 10 eventlokaler i Visby
Space skapar innovativa företagsevent för den digitala generationen

Space skapar innovativa företagsevent för den digitala generationen

Annons

Nyöppnade digitala kulturcentret Space i Stockholm samlar det viktigaste för den digitala generationen under ett och samma tak. Slå kollegan i Rocket League eller Super Smash Bros. med en drink i ena handen eller inta scenen i Space Arena med världens största LED-skärm. För våra företagskunder erbjuder vi en plats i den digitala världen som de kan göra till sitt eget, lovar intraprenören Åsa Caap, Head of Space.

Upphandlingar

  • Kommun upphandlar tjänster från eventbyrå
  • Upphandling av filmproduktion till Skolinspektionen
  • Upphandling av tekniker till evenemang
  • Föreläsare se hit! – Upphandling av podcastreporter
  • Statens Skolinspektion upphandlar eventbyrå

Eventarenan

Dags att planera för höstens event – blir det ett hybridevent?

Skapa vassare marknadskommunikation och event med rätt digital kommunikationsplattform!

Annons

Det har ju inte undgått någon att den digitala utvecklingen har varit enorm under det senaste året, vi har alla varit mer eller mindre tvungna att ställa om och nu när vi börjar se ljuset i tunneln uppstår nya behov. Vi har länge pratat om den ökade efterfrågan på hybridevent och det har vi verkligen upplevt i allt högre utsträckning de senaste veckorna då fler och fler planerar för höstens event.

Inspiration

BotaniCar – framtidens bilevent

BotaniCar – framtidens bilevent

Inspiration

Norrvikens trädgårdar i Båstad kommer i sommar bli platsen för framtidens motorevenemang helt nytt i sitt slag. Under perioden 4-6 augusti samsas innovation, framtid och teknik med design, natur och passion.

Annika Brantingson

Nytänk och innovation har gjort Tekniska museet till en populär mötesplats

Branschfolk

Tekniska museet är mer än en plats för familjens helgaktiviteter. Sedan några år tillbaka har de utökat sitt fokus till företag och det är idag en spännande plats att förlägga sina event på. Här går det att ordna konferenser, utforska tekniska innovationer och göra gemensamma aktiviteter.

foodoras innovativa butik intar Sweden Rock Festival

foodoras innovativa butik intar Sweden Rock Festival

Festival

Fram till den 11 juni kommer festivalens besökare kunna beställa varor från foodora market direkt på festivalområdet genom Q-handelsbolagets livsmedelskedja som just nu stöper om livsmedelsbranschen i rasande fart med leveranser inom 15 minuter.

Våga satsa på en riktig entertainer och gör ditt event till en odödlig snackis!

Våga satsa på en riktig entertainer och gör ditt event till en odödlig snackis!

Inspiration

När någon är ett riktigt proffs verkar allt så enkelt. Gladys del Pilar har tävlat i Mellon fem gånger, varit med i musikaler som Abba the true story, Fame och En värsting till syster. När hon står för underhållningen höjs tempen rejält!

Eget skärgådesområde för ditt event 20 minuter från centrala Stockholm

Eget område för ditt event 20 minuter från centrala Stockholm

Inspiration

Nu skaps en ny eventdestination beläget vid Stockholms vackra inlopp och början av skärgården. Kajen har som målsättning att bli Stockholms nya mat-, nöje- och aktivitetsdestination.

Graphic Recording: Hon illustrerar dina tankar och ord

Graphic Recording: Hon illustrerar dina tankar och ord

Inspiration

Frida Adamsson är gymnasieingenjören och fd CAD-konstruktören som efter livets utmaningar och omständigheter hittade sin passion i att arbeta med människor och kreativitet. – Jag har alltid själv haft fallenhet för att minnas bättre i bilder och symboler för att komma i håg vad föredragshållaren pratat om, säger hon.

Fem ovanliga och häpnadsväckande båtar som du kan hyra året runt

Fem ovanliga och häpnadsväckande båtar som du kan hyra året runt

Inspiration

Listan är lång av ovanliga båtar som fångar betraktarens uppmärksamhet, tack vare dess skönhet eller också på grund av dess praktiska funktioner. Det kan röra sig om 200 år gamla piratskepp, design-båtar i vintage eller varför inte en hederlig gammal bastubåt!

Erik Olkiewicz är en svensk hypnotisör som uppträder med en hypnosshow

Han gör succé på företagsevent

Inspiration

Erik Olkiewicz gör succé på företagsevent med hypnosshow från Las Vegas. Du kan antingen se hypnosshowen som publik eller bli dess stjärna.

Flytande padel mitt i Stockholm

Flytande padel mitt i Stockholm

Inspiration

Stockholm Sea Padel, med sin uppmärksammade padelpråm, inledde säsongen på Skeppsbron i Stockholm den 1 maj och kommer att ligga där månaden ut.

Lista: 35 takbarer för nästa sommarkickoff

Lista: 35 takbarer för nästa sommarkickoff

Inspiration

Bjud dina kollegor på en kickoff med utsikt på en härlig takbar. Här tipsar Eventeffect om takbarer i hela landet som du kan boka till nästa konferens.

Oslagbar digital plattform!

Oslagbar digital plattform!

Annons

Robot event erbjuder marknadens vassaste digitala plattform för mässor, möten, utbildningar, utställningar, show-rooms och hemsidor.

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Nu söker vi Senior Event Manager för Mässor & Möten!
  • Teknik- och logistikansvarig Stockholm/Malmö
  • Hummingbird söker en Säljledare
  • Hummingbird söker en Project Manager
  • Hummingbird söker en Project Coordinator
  • Account Manager till Koncept & Event

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Branschens raket Homage fortsätter växa

Branschens raket Homage fortsätter växa

Eventbyrå

Homage fortsätter sin starka tillväxtresa och räknar med att bli femtio anställda under 2022.

Calle Francke

Calle Francke om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa

Eventbyrå

Han har jobbat inom upplevelseindustrin under hela sitt yrkesliv och samlat på sig en rad värdefulla insikter genom åren. Här berättar Calle Francke, medgrundare och partner, om nycklarna bakom Homages starka tillväxtresa och vad som driver honom framåt.

Liwlig Group öppnar filial i New York

Liwlig Group öppnar filial i New York

Aktuellt från Eventbyråer

Liwlig Group, som i Sverige representeras av Eventyr Nine Yards, har i dagarna slagit upp dörrarna till sitt kontor på Manhattan i New York. Verksamheten leds av entreprenören Janne Hakkarainen med ett långt förflutet på den finska Liwlig-byrån Tapaus.

Mest läst

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 6 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.
Årets Eventchef: Han blir juryns ordförande

Patrick Walldén, juryns ordförande för Årets Eventchef –  Därför ska du nominera till utmärkelsen

Patrick Walldén, en av initiativtagarna till utmärkelsen Årets Eventchef och VD/grundare på BANG Agency och Brand Arena Nordic Group.
Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Lista: 33 teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.
Söker du kunnig personal? – Boka din platsannons på Eventeffect

Söker du kunnig personal? – Boka din platsannons på Eventeffect

De bästa kandidaterna att rekrytera är ofta personerna som har jobb och är framgångsrika i sina uppdrag. Läsarna av Eventeffect jobbar i industrin, de finns på köparsidan och i eventbranschen. Gemensamt för dem alla är nyfikenheten och att de vill hålla sig uppdaterade. Rivstarta hösten i din verksamhet genom att rekrytera några superkrafter!
Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Almedalsveckan 2022: Färre evenemang men besökarna väntas komma

— Jag tror Almedalsveckan vinner på att bara vara fem dagar och att besökarna kommer uppleva att det är en sund nivå nu när en del evenemang försvunnit, säger Mia Stuhre. Före pandemin var det många som upplevde att det var svårt att ens hinna besöka en bråkdel av alla de evenemang som erbjöds. Det finns en stor förväntan inför ...

Branschfolk

Annika Brantingson

Nytänk och innovation har gjort Tekniska museet till en populär mötesplats

Branschfolk

Tekniska museet är mer än en plats för familjens helgaktiviteter. Sedan några år tillbaka har de utökat sitt fokus till företag och det är idag en spännande plats att förlägga sina event på. Här går det att ordna konferenser, utforska tekniska innovationer och göra gemensamma aktiviteter.

StoryTourist

Berättelser får nytt liv genom StoryTourists digitala upplevelseteknik

Branschfolk

Föreställ dig följande: du följer efter Sherlock Holmes längs Londons slingrande gator och gränder. Tillsammans ska ni lösa ett brott och nu letar du efter ledtrådar. I Köpenhamn strosar du längs kajen och utforskar strandpromenaden med berättelsen om den lilla sjöjungfrun som en röd tråd. StoryTourist är en ny digital upplevelse, där du som lyssnare kan kliva in i en berättelse och uppleva den på de platser där den utspelar sig.

Från att kört på en cylinder till att koppla in turbon blev en stor omställning

Från att kört på en cylinder till att koppla in turbon blev en stor omställning

Aktuellt

Svenska Mässan Gothia Towers är en fantastisk mötesanläggning med ett brett utbud med allt från mindre styrelserum på 28:e våningen till kongresshall och stora mässytor.

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

”En gång kom ambulansen två gånger inom en timme, så det är inte bara snittar och bubbel.”

Branschfolk

Influencers, bloggare, stjärnor och artister minglar på hans utlagda röda mattor och plåtas framför backdrops med kända varumärken. Eventeffect får en inblick behind-the-scenes hos festfixaren Alexander Erwik.

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Lista: 9 heta festfixare och bolagen de verkar inom

Branschfolk

Eventeffect listar nio personer som är aktiva festfixare i Sverige. Läs mer om personerna här.

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Emma Silén Djerf: “Du kan lära dig det mesta bara du har driv och rätt mindset”

Branschfolk

Redan innan examen har Emma Silén Djerf landat ett toppjobb. Här berättar hon om sin praktik på Homage och ambitionerna framåt.

Folk i karriären

Micael Worbin blir ny hotellchef för Skara Stadshotell

Han blir ny hotellchef för Skara Stadshotell

På nytt jobb

Den 1 oktober börjar Micael Worbin som hotellchef för Skara Stadshotell. − Det känns väldigt spännande och jag ser fram emot hösten, säger Micael.

Han tar över som koncernchef för Carotte

Han tar över som koncernchef för Carotte

På nytt jobb

I en snart 8 år lång förändrings- och tillväxtresa har Christian Mertzig varit VD och Koncernchef för Carotte. Från augusti 2022 byter Carotte operativt ledarskap och Oscar Ohlsén tillträder rollen som Koncernchef för Carotte. Mertzig kvarstår som ägare och arbetande styrelseordförande med fokus på koncernens techinvesteringar.

Maria Skarve

Hon blir ny marknadchef på Svenska Möten

På nytt jobb

Nu är det klart att Maria Skarve blir ny Marknads- och Kommunikationschef på Svenska Möten.

Gästskribenter

Mötesexperten: Vågar du välja?

Mötesexperten: Vågar du välja?

Gästskribent

Under våren har många konferenser och events blivit hybridmöten. Vissa har blivit bra och andra helt misslyckade. Innan pandemin var de flesta större möten fysiska, under pandemin blev allt digitalt och nu funkar det med vilket som. Men hur ska du hjälpa mötesarrangören att välja rätt?

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Är din konferensanläggning redo för ett nytt liv efter pandemin?

Gästskribent

Fler evenemang blir digitala efter en stundande tsunami av fysiska sammankomster. Det leder till att de fysiska evenemangens roll helt kommer att skrivas om och få anläggningar är beredda på den omställning som krävs. Det spår evenemangsproducenten Tommy Brotte.

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Vett, etikett och planering – eller tvingas be om ursäkt, som Boris?

Gästskribent

Det är både i det stora och det lilla som ett företags värderingar och dess arbete för inkludering syns, till och med i en inbjudan till både festen och konferensen!

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Ögonblicken vi minns, men inte ser – årskrönikor på sociala medier

Gästskribent

Det är december. Månaden med blinkande julbelysning, lussebak och glöggmingel. Men förutom det stundande julfirandet kan vi också vänta oss en rad varianter av årskrönikor. Men kanske är det dags för ett nytt perspektiv i år, enligt Eventyrs social media manager Sally Jönsson.

Föreläsare

Åtta tips och lite till för ett lyckat hybridmöte

Gästskribent

Plötsligt är vi på en ny plats. Det gamla normala (fysiska möten) återvänder, det nya normala (digitala möten) fortsätter att ta stor plats. Och nu kommer sammansmältningen mellan dessa två, hybridmötet. Ett antal medarbetare ses fysiskt tillsammans med ett antal medarbetare som deltar via länk. Det medför nya utmaningar. För hur ska vi få alla att delta på liknande villkor? Hur ska vi säkra engagemang och involvering hos samtliga deltagare?

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Hubevenemang är ett alternativ till hybridevenemang

Gästskribent

Kunskapskrönika från Mats Bäcklund och Tommy Brotte, där de förklarar vad är ett hubevenemang och beskriver hur dessa evenenemang skapar samma förutsättningar för alla deltagare.

“Visst blixtrade det till några gånger eftersom moderatorn var hyfsad och ställde några engagerande frågor”

Retorikexperten om hur du lyckas med dina möten i det gamla normala

Gästskribent

I denna krönika bjuder Per Furumo på sina tankar och tips som ger dig framgång i möten.

Antoni Lacinai

Framtidens hybridmöten är digitala

Gästskribent

I denna krönika skriver Eventeffects gästskribent Antoni Lacinai om utmaningarna med hybridmöten.

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Johan Strand: Byrå-lingo och produktionstugg

Gästskribent

Ett intressant fenomen i vår bransch är dom stora skiftningar i vokabulärer som används. Under fliken språkkunskaper på min LinkedIn står det angivet; svenska, engelska och… byrå-lingo.

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Fredrik Göransson: 10.000 digitala event senare

Gästskribent

Ja, så kan det kännas om man räknar med alla Teamsmöten. Men det är inte ett digitalt event utan en plattform och format som lämpar sig ypperligt för projektmöten.

Lugn – det går att göra bra digitala evenemang

Eventbranschen gräver sin egen grav om man inte tar utmaningarna med hybridevenemang på allvar

Gästskribent

Nästan alla i eventbranschen förutspår att hybridevenemang blir nästa stora trend. Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Johan Strand: ”Vi är ingen loppmarknad!”

Gästskribent

Johan Strand är ny krönikör på Eventeffect, en kreativ idéspruta som med sin gedigna erfarenhet kommer att bjuda på reflektioner och insikter från mäss- och eventbranschens alla format. I denna krönika belyser han vikten av att branschens aktörer gemensamt lyfter blicken inför återstarten av mässor inför 2022.

Samarbete banade vägen för framgångsrik monter

Samarbete banade vägen för framgångsrik monter

Annons

Stora projekt kräver stor samarbetsvilja. Tack vare ett långt och lyckat samarbete med Space Production, A+A United och Creative Technology kunde Volvo Trucks göra succé med sin 800 kvadratmeter stora monter i Lyon.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff