Hallå där… Eva Wärn, Projektledare, Vattenfall Group Events, på Brand Experience. Eva är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2020 inom kategorin Business to Consumer . Vi på Eventeffect ställde några frågor till henne om vem hon är och hur hon jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Jag bor i Stockholm, gift och har tre vuxna barn och ett barnbarn
Älskar att umgås med familj och vänner, gillar att möta nya människor.
Har en lång erfarenhet inom events bland annat 20 år och tycker fortfarande att det roligt samt gillar utmaningar.
Vattenfall har varit en plats som jag har trivts på och därför varit kvar i över 35år. Jobbar med stora och små events, med planering, design, producerar samt genomförande och uppföljning.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
- Stora och små interna konferenser
- Speaker’s Corner
- R&D Live (Research & Development)
- Almedalen
- Årsstämma
- Q-rapporter
- Capital Markets Day
- Suppliers Day
- Invigningar
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Almedalen, årets viktigaste politiska mötesplats.
Vattenfall har jobbat med Almedalen i många år och den utvecklas alltid mer och mer för varje år som går. Vattenfall började med ett litet tält nere i hamnen och nu har vi etablerat oss i en lokal som vi hyr sen ett antal år tillbaka – ”Energihuset”.
Planeringen av programmet jobbar vi transparant med Public & Regulatory Affairs, Kommunikation och alla affärsenheter inom Vattenfall.
Planeringen för Almedalen börjar vi redan med på senhösten året innan, där vi diskuterar fram intressanta seminarier, rundabordssamtal, kunddagar, minikonferens och utställning, som vi bearbetar och utvecklar tillsammans med alla inom projektet.
Vi kopplar hela upplevelsen i Almedalen till Vattenfalls Strategi och syfte.
Samt stärker vår relation med politiker och opinionsbildarna, där vi överraskar och presenterar de oväntade.
Vi har fokus på de fyra första dagarna på Almedalsveckan.
En av dagarna under Almedalsveckan öppnar Vattenfall sin scen i ”Energihuset” för andra än oss själva, vi bidrager med att ge samarbetspartners och organisationer, som inte själva har en egen lokal en möjlighet att lyfta sina frågor och göra sina röster hörda.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Coronapandemin, vi försöker hela tiden att hitta nya sätt att sprida och genomföra event, det är en stor utmaning men också spännande, man lär sig alltid något nytt.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Det måste alltid finnas syfte och mål, det gäller på alla event som vi gör både internt och externt, stora som små. Vi följer alltid upp utvärderingarna, vi vill ju alltid höja kvalitén på våra events. Utvärderingen ger oss också möjlighet att se att vi gör rätt saker.
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Vi börjar alltid med ett internt team, där vi spånar tillsammans för att hitta ett upplägg/idéer,
en röd tråd – därefter bygger vi vidare på med leverantörer samt att vi tar hjälp ifrån medarbetarna som gärna hjälper till innan eller under eventet om det behövs. Vi känner en stolthet med att kunna visa upp våra medarbetarna inom Vattenfall på de olika eventen!
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Inom hela Vattenfall tänker vi hållbarhet, kvalitet, säkerhet, miljö, så det är en del i vårt arbete också inom events. Vi åter använder för det mesta allt det vi har producerat tidigare till de olika eventen vi genomför. Vi försöker också alltid ta mat/dryck som är närodlat och närproducerat dit vi kommer.
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Vi försöker alltid utvecklas inför varje event med något nytt upplägg, nya tekniska lösningar
komma med nya idéer. Titta på feedback man får efter genomförda event, lyssnar med kollegor.
Mässor ger en bra inspiration för utveckling och nya idéer.
Vad upplever du som största utmaning inför 2021?
Coronapandemin kommer att fortsätt vara en stor utmaning som för många andra företag.
Men vi försöker alltid hitta nya och kreativa/spännande lösningar.
De fysiska mötena saknar man verkligen, men tyvärr ser man inte riktigt slutet ännu.
Men vi ger inte upp!
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar professionellt, är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Utmärkelsen kommer att delas ut årligen inom fem kategorier, med start 2020. Bakom utmärkelsen står den oberoende bransch- och nyhetssajten Eventeffect.se. På sajten nominerar byråmedarbetare, branschfolk och kollegor sina kandidater.
Redaktionen på eventeffect.se sammanställer alla nomineringar och utifrån de ledord som juryn tidigare fastställt, presenteras fem finalister per kategori för den välmeriterade och erfarna juryn från branschen som slutligen väljer ut vinnarna. Vinnarna av utmärkelsen presenteras på Eventeffect.se den 15 december kl. 08.00.
Årets Eventchef: Juryn för 2020:
Anna Bauer, Business Director – Scandinavian XPO
Fredric Holmgren, CEO – Bright Group
Hansi Sundström, VD – Workman Event
Karin Karlsson, Programchef – Malmö Live
Kerstin Öhman, Owner – BSC
Mikael Jansson, CEO – Fairlink
Niclas Mellbin, CEO – Realise
Niklas Söderberg, Verksamhetschef – SES
Rasmus Fursäter, Sales Manager på Stockholm Live
Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group
Patrik Eriksson, VD – Imponera
Sabina Jonsson, CEO – Sabina Consulting
Sofi Franzén, VD – Eventyr
Stellan Eriksson, Managing Director – MCI