Hallå där… Lena Rodin Head of Marketing på Kafferosteriet Löfbergs. Lena är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2022 inom kategorin Business to Consumer . Vi på Eventeffect ställde några frågor till henne om vem hon är och hur hon jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Jag har jobbat inom mat och dryckesbranschen med försäljning, marknadsföring och upplevelser i stort sett hela mitt liv, de senaste 20 åren på Löfbergs. Jag bor och utgår ifrån Värmland.
Jag ansvarar för Löfbergs marknadsföring och varumärke på vår huvudmarknad Sverige.
I vårt marknadsteam pratar och tänker vi upplevelse av varumärket i alla touch-points.
I köpupplevelsen, köpt och förtjänad media och inte minst upplevelse i det direkta mötet med slutkonsument. Därför har också upplevelsekommunikation varit en viktig del av vår aktivering och investering de senaste åren.
Jag och mina kollegor på Löfbergs älskar och brinner verkligen för mötet med människor, det är där vi vet att kraften finns, både i stort och smått. Den produkt vi säljer är väldigt social och vi har en varumärkesstory och en produkt där både vi själva och de vi möter går igång – det älskar vi!
För att förstå och genomföra event på ett bra sätt så behöver man vara med där ute på riktigt vilket dessutom är oerhört kul. Därför är vi som jobbar på Löfbergs med på event och aktiveringar vilket brukar ge extra bra respons från de vi möter. Senast var vi ett gäng som var med och kickade igång skidsäsongen i Sälen där vi jobbade tillsammans med eventpersonalen.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
I våra egna kaffebarer Karlstad och Stockholm har vi genomfört många mötet och event. I våra nätverk försöker vi alltid att se potential i vad man kan göra tillsammans. Vi har genomfört allt från 12 rätters menyupplagning med Svenska Kocklandslaget, coffee shakes event till att vara en del av Prinsparets Stiftelses lansering av en rapport om nätmobbning.
SkiStar – I vårt samarbete har vi utvecklat vår aktivering. Vi har knutit till oss kunder som är en del av vår aktivering både i Sälen och Åre. De pop-up kaffebarer som vi har drivs av kunder till oss. De blir en del av vår aktivering. Det bidrar till både till en direkt affär, men också en varumärkesbyggande aktivering till alla skidgäster.
Vi var i många år en del av Almedalens enorma arena där vi bland annat lanserade kaffebaren Håll-Bar de första dagarna som sen gick över till en O-Håll-Bar. Vi uppmärksammade gästerna på hur mycket kaffe de faktiskt hällde ut som fick dom att tänka till och faktiskt dricka upp det som de hällt upp i koppen. Det var ett oerhört lyckat event som jag vet att många kommer ihåg och gjorde att man blev lite eftertänksam nästa gång man drack en kopp kaffe.
För oss är det viktigt att möta slutkonsument både med vår produkt men också gestalta vilka vi är och vad vi står för. Över en kopp kaffe uppstår ofta magi, det finns en enorm kraft i mötet mellan människor, i stort som smått.
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Det är mycket 😉. Närmast tänker man mycket på den utmaning man haft med Corona. Trots det har vi kunde vi genomföra våra aktivering i fjällen förra året. Vi tog till alla försiktighetsåtgärder och hade en tät dialog med SkiStar för att hitta en relevant och bra upplevelse för gästen, för oss och för SkiStar.
Det har verkligen varit en utmaning det senaste året men med kreativa och lösningsorienterade människor så har det funkat bra. Men även stolt över det eventet vi gjorde i Almedalen för några år sedan, det stack ut och bidrog till eftertänksamhet.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Förståelsen för att vi lever i en otroligt komplex medievärld och att mycket man gör riskerar att bli fragmenterat, men även att det krävs mod och beslutsamhet i alla led för att lyckas påverka emotionellt med varumärkeskommunikation.
Att fortsatt lägga krut på riktiga mötet med slutkonsument tror jag fortsatt kommer vara en väldigt viktig del för vårt varumärke och vår resa framåt. Allt påverkar varumärket, det är inte bara en reklamslogan som påverkar utan hela upplevelsen i alla möten och touch points. Allt från mötet i vår reception, kund- och konsumentmöten till den där lilla vippan i butik påverkar och allt behöver hänga ihop.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Absolut. I de event vi deltar på återkommande så mäter vi upplevelsen och tittar på vad vi kan ta bort till nästa gång eller vad som funkade bra och där vi faktiskt bör skruva upp volymknappen på till nästa gång. De större arrangemangen gör vi kampanjmätningar på.
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Vi har jobbat både och. Jag har härlig kreativitet i mitt team och vi har allierat oss med en otroligt bra kille, Anton Edvardsson, som jag numer kallar Löfbergare fast han inte är anställd hos oss. Alla som börjar jobba med oss blir till slut en del av Löfbergsfamiljen.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Eftersom ansvarstagande är en stor del av vårt DNA sen 1906 så finns det alltid med på något sätt. Ibland är det huvudnumret, som i Almedalen, men det alltid med på ett hörn oavsett.
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Här tycker jag att branschen i stort behöver se över sina modeller. Ex. rättighetsmodeller för oss köpare. Jag brukar prata om det värde vi tillför ett arrangemang och att det kommer bli viktigare och viktigare för ex. rättighetsinnehavara att faktiskt välja rätt samarbetspartners om de på riktigt vill påverka världen till en bättre plats – där har vi en tydlig roll att spela.
I övrigt behöver man förstå gästen eller besökaren så det både blir en upplevelse men att man verkligen är relevant i sammanhanget.
För att påverka branschen har jag valt att ta en aktiv roll i SES, i och med det hoppas jag kunna driva utvecklignsfrågor i branschen.
Sen tror jag verkligen på att 1+1 måste bli 11, inte mindre. Gör man saker tillsammans med andra, och till och med andra varumärken, så skapar man det där extra värdet för besökaren och gästen.
Vad upplever du som största utmaning inför 2022?
Att fortsatt behöva stå stand-by i alla planering, att alltid ha två scenarios redo för snabba händelser.
Nu börjar man bli riktigt duktig och cool med hjälp av lösningsorienterade samarbetspartners, så det känns ändå riktigt bra.