Hallå där…. Malin Lindeman Dolck, Evenemangsansvarig Agria Djurförsäkring. Malin är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2020 inom kategorin Business to consumer. Vi på Eventeffect ställde några frågor till henne om vem hon är och hur hon jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Bor i Sthlm city men är lantis i själen. Är en kreativ person med lite onödigt livlig fantasi.
Älskar djur med päls, överkonsumerar böcker, reser gärna och uppskattar middagar och häng med vänner. Trivs både i klackar och gummistövlar.
Jag arbetar på Agria Djurförsäkring, har varit anställd i sju år nu. Började som sälj- och marknadsansvarig på Häst och Lantbruk men sedan fem år tillbaka axlar jag evenemangsansvaret på affärsområde sällskapsdjur. Jag trivs som fisken i vattnet.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
- Agria Hundpromenad.
- Agria Kattparad.
- Djurens Helg.
- Sveriges Veterinärkongress, tillsammans med Svenska Veterinärförbundet.
- Sweden International Horse show då i form av att Agria är huvudsponsor.
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Utan tvekan är jag mest stolt över både Agria hundpromenad och Agria kattparad. Hundpromenaden ligger mig varmt om hjärtat då jag varit projektledare för eventet ända sedan vår start för fem år sedan. Jag har, tillsammans med MCI, utvecklat det fysiska evenemanget till vad det är idag, ett stort kommersiellt välgörenhetsevent med tusentals deltagare som numera genomförs i flera länder.
I våras satte Covid-19 stopp för alla fysiska mässor vilket förändrade hela eventsverige. Då jag hade femårsjubileum för hundpromenaden ville jag verkligen inte ställa in, så jag och min wingwoman Mikaela Tonneman (SoMe), omvandlade de fysiska inplanerade evenemangen till digitala event. Vilket visade sig bli våra absolut bästa aktiveringar någonsin! Så enormt stolt över alla djurägare i Sverige som är beredda att engagera sig för att hjälpa utsatta djur.
Vi gör så många bra saker på Agria, jag har förmånen att göra allt det roliga, det är bara fantasin som sätter mina gränser. Vi gör event för många olika målgrupper, allt från receptionister på djursjukhus till katt/hunduppfödare till privatpersoner som har djur. En hel del skadeförebyggande innehåll, alltså nytta med nöje!
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
En utmaning är att Agria växer, vi etablerar oss i flera länder och arbetet ändras i och med att företaget utvecklas. Olika nationaliteter kan ibland även spegla olika sätt i eventaktivering. Absolut inte en negativ utmaning, väldigt lärorikt till månt och mycket.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Ja, vid samtliga event har vi både syfte, mål och någon form av mätning. Som försäkringsbolag är siffror en väldigt viktig del, vi mäter allt. Har både interna och externa mätverktyg.
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Här blir mitt svar både ja och nej, till vissa event tar vi hjälp av leverantörer. Vi tar hjälp av ett eventbolag vid exempelvis vårt fysiska välgörenhetsevent som är hundpromenaden, men årets Coronaanpassade event har vi genomfört på egen hand.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Båda ovan nämnda event är i grunden välgörenhetsevenemang. Vi samlar in pengar till hemlösa hundar och tillika hemlösa katter. Pengarna från promenaden går oavkortat till Hundstallet som är en ideell förening som jobbar med omplacering av hundar som har det svårt. Pengarna från paraden går till katthem runt om i landet, många av dessa är också helt ideella så pengar behövs verkligen. Vi på Agria vill att alla djur ska få bo i ett kärleksfullt hem, föreningarnas arbete är både viktiga och betydelsefulla. Jag vill förmedla det härliga med att ha djur, det är trots allt vetenskapligt bevisat att djur påverkar vår psykiska och fysiska hälsa.
Vi strävar alltid för hållbara produktioner, återanvänder så mycket vi kan, miljöanpassar resor mm. Några av våra event är framtagna helt och hållet med hänsyn till vårt ansvar som djurförsäkringsbolag, exempelvis att utbilda djurägare för att förebygga skador och sjukdomar hos djur.
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Vill påstå att både jag och mina kollegor är nyfikna och engagerade, vi tar mer än gärna an nya idéer och tekniska lösningar. Jag frågar alltid efter feedback för att kunna utveckla och förbättra våra event och mässor. Jag inspireras av att skapa goda förutsättningar för kreativa kundmöten och kundupplevelser, här kommer då min något livliga fantasi till god användning. Dessutom har jag förmånen att ha fantastiska kollegor som bemannar alla event och som i sin tur lyssnar till våra kunders synpunkter, har liksom ett Dreamteam!
Vad upplever du som största utmaning inför 2021?
Pandemin är allas utmaning! Avsaknaden av fysiska möten, mässor och event är påfrestande. Att fylla tomrummet är tufft, det vi tidigare såg som en självklarhet har förändrats och jag tror att alla i vår bransch känner likadant.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar professionellt, är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Utmärkelsen kommer att delas ut årligen inom fem kategorier, med start 2020. Bakom utmärkelsen står den oberoende bransch- och nyhetssajten Eventeffect.se. På sajten nominerar byråmedarbetare, branschfolk och kollegor sina kandidater.
Redaktionen på eventeffect.se sammanställer alla nomineringar och utifrån de ledord som juryn tidigare fastställt, presenteras fem finalister per kategori för den välmeriterade och erfarna juryn från branschen som slutligen väljer ut vinnarna. Vinnarna av utmärkelsen presenteras på Eventeffect.se den 15 december kl. 08.00.
Årets Eventchef: Juryn för 2020:
Anna Bauer, Business Director – Scandinavian XPO
Fredric Holmgren, CEO – Bright Group
Hansi Sundström, VD – Workman Event
Karin Karlsson, Programchef – Malmö Live
Kerstin Öhman, Owner – BSC
Mikael Jansson, CEO – Fairlink
Niclas Mellbin, CEO – Realise
Niklas Söderberg, Verksamhetschef – SES
Rasmus Fursäter, Sales Manager på Stockholm Live
Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group
Patrik Eriksson, VD – Imponera
Sabina Jonsson, CEO – Sabina Consulting
Sofi Franzén, VD – Eventyr
Stellan Eriksson, Managing Director – MCI