Hallå där… Monica Sandgren Ansvarig internkommunikation, SBAB. Monica är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2020 inom kategorin Business to Employee. Vi på Eventeffect ställde några frågor till henne om vem hon är och hur hon jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Jag är ansvarig för vår internkommunikation på SBAB sedan 3,5 år. Tidigare har jag bland annat varit på Trygg-Hansa och Ericsson – alltid med fokus på den interna kommunikationen och alltid med övertygelsen att välinformerade medarbetare som förstår företagets uppdrag och hur de kan bidra till det både har roligare på jobbet och presterar bättre.
Jag försöker se till att kommunikation blir ett effektivt verktyg för att väcka och bibehålla våra medarbetares engagemang för sitt arbete och vår vision att erbjuda Sveriges bästa bolån. Vi jobbar målmedvetet för att SBAB ska vara en attraktiv arbetsplats för oss som jobbar här och en bank som bidrar till bättre boende och boendeekonomi för alla som vill vara våra kunder, men även för samhället i stort. Genom våra interna kommunikationskanaler vill vi inkludera alla i helheten så att vi alla kan fatta kloka beslut i vardagen.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
Jag är ansvarig för SBAB-dagen, en årlig heldagskonferens där vi, samtliga anställda, träffas och umgås samtidigt som vi stärker och utvecklar vår affär och vår kultur. Programmet avslutas med en gemensam middag och fest. Tidigare har jag projektlett ett flertal ledarkonferenser i Sverige och Skandinavien.
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Något jag verkligen tycker vi har lyckats med när det gäller SBAB-dagarna är att vi alltid lyckat hitta sätt att prata om vår kärna, vår mission och vision, på ett sätt som löper som en röd tråd genom hela dagen och med ett tydligt tema varje år. Alla detaljer spelar roll och bidrar till helhetsupplevelsen. När vi lyckas riktigt bra med det så syns det i utvärderingen – både i höga siffror och i de uppskattande fritextsvaren. Effekterna lever också kvar under lång tid.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Vi är ett ganska stort och heterogent företag med personal i alla åldrar och i en mängd olika typer av roller, från duktiga kundservicemedarbetare till avancerade Tech-utvecklare och riskanalytiker. Att hitta en nivå och tonalitet som intresserar och väcker lust hos alla kräver en del eftertanke och mycket förankring. Som tur är finns det många insiktsfulla kollegor som gärna engagerar sig.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Vi sätter alltid tydliga mål när vi startar upp arbetet – en del som gäller för SBAB-dagen generellt och som vi följer år för år, en del som specifikt adresserar temat för året. Mål och kvalitet på de olika delarna följs upp i en enkät efter eventet.
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
För oss som inte har dedikerade eventresurser är det otroligt värdefullt att jobba tillsammans med en riktigt bra eventbyrå där vi känner att vi ”klickar” och som kan ta ansvar för de tusentals små detaljer som ingen ser så länge de inte spricker.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Hållbarhet – miljömässig, social och ekonomisk – är en integrerad del i vår affär. Det ska genomsyra allt vi gör och det gäller också våra events. Det har märkts tydligt både i programinnehåll och i de val vi gjort gällande allt från mat till give-aways. 2020 tog vi steget att miljömärka SBAB-dagen. (Ett event som godkänts som ett Miljömärkt Event har granskats av Håll Sverige Rent och uppfyller alla kriterier i diplomeringen.)
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Att repetera ”samma” event för ”samma” målgrupp i samma lokal år efter år och samtidigt överträffa förväntningarna ställer stora krav på att tänka nytt. Vi försöker att ständigt utmana oss själva kring att hitta nya format och tekniker utan att för den skull tappa fokus på budskap och innehåll. Att involvera och idégenerera tillsammans med nya människor med olika erfarenheter har varit en nyckel för oss. Men även att vara nyfiken, nätverka och delta i olika events för att få inspiration.
Vad upplever du som största utmaning inför 2021?
Det givna svaret är förstås: när kan vi samlas i stora grupper igen? Att dela en gemensam upplevelse har alltid varit något centralt och prioriterat för oss på SBAB. Nu försöker vi på olika sätt ersätta det med digitala alternativ. Vi prövar och lär oss – men längtar efter att mötas igen.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar professionellt, är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Utmärkelsen kommer att delas ut årligen inom fem kategorier, med start 2020. Bakom utmärkelsen står den oberoende bransch- och nyhetssajten Eventeffect.se. På sajten nominerar byråmedarbetare, branschfolk och kollegor sina kandidater.
Redaktionen på eventeffect.se sammanställer alla nomineringar och utifrån de ledord som juryn tidigare fastställt, presenteras fem finalister per kategori för den välmeriterade och erfarna juryn från branschen som slutligen väljer ut vinnarna. Vinnarna av utmärkelsen presenteras på Eventeffect.se den 15 december kl. 08.00.
Årets Eventchef: Juryn för 2020:
Anna Bauer, Business Director – Scandinavian XPO
Fredric Holmgren, CEO – Bright Group
Hansi Sundström, VD – Workman Event
Karin Karlsson, Programchef – Malmö Live
Kerstin Öhman, Owner – BSC
Mikael Jansson, CEO – Fairlink
Niclas Mellbin, CEO – Realise
Niklas Söderberg, Verksamhetschef – SES
Rasmus Fursäter, Sales Manager på Stockholm Live
Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group
Patrik Eriksson, VD – Imponera
Sabina Jonsson, CEO – Sabina Consulting
Sofi Franzén, VD – Eventyr
Stellan Eriksson, Managing Director – MCI