eventeffect.se

”Vi suger åt oss av omvärldsinformation för att kunna tolka framtiden”

Destination

Möt Anna Lakmaker, vd för Destination Sigtuna som berättar om sitt arbete.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Digitala möten
    • 1M UPDATE
    • Hitta Julbord
    • Teknik
    • Marknadsföring
    • Gästskribenter
    • Möteskultur
    • Hållbarhet
    • Expo
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Årets Eventchef
    • BRANSCHFAKTA
      • INTERNATIONELLA MEDIER
    • Söndagsprofilen
  • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Destinationer
  • LEDIGA TJÄNSTER
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Föreläsare
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Moderator
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • EVENTARENAN
    • Uppsala Konsert & Kongress
    • Tekniska museet
    • Trippus
    • Workman Event
    • Radisson Hotel Group
    • Meetapp
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • Runö Möten & Events
    • Svenska Möten
    • Vår Gård
    • Lejondals slott
    • Mercell
    • 7A
    • Onemotion
    • Möten & Events 2020
    • Lyyti
    • Space Production
    • SES
    • Adapt
    • Nine Yards
    • Golfbaren
    • Rider
  • Annonsera
  • OM OSS
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
    • Om Eventeffect
Skip to content
2020-11-23 | Årets eventchef

Finalist B2E: Petra Aldén Senior Executive Assistant Ahlsell

Möt Petra Aldén som är en av finalisterna till utmärkelsen Årets Eventchef 2020 B2E, vinnarna presenteras den 15 december kl.08.00 på Eventeffect.se.

petra alden 2 kopia 1

Hallå där… Petra Aldén, Senior Executive Assistant på Ahlsell. Petra är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2020 inom kategorin Business to Employee. Vi på Eventeffect ställde några frågor till henne om vem hon är och hur hon jobbar.

Vem är du och vad jobbar du med?
Jag är en erfaren assistent, projektledare och eventkoordinator som arbetar brett med stöd till koncernledningen på ett stort nordiskt tekniskt handelsbolag.

Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
I min nuvarande tjänst driver jag förutom ett antal mindre events varje år också en årlig nordisk chefskonferens där vi samlar ca 120 ledare inom bolaget för en tvådagars Nordic Summit för att tala strategi, dela Best Practice, innovationer och inte minst nätverka pan-nordiskt.

Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Kopplat till events och specifikt Nordic Summit är jag stolt över att jag har kunskap och engagemang att delta i både de strategiska och innehållsmässiga delarna av summiten men att jag också har ett oerhört detaljfokus där jag jobbar med de små saker kan göra så stor skillnad såväl för konferensens nytta i sin helhet som för deltagarnas upplevelse och känsla när de lämnar dagarna. I min roll står man ofta med en fot i ledningsgruppen och den andra i organisationen, och det kan ge värdefull input till strategidagar och medarbetarutveckling när man har ett öra mot marken.

Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Som ledningsassistent har man ofta en informell ledarroll med mycket ansvar och höga förväntningar från många olika intressenter inom bolaget. Man får lära sig att hantera, prioritera och ha hög integritet. Det är något som blir lättare med åren och när man över tid bygger upp självförtroende och trygghet.
Utmaningen internt gällande events är att få all information, best practice och nya strategiplaner att sippra ner hela vägen till golvet i vår 6000 personer stora organisation.

Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Vi i styrgruppen har alltid ett tydligt syfte och mål med våra summits, och mäter dem dels genom ganska omfattande utvärderingar efteråt där vi tar med oss all input till nästkommande events men också ordentlig debriefing med de externa leverantörer vi arbetar med under dessa tillfällen. Varje land inom vår organisation arbetar också hårt med sin egen informationsspridning och mäter och följer upp lokalt.

Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Vi tar alltid hjälp av leverantörer till Nordic Summit men ofta även för de mindre arrangemangen eftersom det ger mig trygghet i och med den kvalitetssäkring av t ex anläggningar jag får när jag bokar genom eventbolag.

Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Ahlsell arbetar oerhört mycket med alla frågor inom Hållbarhet, miljö och CSR. Vi ligger i framkant inom vår bransch när det gäller vår egen verksamhet och vill såklart att det ska avspeglas även när vi har olika interna och externa evenemang. Vi ställer krav på de leverantörer och anläggningar vi arbetar med, vi väljer hållbara material när det handlar om produkter vi använder under våra events, vi har en resepolicy som uppmanar till hållbart resande när det är möjligt osv.

Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Genom mitt eget nätverk jobbar jag för egen del med informationsdelning och inspiration men främst använder vi oss av innehållsexperter från våra samarbetspartners inom event. Deras expertis och breda erfarenheter räcker långt för oss. Vi vet vad vi vill förmedla och vi vänder oss till dem för att få hjälp att paketera den informationen på ett begripligt, inspirerande och roligt sätt.

Vad upplever du som största utmaning inför 2021?
Som alla andra upplever vi förstås att covid-19-situationen i världen påverkar oss på många sätt. Hur går affärerna? Hur mår våra anställda både fysiskt och psykiskt av situationen? Hur kan vi ställa om och arbeta och mötas på ett effektivt och roligt sätt digitalt?


Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar professionellt, är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Utmärkelsen kommer att delas ut årligen inom fem kategorier, med start 2020. Bakom utmärkelsen står den oberoende bransch- och nyhetssajten Eventeffect.se. På sajten nominerar byråmedarbetare, branschfolk och kollegor sina kandidater.
Redaktionen på eventeffect.se sammanställer alla nomineringar och utifrån de ledord som juryn tidigare fastställt, presenteras fem finalister per kategori för den välmeriterade och erfarna juryn från branschen som slutligen väljer ut vinnarna. Vinnarna av utmärkelsen presenteras på Eventeffect.se den 15 december kl. 08.00.

Årets Eventchef: Juryn för 2020:
Anna Bauer, Business Director – Scandinavian XPO
Fredric Holmgren, CEO – Bright Group
Hansi Sundström, VD – Workman Event
Karin Karlsson, Programchef – Malmö Live
Kerstin Öhman, Owner – BSC
Mikael Jansson, CEO – Fairlink
Niclas Mellbin, CEO – Realise
Niklas Söderberg, Verksamhetschef – SES
Rasmus Fursäter, Sales Manager på Stockholm Live
Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group
Patrik Eriksson, VD – Imponera
Sabina Jonsson, CEO – Sabina Consulting
Sofi Franzén, VD – Eventyr
Stellan Eriksson, Managing Director – MCI

Redaktionen red@eventeffect.se

Läs mer:

vinnarna Arets eventchef 2020

Vinnarna av Årets Eventchef 2020

Här är vinnarna av utmärkelsen Årets Eventchef 2020, kolla in och läs motiveringarna här.

image1 3 1

Linnéa Monteiro vinnare av årets Eventchef G2C 2020

Årets Eventchef är en utmärkelse för branschprofiler som under det gångna året har visat på kunnig-, modig- och öppenhet på ett professionellt sätt vilket lett till stor framgång i sin karriär.

unnamed 60 1

Håkan Wallinder Eriksson vinnare av Årets Eventchef B2C 2020

Årets Eventchef är en utmärkelse för branschprofiler som under det gångna året har visat på kunnig-, modig- och öppenhet på ett professionellt sätt vilket lett till stor framgång i sin karriär.

Så räddade de verksamheten när allt stängde ner: ”Perfekt”

Annons

När fysiska möten begränsades drabbades deras populära kursverksamhet. Då tog Mariebergs Arkivbyrå hjälp av 7A med videokonferenser – och kunderna kom tillbaka.

adapt to survive

untitled design 3

banner eventeffect svm

megasound digital event studio

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Tips

  • Tipsa oss! Prylarna som gör konferensen säkrare
  • Utvalt: 33 tips för dig som är Event Manager
  • Mötesexperten: Så här hanterar du besvärliga situationer i moderatorrollen
  • Mötesexperten: Så här lär du dig ett manus utantill
  • Lista: 6 tekniktrender för event att hålla koll på
  • Fem arrangemang du som eventproffs inte får missa
  • 5 eventproffs bjuder på sina bästa tips
  • Blommor på event: Floristens 5 bästa tips
skärmavbild 2019 08 12 kl. 15.18.35

Kom och se det senaste inom scen- och eventteknik samt AV utrustning!

Annons

LLB Expo på Stockholmsmässan den 5-7 maj 2020 är nordens största mässa och mötesplats för professionell ljud- ljus- och bildteknik. Ett besök på LLB Expo är en oförglömlig upplevelse.

Upphandlingar

  • Livsmedelsverket upphandlar kurs- och konferensadministration
  • Upphandling av direktsänd ljud och bildproduktion
  • Universitet söker plattform för digitala evenemang
  • Upphandling: Ansvarig för modetävling
  • Upphandling av produktionsbyråpartner till Visit Sweden

Eventarenan

Close Eventeffect

Close-Up

Annons

Aktuella utmaningar för Sveriges chefer.

Inspiration

SAS Nordic Forum

Case: Kundrelationerna i första rummet när SAS Institute arrangerar digitalt event

Digitala möten

SAS Nordic Forum: ”Tänkbart att den digitala plattformen blir den centrala hubben för kommande event, där vi sedan kopplar på fysiska event som satelliter”

stora inluencer 2020

De är störst på Instagram i Sverige

Inspiration

Boka en influencer till ditt nästa event. Här listar Eventeffect de 10 största personligheterna på Instagram i Sverige just nu.

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

1M UPDATE Eventeffect

Upplev sex konferensanläggningar på 6 minuter

1M UPDATE

Eventeffect.se besöker varje vecka en ny konferensanläggning med sitt koncept 1M UPDATE, här kan du kolla in sex olika filmer från de senaste veckorna.

kennet karjalainen anders olsson

Digital invigning av ny anläggning

Inspiration

MotorHalland väljer att inviga sin nya anläggning helt digitalt via livestream. – Tajmingen med invigningen kunde inte vara bättre, säger Per Brinkenberg, märkeschef.

elite hotel marina tower 1m update event effect

1M UPDATE: Elite Hotel Marina Tower Studio

1M UPDATE

Eventeffect besöker med konceptet 1M UPDATE denna vecka Elite Hotel Marina Tower Studio. Vill du veta mer om studion och vilka möjligheter som finns? Kika in videon och läs mer om studion här!

mktg

MKTG bygger ElectroluxTalks – en unik mötesplattform för Electrolux

Eventbyrå

I en tid där fysiska möten kraftigt har begränsats har Dentsubyrån MKTG skapat en unik mötesplattform åt Electrolux; ElectroluxTalks där idéer, samtal och produktdemonstreringar presenteras i en ’mixed reality’.

new year 3042746 1280

Vaxholmsmodellen: Tre sittningar med nyårsfirande

Inspiration

De nya restriktionerna där restauranger måste stänga 22.30 ställer till det för de som vill skapa ett publikt event på nyårsafton. Men Waxholms Hotell har hittat en minst sagt kreativ lösning.

20 hållbara teambuilding aktiviteter

Lista: 20 hållbara teambuildingaktiviteter

Inspiration

Teambuilding är ett bra sätt att sammansvetsa och få in inspiration och energi. Här listar vi 20 hållbara teambuildingaktiviteter så att ni med omsorg kan välja utefter ert företags hållbarhetsvärdegrund.

Tekniska museet Eventeffect 1M UPDATE

1M UPDATE: Tekniska museet

1M UPDATE

Eventeffect och 1M UPDATE besöker Tekniska museet och möter Annika Brantingson som berättar om museets olika ytor och upplägg för genomföranden.

tekniska museet – stockholms mest kreativa mötesarena

Tekniska museet – Stockholms mest kreativa mötesarena

Annons

Sedan flera år tillbaka är Tekniska museet en uppskattad mötesscen. Förra året öppnade den nya restaurangen Tekniska by Pontus och det nyrenoverade eventrummet. Nu växlar museet upp verksamheten med nya eventytor och fler innovativa aktiviteter som skapar unika upplevelser för såväl det lilla teamet som det stora företaget.

Aktuella erbjudande från mötesanläggningar

skarmavbild 2020 08 20 kl. 15.21.56

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Digital Marknadsförare
  • KAM till Eventyr
  • Vi söker eventpersonal till Göteborg!
  • Koordinator Lunds Universitet
  • Verkställande direktör till Svenska Möten

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Event Group – Skapar ABB event

Case: ABB Robotics Experience Day tar svensk industrikraft till nya höjder

Eventbyrå

Eventprojektet ABB Robotics Experience Day 2020 drogs igång med en tydlig målbild, det måste vara wow-faktor. Läs om hur byrån Event Group genomförde projektet.

johan lundemo

Carlsberg väljer Göteborgsbaserad eventbyrå

Eventbyrå

Samarbetet sträcker sig över tre år och berör logistik och produktion. Avtalet gäller för festivaler, mässor och event i Sverige.

Bang

Bang och Göteborg & Co i nytt samarbete kring hållbarhetsinitiativ

Eventbyrå

Nu lanseras ett nytt hållbarhetsprojekt i Göteborg, Awake & Aware. Bakom initiativet står några eldsjälar på Göteborg & Co fast beslutna om att ta stadens hållbarhetsarbete till en ny nivå. Kommunikationsbyrån Bang vann efter tuff konkurrens den offentliga byråupphandlingen och har nu utvecklat identitet och form, och UX-byrån Osynlig står för sajten.

Mest läst

Aros Congress Center

Aros Congress Center varslar alla medarbetare

"Nu väntar en tuff tid för alla parter. Vi har kontakter med flera av våra intressenter för att gemensamt se om det finns långsiktigt hållbara lösningar för framtiden", säger bolagets vd Tobias Hultberg.
Svenska Möten om pandemilagen

Det här innebär pandemilagen för hotell – och konferensanläggningar

Hur många deltagare får företag samla till slutna möten på konferensanläggningar? Svenska Möten tagit fram ett material som hjälper hela industrin att navigera rätt när den nya pandemilagen börjar gälla.
Header ansokning

KAM till Eventyr

Nu söker vi dig som delar vår passion och vill ta hand om våra kunder.
konkurs

Tuffa tider: Konferensanläggning har gått i konkurs

Bolaget har sin verksamhet i centrala Stockholm bara några hundra meter från centralen. Den 12 januari inleddes konkursen.
Fotograf: Miriam Preis, Folkets orangerie, Folkets Park Malmö

Tourism in Skåne tar fram strategier för det nya normala

Turismen och besöksnäringen är en av de hårdast drabbade branscherna under Coronapandemin. Tourism in Skåne, som har i uppdrag att främja hållbar tillväxt inom den skånska besöksnäringen, har initierat flera olika insatser för att driva den omställning som krävs.

Branschfolk

Ann-Christin Edling Jönsson

Ann-Christin Edling Jönsson är Svenska Mötens nya ordförande

Branschfolk

Under Svenska Mötens föreningsstämma den 23 oktober valdes Ann-Christin Edling Jönsson till ny styrelseordförande. Dessutom valdes Tomas Lindqvist från Högbo Brukshotell, Carin Sjöberg från Stockholm City Conference Centre och Claes Västerteg från Två Skyttlar, in som nya ledamöter i Svenska Mötens styrelse.

sa hanterar du coronasituationen

6 case: Så hanterar mötesbranschen covid-19

Branschfolk

Nya arbetsvillkor kräver nya strategier. Läs om hur mötesindustrin har ställt om sina verksamheter för att hantera coronasituationen.

klaus carlander bild

MySpeaker fortsätter växa

Branschfolk

Nu växer MySpeakers med ytterligare en senior rekrytering, under oktober börjar Klaus Carlander på bolaget. Vi ställer några snabba frågor till honom här.

key dolk

”Det är viktigt med trovärdighet kring sin säkerhetshantering”

Branschfolk

Bergendal är Sveriges första CovidClean-certifierade konferensanläggning. Key Dolk som är vd på mötesanläggningen berätta vilka åtgärder de har tagit för att tilldelas certifieringen.

talarbyrå

Tunga namn bakom ny talarbyrå

Branschfolk

Sedan mars månad har den nya talarbyrån MySpeaker funnits i Sverige. Byrån, som är marknadsledande i Finland, ska nu ta Sverige med storm. 

idg

IDG ställde om jättekonferensen Webbdagarna på fem dagar

Branschfolk

– Att hoppas att vardagen återgår till det normala kan vara riskfyllt, säger IDG:s vd Joakim Allwin, när han berättar om hur tidningsförlaget ställde om sin jättekonferens efter regeringens nya begränsningar.

Folk i karriären

johan eriksson

Han är ny vd för Vasaloppet

På nytt jobb

Han har arbetat på Vasaloppet sedan 2013 som bland annat sportchef och utvecklingschef. Nu ska han axla rollen som vd.

rony forsberg

Han är ny vd för Leksand Resort

På nytt jobb

Han kommer närmast från rollen som vd på Jönköping Airport. Nu ska han leda arbetet med att utveckla Leksand Resort.

pernilla och jenny

Sånga-Säby rekryterar och siktar på att bli framtidens mötesplats

På nytt jobb

Lagom till jul började Pernilla Rehnberg på Sånga-Säby som ansvarig för hotell & restaurang. Hon kommer tillsammans med Jenny Baudou som blir ansvarig för nya projekt & upplevelser, att bygga upp det nya Sånga.

Gästskribenter

kronika av tommy brotte

Mötesexperten: Så behöver konferensanläggningarna utvecklas efter Covid

Gästskribent

Konferensanläggningar som vill vara relevanta för konferenser och större möten efter pandemin behöver snabbt utveckla sina erbjudanden.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Möteskultur: ”Kräv att alla har kameran på”

Gästskribent

”Kräv att alla har kameran på. Det borde vara en självklarhet men är det inte. Oartighet är aldrig, i något sammanhang, bra”. Skriver Per Furumo i sin krönika: Det nya (digitala) ledarskapet.

vinnare anbud

”När det gäller upphandlingar finns det inga silvermedaljörer, bara en vinnare”

Gästskribent

När man bestämt sig för att ge sig in på den offentliga marknaden är det kanske frestande att lämna anbud på alla uppdrag som kommer ens väg. Men är det egentligen så smart? Skriver Thorstein Olsen Anbudsexpert på Mercell i denna tipsartikel som är den första i en serie för att hjälpa dig att förstå hur du blir framgånsrik i att vinna upphandlingar.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Experten: ”Vi borde tala mer om digital mötesetikett”

Gästskribent

Hur bra är det med möten där man efter ett tag är osäker på om alla verkligen deltar? Hur bra är det med möten där interaktionen bara sker mellan några få? Hur bra är det med möten där visserligen alla är inloggade men hälften utzoomade…? Här bjuder Per Furumo på tre konkreta tips för god digital mötesetikett.

fredrik bauer1 768x512 2

Vill vi verkligen ha tillbaka våra fysiska möten?

Gästskribent

Digitala möten har blivit det nya normala och de flesta har insett att det funkar riktigt bra. I en ny gästkrönika som blickar framåt reflekterar Fredrik Bauer över om någon ens vill ha tillbaka alla fysiska möten…

Michelle Dandenell

Varumärkesstrategen: ”En person som använder sociala medier säljer mer”

Gästskribent

Entreprenörer och andra personer i säljande roller har otroligt mycket att vinna på att boosta era personliga varumärken, det kommer ge ökad försäljning och förkorta säljprocessen eller spara tid, skriver varumärkesstrategen Michelle Dandenell i denna gästkrönika.

Per Furumo "Kräv att alla har kameran på"

Per Furumo: Så når du fram i digitala möten

Gästskribent

I denna krönika skriver Per Furumo som är expert i talarträning, retorik och presentation om hur du ska agera för att lyckas med dina digitala möten.

Vart är vi på väg?

Krönika: Vart är vi på väg?

Gästskribent

I denna ”På Spåret” inspirerade krönika skriver Micke Darmell om hur framtiden kommer bli på mötesanläggningarna.

johnny sundin

Sorry – men ingen kommer att blåsa ”faran över”

Gästskribent

Pandemipladasket. Ingen såg det komma, förutom en handfull skrikande virologer på något obskyrt labb som ändå ingen lyssnade på. Sen var den ett faktum. Pandemin med stort P. Och fort gick det som bekant. Mötesbranschen föll pladask! Så inleder Johnny Sundin – trendspanare, moderator och föreläsare sin tankeväckande gästkrönika.

tommy brotte 1

Blir höstens konferens digital, fysisk eller inställd?

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent mötesexperten Tommy Brotte skriver i denna krönika om utmaningarna som du som mötesarrangör står inför i höst, och bjuder samtidigt på några konkreta råd.

föreläsare

Talarförmedlarens tips – öka kraven i höst

Digitalt möte

Eventeffects återkommande gästskribent Ola Johnsson en av grundarna till talarbyrån Speakers&friends, skriver här om vad du som ska boka facilitator, föreläsare och moderatorer till ert digitala event bör tänka på för att få ett lyckat slutresultat.

simon strandvik

Simon Strandvik: ”Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Gästskribent

Eventeffects återkommande gästskribent inom hållbarhet, Simon Strandvik skriver här i sin höstkrönika om vikten att vi prioriterar hållbarhetsarbetet när evenemangen drar igång igen.

Konferensresa

Fem härliga destinationer för konferensresan utomlands

Annons

Att ta kickoffen eller konferensen utomlands kan ha många fördelar. När man byter miljö och exponeras för nya kulturer ökar kreativiteten och deltagarna kommer hem med nya kunskaper, ökad motivation och en förstärkt sammanhållning. Men vart ska man åka? Radisson Hotel Group guidar till fem härliga destinationer för din nästa konferensresa utomlands.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff