Hallå där… Sandra Brandin , Global Events Project Manager på King. Sandra är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2020 inom kategorin Business to Employee. Vi på Eventeffect ställde några frågor till henne om vem hon är och hur hon jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Jag heter Sandra och sitter som in-house Event Project Manager på King, baserad i Stockholm.
Jag började på King 2016 och innan dess har jag jobbat som Produktionsledare och Projektledare på byrå både i Sverige och internationellt. Jag älskar att resa och träffa människor så att jobba på ett internationellt företag som King passar mig perfekt!
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
Sedan jag började på King har jag fokuserat mycket på våra in-house events för våra anställda men även jobbat med en del av våra externa event för våra spelare, deltagande i Pride & evenemang tillsammans med våra samarbetspartners där vi till exempel ger barn möjlighet att prova på kodning.
Vi gör allt från mindre team möten för 15 personer till flera dagars events för hela företaget. Väldigt blandade evenemang, innehållsmässigt, antal deltagare, både högt och lågt.
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
När jag började på King så hade de tidigare inte haft någon event manager på kontoret i Stockholm utan Event teamet var baserade på vårt kontor i Barcelona. Det var då team assistenter som bokade lokaler och teamen själva som satte agenda för sina möten och evenemang. Så jag är stolt över att jag kunde komma in med erfarenhet från branschen där jag både kunde bidra med ett stort nätverk av leverantörer och samtidigt hjälpa teamen med att skapa syfte och mål för deras evenemang, underlätta för dem.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Jag tror den största utmaning är att mina ”kunder” idag även är mina kollegor vilket ibland kan vara väldigt utmanande men även kul!
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang? Mäter du på något sätt?
Det gör vi absolut, vi vill ha tydliga syften och mål innan vi går vidare och planerar evenemangen. Vi följer alltid upp med en survey och debrief möten för att se att vi mött dem. Vi vill att alla våra evenemang ska ge ROI då våra medarbetares tid är väldigt värdefull.
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
De mindre komplexa evenemangen producerar vi själva och många av de hotell & lokaler som vi använder har ju väldigt bra personal på plats så oftast räcker det med att jag lämnar över en ordentligt brief så jobbar vi tillsammans med leveransen på plats. Men självklart när det gäller våra större evenemang där hela företaget är med så samarbetar vi med professionella leverantörer för en helhetslösning.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Det är en självklarhet för oss att tänka på hållbarhet och absolut något vi tittar på innan vi bestämmer vart vårt evenemang ska vara. Vi vill samarbeta med partners som ser på sustainability som en självklarhet, det kan vara saker som att inte använda engångsmaterial, minska svinn på mat använda närodlat för att minimera CO2 utsläpp och så vidare.
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Konstant research på vad som är ”Up and coming”.
I och med att vi är ett internationellt företag, så diskuterar jag och mina kollegor i event teamet (baserade i Barcelona & London) vad som är pipeline i deras städer, så vi bollar mycket idéer baserat på våra egna erfarenheter och med våra lokala nätverk.
Vad upplever du som största utmaning inför 2021?
Att veta vad som händer, hur länge kommer vi behöva hålla Virtuella events och hur länge kommer våra kollegor & kunder tycka att det är inspirerande och kul med ännu ett online event?! Hur kommer evenemangen 2021 att se ut, kommer vi vilja mötas som förut eller kommer en hybrid version vara en självklarhet?
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar professionellt, är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Utmärkelsen kommer att delas ut årligen inom fem kategorier, med start 2020. Bakom utmärkelsen står den oberoende bransch- och nyhetssajten Eventeffect.se. På sajten nominerar byråmedarbetare, branschfolk och kollegor sina kandidater.
Redaktionen på eventeffect.se sammanställer alla nomineringar och utifrån de ledord som juryn tidigare fastställt, presenteras fem finalister per kategori för den välmeriterade och erfarna juryn från branschen som slutligen väljer ut vinnarna. Vinnarna av utmärkelsen presenteras på Eventeffect.se den 15 december kl. 08.00.
Årets Eventchef: Juryn för 2020:
Anna Bauer, Business Director – Scandinavian XPO
Fredric Holmgren, CEO – Bright Group
Hansi Sundström, VD – Workman Event
Karin Karlsson, Programchef – Malmö Live
Kerstin Öhman, Owner – BSC
Mikael Jansson, CEO – Fairlink
Niclas Mellbin, CEO – Realise
Niklas Söderberg, Verksamhetschef – SES
Rasmus Fursäter, Sales Manager på Stockholm Live
Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group
Patrik Eriksson, VD – Imponera
Sabina Jonsson, CEO – Sabina Consulting
Sofi Franzén, VD – Eventyr
Stellan Eriksson, Managing Director – MCI