Hallå där… Nathalie Haddadi Lundberg och är idag central eventansvarig på Försvarsmakten. Nathalie är en av fem finalister i utmärkelsen Årets Eventchef 2020 inom kategorin Government to Citizens . Vi på Eventeffect ställde några frågor till henne om vem hon är och hur hon jobbar.
Vem är du och vad jobbar du med?
Jag är uppväxt på Södermalm i Stockholm. När jag var liten tyckte jag det var jättelyxigt att äta jordnötsringar och kolla på Fångarna på Fortet. Jag har två söner, som har många talanger, bland annat att vara väldigt aktiva, busiga under dygnets alla timmar. Det har de väl ärvt från mig och min långa karriär med att skapa events, vara kreativ, gå utanför boxen, jobba många tim/dagar i sträck och ändå vara lika glad och lösningsorienterad. Idag har jag träningsvärk efter att ha genomfört 1 timme av våra obligatoriska 3 timmar träningspass i veckan på Försvarsmakten. Annat jag gillar att göra är att fiska tillsammans med min man. Jag kan inte sticka under stolen att det oftast är jag som får napp när vi är ute.
Kan du nämna några event/evenemang som du jobbat med de senaste åren?
Jag är ganska ny i min roll på Försvarsmakten och startade min resa 2020 jan. Några evenemang jag kan nämna är Nolia Karriär mässorna i Norrland samt Gothenburg Horse Show där vi ingått ett samarbete med Svenska Ridsportsförbundet, även medverkan digitalt kring Pride Stockholm i år och snart är det dags för den digitala Saco mässan. Under året har jag stöttat hela organisationen då Försvarsmakten driver event i olika storlekar runt om i hela landet. Allt ifrån utformning, utseende till praktiska detaljer. I en tid av pandemi har jag tagit nytänkande initiativ, utvecklat en ide för Försvarsmaktens digitala koncept, och genomför aktiviteter i Försvarsmaktens anda entusiastiskt, prestigelöst och befriat från diskriminering . Jag visar omtanke och empati för andra, vilket ger en ökad förståelse för våra målgrupper, men även för den projektgrupp som är med mig när jag behövt tänka om och utveckla för Försvarsmakten helt nya koncept. Att vara fysiskt närvarande på en plats är i dessa tider inte en möjlighet för alla. Det ligger i tiden att förlänga Försvarsmaktens verksamhet till dit våra målgrupper befinner sig. Jag jobbar för att ge alla rätt till att få delta i Försvarsmaktens event, för att höja kunskapen om Försvarsmakten och intressera så många som möjligt på alla sätt vi kan. Tidigare arbetade jag som projektledare på PS Occasion och Minnesota. Jag skulle säga att dem evenemang jag är mest stolt över är dem jag genomfört utomlands. Dels för kulturskillnaderna och för att många förberedelser behöver göras på distans innan. Några av dem var utbildningsresor med Deloitte, medarbetarkonferenser med EQT och HP prisade bla. sina återförsäljare.
Berätta gärna lite mer om något du är extra stolt över?
Jag är extra stolt över min avdelning Relationskommunikation som på eget initiativ startat att utbilda oss inom mångfald och inkludering och sedan tar det vidare in i organisationen.
Vad upplever du som den största utmaning internt i organisation för din roll?
Den största utmaningen jag upplever är att Försvarsmakten är en stor organisation och det är lätt att fastna i detaljer. Det är en bred verksamhet med allt ifrån ryttare till röjdykare och en önskar att en hann upptäcka allt.
Brukar du sätta upp syfte och mål för dina evenemang?
Mäter du på något sätt? Inför alla våra evenemang sätter vi mål som är både kvalitativa och kvantitativa. På plats under evenemangen är vi noga med att varje eventpersonal får presentera sig själv och han/hennes bakgrund då vi försöker sprida kunskap inom olika befattningar. Här uppmanar vi att varje individ sätter personliga mål för att ta besökaren in i vår kunddatabas Mitt Försvarsmakten för vidare relationshantering. Vi har förmånen att ha en egen analyssektion som är helt fantastiska på att följa upp och se hur vi ska justera inför kommande evenemang.
Sköter ni hela produktionen själva, eller tar ni in hjälp från professionella leverantörer?
Vi tar hjälp av professionella leverantörer som är insatta i vår verksamhet och gör sitt bästa för att skapa värde för oss och vår målgrupp. Leverantörerna vi arbetar med är duktiga på att ta vara på våra insikter och anpassa dem efter målgruppens behov.
Hur jobbar ni med hållbarhet och CSR på era evenemang?
Vi tänker alltid långsiktigt i våra lösningar för evenemangen och det som tas fram. Materialet ska vara tåligt för att återanvändas vid flertalet gånger. Vi arbetar mer digitalt och försöker komma ifrån onödiga trycksaker.
Hur jobbar du med innovation för att utveckla era evenemang?
Vi får stor hjälp av våra byråer i denna fråga då vi ständigt vill utveckla oss. Vi försöker att ha ett utifrån och in perspektiv när vi pratar med målgruppen. Internt har vi många olika typer av experter på olika områden, allt ifrån hur du håller värmen i kylan till träningstips för ryttarklubben. Vi använder oss av deras kunskap för att hitta roliga och nyttiga kopplingar till målgruppen.
Vad upplever du som största utmaning inför 2021?
Omställningen kring pandemin är såklart en stor utmaning. Ovissheten ställer stora krav på att vara flexibel och snabb på att ändra sin planering. Exempelvis att vi på en kort period behöver ställa om ett fysiskt event till en digital plattform och allt vad det innebär.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar professionellt, är kunniga, modiga, öppna och framgångsrika.
Utmärkelsen kommer att delas ut årligen inom fem kategorier, med start 2020. Bakom utmärkelsen står den oberoende bransch- och nyhetssajten Eventeffect.se. På sajten nominerar byråmedarbetare, branschfolk och kollegor sina kandidater.
Redaktionen på eventeffect.se sammanställer alla nomineringar och utifrån de ledord som juryn tidigare fastställt, presenteras fem finalister per kategori för den välmeriterade och erfarna juryn från branschen som slutligen väljer ut vinnarna. Vinnarna av utmärkelsen presenteras på Eventeffect.se den 15 december kl. 08.00.
Årets Eventchef: Juryn för 2020:
Anna Bauer, Business Director – Scandinavian XPO
Fredric Holmgren, CEO – Bright Group
Hansi Sundström, VD – Workman Event
Karin Karlsson, Programchef – Malmö Live
Kerstin Öhman, Owner – BSC
Mikael Jansson, CEO – Fairlink
Niclas Mellbin, CEO – Realise
Niklas Söderberg, Verksamhetschef – SES
Rasmus Fursäter, Sales Manager på Stockholm Live
Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group
Patrik Eriksson, VD – Imponera
Sabina Jonsson, CEO – Sabina Consulting
Sofi Franzén, VD – Eventyr
Stellan Eriksson, Managing Director – MCI