Att resa med tåg på semestern, för klimatet, har blivit en folkrörelse i Sverige. Journalister från hela världen skriver om revolutionen när det gäller svenskarnas resvanor och fenomen som “flygskam” och “tågskryt”. Allt fler vill även kunna resa hållbart med tåg i tjänsten. För att detta ska vara möjligt krävs att Sveriges regering och beslutsfattare på kommunal nivå kraftsamlar för att göra tåget attraktivt.
De senaste årens bränder över hela världen och extrema temperaturer engagerar. Kampanjer som Flygfritt 2020 och Greta Thunbergs Fridays for Future har spelat en avgörande roll när det gäller att få fler människor medvetna om flygets miljö- och klimatpåverkan.
För många har tåget med sina betydligt lägre utsläpp skapat en möjlighet att resa med gott samvete. Facebookgruppen Tågsemester har över 100 000 medlemmar idag. Varje månad delas där tusentals inlägg med reseberättelser och tips.
Dramatisk förändring i svenskarnas resvanor
Resultatet hittills är en dramatisk förändring i svenskarnas resvanor. Försäljningen av Interrailkort ökade med 85 procent jämfört med förra året och antalet inrikes resor med tåg ökade med 8 procent. Samtidigt har flygresandet i Sverige minskat med 11 procent sedan förra året, en trend som startade redan 2018.
Nu när semesterperioden är slut är vi många som vill ta detta engagemang vidare till arbetslivet. Tjänsteresor utgör en femtedel av det totala flygandet i Sverige. För tjänsteföretag utgör tjänsteresorna ofta en stor del av företagets klimatpåverkan. Även myndigheternas utsläpp från flygresor bidrar årligen med över 100 000 ton koldioxid.
Uppmaning på tågkonferens
Den 18 oktober pratade vi som undertecknar denna artikel för företag, organisationer och myndigheter under Tågkonferensdagen i Stockholm för att inspirera fler att tåget i tjänsten.
Vi ser en stor potential att minska tjänsteresornas klimatpåverkan genom att välja tåget istället för flyget vid allt från konferensresor till studieresor. Så här har vi själva börjat resa mer med tåg.
Affärsresenärer förändrar sina resvanor
White Arkitekter åker numer nästan bara tåg inom Norden, 94 procent av alla resorna går med tåget. Ett poängsystem för studieresorna gör det lättare för medarbetarna att välja tåget.
Designbyrån Antrop har börjat ta tillvara på den värdefulla tiden på tåget genom att bland annat arrangera workshops på spåret.
Flera läkare i Uppsala har börjat ta tåget till internationella konferenser. Nyligen åkte en läkargrupp till en konferens i Spanien. Nu arbetar läkarna för att fler inom kåren ska göra detsamma.
Tillsammans har vi börjat förflytta oss på ett mer hållbart sätt genom vårt engagemang men vi ser en rad utmaningar för att tåget ska kunna bli det mest attraktiva valet för alla som vill resa hållbart tjänsten. Här listar vi några av dagens utmaningar för den som vill resa hållbart med tåg och ger förslag på lösningar till berörda parter:
Till SJ och andra tågoperatörer:
- Skapa förutsättningar för möten på tåget. SJ:s sålde av alla sina tågkonferensvagnar för ett antal år sedan. Nu är det dags att tänka om och köpa in vagnar anpassade för möten och arbetsresor igen. I Finland har de flesta Intercitytåg en konferensvagn. Med möjlighet att boka event-tåg och konferensvagnar kan arbetsmöten och konferenser planeras in på tåget.
- Det behövs webbaserade bokningstjänster där tågbiljetter från Sverige till övriga Europa kan köpas på ett ställe. SJ borde uppmuntra och göra det möjligt för fler aktörer att sälja deras biljetter. Först då kan vi få en mångfald av heltäckande bokningstjänster för tågresor ner mot Europa, precis som flyget redan har. De flesta andra tågoperatörer i EU låter redan oberoende bokningssajter sälja deras biljetter.
Till våra beslutsfattare:
- Ta bort otidsenliga subventioner till flygbranschen och ersätt med moderna subventioner för tågresande. Våra folkvalda behöver fatta beslut som gör det ekonomiskt lätt att välja klimaträtt vid resan. Nu kommer Tyskland sänka momsen på tågresor i landet. Låt oss hoppa på tåget och ta bort momsen på tågresor i Sverige.
Allt fler svenskar är nu beredda att ställa om våra resvanor både på semestern och i tjänsten. Nu behöver vi politiker som vågar satsa på järnvägen i stor skala så att vi kan lämna flygskammen och bli tågskrytlandet nummer ett.
Av: Andreas Sidkvist, arrangör Tågkonferensdagen och medgrundare Tågsemester.nu och Tågkonferens.nu
Susanna Elfors, tekn dr. Grundare av Tågsemestergruppen och medgrundare Tågsemester.nu och Tågkonferens.nu
Per J Andersson, författare till boken Ta tåget
Maja Rosen, grundare av Vi håller oss på jorden
Markus Robèrt, docent och vd för Cero Sweden
Camilla Lystrand, Projektledare R&D White Arkitekter
Joakim Crona, läkare Akademiska sjukhuset Uppsala
Maria Klint, Tjänstedesigner Antrop
Jim Werngren, Mikrobiolog och ordf. för Saco-S på Folkhälsomyndigheten