Hur arbetar ni enligt GDPR?
– Vi ser GDPR som en möjlighet att uppdatera vårt register. Vi har funnits i 18 år, vilket naturligt medfört att vi samlat på oss uppgifter om många kunder och företag genom åren. Uppdatering har tidigare främst skett när kunder har flyttat på sig, vi fått synpunkter på ett utskick eller vid aktiv avregistrering av vårt nyhetsbrev säger Karin Frisell.
– Det finns säkert många företag och byråer som oss, som behöver den här typen av push för att granska sitt system. Vi har under arbetet med GDPR ställt oss frågan: Är detta fortfarande relevanta kundkontakter som är i behov av nyhetsbrev från oss?
– Även om det är jobbigt att tvingas ta tag i saker som detta – så kommer det vara värt det i efterhand. Mängden utskick kommer minska så de man får i sin inkorg på sikt kanske kommer prioriteras på ett annat sätt.
Når ut genom bruset
Karin Frisell berättar att Step2 Communication analyserat öppningsgraden av deras nyhetsbrev historiskt. Företaget upptäckte då att även deras mest trogna kunder öppnar nyhetsbreven ungefär varannan gång.
– Nyhetsbreven försvinner lätt i bruset bland så mycket annat i inkorgen. Jag fungerar på samma sätt, ibland missar jag att läsa nyhetsbrev som jag är intresserad av. Så jag tror att alla kommer vinna på GDPR i förlängningen – även om det just nu innebär mycket arbete.
Vilka är de största utmaningarna för eventindustrin kopplat till GDPR?
– Jag tror att den största utmaningen är att tidigare insamlade personuppgifter till kunder är ett säljverktyg för många. Kanske den enda kanalen man har för att nå ut till alla som en gång kanske har varit med i en projektgrupp eller handlat en tjänst av företaget. Att man då tappar den här möjligheten att kommunicera och marknadsföra sig tror jag att många är rädda för. Nyhetsbrev är ett väldigt tacksamt sätt att paketera bra saker ens verksamhet har som du gjort och informera om det. Ett viktigt komplement till hemsidan och närvaro på sociala medier.
– Sedan handlar det om hur aktiv man är på sociala medier. Om man är duktig på att berätta om vad ens verksamhet gör, är det lättare att nå ut med sitt budskap. Men det kan bli svårt för mindre aktörer som inte har råd att sponsra eller annonsera, för att nå ut med sin marknadsföring.

Vilka fallgropar kan GDPR innebära?
– Den viktigaste fallgropen är om man inte tar lagen på allvar. Att man fortsätter att dundra ut utskick till människor som aktivt avregistrerat sig från olika utskick. Man ska inte fortsätta som vanligt – för jag tror att det kommer statueras några exempel i början.
– Förhoppningsvis kommer GDPR göra det lättare att nå ut till den målgrupp som man önskar nå ut till. Jag tror att kommunikationen hos företag kommer bli mer riktad och nischad. Eventbranschen är väldigt duktig på att kommunicera vad man gör – så jag tror att GDPR kommer hjälpa branschen så att alla aktörer blir mer tydliga och nischade mot sin målgrupp.
Läs mer: ”Syftet med eventet var att positionera Ica som tankeledare”
Om GDPR
Dataskyddsförordningen trädde i kraft 25 maj 2018 och gäller i hela EU. GDPR har till syfte att skapa en enhetlig och likvärdig nivå för skyddet av personuppgifter så att det fria flödet av uppgifter inom Europa inte hindras. Samma regler gäller inom hela EU.
Mycket i dataskyddsförordningen liknar de regler som fanns i personuppgiftslagen. På samma sätt som idag får man behandla personuppgifter med stöd av samtycke från de registrerade, för att uppfylla ett avtal eller efter en intresseavvägning till exempel. De registrerade kommer även i fortsättningen att ha rätt att få information om den personuppgiftsbehandling som sker – och den som behandlar personuppgifter måste ha tillräckliga säkerhetsåtgärder för att uppgifterna skyddas på rätt sätt. Om det är fråga om uppgifter om hälsa, etniskt ursprung, politisk uppfattning eller religiös tro ställs särskilda krav.
Källa: Datainspektionen
Läs mer om GDPR här.