eventeffect.se
Vi behöver din hjälp! | Nominera till Topp 100

Vi behöver din hjälp! | Nominera till Topp100: Sveriges populäraste föreläsare 2025

Hallå där...

Eventeffect genomför nu en branschundersökning med målet att presentera listan Sveriges 100 populäraste föreläsare 2025 i slutet av augusti.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strand Event & Möten
    • United Spaces
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • Winterviken
    • Ventla
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Voxo
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Guide: Så upphandlar du eventsystem

2024-05-07 | Eventtech

Guide: Så upphandlar du eventsystem

Det kan kännas utmanande och väldigt tidskrävande att upphandla eventsystem. Många timmars arbete allokeras till att framställa och besluta om de kriterier som behöver finnas med. Här har Eventsystem-leverantören Trippus sammanställt en guide med en hel del nyttiga tips.

Guide: Så upphandlar du eventsystemBild: Pixabay

Vad ska ingå i en upphandling?

Det finns flera delmoment att beakta i en upphandling. Att sammanställa en kravbild utifrån era specifika behov och önskemål är en bra start för att få en idé om hur ni ska utforma ert upphandlingsunderlag. Vid upphandling av eventsystem är det många som väljer att inkludera följande områden: (1) säkerhet, (2) funktionalitet och (3) leverantören. Utifrån dessa ämnesområden kan du enklare strukturera upp ditt underlag till upphandlingen av eventsystem.

Säkerhet

Ett väldigt brett område som har blivit allt viktigare i upphandlingar är säkerhetsaspekten. Säkerheten grundas på två pelare, digital och fysisk säkerhet. Den förstnämnda omfattar alltifrån korrekt hantering av personuppgifter, GDPR, placering av servrar, skydd mot dataintrång, möjligheten till inloggning i system och behörighetsnivåer för olika användare. Fysisk säkerhet fokuserar primärt på genomförandet av event och ställer frågor om vilka som befinner sig på plats, när besökarna kommer och går samt om de är behöriga att befinna sig på evenemanget.

Digital säkerhet

Den ökade hotbilden av cyberattacker ställer höga krav på att eventsystem vidtar åtgärder för att skydda alla känsliga uppgifter som finns. Det kan röra sig om att skydda deltagarnas personuppgifter, data och statistik från event samt betalningsuppgifter. Att välja ett eventsystem som aktivt skyddar och bevakar all data och användare är betydelsefullt i dagens klimat.

För myndigheter och andra organisationer är det även väsentligt att välja ett eventsystem som uppfyller aktuella ramverk för GDPR. Med korrekt hantering av personuppgifter och lagring av data på servrar inom EU, helst i Sverige, kan arrangörer känna sig trygga med att nå upp till kravbilden för detta känsliga område. När det är personuppgifter som ska hanteras så är det viktigt att hålla koll på vilka krav som ställs på dig som samlar in uppgifterna och därmed blir personuppgiftsansvarig. Att kunna anonymisera data kan vara ett sånt krav som ställs på dig som eventarrangör och då bör du se till att ha ett eventsystem som kan det, utan att behöva radera all data.

Läs mer om GDPR på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida ->

Utöver dataskydd och GDPR är även behörighetsnivåer ett ämne att fundera på i upphandlingar. Det är viktigt att ställa sig frågan om användare ska ha olika befogenheter i de system som används, samt hur fördelningen ska se ut. Det är vanligt att organisationer vill ha en eller flera med full behörighet (ex. administratörer eller ”super users”), och sedan låta andra användare ha redigeringsmöjligheter på vissa av de funktioner som finns tillgängliga.

För att skydda sig mot intrång i eventsystem blir det allt vanligare att gå ifrån det traditionella inloggningssättet med användarnamn och lösenord. En populär trend som fler myndigheteter och organisationer använder är Single Sign On (SSO) eller multifaktorautentisering (MFA).

Single Sign On: Ge användarna en smidig och enhetlig inloggningsupplevelse över olika plattformar och system. Genom att implementera SSO kan användare logga in i eventsystemen i samband med att de loggar in på din arbetsdator. Detta eliminerar behovet av att hantera flera inloggningsuppgifter och ökar säkerheten genom att minska risken för lösenordsrelaterade problem och användarfel.

Multifaktorautentisering: Med MFA krävs ytterligare verifieringssteg för att bekräfta användarens identitet utöver lösenordet, vilket vanligtvis innebär en tillfällig kod som skickas till användarens mobiltelefon eller e-postadress. Autentiseringsappar, som Microsoft Authenticator, blir allt vanligare. Detta skyddar användarkonton mot obehörig åtkomst även om lösenordet skulle läcka ut, vilket gör det svårare för angripare att komma åt känslig information eller data.

662a464fd85033d581dfd93c sakerhet%20eventsystem Guide: Så upphandlar du eventsystem

Fysisk säkerhet

Att säkerställa fysisk säkerhet vid ett evenemang är av yttersta vikt för att skapa en trygg och säker miljö för deltagarna. När du upphandlar ett eventsystem är det avgörande att beakta olika aspekter av fysisk säkerhet för att kunna genomföra evenemanget smidigt och säkert. Med hjälp av digitala biljetter och QR-koder kan du som arrangör säkerställa att deltagarna som befinner sig på plats faktiskt är behöriga.

Genom att checka in och ut deltagarna har du koll på vilka personer som befinner sig på plats i realtid, hur många de är (viktigt för ex. brandrisk) samt vilka deltagare de är. Informationen kan dessutom användas senare för att kommunicera med de som faktiskt närvarade på eventet, exempelvis dela innehållet från föreläsningarna, ge unika erbjudanden eller skicka utvärderingsenkäter.

Frågor att begrunda över säkerhet

Vi har sammanställt några frågor om digital och fysisk säkerhet som är bra att besvara innan du börjar upphandla eventsystem.

Digital säkerhet

  1. Är det viktigt för min organisation att GDPR uppfylls?
  2. Är det ett krav att lagringen av data sker inom EUs gränser?
  3. Kommer jag använda mig av Single Sign On (SSO) och/eller multifaktorautentisering (MFA)?
  4. Är det viktigt att användare har olika behörigheter i eventsystemet?

Fysisk säkerhet

  1. Är det viktigt att kunna kontrollera att besökarna är behöriga att delta vid mina event?
  2. Är det kritiskt att veta hur många personer som befinner sig vid event i realtid?
  3. Är det viktigt att veta när besökarna kommer och går?

Funktionalitet

Kärnan i eventsystem är funktionerna som det utgörs av. Innan du väljer eventsystem är det viktigt att du sammanställer vilka funktioner du behöver och vilka som är ”nice to have”. Utifrån sammanställningen kan du börja utvärdera de eventsystem som finns tillgängliga och samla de leverantörer som är aktuella för just er unika situation.

Majoriteten av arrangörer prioriterar att välja ett enda eventsystem för att slippa växla mellan flera leverantörer. Ett tips är att leta efter ett komplett system som överensstämmer med era behov och önskemål. Det kan exempelvis vara funktioner såsom registreringsformulär, interaktion, eventsidor och eventappar, men även möjligheten att anpassa dessa funktioner utifrån grafiska profil.

Fundera även om det är viktigt att eventsystemet som ni upphandlar kan integreras mot era befintliga system som används. Många organisationer använder sig av ett CRM eller LMS dagligen. Idag finns smidiga sätt för system att prata med varandra, exempelvis genom API:er och webhooks.

Frågor att begrunda över funktionalitet

  1. Vilka funktioner är nödvändiga för oss?
  2. Vilka funktioner vore bra att ha, men är inte av yttersta vikt?
  3. Önskar du att ha ett eller flera eventsystem?
  4. Behöver eventsystemet kunna prata med era befintliga system?
662a45bcfb9d589ec372979f upphandling%20event%20(1) Guide: Så upphandlar du eventsystem

Leverantören

Att välja rätt organisation eller leverantör av eventsystem är avgörande för att säkerställa en smidig och framgångsrik hantering av ditt evenemang. Genom att fokusera på olika nyckelområden kan du se till att du har en pålitlig partner som kan möta dina behov på bästa möjliga sätt.

Svensktalande support och kontor i Sverige: En viktig faktor att beakta är tillgången till svensktalande support och närvaron av kontor i Sverige. Detta möjliggör enkel och effektiv kommunikation samt ger dig trygghet i att eventuella frågor eller problem kan lösas snabbt och smidigt, utan språkbarriärer.

Tillgång till projektledare och onboarding i systemet: En kompetent leverantör bör kunna tillhandahålla dedikerade projektledare som kan ta hand om alla aspekter av eventhanteringen, från planering till genomförande. Dessutom är en välstrukturerad onboarding-process i systemet avgörande för att du och ditt team ska kunna använda systemet effektivt och dra maximal nytta av dess funktioner.

Hjälp vid genomförandet: Under själva genomförandet av evenemanget är det viktigt att ha tillgång till snabb och pålitlig support för att hantera eventuella problem eller frågor som kan uppstå. Det kan handla om in-och utcheckning, teknisk support eller annan hjälp för att säkerställa att eventet flyter på.

Personlig kontaktperson: Att ha en direkt kontaktyta hos leverantören underlättar för att du ska känna dig trygg, få den hjälp du behöver och få regelbunden information om uppdateringar och nyheter samt tips på hur du kan förbättra användningen av systemet.

Ekonomisk stabilitet och erfarenhet av liknande upphandlingar: Slutligen är det viktigt att välja en leverantör med god ekonomisk stabilitet och en bevisad track record av att ha genomfört liknande upphandlingar tidigare. Detta ger dig trygghet i att du samarbetar med en pålitlig partner som har resurserna och erfarenheten som krävs för att leverera en högkvalitativ lösning.

Genom att noggrant överväga dessa olika aspekter när du väljer organisation eller leverantör av eventsystem kan du säkerställa att du har rätt partner vid din sida för att göra ditt evenemang till en framgångsrik och minnesvärd upplevelse.

Frågor att begrunda över leverantören

  1. Är det viktigt att leverantören har ett kontor i Sverige och att supporten är svensktalande?
  2. Kommer du eventuellt behöva ha hjälp av en projektledare från leverantören till dina event?
  3. Vill du få en utbildning i systemet du kommer att använda, det vill säga en onboarding?
  4. Kommer du vilja ha hjälp vid genomföranden av event?
  5. Är det väsentligt att du har en kontaktperson att höra av dig till?
  6. Är leverantörens ekonomiska stabilitet viktig för dig?
  7. Spelar det någon roll om leverantören har genomfört liknande upphandlingar?

‍

662b67fe8e3da296c66a5f9e checklista%20eventsystem%20upphandling Guide: Så upphandlar du eventsystem

Checklista

Använd vår checklista nedan när du ska upphandla eventsystem!

Förberedelser

  • Fastställ era behov för områdena säkerhet, leverantören och funktionaliteten.
  • Bedöm vilka av era kriterier som är nödvändiga och vilka som är sekundära.
  • Bestäm en tidsram för när eventsystemet skall vara upphandlat.
  • Gör din marknadsundersökning och sök efter relevanta leverantörer som uppfyller era krav.

Säkerhet

  • Se till att eventsystemet uppfyller GDPR-regler.
  • Säkerställ att leverantörens servrar finns inom EUs gränser, helst i Sverige.
  • Välj ett system som vidtar säkerhetsåtgärder för att skydda känslig data.
  • Undersök inloggningsalternativ såsom Single Sign On (SSO) och/eller multifaktorautentisering (MFA).
  • Om flera användare kommer använda systemet är det lämpligt att det finns olika behörighetsnivåer.
  • Säkerställ att eventsystemet har lösningar för den fysiska säkerheten, däribland in-och utcheckning, digitala biljetter och/eller QR-koder för att försäkra sig om att deltagarna är behöriga.
  • Se till att eventsystemet har möjlighet att se vilka som befinner sig på ett event i realtid.

Funktionalitet

  • Fastställ vilka funktioner som ni behöver i ett eventsystem.
  • Fastställ vilka funktioner som är sekundära.
  • Undersök möjlighet till kopplingar, APIr och webhooks från eventsystemet.
  • Leta efter en komplett lösning istället för att anlita flera leverantörer.

Leverantören

  • Se till att du kan få support på svenska och att leverantören har ett kontor i Sverige.
  • Undersök möjligheten att få hjälp av en projektledare ifall det skulle behövas.
  • Säkerställ att du kommer få en ordentlig onboarding i det eventsystem som du väljer.
  • Se till att du kan få hjälp vid genomföranden av dina event.
  • Få en personlig kontaktperson som du kan höra av dig till vid eventuella frågor.
  • Välj en leverantör som har en god ekonomisk stabilitet.
  • Att välja en leverantör som har vunnit liknande upphandlingar tidigare underlättar.
Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Svenska ZipperTic har beviljats internationellt patent för att eliminera bedrägerierna i biljettbranschen

Svenska ZipperTic har beviljats internationellt patent för att eliminera bedrägerierna i biljettbranschen

Den svenska techplattformen ZipperTic har beviljats patent i Europa, USA och Kanada för sin lösning mot biljettbedrägeri. Efter de inledande investeringsrundorna på 10 miljoner kronor, där investerare med bakgrund från tunga varumärken har gått in, siktar bolaget nu på en internationell expansion.

Umeåföretag lanserar trådlös minimikrofon med studiokvalitet

Umeåföretag lanserar trådlös minimikrofon med studiokvalitet

Emendion vill sätta en ny standard för ljudteknik med den ultrakompakta mikrofonen Aspen, utvecklad för både kreatörer och vardagsanvändare.

Ventla uppgraderar för en enklare och smidigare eventhantering

Ventla uppgraderar för en enklare och smidigare eventhantering

Ventla, en aktör inom digitala lösningar för evenemang och communities, presenterar en ny och förbättrad administrationsplattform. Med målet att förenkla arbetet för eventplanerare och projektledare erbjuder det uppdaterade verktyget ett moderniserat gränssnitt och nya funktioner som stärker användarvänligheten och flexibiliteten.

David Björkeryd – veckans Mindley profil

David Björkeryd – veckans Mindley profil

Annons

David Björkeryd är en inspirerande föreläsare inom digital marknadsföring som hjälper företag att stärka sin digitala närvaro och skapa långsiktiga resultat. Med över 10 års erfarenhet delar han konkreta strategier för att bygga personliga varumärken och framgångsrika tillväxtstrategier online. Denna vecka får vi chansen att lära känna David lite mer.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

300x250 studio puck

Tips

  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
  • 39 tips på aktiviteter som lyfter företagets sommarfest
  • Vässa ditt event med stöd av Talarföreningens checklista
  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
Från krogen till skogen med Ahlsell

Från krogen till skogen med Ahlsell

Annons

Sedan 2020 är Ahlsell en av huvudsponsorerna till Vasaloppet och startade en intern rörelse tillsammans med Brand Engagementbyrån Minnesota. Såhär gick det till när Ahlsell begav sig från krogen till skogen i fädrens spår.

Upphandlingar

  • Kommun söker partner för framtidens eventkommunikation
  • Stockholms Konstnärliga Högskola söker scenteknisk expertis för omfattande campusprojekt
  • Kommun upphandlar el till evenemang
  • Kriminalvården söker mobil lösning för rekrytering och information: Upphandling av utställningstrailer
  • Stockholmsmässan utlyser koncession för logistiklösningar till utställare

Eventarenan

”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

Annons

Vilken betydelse har maten vid en event, mässa eller konferens? Och hur säkerställer man kvaliteten på måltider för upp till 8 500 gäster? Det vet platschef Johan Stridh på Mässrestauranger, som blir restauratör för den nya internationella mötes- och eventarenan Scandinavian XPO som öppnar i november.

Inspiration

Waxholms Hotell siktar på fest och event

Waxholms Hotell – skärgårdsklassikern satsar på fest, mat och möten året runt

Inspiration

Efter en totalrenovering och med nya ägare i spetsen har klassiska Waxholms Hotell vaknat till liv igen – med större fokus än någonsin på gastronomi, fest och event. Vi tog ett samtal med Stefan Stömberg, som berättar hur hotellet nu utvecklas i högt tempo.

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Solvalla i ny skepnad: Nu en toppmodern mötesarena

Inspiration

Med nyrenoverade mötesytor och en ambition att bli en arena för möten och event, öppnar Solvalla upp för nya möjligheter. Den 15 maj är det smygpremiär för de nyrenoverade lokalerna när Mötesbaren gästar anläggningen, vilket ger bokare och mötesproffs en första titt på den omvandlade arenan.

Från ridå till konferens – möjligheterna med event på teaterscenen

Lista: Sjutton teatrar som hyr ut sina lokaler

Inspiration

Att hålla konferensen, galan eller företagsfesten på en teater kan ge evenemanget en extra dos av magi. Runt om i Sverige hyr både anrika institutionsteatrar och mindre privatteatrar ut sina scenlokaler – unika miljöer med professionell teknik och service, men också detaljer och utmaningar att planera för.

Så gör du mötesdeltagare till medskapare: Teknik och metoder

Så gör du mötesdeltagare till medskapare: Teknik och metoder

Checklista

Vi navigerar mellan mötesformerna fysiska, digitala och hybrida format och oavsett format är det viktigare än någonsin att engagera deltagarna och göra dem till aktiva medskapare. Med rätt teknik och metodik kan du förvandla passiva åhörare till engagerade deltagare som bidrar med sina insikter och idéer.

Gästernas val – Sveriges 12 bästa campingplatser 2022

Gästernas val – Sveriges 14 bästa campingplatser 2025

Destination

Att lösa konferensens boende på en camping kan vara både kul och ett kostnadseffektivt alternativ, så vi listar vinnarna av Sveriges bästa campingplatser. Över 7 000 personer har röstat på sina favoriter i undersökningen.

Billingehus inviger Bergasalen – Västsveriges nya destination för stora möten och magiska ögonblick

Billingehus inviger Bergasalen – Västsveriges nya destination för stora möten och magiska ögonblick

Inspiration

Med plats för upp till 750 deltagare, panoramautsikt över västgötaslätten och direktaccess för bilar in i lokalen, positionerar sig nyöppnade Bergasalen på Billingehus som en av Västsveriges mest kompletta mötesarenor.

Nytt boutiquehotell med spa öppnar i Jungfrusund på Ekerö

Nytt boutiquehotell öppnar på Ekerö – Season Hotel

Inspiration

I maj öppnar Season Hotel i Jungfrusund på Ekerö – ett familjeägt boutique spa-hotell inspirerat av Cape Cods avslappnade elegans och skandinavisk minimalism. Med bara 15 minuter till centrala Stockholm med ribb-båt, kombineras stilfull avkoppling med naturnära upplevelser, gastronomi och kultur. 

ETA och Brexit - London vinner ändå som MICE-destination

Lyckas med event i London trots ETA och Brexit

Eventtips

London är London – en helt fantastisk MICE-destination, trots Brexit och nya brittiska inreseregler som gäller från och med den 2 april 2025 och som innebär att svenska medborgare behöver ansöka om ETA (Electronic Travel Authorisation). Eventeffect har träffat Fiona Plumpton, Head of Convention Bureau Services på London & Partners. I över 21 år har hon arbetat för att positionera London som en destination. Ta del av hennes egna favoriter – och vår checklista med det du behöver ha koll på för ett lyckat event i Storbritannien.

Elite Hotel Frost öppnar 11 maj i Kiruna

Elite Hotel Frost öppnar 11 maj i Kiruna

Inspiration

Den 11 maj slår portarna upp till nya Elite Hotel Frost i Kiruna. Hotellet erbjuder 154 moderna rum, två förstklassiga restauranger, generösa konferensmöjligheter, en skybar med enastående vyer och ett spektakulärt Vana Spa, beläget på hotellets högsta våning.

Premiär för Inclusion Awards: Ny gala hyllar mångfald och inkludering på Berns

Premiär för Inclusion Awards: Ny gala hyllar mångfald och inkludering på Berns

Inspiration

Den 8 april sker första upplagan av Inclusion Awards. Galan, arrangerad av Jobbfestivalen med tema mångfald och inkludering, syftar till att hylla de som aktivt arbetar för ett mer inkluderande samhälle.​

Camilla Cederlund – Månadens Mindley profil

Annons

Kommunikation ska förena – inte skapa missförstånd. Månadens Mindley Profil är Camilla Cederlund, en föreläsare och utbildare som brinner för att hjälpa människor att förstå varandra bättre. Genom att avslöja de osynliga mönstren i vår kommunikation skapar hon insikter som leder till starkare relationer och bättre samarbete.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Sales Manager – Fotografiska
  • Uppsala Konsert & Kongress söker marknadsförare för vår konferensverksamhet
  • Erfaren Client Manager till Liwlig
  • LIWLIG söker HR-generalist
  • Springconf söker en erfaren projektledare
  • Koncept & Event söker en Project Manager

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Disrupt Retail: Ny konferens sätter Stockholm på kartan för framtidens fysiska handel

Disrupt Retail: Ny konferens sätter Stockholm på kartan för framtidens fysiska handel

Eventbyrå

Med ambitionen att återuppfinna den fysiska butikens roll i en digitaliserad värld lanseras Disrupt Retail – en ny tvådagarskonferens i Stockholm. Bakom initiativet står retailstrategen Alex Baker och teamet på Ubiq/One Motion, som samlar globala och svenska röster för att inspirera till innovation inom fysisk handel.

CCM förvandlar gammalt slakthus till Hockeyhus under VM

CCM förvandlar gammalt slakthus till Hockeyhus under VM

Eventbyrå

I samband med hockey-VM 2025 öppnar CCM Hockey House för första gången i Sverige – och i Europa. Ett hårt slagskott från världsmästerskapet i Avicii Arena får besökare chansen att uppleva ishockey på ett helt nytt sätt.

Guldregn över Onemotion på Gyllene Hjulet

Guldregn över Onemotion på Gyllene Hjulet

Eventbyrå

Onemotion IMC tog hem storslam i Gyllene Hjulet med fyra guld och två silver, vi har frågat Tomasz Pieniazek om vad som ligger bakom framgångarna.

Mest läst

Influencers i fokus vid Stockholm Beauty Week 

Influencers i fokus vid Stockholm Beauty Week 

Stockholm Beauty Week har vuxit från ett tredagarsevenemang inom skönhetsbranschen med totalt några hundra besökare till att idag ha tusentals besökare och stadigt växande.
Mingelbilder från Mötesbaren på Solvalla

Mingelbilder från Mötesbaren på Solvalla

Den 15 maj samlades 250 gäster på Solvalla för en inspirerande kväll med Mötesbaren. Deltagarna bjöds på tre valbara föreläsningar, en exklusiv rundtur i Solvallas nyrenoverade möteslokaler och ett livligt mingel med goda tilltugg och drycker.

Ta ditt event till nya höjder med immersiv teknik!

Välkommen till framtidens eventvärld – där innovation och kreativitet möts för att skapa upplevelser som dina gäster sent kommer att glömma! Mellan hösten 2024 och våren 2025 får du som eventarrangör en unik möjlighet att hyra en spektakulär eventlokal i Magasin 9, Frihamnen, Stockholm, utrustad med världsunik immersiv teknik som tar dina evenemang till en helt ny nivå.
STHLM MÖTEN: Ny digital tjänst gör mötesbokning enklare än någonsin

STHLM MÖTEN: Ny digital tjänst gör mötesbokning enklare än någonsin

Att hitta rätt plats för nästa konferens eller ledningsgruppsmöte kan vara tidskrävande. Nu lanseras STHLM MÖTEN – en kostnadsfri digital tjänst som erbjuder jämförbara offerter, personlig rådgivning och möjlighet att boka direkt online. Vi har pratat med Magdalena Höglund, operativt ansvarig, om hur tjänsten förenklar livet för mötesbokare.
Disrupt Retail: Ny konferens sätter Stockholm på kartan för framtidens fysiska handel

Disrupt Retail: Ny konferens sätter Stockholm på kartan för framtidens fysiska handel

Med ambitionen att återuppfinna den fysiska butikens roll i en digitaliserad värld lanseras Disrupt Retail – en ny tvådagarskonferens i Stockholm. Bakom initiativet står retailstrategen Alex Baker och teamet på Ubiq/One Motion, som samlar globala och svenska röster för att inspirera till innovation inom fysisk handel.

Branschfolk

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Maria Alm tar över rodret för hållbar besöksnäring i Sverige

Branschfolk

Maria Alm, verksamhetschef på Karlstad CCC, har valts till ny ordförande i styrelsen för Nätverket Hållbar Besöksnäring. Med sin långa erfarenhet inom mötesindustrin och ett starkt engagemang för hållbar utveckling, kliver hon nu in i en ledarroll för att driva på omställningen av besöksnäringen i Sverige.

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Sabis finalister i Årets Företagare 2025 i Stockholm stad

Branschfolk

Systrarna, och tillika ägarna av Sabis, Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är nominerade till Företagarnas årliga och prestigefulla pris ”Årets Företagare 2025 i Stockholm stad”. Tre företagare är nominerade och vinnarna kommer att koras på Företagarnas Vinnarlunch den 6 maj i Stockholm.

Marknadschefer:

Framgångsrika marknadschefer och andra ledare som utser de vassaste inom marknadsföring

Branschfolk

Hela listan med maknadschefer och andra ledare som är med i juryn som utser de vassaste inom marknadsföring och kommunikation 2025.

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Narren: Stora Eventpriset 2024 – eldsjäl korades som vinnare!

Aktuellt

Fem starka profiler och brinnande eldsjälar stod som nominerade till eventbranschens äldsta individuella pris ”Narren: Stora Eventpriset”. Igår, under festliga former, korades vinnaren under den pågående Möten&Event-mässan i Kista. Eventeffect var på plats och fick en exklusiv intervju med den chockade men glada vinnaren som gått från eventarrangör till samhällsaktör!

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Möt Niclas Rahm: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Niclas Rahm, en av de fem nominerade.

Möt Viking Grandin

Möt Viking Grandin: Nominerad till Narren – Stora Eventpriset 2024

Branschfolk

Eventbranschens äldsta individuella pris delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen som gjort skillnad. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på mässan Möten&Event i Kista 19 februari 2025. Vi träffar Viking Grandin, en av de fem nominerade.

Folk i karriären

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

Mats Hedenström ny verksamhetschef och VD för Marathongruppen

På nytt jobb

Styrelsen för Marathongruppen har utsett Mats Hedenström till ny verksamhetschef och VD. Han efterträder David Fridell som går vidare till en roll som generalsekreterare för Svenska Friidrottsförbundet.

Bahar Deogun ny VD och hotelldirektör för Comfort Hotel Solna

Bahar Deogun ny VD och hotelldirektör för Comfort Hotel Solna

På nytt jobb

Bahar Deogun, som idag är VD och hotelldirektör på Comfort Hotel Xpress Stockholm Central, tar nu nästa steg och blir ansvarig för Comfort Hotel Solna.

Mikael Ritsfalk ny General Manager på Strawberry Arena

Mikael Ritsfalk ny General Manager på Strawberry Arena

På nytt jobb

Mikael Ritsfalk har en gedigen bakgrund inom affärsutveckling, evenemang och sponsorskap, och har arbetat på Stockholm Live i tre år med arenautveckling och var senast ansvarig för moderniseringen av Avicii Arena från Stockholms Lives sida.

Gästskribenter

Martin Lagerkrantz : De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Martin Lagerkrantz: De 5 viktigaste eventtrenderna 2025

Gästskribent

2025 markerar ett skifte i hur företag ser på sina event. De är inte längre ett sidospår i marknadsplanen – utan en strategisk hörnsten i affärsutvecklingen. Nya krav från deltagare, teknisk utveckling och skärpta regelverk formar en bransch i förändring.

Christoffer Ramfors: Därför ska du inte stryka events ur budgeten — trots lågkonjunktur

Christoffer Ramfors: Därför ska du inte stryka events ur budgeten — trots lågkonjunktur

Gästskribent

När tiderna blir tuffa och lågkonjunkturen knackar på dörren, är det ofta marknads- och eventbudgetar som står först på tur för nedskärningar. Det kan kännas logiskt, events är ju trots allt inte “livsnödvändiga” — eller?

Mellan minnet och känslan finns kraften

Mellan minnet och känslan finns kraften

Gästskribent

Vi minns inte det mesta vi hör eller ser. Men vi minns hur det fick oss att känna. Just där, i mötet mellan upplevelse och emotion, ligger kommunikationens kanske mest förbisedda potential. Ändå behandlas den ofta som en kul extragrej vid sidan av. Det är ett misstag vi inte har råd med.

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

I en våg av AI-genererade bilder: låt fotografering skapa stolthet – och bilder med känsla!

Gästskribent

Under mina år som både ledare och kommunikatör har jag gång på gång sett kraften i riktigt bra bilder. Oavsett om det handlar om porträtt, verksamhetsbilder eller ögonblicksbilder från ett event eller en teamaktivitet – så kan rätt bild verkligen fånga magin när människor interagerar. Därför tog jag ett samtal med fotografen Jenny Unnegård, som med över 25 års erfarenhet av både fotografering och kommunikation har sett branschen utvecklas från alla håll.

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Hur rollspel gör saker kul

Gästskribent

Har en kompis som hatar rollspel. Hon undviker hellre en utbildning än råkar ut för ett rollspel. Nyfiket har jag frågat, är det spelet eller hur det är upplagt? Det är intressant för mig som tar stor prestige i att designa sånt och göra det med en bra pedagogisk grund och gedigen speldesign. Men det är faktorn att ta en roll.

10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till

Kan AI förstå ironi? Och vad har det med retorik att göra?

Gästskribent

AI kan härma, men inte känna – och just där ligger den avgörande skillnaden. Retorik och kommunikation handlar om nyanser, känslor och samspel, något tekniken aldrig helt kan ersätta. Retorik- och röstexpert Per Furumo reflekterar över AI:s begränsningar och vad det betyder för mänsklig interaktion.

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Kickoff med OS-tema: Svedea skapar gemenskap och inspiration med kreativa knep

Case

Svedea genomförde i september 2024 en mycket lyckad kickoff på Södra Berget i Sundsvall för sina 240 medarbetare. Vår gästskribent Annsi Krol berättar här om hur det lyckade event genomfördes.

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Vad är du utan ditt jobb? AI kanske snart ger dig svaret

Gästskribent

Är du någonsin på en middag där det första som händer är att någon frågar: ”Vad jobbar du med?” Det är en oskyldig fråga på ytan, men bakom den ligger en samhällsnorm som kopplar din identitet till din produktivitet. Vi är våra jobb, våra titlar, våra leveranser. Och det är kanske därför vi känner oss så hotade av AI.

Det är inte räckvidden som räknas – det är vad som känns

Det är inte räckvidden som räknas – det är vad som känns

Gästskribent

I Norden har vi en radar för det fejkade. Vi ser rakt igenom tomma löften och kampanjer som bara försöker låta stora. Vi värdesätter det äkta, det ärliga, det som verkligen träffar oss och känns. Och just där, i det där som “känns”, bor svaret på vad som krävs för att skapa relevans idag: att förstå kultur på riktigt.

Ny identitet för SES, Sponsrings & Eventsverige

När fönstret öppnas – om att våga kliva igenom

Gästskribent

Sponsrings- och eventbranschen i Sverige står inför ett unikt läge, ett ”window of opportunity” som kan förändra spelplanen för lång tid framöver, skriver Cecilia Perlind, VD SES i denna krönika.

Antoni Lacinai

Motvindsintroduktion: Så slösar du bort hela investeringen i föreläsningen

Gästskribent

Att introducera en föreläsare på ett sätt som engagerar och inspirerar kan vara en utmaning. I denna krönika delar Antoni Lacinai sig av hur en motvindsintroduktion kan döda allt, och hur en bra introduktion ökar eventets kvalitet och energi.

Anna mini pink Event kan väl alla göra, så varför behövs vi?

Event kan väl alla göra, så varför behövs vi?

Gästskribent

I denna krönika lyfter Anna Mourou, erfaren producent inom eventbranschen, varför eventproffs behövs i en tid där många tror att ”alla kan göra event”. Det handlar inte bara om bra mat och coola venues, utan om att skapa upplevelser som väcker känslor och förändrar beteenden.

Intensiv evenemangssommar för Carotte

Intensiv evenemangssommar för Carotte

Annons

Carotte fortsätter att vinna förtroende på evenemangsscenen genom prestigefulla uppdrag. Under sommarmånaderna 2024 kommer Carotte att leverera cateringtjänster och bemanna serveringsenheter som servar över 210 000 deltagare och gäster vid sju av säsongens mest omtalade evenemang. Uppdragen täcker allt ifrån ridsport och friidrott till löpning, golf samt handboll och fotboll – för unga, för veteraner, för nybörjare, för världseliten och alla mitt emellan.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com