Gyllene Hjulet uppmärksammar och hyllar företag och organisationer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt. År 2018 arrangeras tävlingen och galan för 21:a året i rad. Galan hålls den 26 april och biljetterna till galan släpps den 14 februari.
Utöver de två nya kategorier har kategorin Årets Nytänkande gjorts om och blivit Årets mest innovativa koncept.
Nya kategorier
Kategorin Årets lokala rättighetsinnehavare, är öppen för rättighetsinnehavare som har utvecklat nytänkande kommersiella samarbeten på lokal nivå med en eller flera partners.
Med lokal nivå menas en rättighet som fokuserar på en lokal marknad med lokala sponsorer samt att målgruppen primärt också kommer från närområdet.
Årets studentkategori
Denna kategori är öppen för studerande inom event- och upplevelseindustrin där dessa i lag ska möta en brief som ska besvaras inom 48 timmar. Kategorin kommer att drivas av en tillsatt projektgrupp med studenter från FEI – Företagsekonomiska Institutet i Stockholm.
Fokus kommer att ligga på idé och koncept där man på ett kreativt sätt nyttjar intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt.
– Jag har länge funderat på hur eventbranschen skulle kunna inkludera studenter, särskilt då utbildningar inom events blir allt vanligare, och har under en tid haft dialog med SES gällande Gyllene Hjulet som ett lämpligt forum för detta. Känns fantastiskt kul att min idé nu blir verklighet och att vi får testa att låta studenterna visa upp sig för branschen i den här tävlingsformen, säger Lina Harbom Hedberg, frilansande projektledare inom events och initiativtagare till studentkategorin.
– Att få in en studentkategori i Gyllene Hjulet tycker jag gör tävlingen mer modern, ett lyft för tävlingen men framför allt för hela eventbranschen. Ska bli otroligt spännande att se vad studenterna levererar och vad den här kategorin på sikt kommer att innebära, fortsätter Lina Harbom.