130 utställare deltog och det är nästan 90 procent av gymnasieutbudet i Stockholm.
– Tre fantastiska dagar på Gymnasiemässan med elever och föräldrar, säger Marisell Novoa, samarrangör på Gymnasieantagningen.
Gymnasiemässan som genomförts på plats på Stockholmsmässan sedan 1992 har under åren 2020 – 2022 arrangerat en digital mässlösning men i år kunde utställarna återvända till Älvsjö, bygga upp sina montrar i hallen och under tre dagar ta emot tiotusentals besökare. Det var en efterlängtad tillställning för skolor, föräldrar, elever och Gymnasieantagningen.
– Det fysiska mötet är fantastiskt och vi var så glada när alla elever strömmande in på mässan. Digitala möten är bra komplement men när utställande skolor och kommande elever träffas sker något speciellt i det personliga mötet, säger Maria Andersson, projektledare Gymnasiemässan.
Skolor och Gymnasieantagningen vittnar om samma upplevelse, om att det fysiska mötet när de får träffa niondeklassarna, deras lärare och föräldrar är bättre. Samtalen blir annorlunda, de möter elever som kanske annars missat både skolor och möjligheten att prata med studie- och yrkesvägledare.
– Vi som arbetar på Gymnasieantagningen var både glada och trötta efter tre fantastiska och intensiva dagar på Gymnasiemässan. Vi upplever att dialogen och diskussionerna blir bättre när vi får träffa elever och föräldrar och stötta dem i deras frågor rörande gymnasievalet, säger Marisell Novoa, Gymnasieantagningen.
Gymnasiemässan arrangeras i samarbete med Gymnasieantagningen Storsthlm. Mässan är för alla niondeklassare i Stockholm, Håbo och Gnesta och som ska göra sitt gymnasieval. Gymnasiemässan har genomförts på Stockholmsmässan i Älvsjö sedan 1992, varje år kommer det närmare 30 000 elever som ska hitta sin framtida gymnasieskola. Gratis entré.