
Egentligen är det hela faktiskt väldigt enkelt. Möten, konferenser, mässor, middagar, resor – alla mötesbranschens aktiviteter ger avtryck på omvärlden, som vi som genomför aktiviteterna måste ta ansvar för.
Hållbarhetsfrågor som till exempel klimatförändringarna kan långsiktigt påverka hela samhället, och därmed påverkar de naturligtvis även vår bransch. Vad händer till exempel om besökarnas resmönster förändras? Hur påverkas våra anläggningar av nya insikter och nya krav? Vi har ett ansvar att ta och det ansvaret heter hållbart företagande.
Läs mer: Linda Elmén – ny gästskribent
Men ansvarstagande är bara ena sidan av myntet. Det finns en annan sida också, som handlar om att
hållbart företagande skapar lönsamhet och nya affärsmöjligheter. Kunderna är intresserade. Kunderna
tycker att detta är viktigt! Och inte minst så arbetar kunderna ofta själva med hållbarhetsfrågor.
Om du, till skillnad från dina konkurrenter, kan visa att ditt arrangemang är hållbart så har du därmed fått en rejäl konkurrensfördel. Att jobba aktivt och engagerat med hållbarhetsfrågor kommer dessutom att motivera dina medarbetare, göra det enklare för dig att rekrytera önskad kompetens, stärka banden med dina kunder och på sikt öka ditt varumärkes attraktion.
Vi älskar möten…
På Stockholmsmässan har vi valt ”love to meet you” som slogan, och det har vi naturligtvis gjort för att
vi tror på mötets kraft. Det är i mötet mellan människor som nya samarbeten föds, och det är här som
lösningarna hittas på framtidens utmaningar. Vår bransch berör så många: medarbetare, arrangörer,
utställare, besökare, hotell- och restauranggäster.
Tillsammans skapar vi mötesplatser som ger ökad kunskap, ökat erfarenhetsutbyte och ökad inspiration. Har du bra kunskaper kan du ta rätt beslut, och när kunskapen delas med andra så ökar den flerdubbelt i värde. Vi i vår bransch skapar unika förutsättningar för detta värdeskapande, och det är därför jag tycker att möten människor emellan är så fantastiskt.
Men är det inte krångligt och dyrt att göra hållbara möten?
Det finns en myt i den här branschen som säger att hållbara möten blir mer besvärliga och kostar mer
att arrangera. Jag håller inte med! Det handlar om att göra rätt val och att tänka smart med små medel. Börja med att prioritera vad som är viktigt för er och var gör ni störst skillnad. Är det energiförbrukningen som är er grej? Avfallshanteringen? Transporterna, arbetsmiljön eller tillgängligheten? Välj två eller tre områden som ni fokuserar på och sätt mätbara mål. På det sättet kan
ni visa på de förbättringar ni gör inom varje fokusområde. Var lagom ambitiösa i början och välj en
nivå som passar just er.
Fråga sedan era kunder vad de har för förväntningar på er. Vad är viktigt för dem? Är det samma
områden som ni har valt att fokusera på, eller något annat? Handlar det om valet av lokal, hänsyn till
deltagarnas förutsättningar med hjälp av bra teknik, eller mat och dryck? Diskutera hur ni gemensamt
kan komma framåt mot gemensamma mål.
Slutligen, glöm inte bort att kommunicera – före, under och efter eventet. Berätta om ert arbete i alla
tillgängliga kommunikationskanaler, och bjud gärna in till dialog och synpunkter som kan bli bra input i
det fortsatta arbetet.
4 praktiska tips
1. Uppfinn inte hjulet. Det finns färdiga checklistor på nätet som ni kan ha som utgångspunkt i
ert eget arbete, sök på ”hållbara evenemang” så får du mängder av träffar. En färsk
checklista som Stockholms stad har gett ut är ”Guide för hållbara evenemang”, och den
fungerar för alla typer av arrangemang oavsett storlek. Du hittar den här.
2. Överväg certifiering. Kanske inte det första man gör när man startar sitt hållbarhetsarbete,
men vill ni gå ett steg längre kan ni skaffa en märkning, diplom eller certifikat. Det finns många
olika att välja mellan så gå igenom utbudet och välj ett som passar ert evenemang och er
ambitionsnivå.
3. Gå med i ett nätverk. Även här finns det många att välja mellan, ett exempel är GMIC (Green
Meeting Industry Council) Sweden.
4. Härma andra. Studera vad andra gör och hur de gör det, och fundera sedan på vad som kan
fungera i er verksamhet. Att kopiera någon annans goda idéer för en god sak är bara gott när
det gäller hållbarhet.
Love to meet you!
Av: Linda Elmén, hållbarhetschef på Stockholmsmässan.