De nominerade erbjuder besökarna en bredd av naturupplevelser och äventyr, mat i världsklass, musik, konst och kultur i natursköna miljöer och unika boenden runt om i Sverige.
– Årets nominerade arbetar målmedvetet med att utveckla sin verksamhet på ett hållbart sätt. De har även fokus på att inspirera och sprida kunskap om hållbarhet, både till andra företag och besökare. Det kan handla om allt från klimatförändringar, lokalproducerad mat, biologisk mångfald till hur man utvecklas som arbetsgivare åt de yngre generationerna, säger Katrien Vanhaverbeke, ordförande för Stiftelsen for kunskapsfrämjande inom turism.
För att vinna Stora turismpriset måste de nominerade kunna visa att de bidrar till en nytänkande och innovativ utveckling av besöksnäringen. Dessutom ska de arbeta för att utveckla och sprida kunskaper och för att utveckla en hållbar verksamhet.
Tillväxtverket är huvudman för Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism som delar ut Stora turismpriset och Årets ciceron samt arbetar för att sprida kunskap till aktörer inom turism och besöksnäring. De 21 kandidaterna nomineras i sina respektive län. Priset delas ut den 6 december på Münchenbryggeriet i Stockholm i samband med konferensen Besöksnäring på agendan.