Berättelsen om Destination Kosta började 1742 då Kosta glasbruk grundades. Platsen mitt i de småländska skogarna var ett utmärkt val då stora mängder skog behövdes som bränsle till glasugnarna.
Kosta erbjuder en mängd olika upplevelser där glasbruket står i fokus och är idag en av Sveriges mest besökta destinationer. Här berättar Emil om hur de gjorde för att sätta Kosta på världskartan.
Hur startade allt?
– Lång historia kort, egentligen så var det när New Waves grundare och ägare gjorde sitt förvärv av glasbruket 2005. Vi har varit en stark turistorganisation sedan starten och med hjälp av New Waves, kopplades fler upplevelser till oss med glaset som kärna. Allt för att få gästen att stanna kvar så länge som möjligt. Bland annat byggdes och utvecklades Sveriges största varumärkesoutlet, Kosta Outlet. Sedan även Kosta Boda Art Hotel med 3 ton glas, säger Emil Andersson, eventansvarig på Destination Kosta.
Vad skulle du säga är ert framgångsrecept?
– Någonstans är det väl att vi vågar. Bara hotellet som skulle byggas var det många som ifrågasatte. Det är nog få personer i Sverige som tänker att de ska bygga ett hotell för flera hundra miljoner mitt ute i skogen. Vi lever efter devisen att om något är tillräckligt bra, så kommer folk. Så det är nog framgångsreceptet. Att ha en ägare som vågar och tänker annorlunda.
Hur många besökare har ni?
– Omkring en miljon besökare varje år och historiskt sett har antalet ökar för varje år. Flest besökare har vi på sommarhalvåret men i och med de olika enheternas attraktionskraft har säsongerna börjat suddas ut.
Vad gör ni för att fortsätta utveckla destinationen?
– Det är egentligen alla nysatsningar vi gör. Nu senast var det Vildmarkscampen och Safariparken som har dragit mycket folk. Där finns möjlighet att fiska, paddla kanot eller ta en tur i skogen på mountainbike. Vi har även en julmarknad med snögaranti. Det är galna grejer som händer och vårt mål är att du ska vilja åka hit under hela året.
Vilka är era största utmaningar?
– Dels så är det vårt geografiska läge. Det är ett aktivt beslut att åka till oss. Ingenting som sker hux flux. Sen handlar det om leverans som i vilken verksamhet som helst.
Samverkar Kosta med närliggande destinationer för att dra mer besökare?
– Vi jobbar en del mot Destination Småland och Visit Sweden. Destination Småland tipsar reseagenter om oss för att de tycker vi har en bra produkt. Vi försöker även vara med på nätverksträffar för att knyta nya kontakter i närområdet. Tillsammans blir vi bättre, vilket gör att folk stannar längre hos både oss och hos dem.
Hur ser det samarbetet ut?
– Det kan till exempel vara en paketering med något av våra hotell men med en upplevelse på en annan enhet.
Vad har du för tips till andra aktörer som vill utveckla en plats i Sverige till en destination?
– Framförallt att våga! Det är också viktigt att göra ett koncept av destinationen. Fundera på vad ni har som ni är unika med. Förutom att det inte är så många andra som har ett glasbruk, är Kosta Boda dessutom en av Sveriges tjugo äldsta företag. Det gör oss unika, avslutar Emil Andersson.