Fakta om Fancy Alexandersson
Ålder: 28
Uppväxt: Sävsjö, Småland
Utbildning: Naturvetenskapliga gymnasieprogrammet, KY-utbildning i Event Management
Yrke: Event Planerare/Event Producent
Tidigare arbeten: Micael Bindefeld AB, Zap Events, It’s Fancy Events
Under barndomen tävlingsdansade Fancy Alexandersson, och fascinerades ofta av kändismeckat Hollywood. När hon blev äldre började hon studera Projektledning inom events på Travel Education Center (TEC). Under studierna sökte hon praktikplats på Micael Bindefeld AB och efter bara några veckor erbjöds hon arbete, vilket hon svarade ja på. Efter några år inom eventbranschen i Sverige valde Fancy att prova sina vingar – hon köpte en biljett till USA för att undersöka vad det fanns för möjligheter i Hollywood, och i samband med den resan startade hon sitt företag – It’s Fancy Events, (numera Fancy Alexandersson).
– Jag fick jobb på min praktikplats. På den tiden var Micael Bindefeld AB den dominerande eventbyrån som arrangerade den sortens fester som jag ville jobba med – kändisfester på röda mattan. Sedan arbetade jag på Zap Events ett tag – de skötte nästan alla Sveriges filmpremiärer, vilket gjorde att jag fick mycket erfarenhet av filmpremiärer. Jag valde sedan att ta ett nytt kliv i karriären och undersöka vad jag hade för möjligheter utomlands, så jag köpte en biljett till USA och reste dit för att prova lyckan under tre månader. Väl på plats hörde Hollywoodfrun Isabelle Adrian av sig och jag fick mitt första uppdrag. Då startade jag mitt företag.
– Jag planerade fester i Sverige medan jag var i USA, jobbade från min dator och gjorde alla samtalen från min telefon mitt i natten. Sedan åkte jag tillbaka till Sverige, och genomförde mitt första event. Sedan dess har jag rest runt i världen och byggt upp ett internationellt nätverk. Jag har kunder från bland annat Argentina, Dubai, Indien och Kanada. Nu följer jag de större eventen som exempelvis Cannes Filmfestival och Grand Pix i Monaco. Där gör jag antingen egna produktioner eller hjälper andra att promota deras event och locka dit kunder. Jag gör även modemarknadsföring genom att gå röda mattan på fester.
Kan du ge exempel på ett uppdrag du genomfört?
– För ett par år sedan hade jag en kund i Indien som skulle fira sin 50-årsdag. Han och hans fru önskade bjuda hundra gäster och ta sig från Indien till Sydafrika. Då arrangerade jag allt från hotell, mat, catering, turistaktiviteter till underhållning. Det är många detaljer som ska stämma med ett event som har hundra gäster. Sedan kan jag också sköta mindre uppdrag emellanåt. Exempelvis hjälper jag till om någon vill komma in på en nattklubb någonstans i världen – då hör de av sig till mig och jag gör det smidigt för dem. Jag kan arbeta från vilken plats som helst i världen bara jag har wifi och min telefon.
Har du några anställda i ditt företag?
– Jag brukar ha en assistent med mig, samt en eller två praktikanter om jag är på samma ställe under en längre tid. Jag har också ett team med modeller och värdinnor, som jag arbetat med länge. Nyligen arrangerade jag ett Baywatch–event exempelvis, då behövs flera värdinnor och eventkoordinatorer som utför programmet och följer med gästerna dit de ska. Jag vill alltid ha någon på plats som kan representera företaget och se till att allt sköts. Särskilt eftersom jag styrde eventet från Europa. Sedan har jag ett eventteam i Danmark. Till det eventet ordnade jag en special hälsning från skaparen av Baywatch, som är en bekant till mig. Det uppskattades.
Hur länge har du drivit företaget?
– Sedan 2012.
Vilka är de största utmaningarna och möjligheterna med att arbeta utomlands?
– De största utmaningarna är den stora konkurrensen inom eventbranschen och att få kontakt med folk för att sedan få uppdrag. Det finns oändligt många möjligheter. Begränsningarna är små på en internationell marknad. Man kan göra det minsta jobbet till det största, arbeta lokalt, nationellt eller internationellt. Det finns inte några gränser, varken i budgetar man kan få eller på vilken plats uppdraget ska genomföras. Så det är väldigt roligt då inget gig är detsamma.
Vilken är den största skillnaden mellan att genomföra event i Sverige jämfört med utomlands?
– Jag har inte gjort så många svenska produktioner under den senaste tiden. Det är nog mestadels på grund av att budgetarna kan vara mycket större hos utländska kunder. Svenskar är mer sparsamma när det gäller att spendera extra på dekorationer och jättefashionabla tillställningar, medan exempelvis sydeuropéer och amerikaner tycker om att kosta på eventet mer. De vill att gästerna ska lämna tillställningen med tanken om att det är de finaste eventet som någon någonsin har upplevt. Så de lägger extra krut på festen och därmed blir det större budgetar.
Skulle du rekommendera andra att våga satsa internationellt?
– Ja, jag står alltid för att man ska följa sin dröm. Det är klart att de är en utmaning och jag tror att man måste vara en ganska envis person, då det kan vara stressigt med många utmaningar. Det är verkligen en berg- och dalbana flera gånger om dagen, då man har hand om så många detaljer samtidigt. Går en liten sak fel kan det ha en stor påverkan på hela eventet. Det krävs en viss personlighet och beslutsamhet, men jag rekommenderar alltid att alla ska prova på sin dröm – åtminstone en gång, då har man i alla fall försökt. Det kan också gå jättebra, jag lämnade Sverige och provade min dröm ute i världen – antingen skulle jag komma tillbaka och veta att det inte gått som jag hoppats, eller så skulle det bli jättebra. Och min dröm blev bättre än vad jag hade trott från början.
Är det svårare att lyckas på den internationella marknaden, än på den svenska?
– Både ja och nej. Med min personlighet känner jag att jag har det svårare att arbeta i Sverige och lättare på den internationella marknaden. Det har mycket med ens personlighet, mål och resurser att göra. Utomlands måste man ta för sig mycket mer, jämfört med Sverige, här tar man sig fram på ett försiktigare sätt, vilket jag är sämre på.
Vad gör du för att finna ny inspiration?
– Jag finner ny inspiration hela tiden. Jag reser väldigt mycket och när man sitter i bilen eller på ett flyg, så slappnar jag av för att jag är på väg någonstans. Jag vet att jag inte slösar tid, det är oftast då jag kan flyta iväg i mina tankar och har tid att bearbeta de intryck jag fått. Jag kan finna inspiration genom att gå förbi ett litet stånd i Thailand där de har massor av frukter och färger. Jag finner inspiration i det unika och vill alltid uppleva nya annorlunda saker, nästan som en konstnär. Jag vill göra något som ingen annan någonsin upplevt.
Om vi ser tillbaka, under vilket skede i din karriär lärde du dig mest?
– Lärdomen är indelad i fyra delar. Under min uppväxt såg jag alltid min mamma och mormor baka och dekorera, det skapade en grund för mig. På TEC minns jag en kurs – Social kompetens, under den lärde jag mig att alla människor har olika personligheter och är bättre på vissa saker. Det hjälper mig än i dag att veta hur jag ska arbeta med olika kunder och medarbetare. Jag lärde mig också otroligt mycket på Bindefeld AB, projektledarna där var jätteduktiga och jag var så ung, så jag lärde mig att börja från botten och arbeta mig uppåt. Det var en riktig eventmilitär-skola. När jag besökte USA lärde jag mig vikten av att skapa ett nätverk. Det är otroligt viktigt med kontakter.
Lista: 8 heta festfixare och bolagen de verkar inom
Fancy Alexandersson – ny gästskribent hos Eventeffect