I en debattartikel i branschtidningen Besöksliv uppmanar hotellnäringen i Sigtuna samt Swedavia besöksnäringen i Sverige att stötta utvecklingen av ett mer hållbart flygande.
Syftet med artikeln var att skapa medvetenhet kring ett mer klimatsmart sätt att flyga och därmed öka efterfrågan av bioflygbränsle.
Bioflygbränsle är dyrt och det produceras i dagsläget för lite.
Teknik och kunskap finns. Bioflygbränsle är ett drop-in bränsle och idag kan upp till 50 procent blandas i det fossila bränslet. Det minskar koldioxidutsläppen med upp till 80 procent jämfört med fossilt flygbränsle. Problemet är att det i dagsläget är dyrt och att det produceras för lite. Svenska Fly Green Fund arbetar för att utveckla och stötta forskningen av en svensk produktion av bioflygbränsle.
– Vi tror att om fler företag och privatpersoner aktivt efterfrågar att få flyga på bioflygbränsle så skulle volymerna gå upp och med det skulle priset gå ner. Men som med många andra produkter krävs en kund för att få igång marknaden. Genom Fly Green Fund kan vi driva på utvecklingen, säger Eva Camél Fuglseth, vd på Destination Sigtuna i ett pressmeddelande.
I Sigtuna har hotellnäringen gått samman för att ekonomiskt stötta Fly Green Fund. Med start i november gör de även alla sina hotellgäster uppmärksamma på hur de kan kompensera sin egen resa.
Swedavias tjänsteresor kompenseras med bioflybränsle.
Swedavia kompenserar alla anställdas flygtjänsteresor med köp av bioflygbränsle som vid ett senare tillfälle tankas in i ett passagerarplan.
– Sverige har i nuläget flest flygplatser i världen från vilka det har flugits på bioflygbränsle och Swedavia var först i världen med att transportera bioflygbränsle till Stockholm Arlanda Airport via ordinarie transportvägar för flygbränsle. Genom satsningar på bioflygbränsle skapar vi både ett mer hållbart resande, fler arbetstillfällen i Sverige och en hållbarare svensk besöksnäring, säger Lena Wennberg, koncernmiljöchef Swedavia.